Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 5531 gånger)

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #80 skrivet: juli 01, 2018, 20:10:06 »


Var ner till söderns nejder i ett ärende och passade självklart på att köpa en 300 för att plocka delar ifrån. När jag tagit allt jag ville ha från bilen så bar det av mot Ånge för skrotning. Hade andra planer för släpet hem till Luleå....moped!  Men innan vi åkte till skroten, så var det ett måste med ett besök till Sveriges geografiska mittpunkt. Upp på toppen och Saaben fick jobba!!! Det var några på toppen när vi kom upp och de såg en smula förvånade ut..... ::)

Så nu har vi kaross detaljer för att färdigställa racebilen så att den ser någorlunda original ut. Arbetet går vidare...
/M



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #81 skrivet: juli 03, 2018, 22:49:08 »
Det var några på toppen när vi kom upp och de såg en smula förvånade ut..... ::)

 ;D ;D ;D 8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #82 skrivet: augusti 09, 2018, 21:55:17 »
Nu har det varit tyst i garaget ett längre tag, men nu när temperaturen blev mer normal så gick det att få några timmar. Här kommer en liten update. Några fler rör har kommit på plats och nu jobbar jag på att få kontoret i ordning. Nästa steg är att börja klä in allt med plåt (brandvägg, hjulhus, osv.). Fick ett infall här i veckan och for till Opus och vägde bilden....840 kg tills dags datum. Mindre än vad jag trodde!  ;D Gissar att när den är klar så väger den nog, utan mig, runt 950 kg. Fortsättning följer!














/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #83 skrivet: augusti 09, 2018, 21:59:20 »
Börjar se ut som en bil nu :D

Har du några kontakter på Opus för vägning eller hur funkar det? Vore ju lite smått intressant att väga min 360 när jag känner att den är färdigbyggd.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #84 skrivet: augusti 10, 2018, 11:11:05 »
Du åker bara dit och pratar med någon på stationen. 100:- utan vågsedel. Jag vägde totalvikten och resp. axeltryck.

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #85 skrivet: augusti 10, 2018, 11:12:10 »
Jaha ja det lät ju riktigt smidigt det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #86 skrivet: augusti 12, 2018, 22:55:51 »
Gryyymt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #87 skrivet: augusti 31, 2018, 15:08:59 »
Lekte lite i Photoshop bara för att få lite inspiration.... ;D



/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #88 skrivet: september 03, 2018, 23:25:25 »
Ja svårt med motivationen ibland. (Och ibland finns det ingen hejd)  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #89 skrivet: september 04, 2018, 19:45:23 »
Jo, det går upp och ner och speciellt när man håller på med ett projekt som sträcker sig över flera år...  men nästa sommar då...... ;D   Sen beror det på vilka moment man håller på med också. Det jag gör nu att klä in all med plåt är inte mitt favo. Ser verkligen fram emot att få ta tag i avgas-, bränsle-, broms och elsystem.



/M


streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #90 skrivet: september 11, 2018, 21:37:53 »
Update!

Bromsvåg på plats och påbörjat bygget av grenrör för turbon.














/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #91 skrivet: september 13, 2018, 20:44:38 »
Bygget med avgassystemet går vidare. Downpipe blir 4"  ;D. Sen är det officiellt nu, bilen har fått ett namn!!















/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #92 skrivet: september 13, 2018, 20:48:26 »
Najs med lite grenrörsbygge, ser lovande ut :D
Du är nog ensam här på forumet med hela 4" downpipe, lär fläda för många hästkrafter :o

Väldigt lämplig namn på bilen, gillas starkt ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #93 skrivet: september 15, 2018, 10:53:07 »
Härligt  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #94 skrivet: september 15, 2018, 14:32:46 »

Jo, ett passande namn! Men det kräver att den går på bakhjulen för att göra skäl för namnet. Det ska vi nog fixa!!!  ;D


Bygget med grenröret går vidare. För att flänsen inte ska slå sig så mycket, har jag spänt upp den på en 6 mm plåt. Kommer att köra med plussplit (cyl 1-3 i ena porten och 4-6 i andra) system och för att behålla det konceptet genom hela grenröret blir det två wastegates istället för en.



/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #95 skrivet: september 16, 2018, 15:36:54 »
Grenröret nästan klar så som på två portar för WG. Var tvungen och provmontera den på bilen.... ;D























/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #96 skrivet: september 16, 2018, 20:36:26 »
Ser bra ut :D

Lagomt stor turbo upp ur huven lär dra uppmärksamhet till sig :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #97 skrivet: september 20, 2018, 21:39:31 »
Tack! Jo, nog kommer någon att höja på ögonbrynen.

Ikväll är det elektronikstuga. Försöker bygga om sprutet jag köpte beggad till att passa min motor och försöker konfigurera om den och bygger till tre separata tändsteg. Det blir mycket läsa och det är inte helt lätt att förstå allt, men allt finns på nätet så det gäller bara att hitta informationen. Och så ser man ingenting längre hellre. Allting har blivit så litet.... ::)






/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #98 skrivet: september 21, 2018, 21:06:43 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #99 skrivet: september 22, 2018, 09:55:44 »
Jo, det är kul att få lite variation från svetsning och slipning. Men allt är så smått. Det är inte som när en annan var ung och man fick löda komponenter på trådspikar i skolan!!  ;D

Men den stora fördelen med elektronik som styr motorn, istället för förgasare och fördelare, är att man få en ruggig kontroll på alla värden i motorn och kan optimera den lättare. Lite mer att sätta sig in i, men många fördelar.


/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #100 skrivet: september 23, 2018, 20:35:36 »
Ikväll blev det tillbaka till garaget och få lite metallarbete gjort. Kardantunnel med integrerad kardanring på plats. N





/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #101 skrivet: september 23, 2018, 20:52:36 »
Kul med lite megasquirt bygge :)
Håller helt med dig att det bara är fördelar att köra på insprutning, riktigt skönt att bara plugga in laptopen då det ska justeras något eller ta en datalogg för att senare i lugn och ro studera för finjusteringar eller eventuellt hitta fel om motorn går dåligt.
Mycket smidigare och bekvämare än att stå och pilla med munstycken i förgasaren så det stinker bränsle och krångla med att byta vikter samt fjädrar i fördelaren.

Stadig kardantunnel och stadig kardanring :o
Är det 3mm stål du bockat till för kardantunneln?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #102 skrivet: september 24, 2018, 20:19:58 »
Stadig kardantunnel och stadig kardanring :o
Är det 3mm stål du bockat till för kardantunneln?

jo, det är stadigt och det är krav från SBF på 3 mm tunnel och 50x6 mm kardanring (max 150 mm från knuten).

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #103 skrivet: september 24, 2018, 23:21:21 »
Så pass till och med, men förstår varför det är krav då det är stora krafter som kardanen överför.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16615
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #104 skrivet: september 26, 2018, 19:36:29 »
Vore otroligt dumt att inte bygga säkert (eller enligt spec) när man ändå bygger. Oavsett om man tänkt tävla under reglemente eller ej.

Snyggt byggt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #105 skrivet: oktober 09, 2018, 20:57:46 »
Vore otroligt dumt att inte bygga säkert (eller enligt spec) när man ändå bygger. Oavsett om man tänkt tävla under reglemente eller ej.

Snyggt byggt!

Jo, så är det. Tack!

Kardantunnel fastsatt och provmonterade triggerhjulet. Tänker köra med givare på vevaxeln för tändningen. Bli mer exakt så än att köra med fördelaren som signalkälla till ecu´n.







/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #106 skrivet: oktober 10, 2018, 21:54:22 »
Fick lite gjort ikväll. Passade in IC´n och den elektriska kylfläkten. Och bygget med downpipen gick vidare. Kvar att göra på downpipen är att ansluta WG ut-porten och helsvetsa.















/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3315
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #107 skrivet: oktober 10, 2018, 21:58:51 »
Bilen lär höras när den är igång med det avgassystemet :P

Ser lite lustigt ut att intercoolern är ganska så mycket större än kylaren, men behövs väl inte så värst stor vattenkylare för dragracing?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #108 skrivet: oktober 11, 2018, 15:12:41 »
Jo, några db kan den nog få till!  ;D

Att org. kylare sitter kvar handlar i första hand om att spara pengar och slippa ett till ombyggnadsmoment. Jag håller tummarna att elfläkten räcker för att hålla motorns temp i schack. Tiden får utvisa helt enkelt!

/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 105
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #109 skrivet: oktober 17, 2018, 21:32:48 »
Fick lite gjort i garaget ikväll. Wg (precision 46 mm) på plats. Kvar att göra är att ansluta utgående port till downpipen. Valde en wg istället för ursprunglig plan att ha två. Kostnad och enklare med en wg. Anslutningen för wg´n är delad fram till just innan ventilen. Allt för att inte störa avgaspulserna.





/M