Författare Ämne: Ingen tändning.  (läst 631 gånger)

vovol

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Ingen tändning.
« skrivet: mars 04, 2018, 13:45:42 »
Hej alla! Ny här o vill veta om någon har pejling på vad göra?  340 DL-87 B14. Ställde bilen o allt ok. 2 tim senare sk starta men var endast startmotorn som vevade på. Alltså ingen tändning när jag vred om nyckeln. Instrum.belysningen o halvljusautomatik helt dött. Vrider jag på lysknappen så tänds instrum.bel. och park.ljus . Har bytt spole och modul och batteri men utan resultat. Har även tjuvkopplat enligt YouTube, men inte ens det går. Det klickar i relä i säkringsdosan o startmotor när nyckeln vrids men fortf. ingen tändning??? Något tips någon? läste nånstans om ett huvudströmsrelä. Någon som har pejl på var det befinner sej isåfall? Mkt. tacksam för ALLA tips. Har varit problemfri sista 2 åren. 

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3294
    • Visa profil
SV: Ingen tändning.
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2018, 20:50:59 »
Du har relän i säkringsboxen i motorrummet på passagerarsidan, sen har du även relän monterade på rattstången bakom mätarhuset.

Ett tips är att ta ut alla säkringar en efter en och putsa upp kontaktytorna både i säkringshållarna och på säkringarna då det ofta blir dålig kontakt där i med tiden.

Ett till vanligt problem på 300-serien är dåliga jordpunkter så lossa alla jordpunkter du hittar och putsa rent både mot bilen och mot kabelskorna.

Just B14 har jag dålig koll på och även renix överlag har jag dåligt med kunskaper om så några fler tips än så kan jag tyvärr inte komma med.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

Pejix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2018, 18:40:22 »
Spraya 556 i fördelar locket troligtvis fukt där i. Samma på min volvo 345 1981, även så startar den inte om batteriet inte är fulladdat när de är kallt

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2018, 23:05:44 »
Felet är nog i bilens elsystem och inte tändningsfel, så vilken motor och tändsystem det är här ingen betydelse i detta fall.
Om startmotorn drar har du ju ström fram till tändningslåset, händer inget när du vrider på tändningen? (Kupefläkt osv).
Kan det vara tändningslåsbotten som har fel, kolla det. Annars kan det vara tändningsrelät som du själv sa eller kontakterna som  sitter på insidan av säkringsdosan (bakom handskfacket).
Hur tjuvkopplade du enligt Youtube?

vovol

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2018, 13:54:11 »
Tack för tipsen,men har provat allt detta utan resultat. Det enda jag INTE provat är tändn.låset.  Ska ta bort det o kolla. Går det alltså att dela på? Tjuvkopplade som så att jag skalade 2 kablar i bägge ändar och drog bort kontakten från tändn.låset. Stoppade ena änden där ström kommer, o andra änden provade jag i olika hål, varvid tändningen skulle slås på, men inget hände. andra kabeln i samma hål och provade olika och då gick startmotorn runt, men fortf. ingen tändning på... Väldigt konstigt.

kvist90_

• Medlem
  • Antal inlägg: 224
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2018, 18:48:22 »
Låter som reläet till tändningen inte drar. De sitter bakom instrumentpanelen på ratt stången.
Ett tips är att skaffa en multimeter om du inte har en. Gör felsökning mycket lättare.

Kablen från tändningslåset ska vara Vit/Grön som styr ett relä med gula kablar.  15 är tändningen
Testa och se om du hör/känner om reläet drar eller ta bort de och bygla de gula kablarna och se om de funkar. Om de gör de är de bara köpa nytt relä. Finns på biltema.
« Senast ändrad: mars 13, 2018, 18:52:38 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars en slö Toyota Starlet -89 eller en Hyundai i30 1,6CRDi