Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 1160 gånger)

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #40 skrivet: december 11, 2017, 08:57:50 »
update!


Framvagn är nu ett avslutat kapitel så när som på styrningen, men det blir längre fram när stolen har ramlat in. Så att jag kan passa in ratten.













Nästa steg är att ägna bakvagnen lite uppmärksamhet. Börjar med att bygga ihop "klumpen". Blir 4.11 i utväxling.


/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3097
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #41 skrivet: december 11, 2017, 11:32:51 »
 Ser fint ut :) Verkar som det kommer bli riktigt låg vikt på bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #42 skrivet: december 11, 2017, 22:37:18 »
Dom där rören väger mer än vad man tror 3,1 kg/m och balkarna väger 5,1 kg/m. I dagsläget är det ca. 12 m balk och 15 m rör. Så i runda slängar har jag byggt på ca. 100 kg. Men vi får se vart det slutar i vikt, den ska vägas när den är klar. Jag gissar en bit över 1000 kg.


Garagetiden i kväll har gått åt till att jobba på diff klumpen. Byggt ihop pinjongen och ställt in rätt inspänningstryck (25 ft lb). Blev tvungen att köpa ett verktyg (en typ av momentnyckel som visar moment i realtid) för att klara av uppgiften och som tur var hittade jag en på Ebay för halva priset. Så istället för 2500:- fick jag betala 1200:-. Riktigt trevligt att få lite ombyte i arbetet från kapa, slipa och svetsa.








Och jag hann även med att montera kronhjul, lager på spolen och markera ut vart jag måste ta bort material i huset.




/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #43 skrivet: december 13, 2017, 23:29:20 »
Intressant att följa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #44 skrivet: december 23, 2017, 09:53:02 »
Update!

En sista ansträngning innan jul blev att försöka få till bra drivmönster mellan pinjong och kronhjul. Fick till det inte alltför tokigt, men skulle behöva få in pinjongen lite mer så att jag fick mönstret mer inåt på kronhjulet. Detta för att pinjong och kronhjul vill separera under acceleration och då flyttas mönstret lite utåt. Och för det behövs tunnare schims som jag inte har. Får bli med nästa beställning från staterna. Men nu blir det ett längre uppehåll med bilen, så att man inte tappar intresset. Målet är rullande chassi innan påsk.









Har ett litet sidoprojekt som jag pysslar med. Ganska skönt att ha ett projekt som är "straightforward" och inte så mycket tänka. Har byggt om en ammo-låda till en fältkamin. Testad och klar! Och väntar nu på ett beg. militärtält som jag köpt från England. Ett billigt och enkelt sätt att fly civilisationen för några dagar och "bara" leva på naturens villkor. Önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!! Ses 2018!




/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #45 skrivet: december 30, 2017, 00:45:22 »
God fortsättning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.