En dag när jag tvättade bilen upptäckte jag att det började ryka betänkligt från motorrummet. Stack in näsan och luktade - joda, bränd kabel alla gånger! Slet naturligtvis ut alla säkringar för att se vilken krets som var kortsluten, röken fortsatte! Blev till att koppla loss batteriet och försöka lokalisera felet. Röken tycktes komma från skarven mellan torpedväggen och värmepaketet, eller där ikring.
Efter att ha slitit loss de delar av värmepaketet som sitter under huven insåg jag dock att där fanns ju inga kablar! Vände blicken lite uppåt och upptäckte att en stor kabelhärva går precis ovanför, precis under 'läppen' som tätar mot motorhuven. Den kabelhärvan låg och skavde mot en bult i torpeden; efter 20 år hade det skavt igenom till bara kopparn. Till saken hör dessutom att huvudmatningskabeln från batteriet går i den kabelstammen, osäkrat.
Det var denna kabel, en tjock, röd variant som låg och kortslöt mot torpeden och orsakade röken. När problemet väl var upptäckt var det lätt att ordna, men om man inte märker något kan det få obehagliga följder. Kabelbränder är inte roligt, så ut i garagen och kontrollera baksidan av kabelhärvan så att ni slipper otrevligheter!