Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 38371 gånger)

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #240 skrivet: januari 04, 2020, 16:28:13 »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #241 skrivet: januari 05, 2020, 21:18:41 »
Förhoppningsvis är jag nu klar med elektroniken inför säsong 2020. Har under julledigheten byggt till en extra tempsensor för automatlådan så att jag kan hålla kolla på tempen. Börjar bli trångt i ecu´n!! ;D

https://youtu.be/foaLnGkcEd0

/M

Trevligt med extra och egna funktioner!  8)

God fortsättning på året och bygget!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #242 skrivet: januari 06, 2020, 18:22:32 »
God fortsättning!

Insåg under "tuningstunderna" på Hedenbasen att man bör ha koll på oljetempen i en automatlåda.  ::) Så detta jobba har sedan dess legat och väntan. Har dragit mig lite för det då det var för mig oklart ur man ansluter en givare som ändrar motstånd efter temp, då det saknades ingång för en extra tempgivare i ecu´n. Men med lite hjälp på ett forum så klarnade det. Blev till att bygga en liten krets i ecu´n och att ställa in en "custom" mätare i Tunerstudio.

Övrigt så för jag just nu lite diskussioner över nätet med några personer för att få lite mer input gällande tuning av tändmappen och hur man kan tänka kring inställningen av chassit.

Annars så är det bara se till att få veckorna att gå....så att man få lasta bilen och bege sig till Hedenbasen för att ställa in tändning och bränsle med den nya motorkombinationen.



/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #243 skrivet: januari 11, 2020, 16:57:12 »
Dagens garagesession blev att dra el och montera tempgivare i oljesumpen till automatlådan. Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin. Passar även på att byta olja i lådan och bakaxeln.








/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #244 skrivet: januari 12, 2020, 12:12:57 »
Knacksensor monterad och testad!





https://youtu.be/4lgyA8wPpFc

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #245 skrivet: januari 12, 2020, 21:21:30 »
Sen hittade jag lite godsaker i gömmorna, knacksensor och elektronikbox för att använda sensorn antingen "standalone" eller mot Ecu´n. Kan komma till pass nu när jag ska köra med högre laddtryck och bensin.

Jag har också funderat på knacksensor på senaste (På min N/A B230 med etanol).

Varför ska du köra bensin?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #246 skrivet: januari 13, 2020, 19:28:51 »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning, spridare, bränslepump. Kostnad ca. 9000:-. Jag hade redan en bränslepump sen tidigare som klarar av att flöda bensin för ca. 600 hk när bygget drog igång och så kom jag över större beggade spridare till rätt pris som var "bolt on".

Med dagens motorkombination (ca 600 hk) så ligger jag snart på gränsen för vad motorn och drivlinan pallar, om man vill spela "safe". Så just nu så får jag nöja mig med det jag har. Det är lätt att man fastnar i jakten på snabbare bil, men man måste hitta en nivå som passar ens egen ekonomi och det gäller även vilken tävlingsklass man väljer att köra i. Högre tävlingsklass = dyrare.

Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D


/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #247 skrivet: januari 16, 2020, 19:42:42 »
Givaren på plats och passade även på att byta filer. Och det behövdes!! Hittade en oem filter med samma area som TCI´s "race" filter, men för en tredjedelen av priset.  ;D

Vidare har jag tagit fram en ny tändmap att utgå ifrån när jag börjar att tuna bilen under försäsongen. Har pratat med några personer som har olika erfarenhet av tuning och insåg att min tändmap från förra sommaren behövdes justeras för att inte riskera knack nu när jag laddar mer. En del av dem jag pratat med är erfarna hemmatuners och en del har haft tillgång till en dyno och sett vad som gör skillnad. Den är lagd på den säkra sidan, men som sagt något att utgå ifrån.











/M
« Senast ändrad: januari 16, 2020, 19:44:28 av streetvolvo »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #248 skrivet: februari 04, 2020, 22:28:18 »
Den enkla anledningen...pengar! E85 innebär byte av topplockspackning
Varför packning?


Citera
Men visst skulle det vara coolt att få ratta en Volvo 340 med 900 - 1000 hk under huven ner för strippen..... ;D
Joo.. scary  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #249 skrivet: februari 05, 2020, 18:53:14 »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #250 skrivet: februari 06, 2020, 13:45:47 »
Här har vi en Volvo med 1000 hk..... ;D

https://youtu.be/aongGRdbzTE

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #251 skrivet: februari 09, 2020, 22:26:17 »
För att höja kompressionen från dagens 9:1 till 10:1. Dels för att optimera motorn för E85 då jag har läst någonstans att E85 kommer mer till sin rätt (förbrännings hastighet och verkningsgrad) med högre kompression och dra fördelar av E85´s högre oktanklassificering.

/M

Har du jättetjock toppackning nu då?

Jo det stämmer. Själv har jag planat toppen massor på min B230 som går etanol. Har inte vågat tanka bensin sen dess. Tror inte det kommer gå att köra med  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #252 skrivet: februari 12, 2020, 18:15:59 »

Org. 2jz-GE topplockspackning är 0.5mm och ger statiskt komp på 10:1. Org. 2jz-GTE topplockspackning är 1.3mm och ger statiskt komp på 9.2:1. Det är en 1,3 mm som sitter på plats idag. Och jag tänker begränsa mig till max 1,5 bar laddtryck med det kompet och 98 bensin.


Här är en skärmdump från Realstreets hemsida som ger lite vägledning.



streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #253 skrivet: mars 22, 2020, 19:39:37 »
Dags för en uppdatering efter uppehåll i garaget och förkylningar.

Jag vill till fullo förstå den komplexa processen som äger rum i ett chassi i startögonblicket och hur jag kan påverka det för att optimera fäste utifrån rådande förhållande. Har ägnat en hel del åt att läsa och titta på filmklipp om chassijusteringar. Var tvungen att damma av gamla fysikkunskaper från gymnasiet för att få fullständigt förstå. Det är en djungel på nätet och det finns mycket som är motsägelsefullt och en hel del saker som är rent felaktiga.


Jag trodde under många år att för att få bättre fäste ska man se till att bilen "sätter" sig i starten, men det är helt tvärt om. Man förlorar fäste på det viset. Newtons 3:e lag säger följande:  Det finns ingen ensam kraft, för varje kraft som verkar på ett föremål finns en lika stor och motriktad kraft



På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen bak så att den sätter sig så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den lyfter från marken och man förlorar fäste.



Ställer man om chassit så kan man få motsatt förhållande. En kraft som lyfter karossen bak och då en motsatt kraft som trycker ned bakaxeln på marken och man får bättre fäste. Bättre fäste = man kan tryckas på med mer effekt som resulterar i snabbare 60-fots tider som är lika med snabbare repa.



På illustrationen ser man tydligt att om en kraft verkar på karossen så att den lyfter sig bak så verkar en motsatt kraft på bakaxeln så att den trycks mot marken och man får bättre fäste. Här är några bra länkar med matnyttig info.

https://youtu.be/suwBaPEsnHA
https://youtu.be/YD_TuWRacek
https://youtu.be/2eZ_AEz4j0c




Håller just nu på med att ställa in dämparna så att det är i ett optimalt utgångsläge. De var inte rätt justerade sist i Åmsele. Har även arbetat vidare med att verkligen förstå vart min "pick up point" ligger på bilen så att jag förstår bättre vad jag gör när jag ändrar och justerar. Det är viktigt att förstå och känna till hur chassit är grundinställt (vilka egenskaper som är inbyggt i chassit), annars så kommer jag att fel tolka resultatet av mina justeringar och inlärningskurvan blir längre. Och det har vi inte tid med här uppe i norr där säsongen är så pass kort.











streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #254 skrivet: mars 25, 2020, 07:51:13 »
Dämparna är grundinställda så att de har rätt rörelseutrymme i båda led och fjädrarna har rätt "anspänning". Vinklarna i drivlinan är också klar. Illustrationen här nedan visar drivlinan under acceleration. Vid stillastående så är pinjongvinkeln (bakaxeln) 0° för att kompensera för vridningen av bakaxeln.




Så nu är chassit grundinställt och kommer inte att röras under säsongen, bara kollas till. Detta leder till att det är färre faktorer som jag kan ändra som påverkar hur chassit reagerar. De enda faktorerna jag kommer att laborera med under sommaren för att lära mig chassit är startvarv, däcktryck och dämpar inställningar (ventiler som reglerar kompression och expansion).

Och allt ska dokumenteras med protokoll för varje körning och om möjligt även filmas. Spännande sommar!  ;D






/M

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Dragracing 343
« Svar #255 skrivet: mars 25, 2020, 18:43:58 »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #256 skrivet: mars 26, 2020, 11:36:08 »
Låter som helt rätt taktik, systematisk pröva en sak i taget och analysera resultaten. Då lär man sig hur grejerna reagerar och kan lista ut vad man skacta som nästa steg gör att åka fortare.

Jo, så får det bli. Annars vet man inte vad som är vad.


På grund av rådande situation i samhället så får jag inte åka till min arbetsplats idag då jag är förkyld, så då blev det en utflykt till Hedenbasen i Boden för att kolla hur långt bort det är innan man kan ta ditt volvon och gasa. Till min förvåning så har de plogat hela banbredden ca. 500 m av banan under vintern. Ser lovande ut.  ;D










streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #257 skrivet: april 05, 2020, 11:57:30 »
Var tvungen att ta ut bilen ur garaget. Bara för att fylla på lite känsla...

https://youtu.be/FOw_bE1GkLg


Vidare har jag tagit motorstyrningen till nästa nivå. För att slippa laptop och istället använda en platta, som man också kan använda som instrumentbräda, så har jag beställt en WiFi-modul (100 m räckvidd!!) att bygga in i ECU´n. Lite sent påtänkt kanske, men bättre sent än aldrig.


streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #258 skrivet: april 12, 2020, 07:58:58 »
I väntan på att is och snö ska smälta bort så passade jag på att kolla av tändspolen. Hade problem med misständning förra året. Mätte upp primär och sekundärspolarna och alla värden var bra. Inga skador eller sprickor att hitta, så då återstår tändstift, tändkablar, jordning och inställningar i MS kvar att kolla av. Har bytt till något kallare stift. Vidare håller jag på att lusläsa manualen för att få till Acceleration Enrichment och förstå i grunden vad förändringar i inställningarna leder till och inser att jag har en del tuning att göra.  ;)




/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #259 skrivet: maj 09, 2020, 17:02:56 »
Äntligen asfalt!!! En produktiv dag på Hedenbasen, men det var nästan trångt. Mycket folk som vill övningsköra och testa. Inte klar med tuningen, men ett steg framåt och all extra elektronik funkade klockrent. Men man fick ta det lite piano för det låg vatten på banan och det släppte rejält några gånger.... ;)  Det slog mig mest var kapaciteten i den nya turbon. Helt galet, den ville ladda hur mycket som helst kändes det som. Men har satt en begränsning vid 1,55 bar då givaren i MS inte klarar mer. Blir till att uppgradera den dagen man går över till E85. Trevlig helg på er..





https://youtu.be/cVWyrl7K7bY

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #260 skrivet: juni 27, 2020, 11:56:08 »
Ja, den här sommaren blev inte som man hade tänkt. De flesta körningarna är inställd och de som är planerade är det osäker om de genomförs. Så i skuggan av detta så bestämde jag mig för att köpa en Dragy (En gps mottagare med hög noggrannhet som mäter acceleration). Den är testad mot riktig tidtagning på bana och den har en felmarginal på 0,01 - 0,04s beroende på om man mäter 60-fot, 1/8 eller 1/4 mile. Klart godkänt!!  ;D Så snart blir det en resa till Hedenbasen för test n´tune, plus att jag får lite tider på opreppad bana.... Riktigt kul!!! ;D



Utöver det så tänker jag testa mjukare och längre fjädrar fram för att förbättra viktförskjutningen i startögonblicket. Har även tillverkat två barlaster på 5 kg (betongfyllda) var för att testa och se om de också kan gör någon skillnad när det handlar om viktförskjutningen.












streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 252
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #261 skrivet: juli 01, 2020, 10:05:31 »
Det blev nästan en hel dag på Hedenbasen och inte en särskilt bra dag med tanke på att jag fick ägna flera timmar åt att ställa in bränslet innan jag kunde köra. Men å andra sidan så har jag förmodligen kommit närmare en bra inställning med de nya spridarna.

Fick till en repa med "Dragy"  innan det började att regna. Dåligt fäste och tydligt blev att de nya fjädrarna var ett steg för löst då de gick ihop. Blir till att byta tillbaka till de jag hade senast. 1/8 mile på 7,79 s.


Men det jag kan trösta mig med är att trotts det dåliga fästet så accelererade Volvon bättre än en Porsche 911 0 - 100 Km/h

0-100 km/h: Porsche  4,2 sec
0-100 km/h: Volvo 343  4,16 sec  ;D