Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 143168 gånger)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #120 skrivet: december 02, 2018, 21:39:09 »
Roade mig ikväll med att se hur höga wheelie jag kan göra innan kofångaren tar i bak... 1,60 var inga problem. Nä, skämt och sido jag lyfte fronten för att kunna helsvetsa allt under bilen fram till. Och detta lilla manöver gav mig en insikt.....jag har gjort en tankevurpa när det gäller den övre infästningen av fjäderbenen!!!  :-[

Jag har inte tagit i beaktning att spindelleden inte sitter i en raklinje från dämparens topplagring... det är offset och när hjulet vrider sig så ändras vinkeln i den över infästningen och då kan man inte stum montera det....MAN måste ha ett ledlager som tillåter rörelse. Blir till att göra om och göra rätt....

Klantigt, men heller upptäcka det nu istället för att bryta av stötdämpare armen under ett race..












simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #121 skrivet: december 02, 2018, 21:42:23 »
Tur du upptäckte problemet med fjädringen, inte kul om det går sönder i hög hastighet :-X

Fränt med 1,6m hjullyft ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #122 skrivet: december 15, 2018, 14:39:43 »
Problemet med topplagringen är fixat och har helsvetsat framvagnen plus allt under bilen.   ;D












/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #123 skrivet: december 23, 2018, 01:22:48 »
Snyggt byggt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #124 skrivet: december 23, 2018, 08:50:09 »
Tack för det! Men helt ärligt så känner jag mig lite osäker på hur långt min "hantverksskicklighet" räcker. Ska nämligen chassibesiktiga bilen framöver. Inser att jag gör smartast i att chassibesiktiga bilen. Var inne på det från början och sen ändrade jag mig när jag fick klart för mig hur dyrt det är att köra i de snabbare klasserna och tänkte nöja mig med att köra runt 10 sec.

Men inser nu att om jag får chassit godkänt för tider ner till 8,50 s så kommer bilen att bli mer lätt såld den dagen jag vill sälja den och om jag ändrar mig i framtiden så kan jag utan större bekymmer köra i de snabbar klasserna Super Gas och Super Comp.

Har tagit kontakt med en besiktningsman som chassibesiktigar racebilar utifrån SBF´s regler och vi ska försöka få till en träff fram över. Jag ska erkänna att det känns lite pirrigt att någon ska bedöma mitt bygge. Det är ju ändå något om har blivit väldigt personligt. Men det handlar om säkerhet så det är bra att man får någon kunnig som tittar igenom bilen. För när allt är klart och jag har åtgärdat eventuella brister så vet jag att chassit är schysst. Och det är ju en trygghet att veta det då man susar över mållinjen i +200 km/h.... ;D

/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Dragracing 343
« Svar #125 skrivet: december 24, 2018, 22:00:26 »
Känns rätt bra även om du bara ska hålla dig runt 10sek att någon lite mer van har kollat över bilen innan :)
Finns ju småsaker som dom ser som man själv inte ser.

Men lycka till med bygget ser riktigt fränt ut
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #126 skrivet: januari 07, 2019, 20:17:19 »
Känns rätt bra även om du bara ska hålla dig runt 10sek att någon lite mer van har kollat över bilen innan :)
Finns ju småsaker som dom ser som man själv inte ser.

Men lycka till med bygget ser riktigt fränt ut

Jo, helt rätt. Tack!


Har försökt att undvika ett stort jobb som ligger framför mig. Att plåta ihop allt. Men nu har jag tagit tjuren vid hornen och påbörjat det mycket tidskrävande jobbet. Först ut blev brandväggen. Och chassistämpeln är åter på bilen igen. Undrar vad bilprovningen tycker om denna installation av "chassiplaketen"... ::)











/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #127 skrivet: januari 07, 2019, 20:22:49 »
Ser bra ut :)

Tur bilprovningen inte kommer behöva se chassinummret ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #128 skrivet: januari 08, 2019, 22:54:15 »
Har försökt att undvika ett stort jobb som ligger framför mig. Att plåta ihop allt.

Förstår att det känns tufft att ge sig på ett så stort jobb.

Försök att fokusera på en del i taget så känns det nog lättare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #129 skrivet: januari 09, 2019, 22:08:55 »
Har försökt att undvika ett stort jobb som ligger framför mig. Att plåta ihop allt.

Förstår att det känns tufft att ge sig på ett så stort jobb.

Försök att fokusera på en del i taget så känns det nog lättare.

Tack för tanken/förslaget! Det är så man får göra när man håller på med moment som tar oändligt med tid. Här kommer ett lysande exempel. 5 timmar tog det att få till brandväggen vid förarplatsen....puh..










/M


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #130 skrivet: januari 09, 2019, 22:58:13 »
Tack för tanken/förslaget! Det är så man får göra när man håller på med moment som tar oändligt med tid. Här kommer ett lysande exempel. 5 timmar tog det att få till brandväggen vid förarplatsen....puh..

Varsågod.

Förstår att det tar tid. Det svåraste jag vet är att bygga i tomma intet. Med bara några punkter att utgå ifrån. Man vet hur man vill ha det men inte hur man kommer dit.

Ser bra ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #131 skrivet: januari 18, 2019, 17:18:31 »
Brandvägg och kupé klart. Infästningar för bälte klart.  Nästa steg, plåta in bakvagn bygga hjulhus för mackorna bak.















/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #132 skrivet: januari 20, 2019, 19:14:09 »
Påbörjat lackering och hjulhus på G.  ;D
















/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #133 skrivet: januari 21, 2019, 23:15:40 »
Finare plåtarbete har vi nog inte skådat på det här forumet!  :o

Keep up the good work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #134 skrivet: januari 22, 2019, 21:18:51 »
Jag tackar för den fina komplimangen  ;D, men jag tror att kameran ljuger lite. För tittar man på närmare håll så ser man att det gjort av någon som fortfarande håller på att lära sig. Detta projekt har verkligen varit en läromästare. Har lärt mig massor och jag har mycket kvar framför mig som ex. ställa in ett chassi efter rådande förhållande på en bana.

Hjulhus klart. Imorgon inpassning och montering. Börjar att se ljuset i tunneln när det gäller plåtarbetet... :P












/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #135 skrivet: januari 23, 2019, 22:37:59 »
Blir helt galet stora hjulhus till helt galet stora hjul  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #136 skrivet: januari 24, 2019, 21:19:10 »
Jo, dom blir stora hjulhusen!! Nu är de på plats och ska bara bygga in det sista runt om ramen bak. Och vagnboken har också kommit. Det närmar sig för chassibesiktning.  ;D










/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #137 skrivet: januari 24, 2019, 22:18:27 »
Att här går det undan!

Men blir inte mycket bagage kvar  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #138 skrivet: februari 02, 2019, 15:37:25 »
Nä, bagaget får nog inskränka sig till en plånbok!  ;D

Ny plåtar klar och väntar på att bli sickade. Nedre motorplåt klar och absorptionsmatta beställd. Ska målas och sätta fast mattan innan motorn åker tillbaks i bilen. Och kylfläkt installerad och klar. Arbetet går vidare och börjar verkligen bli sugen på uppstart!














/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #139 skrivet: februari 10, 2019, 12:28:21 »
En milstolpe har uppnåtts, chassit är besiktigat och godkänt ner till 8,50s... ;D ;D ;D
Bjuder på en rundtur i garaget.













https://youtu.be/nQyLWwwGzno


/M


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #140 skrivet: februari 10, 2019, 22:23:32 »
Grattis och tack! Den är galen den bilen och kul att se din walkaround för då får man bättre känsla för proportioner och sånt!
Inte mycket bagage och baksäte som sagt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #141 skrivet: februari 11, 2019, 05:52:15 »
Grattis till godkänd bur :D

Verkar som att du snart är färdig med plåtarbetet :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #142 skrivet: februari 24, 2019, 18:59:50 »
Tackar, det känns verkligen bra att få chassit godkänt. Det blev ett kvitto på att man inte är helt ute och cyklar iallafall.  :) Motorn är tillbaka i bilen och har börjat att ägna automatlådan lite uppmärksamhet. 









/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #143 skrivet: februari 24, 2019, 20:47:43 »
Ser riktigt mäktigt ut med motorn i bilen :D

Spännande med automatlådemeck :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #144 skrivet: februari 25, 2019, 19:11:51 »
Ser riktigt mäktigt ut med motorn i bilen :D

Spännande med automatlådemeck :)

Jo, men visar man tänderna så måste man leverera också och det är nästa utmaning att se till att 340´n kliver från "gubbstämpeln" till "wowstämpeln".  ;D

Har skruvat en hel del i manuella lådor och det först som slog mig när jag plockade isär automatlådan var den enkla konstruktionen. Och den kräver inte några specialverktyg att underhålla, så denna låda kommer nog att växa i tycke ju mer jag använder den. Nu blir det en genomgång av den och mäta upp alla spel och byta lite slitdelar.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #145 skrivet: mars 07, 2019, 16:42:40 »
Arbetet går vidare och har nu plockat ner lådan totalt och rengjort allt. Blir en lättare renovering med byta av packningar och tätningar. Har insett att lådan är i förhållandevis bra skick och det känns som en bra grund att bygga vidare på. Köpte den via nätet så det var en chansning. Har även passat på att modifiera huset så nu kan jag montera en "overflow can" och på så sätt slipper jag olja under däcken om det skulle bli en tryck stegring i lådan. Fick även tillverka ett verktyg för att kunna dela på trumman för hög växeln och för att få ut kolven för backen.

Har lusläst boken "Powerglide Transmission Handbook" och har fått en bra bild över hur lådan funkar och hur man underhåller och moddar den. Att man inte har ramlat över denna låda tidigare... ???















/M
« Senast ändrad: mars 07, 2019, 16:51:01 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #146 skrivet: mars 07, 2019, 22:21:05 »
Kul och imponerande arbete med tydlig målmedvetenhet!
Lite avskräckande för en oinvigd men som sagt, kul att följa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #147 skrivet: mars 08, 2019, 08:04:03 »
Kul och imponerande arbete med tydlig målmedvetenhet!
Lite avskräckande för en oinvigd men som sagt, kul att följa!


Tack! Försöker verkligen att arbeta framåt med projektet. Och jag hoppar lite ologiskt mellan moment, men det är för att inte tappa intresset. Det är nästan som en avkoppling när man har slipat och svetsat en längre tid och får ex. plocka ner en automatlåda och får grotta ner sig i ett nytt kunskapsområde. 



Jag har också haft den känslan inför vissa moment när man har byggt på ett projekt. Men jag har ändrat mig. För jag har sett genom åren, inom dragracing iallafall, många som har ett (förstå mig rätt här) en respektlös inställning till ex. ett mekaniskt problem att lösa.

-nu krånglar lådan! Ut med skiten och lagar den direkt på asfalten. Och sen går han och vinner tävlingen!!!  ???

Jag har tidigare haft en mer ordnad och systematisk inställning till alla moment jag gjort och har haft väldigt svårt att gena och bara "slänga ihop" något, men har nu kommit en bit på väg och insett att jag har och göra med bultar och gängor, packningar och lager, osv. Det är inte rocket science, det handlar om bilar. Men det har tagit många år för mig att inse det. Jag har många gånger tillskrivit vissa moment en högre svårighetsgrad än det i själva verket var.

Så nu mer försöker jag tänka, att lossa på en bult som sitter i ex. en automatlåda är inge svårare eller konstigare än att lossa på en hjulbult.  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #148 skrivet: mars 08, 2019, 14:04:00 »
 
Kul och imponerande arbete med tydlig målmedvetenhet!
Lite avskräckande för en oinvigd men som sagt, kul att följa!


Tack! Försöker verkligen att arbeta framåt med projektet. Och jag hoppar lite ologiskt mellan moment, men det är för att inte tappa intresset. Det är nästan som en avkoppling när man har slipat och svetsat en längre tid och får ex. plocka ner en automatlåda och får grotta ner sig i ett nytt kunskapsområde. 



Jag har också haft den känslan inför vissa moment när man har byggt på ett projekt. Men jag har ändrat mig. För jag har sett genom åren, inom dragracing iallafall, många som har ett (förstå mig rätt här) en respektlös inställning till ex. ett mekaniskt problem att lösa.

-nu krånglar lådan! Ut med skiten och lagar den direkt på asfalten. Och sen går han och vinner tävlingen!!!  ???

Jag har tidigare haft en mer ordnad och systematisk inställning till alla moment jag gjort och har haft väldigt svårt att gena och bara "slänga ihop" något, men har nu kommit en bit på väg och insett att jag har och göra med bultar och gängor, packningar och lager, osv. Det är inte rocket science, det handlar om bilar. Men det har tagit många år för mig att inse det. Jag har många gånger tillskrivit vissa moment en högre svårighetsgrad än det i själva verket var.

Så nu mer försöker jag tänka, att lossa på en bult som sitter i ex. en automatlåda är inge svårare eller konstigare än att lossa på en hjulbult.  ;D

Haha ja det är ju bra att man kan ändra sig och sitt tankesätt. Jag brukar numera tänka att det är bara en Volvo 360, jag kan laga den oavsett vad som går sönder, och de flesta delarna finns att tillgå i den egna reservdelshögen  :)
Det är en skön känsla!
Inte så utvecklande kanske men jag vägrar byta bilmodell/märke nu när jag har lagt ned så mycket tid (och pengar).
Nu glider jag på vågen istället  8)

Glad fredag, hoppas du får göra nåt kul på bilen i helgen om du känner för det. Själv ska jag bara göra lite rolig provkörning och slutfixa lite inför kommande besiktning. Men mer om det i min egen projekttråd så småningom  :-X
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #149 skrivet: mars 08, 2019, 17:32:06 »
Citera
Haha ja det är ju bra att man kan ändra sig och sitt tankesätt. Jag brukar numera tänka att det är bara en Volvo 360, jag kan laga den oavsett vad som går sönder, och de flesta delarna finns att tillgå i den egna reservdelshögen  :)
Det är en skön känsla!
Inte så utvecklande kanske men jag vägrar byta bilmodell/märke nu när jag har lagt ned så mycket tid (och pengar).
Nu glider jag på vågen istället  8)

Glad fredag, hoppas du får göra nåt kul på bilen i helgen om du känner för det. Själv ska jag bara göra lite rolig provkörning och slutfixa lite inför kommande besiktning. Men mer om det i min egen projekttråd så småningom  :-X


Jag önskar ibland att jag var lite mer så som du beskriver. Att glida på vågen. Men jag är en för rastlös själ för det. Trevlig helg!

 

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #150 skrivet: mars 10, 2019, 18:40:09 »
Kunde inte riktigt hålla mig från garaget i helgen, så det blev något litet. En manöverpanel till elsystemet.





FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #151 skrivet: mars 14, 2019, 22:52:40 »
Fint!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #152 skrivet: mars 17, 2019, 16:14:54 »
Helgens projekt var att tillverka en oljecatchtank till motorn för vevhusventilationen och en overflow can till lådan. 






/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Dragracing 343
« Svar #153 skrivet: mars 17, 2019, 18:50:14 »
Ser ju bra ut :)
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #154 skrivet: mars 31, 2019, 12:01:29 »
Tack!

Blev lite stopp i renoveringen av lådan då det strulade en del med leverans avdelar och avsaknad av delar. Insåg också att jag behövde byta en del bussningar i lådan så det blev till att beställa verktyg också. Men nu är allt på g så snart går renoveringen vidare. Under tiden så har jag modifierat några delar i lådan för bättre flöde och smörjning. Passade även på att passa in distansringen/adapterringen mellan konvertern (GM) och flexplattan (Toyota).




/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #155 skrivet: april 01, 2019, 23:00:38 »
Kul att det går framåt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #156 skrivet: april 07, 2019, 19:31:55 »
Jo, det går åt rätt håll i alla fall. Men allt tar tid....

Hade en del strul med leverans och att hitta rätt delar (lager) till lådan. Av ren tur så fick jag ta på han som byggde lådan i slutet av 90-talet och det visade sig att han satt på ett sista lager till pumpen.  ;D Detta lager går inte att få på tag idag. Firmorna som tillverkar lagret och den ingående axel har båda försvunnit ur tiden. Jäkla tur, men när detta lager är slut så blir det till att bygga ny pump och köpa ny ingående axel till lådan.

Under tiden som jag väntar på det sista lager så bygger jag vidare på lådan. Pressar i nya lager och monterar ihop alla delar.







/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #157 skrivet: april 09, 2019, 22:48:14 »
Av ren tur så fick jag ta på han som byggde lådan i slutet av 90-talet och det visade sig att han satt på ett sista lager till pumpen.  ;D Detta lager går inte att få på tag idag.

Oj! Häftigt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #158 skrivet: april 11, 2019, 19:35:38 »
Jo, det var häftigt att jag lyckades hitta igen byggaren och att han hade ett sista lager att sälja!  ;D

Lagret på plats och lådan klar, men insåg när jag tänker montera lådan att jag gjort en tankevurpa (igen). Nedre motorplåten närmast lådan måste var avtagbar. Annars kommer man inte åt att dra år konvertern mot flexplattan.... ::)

Ur med motorn och tillverka en ny nedre motorplåt som går att ta av och tillbaka med motorn. Och så inser jag precis när jag har satt tillbaka motorn att jag har glömt en sak till .... Att plugga utgången för kylvattnet i toppen.  :( och den sitter på baksidan mot brandväggen. Ur med motorn igen och fixa. Så nu har man tränat på att plocka ur och i motorn. Kan vara bra om man någon gång ska ställa upp i ex. Le Mans.  ;D

Imorgon åker lådan och kardan på plats!












/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #159 skrivet: april 11, 2019, 23:22:09 »
Ja det är verkligen svårt att tänka på allt direkt!   ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.