Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 1517 gånger)

streetvolvo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #40 skrivet: december 11, 2017, 08:57:50 »
update!

Framvagn är nu ett avslutat kapitel så när som på styrningen, men det blir längre fram när stolen har ramlat in. Så att jag kan passa in ratten.

Nästa steg är att ägna bakvagnen lite uppmärksamhet. Börjar med att bygga ihop "klumpen". Blir 4.11 i utväxling.

/M

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3124
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: december 11, 2017, 11:32:51 »
 Ser fint ut :) Verkar som det kommer bli riktigt låg vikt på bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: december 11, 2017, 22:37:18 »
Dom där rören väger mer än vad man tror 3,1 kg/m och balkarna väger 5,1 kg/m. I dagsläget är det ca. 12 m balk och 15 m rör. Så i runda slängar har jag byggt på ca. 100 kg. Men vi får se vart det slutar i vikt, den ska vägas när den är klar. Jag gissar en bit över 1000 kg.

Garagetiden i kväll har gått åt till att jobba på diff klumpen. Byggt ihop pinjongen och ställt in rätt inspänningstryck (25 ft lb). Blev tvungen att köpa ett verktyg (en typ av momentnyckel som visar moment i realtid) för att klara av uppgiften och som tur var hittade jag en på Ebay för halva priset. Så istället för 2500:- fick jag betala 1200:-. Riktigt trevligt att få lite ombyte i arbetet från kapa, slipa och svetsa.

Och jag hann även med att montera kronhjul, lager på spolen och markera ut vart jag måste ta bort material i huset.

/M

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #43 skrivet: december 13, 2017, 23:29:20 »
Intressant att följa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: december 23, 2017, 09:53:02 »
Update!

En sista ansträngning innan jul blev att försöka få till bra drivmönster mellan pinjong och kronhjul. Fick till det inte alltför tokigt, men skulle behöva få in pinjongen lite mer så att jag fick mönstret mer inåt på kronhjulet. Detta för att pinjong och kronhjul vill separera under acceleration och då flyttas mönstret lite utåt. Och för det behövs tunnare schims som jag inte har. Får bli med nästa beställning från staterna. Men nu blir det ett längre uppehåll med bilen, så att man inte tappar intresset. Målet är rullande chassi innan påsk.

Har ett litet sidoprojekt som jag pysslar med. Ganska skönt att ha ett projekt som är "straightforward" och inte så mycket tänka. Har byggt om en ammo-låda till en fältkamin. Testad och klar! Och väntar nu på ett beg. militärtält som jag köpt från England. Ett billigt och enkelt sätt att fly civilisationen för några dagar och "bara" leva på naturens villkor. Önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!! Ses 2018!

/M

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16531
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #45 skrivet: december 30, 2017, 00:45:22 »
God fortsättning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: februari 15, 2018, 12:03:15 »
Efter en behövlig vila och en långdragen förkylning är på G igen. Det som har hänt sen sist är att toppen är planfräst och har mätt upp de sista värdena i motorn och det ser riktigt bra ut. Alla värden är inom toleranserna, så det blir en enkel renovering av motorn med nya lager, ringar och hona cylindrarna. I stället för att köpa "fancy pansy" lager, ringar och packningar från USA, har beställt original (TAIHO, JAPAN). En tredjedel del av priset. (9500:- vs 3300:-)

Vidare har jag tagit tag i att flytta hjulhuset bakåt då Volvon har fått en längre hjulbas pga ladderbars.

På tur står att rikta bakaxel och svetsa ditt lagerändarna innan det är dags för att beställa drivaxlar... ;D

/M

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3124
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: februari 15, 2018, 23:18:19 »
Fint att kunna spara lite pengar på packningar och lager :) Håller dom lika bra som dom svindyra från USA?

Riktigt snygg förflyttning av hjulhusen :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: februari 16, 2018, 09:39:29 »
Fint att kunna spara lite pengar på packningar och lager :) Håller dom lika bra som dom svindyra från USA?

Riktigt snygg förflyttning av hjulhusen :D

Eftersom att allt tyder på att motorn är i så pass bra skick så finns det ingen anledning att "go all in". Ska ju bara i detta första läge ta ut 550-600 hk och då funkar original prylar mycket bra.

Om org. prylarna håller lika bra som "Fancy pansy"? Ja, vet ej riktigt. Om man ska upp i den högre trimskolan (+1000hk) så kanske det handlar om att ha lager med tri-metal beläggning osv. Har sett många genom åren som har trillat dit på företagens reklam om att "detta måste du ha till din HI-performance engine".  Den största delen av oss garageråttor trimmar på en lägre nivå och då klarar man sig väldigt långt på org. prylar. Det är min erfarenhet i alla fall.  ;D

Tack för kommentaren, men tunnplåtsarbetet är det inte min starka sida och skulle gärna lämna över det till någon annan.  Laga rost, aldrig!!! :(

/M

« Senast ändrad: februari 17, 2018, 09:39:24 av streetvolvo »