Författare Ämne: Skaffa 360?  (läst 9445 gånger)

Emil Kempan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Skaffa 360?
« skrivet: september 08, 2018, 18:49:14 »
Hej alla är ny här på forumet och har lite frågor angående 360:in då jag är mycket intresserad av att införskaffa mig en själv
Jag som själv inte är den mest insatt inom bilar och mekanik så undrar jag är det relativt enkelt att meka med?
Sedan om det är extra svårt att fixa delar och tillbehör tillskillnad ifrån en 740? Och om den rekommenderas som första bil när du inte kan mycket om bilar överlag?
tack för svar i förväg!

Danne08a

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Skaffa 360?
« Svar #1 skrivet: september 09, 2018, 08:28:40 »
Välkommen hit!
Du gör helt rätt i att fundera på en 360! Liten och rolig bil. Ungefär samma effekt som en vanlig 740, men några hundra kilo lättare :) Jämfört med andra samtida Volvobilar så är även 360 lättmekad.
Motorerna och kringutrustning är i stort sett samma saker. Så mycket delar passar från 2/7/940. Sen tillgången på andra delar är det lite mersparsamt med. Både nytt och begagnat.

Emil Kempan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Skaffa 360?
« Svar #2 skrivet: september 11, 2018, 21:05:24 »
Välkommen hit!
Du gör helt rätt i att fundera på en 360! Liten och rolig bil. Ungefär samma effekt som en vanlig 740, men några hundra kilo lättare :) Jämfört med andra samtida Volvobilar så är även 360 lättmekad.
Motorerna och kringutrustning är i stort sett samma saker. Så mycket delar passar från 2/7/940. Sen tillgången på andra delar är det lite mersparsamt med. Både nytt och begagnat.

Tackar har du några tips på var jag kan införskaffa mig en mer än blocket? Också om det är några kända fel på just 360 som man borde vara vaksam över?

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Skaffa 360?
« Svar #3 skrivet: september 12, 2018, 15:53:36 »
Volvo 360 är idag en entusiast bil och inte en bruksbil där man vill ha låga driftkostnader. Reservdelar är svåra att få tag på och bilarna är oftast inte entusiast körda och skicket kan variera stort. Men bara du vet vad felet är och har reservdel är de enkla att laga.

Volvo 240/740/940 är enklare men enklast är nog en volvo v70n. V70n finner du fortfarande billiga delar på biltema och Bilia tar fortfarande emot och servar med originaldelar från lagret.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Skaffa 360?
« Svar #4 skrivet: september 13, 2018, 22:27:07 »
Tackar har du några tips på var jag kan införskaffa mig en mer än blocket? Också om det är några kända fel på just 360 som man borde vara vaksam över?

Välkommen hit!
Utöver blocket och detta forumet  ;) är det väl olika facebookgrupper eller andra sidor liknande blocket som gäller.
Volvo 360 kan man få vänta/leta efter ibland då det inte kryllar av dem precis. Men när man väl hittar än kostar de sällan över 10-15000 för ett bra exemplar och ibland mycket mindre än så.

Angående fel så är det inga större bekymmer med 300-serien.


Jag har råkat ut för att fästet till växelspaken spruckit och behövt svetsats/bytas. Det är inte svårt men bökigt då hela avgassystemet och transaxelröret mellan motor och växellåda måste demonteras för att komma åt.

Hjullager bak är bökigt att byta med så kan du välja bort eventuellt objekt som brummar från ett bakhjulslager så har du sparat dig en del möda/verkstadsbesök.

Dörrgångjärnen är inte heller kul med en sprint som ska slås ur/i då gångjärnen är svetsade både i dörr och dörrstolpe så det går inte demontera med skruvar som på nyare bilar. Så känn så inte framdörrarna är glappa upp/ned när du lyfter i dörrens bakkant.

Det värsta generellt är rost.


Titta speciellt på infästningen bak till bladfjädrarna. Brukar rosta och spricka upp där fästena är svetsade mot rambalken.
Här på bilden har jag kapat rambalken rätt av för att få ut bladfjäderfästet och svetsa ett nytt:



Bakaxeln kan rosta sönder så att den till slut vill spricka och böja sig.
Ganska ovanligt men hände mig:



Hoppas jag inte avskräckte dig nu och lycka till med bil-letandet!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Skaffa 360?
« Svar #5 skrivet: september 14, 2018, 07:59:56 »
Volvo 360 kan man få vänta/leta efter ibland då det inte kryllar av dem precis. Men när man väl hittar än kostar de sällan över 10-15000 för ett bra exemplar och ibland mycket mindre än så.

Beror helt på vad man syftar på med ett bra exemplar. Tycker priserna har gått upp ordentligt senaste åren. Svårt att göra några klipp längre.
En rostig bil som är besiktigad 8-12k. Fina (rostfria) exemplar av 340 med B14 från 13k, fina 360 från 15k. Sen tillkommer det självklart på priset om det är fina exemplar som är ovanliga som GLT eller allmänt har mycket utrustning.

Emil Kempan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Skaffa 360?
« Svar #6 skrivet: september 15, 2018, 18:22:51 »
Volvo 360 är idag en entusiast bil och inte en bruksbil där man vill ha låga driftkostnader. Reservdelar är svåra att få tag på och bilarna är oftast inte entusiast körda och skicket kan variera stort. Men bara du vet vad felet är och har reservdel är de enkla att laga.

Volvo 240/740/940 är enklare men enklast är nog en volvo v70n. V70n finner du fortfarande billiga delar på biltema och Bilia tar fortfarande emot och servar med originaldelar från lagret.

Tackar har du några tips på var jag kan införskaffa mig en mer än blocket? Också om det är några kända fel på just 360 som man borde vara vaksam över?

Välkommen hit!
Utöver blocket och detta forumet  ;) är det väl olika facebookgrupper eller andra sidor liknande blocket som gäller.
Volvo 360 kan man få vänta/leta efter ibland då det inte kryllar av dem precis. Men när man väl hittar än kostar de sällan över 10-15000 för ett bra exemplar och ibland mycket mindre än så.

Angående fel så är det inga större bekymmer med 300-serien.


Jag har råkat ut för att fästet till växelspaken spruckit och behövt svetsats/bytas. Det är inte svårt men bökigt då hela avgassystemet och transaxelröret mellan motor och växellåda måste demonteras för att komma åt.

Hjullager bak är bökigt att byta med så kan du välja bort eventuellt objekt som brummar från ett bakhjulslager så har du sparat dig en del möda/verkstadsbesök.

Dörrgångjärnen är inte heller kul med en sprint som ska slås ur/i då gångjärnen är svetsade både i dörr och dörrstolpe så det går inte demontera med skruvar som på nyare bilar. Så känn så inte framdörrarna är glappa upp/ned när du lyfter i dörrens bakkant.

Det värsta generellt är rost.


Titta speciellt på infästningen bak till bladfjädrarna. Brukar rosta och spricka upp där fästena är svetsade mot rambalken.
Här på bilden har jag kapat rambalken rätt av för att få ut bladfjäderfästet och svetsa ett nytt:



Bakaxeln kan rosta sönder så att den till slut vill spricka och böja sig.
Ganska ovanligt men hände mig:



Hoppas jag inte avskräckte dig nu och lycka till med bil-letandet!  :D

Tack för alla svar och tips uppskattas extremt mycket jag återkommer när jag själv har hittat mej en pärla  ;)