Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 877 gånger)

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Dragracing 343
« skrivet: augusti 25, 2017, 21:57:20 »
God kväll!

Ny på forumet och tänkte presentera mitt projekt som just har tagit fart. Bilen som allt kretsar kring är en Volvo 343 -80 som jag hittade stående i skogen. Ett lysande ämne då den är totalt rostfri (förutom ett litet hål i framskärmen). Helt otroligt!  ;D ???




Bilen hemma på gården i Lule tvättad.



Tanken med bilen/projektet är att köra dragracing i superklasserna (9,90 & 8,90). Bilen kommer att få ny drivlina med följande recept. Toyotas raka 6:a 2JZ från en Lexus GS300, Powerglide & Ford 9" bakaxel. Ladderbars, fullbur, hjälpram bak och förstärkning av kaross med extra rambalkar.











Till dags datum så är bilen rensad och upptagen för att påbörja bygget av chassit. Och motorn har fått provsitta i bilen.









/M
« Senast ändrad: september 15, 2017, 15:02:49 av streetvolvo »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2655
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Dragracing 343
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2017, 07:15:15 »
Oj oj oj bara så du vet har du med denna presentation fått dig en hejarklack!

Ska du turnera till olika stripparna i form av någon serie eller bara åka och sätta en tid då och då?

Vart i landet bor du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2017, 09:03:05 »
Bor i Luleå och tanken är att nästa säsong ta ut 600 hk ur motorn för att först lära känna bilen och chassit. Om allt går bra så kommer det att bli några resor nedåt i landet också, men någon cup blir det inte nästa år. Året där på så är tanken att ta ut +800 hk som är måleffekten och tävla i någon cup.

Men just nu så njuter jag av tänkandet och byggandet av bilen. Det är konstigt hur man funkar, men byggandet är en stor del av upplevelsen för mig. Det är inte bara körandet som räknas. Det är mer som grädde på moset.  ;D

/M

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2323
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2017, 09:31:27 »
Coolt projekt! Hoppas vi får en ny kämpe i kampen om världens snabbaste 340!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Citroen C3 1,6HDi -07
Honda CBX 550 F2 -82

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2017, 22:13:34 »
Intressant projekt, inte vanligt med så här pass brutala 300or :D

Kul med fler Lulebor här på forumet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16506
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2017, 09:29:01 »
Häftigt bygge!!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #6 skrivet: september 04, 2017, 08:35:32 »
Coolt projekt! Hoppas vi får en ny kämpe i kampen om världens snabbaste 340!

Det vet jag inte, men man ska aldrig säga aldrig....

Intressant projekt, inte vanligt med så här pass brutala 300or :D

Kul med fler Lulebor här på forumet :)

Lulebo! Kom gärna förbi och ta en kaffe och surra!



Det som har hänt sen sist är att jag har flyttat ned kuggstången ca. 50 mm för att motorn ska kunna flyttas bakåt utan att behöva ta bort oljetråget totalt, eftersom att jag vill ha motorn så långt ned i chassit så att jag får bakaxel och motor/automat i linje (vågrätt) med varandra.

/M




simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #7 skrivet: september 06, 2017, 21:58:52 »
Intressant projekt, inte vanligt med så här pass brutala 300or :D

Kul med fler Lulebor här på forumet :)

Lulebo! Kom gärna förbi och ta en kaffe och surra!

Hade varit trevligt, sällan man får träffa andra 300power-medlemmar i verkligheten :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 445
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #8 skrivet: september 09, 2017, 10:22:10 »
riktigt kul bygge! gillar gamla fronten skarpt  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #9 skrivet: september 12, 2017, 21:57:12 »
Intressant projekt, inte vanligt med så här pass brutala 300or :D

Kul med fler Lulebor här på forumet :)

Lulebo! Kom gärna förbi och ta en kaffe och surra!

Hade varit trevligt, sällan man får träffa andra 300power-medlemmar i verkligheten :)

Skickar ett PM med mobilnr.



riktigt kul bygge! gillar gamla fronten skarpt  :D

Håller med. De tidiga 343:orna är helt klart coolast!





Fjäderbenen fram snart klar.




Och första rambalken på plats. Mycket mäta blev det, men det underlättade att använda laser..

/M
« Senast ändrad: september 15, 2017, 15:05:23 av streetvolvo »

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #10 skrivet: september 19, 2017, 20:12:47 »
Fjäderbenen är klara och monterade. Bara hoppas att jag har beräknat någorlunda rätt med fjädertrycket.




Och ramen tar form.




/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16506
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #11 skrivet: september 22, 2017, 23:30:45 »
Nice!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #12 skrivet: oktober 07, 2017, 11:32:46 »
Update!











Räkna med några fler chassibilder framöver...... ;)

/M

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2017, 18:09:26 »
Några meter till har kommit på plats...









/M

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2068
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2017, 20:37:04 »
Vad använder du för rördimensioner? Ser ut som att du får till bra passform på buren.

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #15 skrivet: oktober 16, 2017, 08:34:58 »
Rören är 45x3 mm och har köpt dem färdigbockade från Finess. Som sagt riktigt bra passform! Balkarna är 70x40x3 mm. Än så länge har det gått 12 m...

/M

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #16 skrivet: november 06, 2017, 22:17:15 »
Stopp i bygget...svetsen har gått sönder. Har en ESAB A10-160K som jag håller mycket kär. En stor och klumpig svets, men som har fantastiska svetsegenskaper. Så nu felsöker jag och det lutar åt att felet finns i elektroniken och det innebär att jag måste utforska nya kunskapsområden som jag inte behärskar....

Men som man säger på andra sidan Atlanten....Just make it happen!  ;)









/M
« Senast ändrad: november 06, 2017, 22:19:03 av streetvolvo »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #17 skrivet: november 07, 2017, 05:43:51 »
Tråkigt att svetsen pajjat för dig, får hoppas du lyckas utöka dina kunskaper så du får lagat svetsen :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #18 skrivet: november 07, 2017, 07:21:02 »
Jo, inte roligt. Skulle jag bli tvungen att köpa en nya motsvarande svets så får jag nog hosta upp ca. 10 000:-.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #19 skrivet: november 07, 2017, 08:58:14 »
Jo det är ju det, har själv en Esab Caddy 160 och en sån hobbymaskin går på runt 10 000 men duger gott för mig och helt klart värt istället för budget-märkena.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #20 skrivet: november 08, 2017, 21:26:08 »


Hm, det är riktigt pilligt det här med elektronik, men nu är nästan alla transistorer bytta och i morgon byter jag kondensatorerna så får vi se!!

/M

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #21 skrivet: november 09, 2017, 18:33:53 »



Jiiihaaa!!  ;D  Jag har en svets igen. Riktigt glad att det funkade och samtidigt förvånad. Nu höll jag mig inte till min plan att byta en komponent i taget och testa för att se vilken som var trasig. Nu är det strunt samma, den funkar! Jag bytte de komponenter som har en ring runt sig.

Nu går arbetet vidare.... 8)

/M

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 445
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #22 skrivet: november 09, 2017, 19:58:04 »
starkt jobbat med svetsen! och kanonsnyggt bygge  :D
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #23 skrivet: november 11, 2017, 07:18:28 »
Tack! Det var lite svettigt några dagar där, för jag hade inte med i budgeten att lägga ut 10 000 - 15 000:- på en svets. Men, nu kostade reparationerna 400:- och några grå hår...  Plus att jag fick lära mig något nytt om elektronik!

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #24 skrivet: november 11, 2017, 08:23:28 »
Skönt att du lyckades laga svetsen :D En liten prisskillnad jämfört med att köpa en ny :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2323
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #25 skrivet: november 11, 2017, 11:17:57 »
Skönt att du fick ordning på svetsen, bra med lite äldre grejer där man kan byta diskreta komponenter och inte behöver köpa nya kretskort...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Citroen C3 1,6HDi -07
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #26 skrivet: november 13, 2017, 06:43:11 »
jo, som min svärfar sa....vilket snyggt kretskort!! ;D

/M


streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #27 skrivet: november 21, 2017, 22:23:28 »
Update!

Bygget går vidare och jag fick ge upp tanken på att spara org. fjädertorn/hjulhus. Det blev helt enkelt för trångt (3 cm) med 15" däck.







Sen tog jag tag i motorn och började plocka ner den lite och det innebar genast att först bygga några verktyg.....






/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #28 skrivet: november 22, 2017, 05:50:42 »
Ja jävlar vad plats det blev utan hjulhus :o
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #29 skrivet: november 22, 2017, 06:44:06 »
Jo, dels det och lättmekat i framtiden..

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3088
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #30 skrivet: november 22, 2017, 06:55:28 »
Ja det också :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #31 skrivet: november 25, 2017, 14:13:50 »
update!

Storstädning i garaget. Det börja bli trångt och det var dags för en rensning. Det blev ett lass till återvinningscentralen. Och när jag ändå hade ångan uppe så jobbade jag lite på bilen.


Blev att tillverka en nya avdragare.



Och av ren tur upptäckte jag att sänkningen av kuggstången gjorde att vinklarna blev helt tokig och jag riskerade "bump steer". Blev att flytta tillbaka den till org. position. Få ta ur mer ur oljetråget istället.





Nya tag i morgon med framvagnen!


/M

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 445
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #32 skrivet: november 25, 2017, 21:06:26 »
Dehär blir skitsnyggt!
jag är lite nyfiken på var du fick tag i topplagringarna?  :P
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #33 skrivet: november 29, 2017, 22:19:12 »
Update!

Ikväll svetsade jag stöd för att enkel kunna hålla vinklarna (Camber 0° ,Caster 12°) när jag passar in strävorna mot framvagnen. Fick även ta bort hela hjulhuset. Det blev helt enkelt för nära med 15" däck. Man vill ju inte chansa att de tar i när man har passerat 200 km/h.





Ang. topplagringen så pressade jag ur hylsorna från org. topplagring och ska försänka dem in i strävorna och helsvetsa. De andra topplagringarna blir att kassera inte användbart i denna uppsättning. Inköp på Classiswede, men finnas att köpa på andra ställen också (Nissan 200sx).





/M

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #34 skrivet: december 01, 2017, 22:29:11 »
Herrejösses! hur kan jag ha missat detta projektet. brukar ju ändå titta in på forat ibland även om jag inte postar så mycket!

Brutalt projekt! ser fram imot att se dig köra på strippen när du är färdig med bilen och känner dig bekväm att öppna spjället fullt  ;)

För att tala om något annat så måste jag få tummen ut och åka på Topfuel racen i mantorp igen fast denna gången stanna en heldag så man får se kvällsracing.

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #35 skrivet: december 02, 2017, 18:04:24 »
Herrejösses! hur kan jag ha missat detta projektet. brukar ju ändå titta in på forat ibland även om jag inte postar så mycket!

Brutalt projekt! ser fram imot att se dig köra på strippen när du är färdig med bilen och känner dig bekväm att öppna spjället fullt  ;)

För att tala om något annat så måste jag få tummen ut och åka på Topfuel racen i mantorp igen fast denna gången stanna en heldag så man får se kvällsracing.

Brutalt på flera plan... detta projekt utmanar verkligen mina kunskaper!  Mina tidigare racebyggen har varit uteslutande vw och det är som LEGO i jämförelse med detta. Men kul att du gillar projektet, för det gör verkligen jag!  ;D Sanningen är den att jag lever och sover detta bygge. Med mina snart femtio år så är detta förmodligen mitt sista bygge, men det är inte ett problem för om jag tittar på mina tidigare byggen så brukar det ta tio år att utveckla en bil. Kommer update imorgon...har en helhelg i garaget!

/M
 
« Senast ändrad: december 03, 2017, 08:19:08 av streetvolvo »

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #36 skrivet: december 04, 2017, 06:59:51 »
Update!


Framvagnen snart klar. Återstår att tillverka förstärkningar för topplagringen och en stötta mellan fjäderrören och ramen.







Passade även på att börja med motorstativet.


/M

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #37 skrivet: december 05, 2017, 17:30:39 »
Herrejösses! hur kan jag ha missat detta projektet. brukar ju ändå titta in på forat ibland även om jag inte postar så mycket!

Brutalt projekt! ser fram imot att se dig köra på strippen när du är färdig med bilen och känner dig bekväm att öppna spjället fullt  ;)

För att tala om något annat så måste jag få tummen ut och åka på Topfuel racen i mantorp igen fast denna gången stanna en heldag så man får se kvällsracing.

Brutalt på flera plan... detta projekt utmanar verkligen mina kunskaper!  Mina tidigare racebyggen har varit uteslutande vw och det är som LEGO i jämförelse med detta. Men kul att du gillar projektet, för det gör verkligen jag!  ;D Sanningen är den att jag lever och sover detta bygge. Med mina snart femtio år så är detta förmodligen mitt sista bygge, men det är inte ett problem för om jag tittar på mina tidigare byggen så brukar det ta tio år att utveckla en bil. Kommer update imorgon...har en helhelg i garaget!

/M

Känns nästan som man borde ta ett sabbatsår från jobbet och åka och ta lärlings position under dig när du bygger denna bilen
så man kan ta del av din kunskap innan du lägger av =)

streetvolvo

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #38 skrivet: december 06, 2017, 08:15:51 »
ha, ha ...det var en tjusig komplimang!  ;D Du är välkommen!! Jag kanske använde för stora ord, men det jag menar är att det kostar en hel del att bygga en racebil även om man försöker att hålla sig till billigare lösningar och det brukar ta (för min del i alla fall) tio år att utveckla och förbättra (och ha skitkul och tröttna) en bil man byggt. Så utifrån detta så detta nog mitt sista bygge.

Jag är inte ett proffs på något sätt utan jag utmanas nästa varje dag jag jobbar på bilen, men jag har en grundinställning. Och den är att om andra har klarat av göra ett visst moment så borde jag med research och övning också klara det. För jag har två händer och en skalle som de allra flesta så det borde inte vara omöjligt. En annan devis som jag lever efter är att så länge jag jobbar mot mitt mål, oavsett hur det går,  så kommer jag närmare mitt mål och då handlar det inte om jag ska uppnå mitt mål, utan när!

Nog med kloka ord, nu blir det garaget!  ;D

/M

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #39 skrivet: december 06, 2017, 14:22:09 »
ha, ha ...det var en tjusig komplimang!  ;D Du är välkommen!! Jag kanske använde för stora ord, men det jag menar är att det kostar en hel del att bygga en racebil även om man försöker att hålla sig till billigare lösningar och det brukar ta (för min del i alla fall) tio år att utveckla och förbättra (och ha skitkul och tröttna) en bil man byggt. Så utifrån detta så detta nog mitt sista bygge.

Jag är inte ett proffs på något sätt utan jag utmanas nästa varje dag jag jobbar på bilen, men jag har en grundinställning. Och den är att om andra har klarat av göra ett visst moment så borde jag med research och övning också klara det. För jag har två händer och en skalle som de allra flesta så det borde inte vara omöjligt. En annan devis som jag lever efter är att så länge jag jobbar mot mitt mål, oavsett hur det går,  så kommer jag närmare mitt mål och då handlar det inte om jag ska uppnå mitt mål, utan när!

Nog med kloka ord, nu blir det garaget!  ;D

/M

Förstår precis vad du menar med att man borde kunna göra det precis som alla andra. Huvudsaken är bara att man vågar börja sen kan det inte annat än bli dåligt och då får man försöka igen.
Dock har jag själv kommit in i en grop nu och står och trampar vatten med mitt egna projekt när det igentligen bara är småsaker kvar men har tappat farten kan man säga.
Och kostnad.. Tell me about it! när man slår sig ner och räknar på kostnaderna så blir dom rätt stora i slutändan. Har väl lagt i runda slänga 80k på min egna bil men jag är beredd att jag aldrig kommer få tillbaka pengarna men tänker inte sälja den heller.
Men som sagt Quotar David Freiburger på hotrod magasine
*Dont make it right make it work* är väl för att projektbilar inte skall stå förlänga så måste man själv få sig en morot tex provkörning eller uppstart och såna grejer för att fortsätta ha motivationen att skruva vidare =)