Författare Ämne: Luft i soppaslang.  (läst 11001 gånger)

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 01, 2017, 08:39:35 »
Hej!
Blir inte klok på detta, har nu bytt alla slangar från tank fram till förgasaren, extra dragit alla klammer så de verkligen sluter tätt men har ändå massor med luft i soppaslangen???
Har även haft lör tankarmaturen och den ser fin ut och och hittade inget läckage i vattenbad med tryckluft.
Börjar bra men då ja kört en bit kommer bubblorna i slangen och åker även tillbaka med returslangen.
Är en b200k så soppapumpen sitter på blocket och suger fram soppan, men då jag står på tomgång efter nån minutdrama körning så känner ja luftfickor om ja klämmer på slangen som sitter på tankarmaturen. (Har bara en sitter ihop med mätningen)

Nån som har någon idé, tanke på vad ja bör kolla??? Byta armaturen? Är det samma på nån annan Volvo 2,4,7,940? Kan en från dessa passa?

Tacksam för alla svar å tips

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2017, 19:06:43 »
Uppdatering i jakten på bubblor. Tog åter lös tankarmaturen igen och satte den under tryck i vattenbad. 6bar och inte en bubbla.

Så nästa teori. Kan bränslepumpen läka in luft så att returen gör tanken till ett bubbelinferno. Och som armaturen suger i sig och på så sätt ser det ut som luft kommer från tanken?

Eller kan slangen mellan tankhalvorna ta in luft som sugs in i armaturen? Men då borde jag även ha bränsle som droppar under bilen va?

Eller kan förgasaren på något sätt fylla systemet med så pass mycket bubblor så det börjar cirkulera runt i alla slangar?

Eller kan det va nå fel eller skit i tanken som strular.

Ja griper efter halmstrån här nu känner jag men problemet måste lösas.

/Falken_1

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2017, 20:20:01 »
Tror det är smuts, rost och annan skit som fastnat i din bränslepump så den pumpar dåligt på tomgång.
Säker att det är luftbubblor du ser så det inte är vatten?

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2017, 21:34:39 »
Jo jag är ja säker på att det är luft. Det samlas massor i filtret efter pumpen  och stänger ja av bilen vandrar dom i ledningarna mot högsta punkt.

Men finns troligen en hel del avlagringar mm då bilen stått stilla i 6år. Men ja börjar tro mer och mer på pumpen då bubblorna inte kommer för än motorn kommit upp i temp och pumpen sitter ju på blocket så kan det ligga något i det?

/Falken_1

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2017, 22:22:40 »
Jo om de flyter upp är de luft (vatten sjunker).
Membranet i pumpen kan vara trasigt.
Men om du har luft i slangarna före pumpen kan det inte bero på pumpen.
Men hur mycket luft kommer de före pumpen?  Små bubblor är nog normalt och ska inte vara problem.

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2017, 22:41:20 »
Kommer små bubblor hela tiden då jag står stilla å gasar utan belastning. Men ja vet inte hur det ser ut då ja kör. Men det känns som problemet bör härstamma i motorrummet då alla luftkanaler är fria i tanken och tankarmaturen är ok som ja skrev tidigare. Å alla slangar är nybytta och klanten är efterdragna och sluter tätt.

Kanske skulle testa att beställa en ny pump då den är ju trots allt 32 år gammal. Och den verkar inte gå att plocka isär och se om allt är helt. Ser ut att vara utan skruvar.
Eller kanske testa en fristående bränslekälla och se om bubblor uppkommer i returen till tanken. Ja upplever att returen har mer bubblor än matningen.

/Falken_1

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2017, 12:25:53 »
Ytterligare uppdatering.
Har demonterat och satt bränslepumpen under tryck och den var tät. Blåste in 2bar i inloppet på bränslepumpen så membranet sträckte ut och den tappade inget tryck. Så då var även den oskyldig till allt detta. Sitter ju nån plastpumla efter soppapumpen som har tre anslutningar. Vad gör den? En slang går till förgasaren, en till returen till tanken och en till bränslepumpen. Kan den kanske bråka och sätta luft i slangarna?

/Falken_1

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2017, 16:13:40 »
Har du luft före pumpen kan ju inte pumpen va skyldig.
Har du genomskinlig slang från tanken så du ser att det kommer luft från tanken så är felet i tanken.

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #8 skrivet: oktober 02, 2017, 18:49:18 »
Jo jag har en stump genomskinlig för att se om problemet med bubblorna är borta. Så luften kommer från tanken och klämmer ja på slangen under baksätet så känner jag att det pyser förbi luft i slangen även där bak. Men ja kan inte förstå hur det kan bli luft i tanken. Det är därför ja griper efter halmstrån och tänker att om returslangen har högt flöde och luften börjar där kanske matarslangen suger upp luften som jag sen ser i motorrummet.

Min armatur ser ut som den här med skillnaden att mitt rör för uppsugning av bränsle inte har nån krök utan går rakt ner så den sitter precis under returröret.
http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=7183.0;attach=23552;image
Så kan den suga luft från returen tror ni?


 Men jag inser att det är otroligt långsökt. Men jag har svårt att annars se hur det blir luft där.
Kan skräp i tanken orsaka luft?
Falken_1

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #9 skrivet: oktober 04, 2017, 19:07:21 »
Dålig koll på k motorn men när det är en mekanisk pump så borde den gå ganska lätt att ersätta med en elektrisk pump för förgasare.
Dra ny slang till pumpen från tanken och ny slang fram till delen som sköter returen.

Borde inte kosta många kronor eller timmar.

Viktigt att pumpen är till förgasare så du inte belastar med 3 bar i förgasaren.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #10 skrivet: oktober 04, 2017, 22:35:26 »
Har du tanken full? Långsökt kanske men vet lastbilar kan få luft i bränslesystemet om man inte stannar motorn när man tankar, det blir liksom en grop i bränslet när man tankar och är det där silen är stannar motorn och man får lufta. Så börjar det vara lite i tanken kan kanske returen göra en grop i bensinen så pumpen suger luft, men då tycker man ju att alla med B200k skulle ha problem. Men går det att rikta om returröret i tanken?
Men lite luft ska ju inte vara problem så länge det kommer bensin också, luften åker ju med returen och bensinen fyller flotörhuset.
Har du samma problem med full tank , så är det kanske inte luft i bränslet som är problemet.

Falken_1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Luft i soppaslang.
« Svar #11 skrivet: oktober 05, 2017, 23:01:44 »
Har trots alla bubblor i slangen från tanken nu börjat våga mig ut på större vägar och gasa på lite och den går ju ganska bra ändå. Kan tveka en sekund här å där men funkar fint att sula fullt uppför långa backar mm.
Har börjat fundera på om det kan va murken å rostigt under tankbandet så den suger luft där vid färd men tätar av sin egen tyngd då bilen står stilla för det är nån form av skyddsfoam på tankbanden.
/Falken_1