Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 27509 gånger)

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #240 skrivet: januari 04, 2020, 16:28:13 »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16872
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #241 skrivet: januari 05, 2020, 21:18:41 »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

Trevligt med extra och egna funktioner!  8)

God fortsättning på året och bygget!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #242 skrivet: januari 06, 2020, 18:22:32 »
God fortsättning!

Insåg under "tuningstunderna" på Hedenbasen att man bör ha koll på oljetempen i en automatlåda.  ::) Så detta jobba har sedan dess legat och väntan. Har dragit mig lite för det då det var för mig oklart ur man ansluter en givare som ändrar motstånd efter temp, då det saknades ingång för en extra tempgivare i ecu´n. Men med lite hjälp på ett forum så klarnade det. Blev till att bygga en liten krets i ecu´n och att ställa in en "custom" mätare i Tunerstudio.

Övrigt så för jag just nu lite diskussioner över nätet med några personer för att få lite mer input gällande tuning av tändmappen och hur man kan tänka kring inställningen av chassit.

Annars så är det bara se till att få veckorna att gå....så att man få lasta bilen och bege sig till Hedenbasen för att ställa in tändning och bränsle med den nya motorkombinationen.



/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #243 skrivet: januari 11, 2020, 16:57:12 »
Dagens garagesession blev att dra el och montera tempgivare i oljesumpen till automatlådan. Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin. Passar även på att byta olja i lådan och bakaxeln.








/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #244 skrivet: januari 12, 2020, 12:12:57 »
Knacksensor monterad och testad!





https://youtu.be/4lgyA8wPpFc

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16872
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #245 skrivet: januari 12, 2020, 21:21:30 »
Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin.

Jag har också funderat på knacksensor på senaste (På min N/A B230 med etanol).

Varför ska du köra bensin?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #246 skrivet: januari 13, 2020, 19:28:51 »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning, spridare, bränslepump. Kostnad ca. 9000:-. Jag hade redan en bränslepump sen tidigare som klarar av att flöda bensin för ca. 600 hk när bygget drog igång och så kom jag över större beggade spridare till rätt pris som var "bolt on".

Med dagens motorkombination (ca 600 hk) så ligger jag snart på gränsen för vad motorn och drivlinan pallar, om man vill spela "safe". Så just nu så får jag nöja mig med det jag har. Det är lätt att man fastnar i jakten på snabbare bil, men man måste hitta en nivå som passar ens egen ekonomi och det gäller även vilken tävlingsklass man väljer att köra i. Högre tävlingsklass = dyrare.

Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D


/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #247 skrivet: januari 16, 2020, 19:42:42 »
Givaren på plats och passade även på att byta filer. Och det behövdes!! Hittade en oem filter med samma area som TCI´s "race" filter, men för en tredjedelen av priset.  ;D

Vidare har jag tagit fram en ny tändmap att utgå ifrån när jag börjar att tuna bilen under försäsongen. Har pratat med några personer som har olika erfarenhet av tuning och insåg att min tändmap från förra sommaren behövdes justeras för att inte riskera knack nu när jag laddar mer. En del av dem jag pratat med är erfarna hemmatuners och en del har haft tillgång till en dyno och sett vad som gör skillnad. Den är lagd på den säkra sidan, men som sagt något att utgå ifrån.











/M
« Senast ändrad: januari 16, 2020, 19:44:28 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16872
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #248 skrivet: februari 04, 2020, 22:28:18 »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning
Varför packning?


Citera
Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D
Joo.. scary  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #249 skrivet: februari 05, 2020, 18:53:14 »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #250 skrivet: februari 06, 2020, 13:45:47 »
Här har vi en Volvo med 1000 hk..... ;D

https://youtu.be/aongGRdbzTE

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16872
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #251 skrivet: februari 09, 2020, 22:26:17 »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

Har du jättetjock toppackning nu då?

Jo det stämmer. Själv har jag planat toppen massor på min B230 som går etanol. Har inte vågat tanka bensin sen dess. Tror inte det kommer gå att köra med  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 230
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #252 skrivet: februari 12, 2020, 18:15:59 »

Org. 2jz-GE topplockspackning är 0.5mm och ger statiskt komp på 10:1. Org. 2jz-GTE topplockspackning är 1.3mm och ger statiskt komp på 9.2:1. Det är en 1,3 mm som sitter på plats idag. Och jag tänker begränsa mig till max 1,5 bar laddtryck med det kompet och 98 bensin.


Här är en skärmdump från Realstreets hemsida som ger lite vägledning.