Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 144360 gånger)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #160 skrivet: april 19, 2019, 13:25:39 »
Vårkänslor!!! ;D





















/M

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Dragracing 343
« Svar #161 skrivet: april 19, 2019, 19:53:34 »
rätt rå me turbon  ;D gubbräser
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #162 skrivet: april 20, 2019, 09:44:52 »
Jamen helt rätt! Gubbil + räser = Gubbräser. Nu gäller det bara att få igång den och se till så att någon tvivlare sätter kaffet i vrångstrupen.  ;) Skulle vara riktigt trevligt och behövligt att efter två års byggande får sätta sig bakom ratten och göra några testrepor för att få kvitto på om konceptet fungerar eller om det krävs en del fortsatt byggande.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #163 skrivet: april 21, 2019, 23:40:13 »
Vårkänslor är bra :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #164 skrivet: maj 21, 2019, 12:15:20 »
Äntligen har vintern släppt greppet och energi till att fortsätta med bilen har kommit tillbaka.

Har tagit tag i elsystemet och har börjat att lägga ut alla kablar för att lättare kunna planera vart allt ska vara. Det blir 50 mm2 kabel till startmotor och 35 mm2 till övrig elektronik. Kommer att bygga en ett öppet system som är lätt att underhålla och felsöka. Vidare håller jag på att bygga klart all elektronik så att det är bara att "plugga" in när stammen ligger. Fick tag på en Bosch WS spole från tyskland. 250:- inkl porto till Sverige och på bildelsbasen ville de ha 1000:- inkl frakt  ::).

Och äntligen är Ecu´n klar. Blev en hel del ombyggnation, men nu är den redo för 6 cyl, Ws, med VR trigger, tre tändsteg, Launch control, extra analog ingång och en färdig relä utgång för ex. fläkt.









/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #165 skrivet: maj 22, 2019, 23:52:28 »
Kul!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #166 skrivet: maj 31, 2019, 16:02:03 »
Jo, det känns bra att bygget går vidare. Är inte jätte lång kvar nu!!  ;D

Har gjort klart plåtarbetet så ny kan jag lacka allt och sedan dra igång med att dra el och bromssystem. Fick även till batterilådan och "killswitchen".

Sen hittade jag en ritning på nätet där man kunde göra en "bump box" själv för en billig penning. Så istället för 5000:- från USA kostade denna "Bump Box" 500:-. Se länk längst ned. ( Bump box = så att man ta stage in med transbreak och fullt laddtryck.)











https://youtu.be/F1xu9FSz8t8



/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #167 skrivet: juni 10, 2019, 22:25:46 »
Bygget går vidare och är snart klar med bränsle-, broms- och laddsystem. Pga brist av utrymmer fram så blev några lösningar inte optimala med tanke på flödet, men jag får ta fasta på citatet -dont make it right, make it work! Och bränsletanken fick jag såga upp och montera avluftningsventil med roll-over ventil. Nästa anhalt elsystem!











/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #168 skrivet: juni 10, 2019, 22:31:37 »
Ser ut som att det börjar närma sig uppstart av motorn och kanske första provkörningen också :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #169 skrivet: juni 11, 2019, 08:00:58 »
Jo, det går åt rätt håll och hoppas på uppstart om några veckor. Till provkörning och inställningen av bilen (bromsar, styrning, bränsle, osv) så funderar jag på att åka ner till Åmselebasen och hyra in mig där några dagar. Känns bättre att göra det på inhägnat område än att fara omkring på allmän väg och behöva ha koll på övrig trafik.

Men om än det ser ut som och känns som att bilen snart är klar, så återstår en herrans massa att lösa. Som någon sa -allt ska genom händerna!  ;D

/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #170 skrivet: juni 11, 2019, 09:01:19 »
Ja köra på inhägnat område för inställning och mappning vore ju väldigt lämpligt :)

Jo finliret är ju det som tar längst tid :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #171 skrivet: juni 24, 2019, 11:09:19 »
starkt jobbat, helt fantastiskt bygge  :o
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #172 skrivet: juni 24, 2019, 22:14:28 »
starkt jobbat, helt fantastiskt bygge  :o

Tack!  :)

Har nu äntligen gått på semester och lägger i en växel till för att få bilen klar. Bromssystemet klar och elsystemet på god väg. Om allt går som det ska så blir det nog uppstart till helgen!!  ;D Midnightsun tävligen på Pitedragway är helgen 5-7/7 och det är inte omöjligt att få bilen klar tills dess. Men behöver en avskild plats att ställa in och mappa bilen på, så i helgen var jag till Heden utanför Boden och kolla upp om Hedenbasen var öppen. Och till min förvåning så stod hela basen öppen....!? :o Så när bilen spottar igång på uppfarten hemma beger jag mig till Hedenbasen och mappar bilen och då finns det en chans att hinna med midnightsun.... Tiden får utvisa!

Lyckades med tricket att få in oljekylaren till automatlådanmellan ic´n och kylaren.


























/M


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #173 skrivet: juli 10, 2019, 20:50:14 »
Ja, det gick inte att hinna med att färdigställa bilen till Midnight sun. Men det börjar att närma sig. All el klart och har påbörjat att ställa in alla värden i ECU`n så en uppstart de närmste dagarna är att vänta. Känns som att jag har dragit kilometervis med kabel... ::) Imorgon blir det att provtrycka bränslesystemet och fortsätta med värdena. Snart så mullrare det på uppfarten igen.. ;D














/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #174 skrivet: juli 11, 2019, 16:25:56 »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #175 skrivet: juli 11, 2019, 16:36:47 »
Äntligen uppstartad :D
Riktigt bra jobbat! Bara mappa på nu då ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #176 skrivet: juli 12, 2019, 14:09:08 »
Tackar!! Jo det känns riktigt bra, men det höll på att ta en ny vändning. När jag lagt in alla värden i ecu`n  så märkte jag att något stämde inte och mycket riktigt. Ecun som jag köpte beggat innehöll en gammal kod som inte klarar av att driva tre tändsteg. Så några oroliga minuter blev det innan jag hitta info på nätet att min ecu var kompatibel med den nya koden som hette ms2/extra. Så det blev till att reboota ecu och tanka in den nya koden och lägga in alla värden igen. Och när jag tryckte på start knappen så gick den igång på en gång......riktigt skön känsla.

Idag har jag felsökt det tjutande ljudet (läckte lite mellan plenum och spjällhus) och fortsatt att fulla upp olja i lådan och kollat att den drive på alla växlar. Snart prov tur på hedenbasen.  ;D

/M

Tubbe

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #177 skrivet: juli 12, 2019, 21:19:04 »
Riktigt kul att höra att den är igång nu, längtat efter att få se det länge :D
Du måste lägga ut video på någon provtur sen oxå ;)

Tobias Granlund

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 564
  • 300Racing//
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #178 skrivet: juli 14, 2019, 18:23:23 »
riktigt snyggt elsystem!
gud som haver b19 kär, se på mig gasglad jag är, vart jag mig i världen ränner så ska jag gör svarta ränder

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #179 skrivet: juli 15, 2019, 08:40:50 »
Jamen tackar! Jo, det kommer en video på provtur när jag varit till Hedenbasen. Ska försöka att ta mig dit under veckan.

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #180 skrivet: juli 18, 2019, 17:18:48 »
I dag blev det en heldag i Boden. Först grundmappning på Hedenbasen och sen till retro café för lunch. En kanondag helt enkelt!  ;D













https://youtu.be/L9QTNOlZesE

https://youtu.be/nq6sUXsx6F0



/M

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Dragracing 343
« Svar #181 skrivet: juli 18, 2019, 19:29:45 »
Härligt att den äntligen är körbar :D

Mäktigt vrål i en liten 340 ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Tubbe

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #182 skrivet: juli 18, 2019, 21:33:33 »
jäääkla fränt :D

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #183 skrivet: juli 19, 2019, 11:52:30 »
Jo, det är ett lite udda ljud ur en 340.

Var till bilprovningen idag och vägde bilen. 1040 kg vägde den. 100 kg mer än vad jag trodde och så fick bilen en guldstjärna också!  ;D








/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #184 skrivet: juli 21, 2019, 20:09:48 »
Härligt att se att monstret i den lilla gula har vaknat!  8)

Kul att se (för en elektriker) att även elen är riktigt snyggt utförd i bygget!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #185 skrivet: juli 25, 2019, 11:20:52 »
Jo, det kändes att det var ingen ide att dra elen snabbt bara för att få igång bilen. Det ble till att göra det seriöst och överskådligt. Tog en herrans tid, men det blir nog lätta att underhålla, uppgradera och felsöka i framtiden.



Besöket till Hedenbasen gjorde så att några barnsjukdomar dök upp som måste åtgärdas.


- Ena framdämparen börja att trycka ut olja ur justerknoppen i toppen efter körningen. Tog kontakt med classicswede.co.uk där jag köpt de kort framdämparna, men inte ett svar!!! >:( Så då tog jag kontakt med GAZ som byggt dämparna och de var mycket tillmötesgående så nu är de på väg dit.

- Upplevde att fjädrarna fram låg på gränsen av sitt arbetsområde, så jag har beställt ett snäpp hårdare och något längre fjädrar till framvagn.

- Och så har jag haft fel sensor till vattentempen. Tempen stämde inte riktigt, så det blev till att beställa en ny.

- Och så måttbeställde jag en 70mm vattenkylare för att inte behöva vara orolig för vattentempen. Org. kylare plus fläkt orkade precis hålla tempen.






Nu är siktet inställt på att köra Test n Tune i Sundsvall 10-11/8 för att ställa in det sista på bilen och få en tid på 1/4 mile.

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #186 skrivet: juli 30, 2019, 00:38:14 »
Classic Swede är ok. Dock fullt upp i mellanåt så att kommunikationen kan bli lidande. Talar inte från egen erfarenhet utan från andra forummedlemmar på detta forum och 300 Mania.

Bra att du fick fram och kan åtgärda barnsjukdomarna.

Kul om du kommer iväg på Test n Tune  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #187 skrivet: augusti 01, 2019, 08:55:16 »
Classic Swede är ok. Dock fullt upp i mellanåt så att kommunikationen kan bli lidande. Talar inte från egen erfarenhet utan från andra forummedlemmar på detta forum och 300 Mania.

Bra att du fick fram och kan åtgärda barnsjukdomarna.

Kul om du kommer iväg på Test n Tune  :P

Ja, jag vill också tro att han är ok. Men nu har han snart haft en månad på sig att svara, så för tillfället så står han inte högt i kurs. Jag kan föstå om han har svårt att tro mig då jag köpte dämparna 2017, men har förklarat att jag bygger en racebil och även bifogat bilder och kopia på följesedeln. Om man är mån om sina kunder så ska man i alla fall återkoppla om än man inte tycker att kunden ska kompenseras.

I detta fall så tro jag att det ligger till på följande sätt. Dai special beställde dessa dämpare från GAZ för att kunna erbjuda kunderna något det efterfrågat och detta gjordes för många år sedan och sedan har de dämpare som han inte har sålt blivit liggande och enligt tillverkaren GAZ så beror läckaget förmodligen på att en o-ring inne dämparen (ventilen) torkat sönder. För slitage handlar det inte om då bilen inte rullat mer än några hundra meter...

Ja, nu är det som det är med det och dämparna är på väg till GAZ. MEN, de har nu varit på väg i två veckor och är inte framme än. >:( Har pratat otaliga gånger med Postnord och Parcelforce och nått fel är det för paketet sitter fast i Danmark så någon Test n´Tune blir det nog inte den 10/8, men vi får se...


Bortsett från detta så har jag förhoppningsvis gjort det sista plåtjobbet på bilen för ett tag. Byggde in lådan av den enkla anledningen att då slipper jag köpa SFI klassade skyddskläder och kan istället åka med vanliga täckande kläder och på så sätt sparade en rejäl slant. Men vill jag i framtiden åka riktigt fort så blir jag tvungen att köpa sfi klassade skyddskläder.

Och nya kylaren har också kommit på plats!  ;D Riktigt nöjd med den. Bra pris (2500:- inkl frakt) för att få en måttbeställd kylare där man kan speca i stort sett allt man önskar sig. Storlek på In/ut, uttag för givare, vilken sida In/ut ska vara på, vart man vill ha plåtarna för fastsättning, osv.















/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #188 skrivet: augusti 01, 2019, 18:02:07 »
Har kokat ner två år och tusen timmar till fyra minuter.... ;D

https://youtu.be/dUd0NDtZwpA

/M

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Dragracing 343
« Svar #189 skrivet: augusti 01, 2019, 20:15:52 »
Applåder!! Du får det att se så lätt ut!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #190 skrivet: augusti 02, 2019, 08:22:25 »
Applåder!! Du får det att se så lätt ut!

Tack! Men verkligheten är den att jag har legat på min gräns av mitt kunnande under nästan hela tiden av detta bygge och vid några tillfällen även passerat den. Att jag har lyckas med detta bygge beror till största del på att jag är systematisk och nyfiken. Och inte pga min kunskaper och färdigheter.

Efter jag var ner och körde Streetweek 2017 med förra bilen så bestämde jag mig att jag tänker sluta med att begränsa mig själv genom att tro att jag inte klarar av eller inte redo för att bygga ett mer extremt bygge. All kunskap finns att hitta hos andra bilintresserade och på nätet. Med det i ryggen så tog bygget fart med 340´n.

Jag har lärt mig extremt mycket på detta bygge och jag kan även se att jag har utvecklat en del nya färdigheter, men så här i backspegeln så skulle jag ha gjort en del saker annorlunda idag. Det är väl det som kallas utveckling... ;D

Nu tar nästa moment vid där det handlar om att lära känna bilen och optimera bilen så långt det är möjligt. Första målet är att bilen ska beter sig lugnt och fint på banan och gå låga tio sekunders repor. Och det ska den klarar utan problem då jag har försökt att bygga in en överkapacitet för de tiderna i bilen. Skulle tro att gränsen för bilen idag ligger någonstans runt 700 hk och höga åttor.

/M



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #191 skrivet: augusti 05, 2019, 21:02:01 »
Kul att se videon och bra musik till!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #192 skrivet: augusti 09, 2019, 16:23:51 »
Kul att se videon och bra musik till!  :P

Jo, men det blir ju något annat med video. Man får som en bättre känsla för hur bilen ser ut.


Tog en till dag på Hedenbasen för att mappa vidare och denna gång så försökte jag fin justera tänd-och bränslemapparna och även försöka mappa så att bilen kan göra burnout och starta med transbreak. Fick inte till det precis som jag ville men är på rätt spår iallafall. Här kommer ett kort filmklipp.

https://youtu.be/FSMXzqXFecg

Historian ang. dämparna är inte över. Fick hem dem med motiveringen från Postnord att de kan inte skicka dem med flyg för det är gasdämpare. FEL! det är oljedämpare men förmodligen så är det företagsnamnet GAZ som har gjort så att de trodde att det var gasdämpare. Blir ett nytt försök senare i höst. Så det blev inget Sundsvall, men siktar på att ta mig till Åmsele den 14/9 för test n tune eller köra i 10,5" klassen. Vi får se, det återstår en del tuning först.

/M



streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #193 skrivet: augusti 15, 2019, 20:12:41 »
I veckan så hittade jag felet med launch controlen. Hade glömt att löda dit en kabel i ecu´n. (den gröna) Men, nu är det gjort och launchen funkar. Skrämde grannarna rejält då den gick väldigt snål och det blev en rejäl avgasknall!!  ;D  Blir en sväng till Hedenbasen på Lördag för att fortsätta med mappning och försöka få till så att den ligger rätt i bränsleblandning när linelock, transbreak och launch är inkopplat. Och så måste jag få till accelereration (bränsle) tillägget.





/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #194 skrivet: augusti 16, 2019, 22:54:29 »
Coolt att se din bil vrida loss de feta bakhjulen!

Angående den gröna bygeln så har jag oxå tittat på att löda in Launch Control men trodde man skulle löda på de minimala processorbenen! Nu ser det ju genast mer hoppfullt ut! Tack!  :D (om det nu är lika på mitt MS2 V2.2)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #195 skrivet: augusti 17, 2019, 17:40:38 »
Det skiljer sig nog mellan 2.2 och 3.0. Jag har 3.0 (tror jag i allafall, blir osäker nu ???)

Vädret var med mig idag så det blev en sväng till Boden idag. Här är dagens förvärv. Nu är jag tills vidare nöjd med tuningen och siktar på ume open 14/9 i åmsele. ;D

https://youtu.be/qTJKu4Q8yOQ



/M
« Senast ändrad: augusti 17, 2019, 20:32:46 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #196 skrivet: augusti 17, 2019, 23:33:52 »
Ja du ser ut att ha 3.0 med transistorerna på ena långsidan. Är lite dålig på nyare än 2.2.. men så mycket ser jag ju.

Ja jädrar anamma vilken skillnad från förra videon! Det bara drar ju nu!  :o :o :o

Har du typ linelock kopplat till backljuset?  :D

Grattis till tuningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #197 skrivet: augusti 18, 2019, 10:10:57 »
Jo, jag har kollat upp nu vilket kort det är och det är 3.0.

Ja, nu går den att köra och tuningen ligger lite på den säkra sidan alltså lite för fet blandning. De sista justeringarna görs på bana. Nu tar chassi justeringarna vid så att bilen går iväg hårt och utan för mycket slir. Har beräknat vart jag har CG (center of gravity) och neutral linjen (100% anti-squat line).

Den nedre bilen visar två punkter (gula stjärnor). Den nedre är inställningen idag och den över vad jag ska ändra till. Den förflyttningen av de främre infästningspunkten för ladderbarsen innebär att jag får högre tryck på bakdäcken i start ögonblicket. För ser man på den senaste filmen så slirar det alldeles för mycket på opreppad bana. Provade även olika däcktryck och det var ingen skillnad. Arbetet går vidare..






/M
« Senast ändrad: augusti 18, 2019, 10:46:08 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #198 skrivet: augusti 18, 2019, 13:08:22 »
Ja det kändes som det spann på bra när du fick fart på motorn!

Nåt jag reagerade över (men glömde skriva i förra inlägget) är att fjädringen ser hård ut?
Ska det vara så eller vill man att den ska sätta sig mer på bakhasorna i starten?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #199 skrivet: augusti 18, 2019, 16:15:26 »
Jo, du har rätt den ser hård ut. De är i själva verket mycket mjuka. Jag kan med en hand trycka ner bakvagnen. Fjädrarna som sitter där bak har ett fjädertryck på 31 kg per tum och fram sitter det nu 114 kg per tum.

Det du ser är ett resultat av att jag har främre infästningspunkten på ladder barsen vid neutral linje (Anti-squat). Genom att flytta upp den så att infästningspunkten hamnar ovanför neutral linjen så ökar trycket på däcken och de kan greppa. Och när greppet kommer då kan chassit reagera som det är tänkt. Genom att sätta sig lite i baken och precis fjädrar ut i framvagn (utan att lyfta hjulen) och få då också en viktöverföring till bakvagnen som gör att det greppar ännu mer och man kan ladda med mer effekt i starten och på så s'ätt få till en snabbare 60-fots tid.

Här ser du två bilder som visar min bil nu (överst) och sen när jag har gjort ändringarna i bakvagnen. Det är en balansgång att inte ha för mycket anti-squat för som bilderna visar här nedan så förlorar jag effekt (se pilarna märkt med horsepower) i rörelse i chassit. Helst vill man ha en inställning där man befinner sig på neutralinjen får då går all kraft till att flytta bilen framåt. Men nu är det så att min bil vill ha mer tryck på däcken när det handlar om opreppad asfalt. På preppad (klistrad) asfalt så kan jag kanske köra med den inställning jag har i dag och istället laborera med däcktryck och ventilerna som bestämmer med vilken hastighet dämparna bak ska tryckas ihop och fjädra ut i startögonblicket.

Det kommer att ta en stund att bekanta sig med bilen och förstå hur den beter sig och vilka inställningar som gäller vid olika underlag, temp, osv. Om vädret håller sig till nästa helg så blir det en sväng till Hedenbasen igen för att försöka få till ett riktigt klipp i starten.  ;D







/M