Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976558 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #160 skrivet: april 02, 2008, 19:40:17 »
Ja processens tidskonstant (fördröjning mellan händelse och givarutslag) ökar avsevärt om du mäter oljetempen, dessutom genom en vvx, i stället för direkt i toppens vattenkanal!

Funderar på vad det egentligen är vi vill mäta! Det som styrs är väl ett tillskott av bränsle. Så det vi vill veta är när cylinder och topp nåt sin arbetstemperatur. Detta sker lite tidigare än kylvattnet når sin arbetstemp! Även här finns en tidskonstant, mellan metall och vatten samt mellan vatten och givare! Hur stor denna är, behöver vi kanske inte veta. Men en sak är säker, bränsleblandningen skall normaliseras innan vattnet når arbetstemp! :) /Max

Ps. Din ide, att låta vvx-en värma oljan, med hjälp av kylvattnat! Låter intressant! ;D :) /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #161 skrivet: april 02, 2008, 19:57:49 »
Jo, det är väl sannolikt temperaturen i topplock, cylinder och insug vi vill mäta, det torde ju vara det som påverkar hur mycket vi behöver berika blandningen för att få motorn att gå OK... Jag skulle dock tro att kylvattentemperaturen kan ge ett ganska bra medelvärde av dessa temperaturer. Mina experiment har ju visat att åtminstone insuget tar betydligt längre tid på sig att bli varmt än resten av motorn. På Etanol.nus forum finns en hel del människor som experimenterat med att värma olika detaljer för att underlätta kallstarter och varmkörning med etanol. Det tycks ha kommit fram till att temperaturen i insuget är viktig framförallt i början, så att ha en liten tidskontant på tempgivaren i förhållande till topplockstempen är nog bara bra...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #162 skrivet: april 10, 2008, 10:49:52 »
Nu har jag pulat vidare en aning... Jag har dels försökt justera in MS så att den läser rätt temperatur, vid 8o och ca. 90o visar den nu någorlunda rätt. Dessutom har jag trixat lite med VR sensorn.
Som ni säkert kommer ihåg har jag haft lite problem med att MS tappar varvtalssignalen lite då och då; första lösningen var att avkoppla flybackkretsen och montera ett filter i strömförsörjningen till MS. Det tog bort de flesta störningarna. Dock försvann RPM signalen lite då och då ändå. Inte värre än att det gick att åka med, men inte riktigt bra!
Idag tog jag mig så för att modifiera VR sensorn en aning i hopp om att lösa de sista missarna. Jag tog en VR sensor (från en R5, likadan som 340ans, men med kortare sladd = mindre störningar) och filade upp bulthålen på den för att kunna sätta den närmare svänghjulet.


VR-sensor med uppfilade monteringshål för att komma närmare svänghjulet.

Därefter monterades den och justerades in så att den låg precis så nära att den inte gick i svänghjulet när motorn snurrade. Skulle det nu göra någon skillnad? Jag startade upp bilen och tog mig en tur medans Megatune loggade vad MS hade för sig...
Väl hemkommen igen kikade jag på loggfilen; totalt tappade MS RPM signalen 7ggr under körningen, att jämföra med 100+ tidigare... En ganska ordentlig förbättring! Det är dessutom väldigt trevligt i senaste MS2 koden (både B&G original samt MS2-Extra RC2) då det finns en variabel man kan logga som räknar antalet gånger RPM signalen tappas... Då behöver man inte sitta och leta i loggfilen efter ställen där varvtalet hoppar till 0!

Nu ska jag ut och slå i några liter i tanken och köra en sväng!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:10:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #163 skrivet: april 10, 2008, 14:14:41 »
Nu har jag pulat vidare en aning... Jag har dels försökt justera in MS så att den läser rätt temperatur, vid 8o och ca. 90o visar den nu någorlunda rätt.

Är det din nya givare? Dvs mod äldre B14!

Dessutom har jag trixat lite med VR sensorn.
Som ni säkert kommer ihåg har jag haft lite problem med att MS tappar varvtalssignalen lite då och då; första lösningen var att avkoppla flybackkretsen och montera ett filter i strömförsörjningen till MS. Det tog bort de flesta störningarna.

Intressant förbättring av MS strömförsörjning! Hoppas du publicerar, hur du gjorde! ;D :)

Dock försvann RPM signalen lite då och då ändå. Inte värre än att det gick att åka med, men inte riktigt bra!

Hur märks detta, på gången? Slutar MS spruta eller blir det bara asynkront!?

 :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #164 skrivet: april 10, 2008, 15:54:05 »
Nu var det äntligen dags för en uppdatering!
Som ni säkert kommer ihåg fick jag lite problem med störningar; dessa är nu till större delen avhjälpta. Jag följde råden i http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm, punkt 16, och drog separata ledningar för flybackströmmarna samt monterade ett filter på matningsspänningen till MS.

Filtret var bland det fånigaste jag sett; jag hade gissat att det inte var så mycket mer än ett enkelt lågpassfilter, men jag hoppades ändå att det skulle vara lite mer sofistikerat, kanske transientskydd eller så också... Så jag åkte till SLS Audio och köpte ett filter för 145kr. Väl hemma öppnade jag lådan och kikade på vad jag fått:

Ett LC-lågpassfilter av enklaste sort! Priset på komponenterna ligger väl i storleksordningen 20-30kr; där finns det marginaler! Nåväl, till nästa gång behöver jag i alla fall inte köpa något färdigt filter...
Fungerade gjorde det i alla fall, spänningsspikarna på 7-21V försvann och bilen varvade glatt ända till varvtalsstoppet på 5300rpm. Nästa steg var att försöka koppla in och kalibrera motortemperaturgivaren.

Jag har redan dokumenterat, du har till och med svarat!  ;) Jag ska kanske ta och börja fila på ett index på förstasidan så att man lätt kan se vad som hänt!

Nåväl, angående tempgivare, ja, det är 340 mod. äldre. Tyvärr så jordar den mot blocket vilket gör att man får lite mer störningar och dylikt än med en givare med separat jordledning, men den tycks funka helt OK!
När MS tappar RPM signalen dör allt... MS slutar spruta, slutar skicka gnistor -> bilen dör... Dessutom så går den in i "After Start Enrichment" läge igen när den får tillbaka signalen, samt stänger av Lambda regleringen i 30 sek. Kort sagt, inte bra! Det hände dock mest vid vissa varvtal, så bilen var klart åkbar ändå! Det var framförallt under 2500rpm som det var problem, som värst var det vid låg tomgång (ca. 800rpm) och vid 1600-1800rpm. Väl uppe i 3000rpm såg man nästan aldrig någon miss, troligen p.g.a. att VR sensorn skapar så mycket spänning då att eventuella störningar inte syns. Vid lägre varv ger sensorn lägre spänning, vilket gör att störningarna märks mer. Det var troligen därför det hjälpte att flytta sensorn närmare svänghjulet, då blir spänningen högre!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:10:33 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #165 skrivet: april 10, 2008, 17:42:25 »
Jag har redan dokumenterat, du har till och med svarat!  ;) Jag ska kanske ta och börja fila på ett index på förstasidan så att man lätt kan se vad som hänt!

Där ser man, hur det blir om man är glömsk! ;D :)

Nåväl, angående tempgivare, ja, det är 340 mod. äldre. Tyvärr så jordar den mot blocket vilket gör att man får lite mer störningar och dylikt än med en givare med separat jordledning, men den tycks funka helt OK!

Har du lite mätdata, uppdaterar jag gärna fakta-tråden! :)

När MS tappar RPM signalen dör allt... MS slutar spruta, slutar skicka gnistor -> bilen dör... Dessutom så går den in i "After Start Enrichment" läge igen när den får tillbaka signalen, samt stänger av Lambda regleringen i 30 sek. Kort sagt, inte bra! Det hände dock mest vid vissa varvtal, så bilen var klart åkbar ändå! Det var framförallt under 2500rpm som det var problem, som värst var det vid låg tomgång (ca. 800rpm) och vid 1600-1800rpm. Väl uppe i 3000rpm såg man nästan aldrig någon miss, troligen p.g.a. att VR sensorn skapar så mycket spänning då att eventuella störningar inte syns. Vid lägre varv ger sensorn lägre spänning, vilket gör att störningarna märks mer. Det var troligen därför det hjälpte att flytta sensorn närmare svänghjulet, då blir spänningen högre!

Mycket otrevligt problem! Som du skriver, åtgärderna är; separera, skärma, filtrera och förstärka. En mätförstärkare vid källan hade varit bra. Är kanske överkurs! Perfekt hade varit att redan vid källan ha en A/D omvandling, men MS kan väl inte hantera digital seriell-input!? :-\ :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #166 skrivet: april 10, 2008, 20:08:30 »
Mätdata på tempgivaren får nog vänta, för tillfället har jag en känsla av att strömmen genom jorden till motorn påverkar värden lite väl mycket. Min nuvarande kalibreringsmetod bygger på att man prövar sig fram med värden i MS till dess det visar rätt temperatur; det bygger ju på att MS mäter strömmen genom givaren. Om man då har lite spänningsfall över jorden till sensorn kommer ju mätvärden bli ganska otillförlitliga... Men tids nog!

Det där med en förstärkare eller AD-omvandlare direkt vid sensorn är inte en så dum ide... Förstärkare blir lite svårt eftersom det är en AC signal som ska förstärkas, AD omvandlare däremot är inga större problem... Knepet då är att omvandla AC signalen till en fyrkantsvåg, det kan man t.ex. använda en GM HEI modul till om jag förstått det hela rätt. Annars finns det en uppsjö olika s.k. "VR Conditioner" designer till gamla V2.2 PCB som man kan pröva.
« Senast ändrad: april 28, 2008, 20:20:44 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #167 skrivet: april 10, 2008, 22:27:26 »
Mätdata på tempgivaren får nog vänta, för tillfället har jag en känsla av att strömmen genom jorden till motorn påverkar värden lite väl mycket. Min nuvarande kalibreringsmetod bygger på att man prövar sig fram med värden i MS till dess det visar rätt temperatur; det bygger ju på att MS mäter strömmen genom givaren. Om man då har lite spänningsfall över jorden till sensorn kommer ju mätvärden bli ganska otillförlitliga... Men tids nog!

Ingen fara, trodde kanske, att du redan hade en tabell! :)

Något för mig att tänka på, inför mitt sprutbygge! Självklart måste givarna matas, med en mycket stabil spänning!

Det där med en förstärkare eller AD-omvandlare direkt vid sensorn är inte en så dum ide... Förstärkare blir lilte svårt eftersom det är en AC signal som ska förstärkas, AD omvandlare däremot är inga större problem... Knepet då är att omvandla AC signalen till en fyrkantsvåg, det kan man t.ex. använda en GM HEI modul till om jag förstått det hela rätt. Annars finns det en uppsjö olika s.k. "VR Conditioner" designer till gamla V2.2 PCB som man kan pröva.

Är inget som implementeras i mitt första sprut, roligt att du gillar iden! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #168 skrivet: april 10, 2008, 22:38:47 »
MS arbetar så att det matar alla resistiva givare från samma 5V källa som själva processorn går på; den är väldigt stabil. Problemet i mitt fall är ju att jorden inte är det... Vi får se om jag hittar på något sätt att lösa det...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #169 skrivet: april 11, 2008, 00:02:55 »
MS arbetar så att det matar alla resistiva givare från samma 5V källa som själva processorn går på; den är väldigt stabil. Problemet i mitt fall är ju att jorden inte är det... Vi får se om jag hittar på något sätt att lösa det...

Jorda givarens chassi med samma jord som MS har? Eller isolera givaren och jorda bara givaren direkt till MS..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #170 skrivet: april 11, 2008, 02:21:17 »
Dra en jordkabel från givaren? Även om givaren jordar i "gängan" mot vad den nu är skruvad i så finns det väl inget som hindrar att du drar en kabel därifrån till samma jordpunkt som dom andra givarna. Typ skruva ut givaren ett varv eller så, peta in en skalad kabel i glipan som blir å sen drar du åt. Kommer väl se ut som skit, men det funkar säkert å ingen utom du kollar väl på baksidan av toppen.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #171 skrivet: april 11, 2008, 09:25:21 »
Jag har dragit en jordledning från givaren till MS, problemet är att all annan ström som går genom jorden från blocket kommer spridas över den ledningen också! Dessutom skapas det då en stor jordslinga eftersom MS då i praktiken blir jordat i 2 punkter... Inte bra... Ända riktiga lösningen är att se till att jordledningen mellan motor och batteri är så bra som möjligt, d.v.s. tillräckligt grov för att inte få något märkbart spänningsfall över sig...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #172 skrivet: april 11, 2008, 15:14:01 »
Bra Kurre, dina inlägg är verkligen inspirerande! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #173 skrivet: april 13, 2008, 20:26:27 »
Idag har jag varit ute och "tunat" en del... Det blev väl en 15mil...
Tyvärr har min laptop lite dåligt batteri, så man kan inte köra med den inkopplad hela tiden. Då är det bra med en Palm med strömförsörjning i bilen; med den kan jag köra hur länge som helst utan att få slut på batteri! Nu finns det dessutom PalmTune till MS2, så nu kan man t.o.m. "tuna" sitt MS2 med Palmen, inte bara datalogga! Det är synnerligen användbart, men kanske inte helt praktiskt om man ska justera hela 16x16 Ve tabellen.
Idag använde jag Palmen enbart till dataloggning; loggade en sväng, läste in det i datorn, justerade, körde en sväng med Palmen o.s.v. Hittils har jag använt Autotune funktionen i Megatune för att få en stökiometrisk map, men nu börjar mappen bli såpass bra att det behövs mer avancerade funktioner.
Därför gick jag idag över till att använda VE-analyzer funktionen i MegaLogViewer. Autotunefunktionen arbetar i realtid, d.v.s. den jobbar när man kör, utan att man behöver bråka med loggar och dylikt. MLVs VE-analyzer däremot fugerar så att man läser in en logfil i MLV, samt tillhörande MS konfigurationsfil. Därefter går MLV igenom hela loggen och försöker justera VE-tabellen mot de AFR förhållanden man vill ha. Det är den funktionen jag prövade idag, och det verkar ha funkat bra. Vi får se om jag hinner "tuna" mer i veckan som kommer, på fredag ska bilen ut på sin första långtur med MS, hela vägen till Stockholm!

Det är nu det börjar bli riktigt roligt, bilen börjar gå riktigt bra och man börjar se fördelarna med insprutning. Bilen går mjukt, jämnt och fint och startar ögonblickligen med varm motor. Ska bli spännande att se hur mycket bränsle den drar upp till Stockholm!

PS. Jag la till ett index på förstasidan i tråden, så nu är det inga problem att hålla koll på vad jag gjort!  ;)
« Senast ändrad: april 13, 2008, 21:00:51 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #174 skrivet: april 14, 2008, 01:06:04 »
Idag har jag varit ute och "tunat" en del... Det blev väl en 15mil...
Tyvärr har min laptop lite dåligt batteri, så man kan inte köra med den inkopplad hela tiden. Då är det bra med en Palm med strömförsörjning i bilen; med den kan jag köra hur länge som helst utan att få slut på batteri! Nu finns det dessutom PalmTune till MS2, så nu kan man t.o.m. "tuna" sitt MS2 med Palmen, inte bara datalogga! Det är synnerligen användbart, men kanske inte helt praktiskt om man ska justera hela 16x16 Ve tabellen.
Idag använde jag Palmen enbart till dataloggning; loggade en sväng, läste in det i datorn, justerade, körde en sväng med Palmen o.s.v. Hittils har jag använt Autotune funktionen i Megatune för att få en stökiometrisk map, men nu börjar mappen bli såpass bra att det behövs mer avancerade funktioner.
Därför gick jag idag över till att använda VE-analyzer funktionen i MegaLogViewer. Autotunefunktionen arbetar i realtid, d.v.s. den jobbar när man kör, utan att man behöver bråka med loggar och dylikt. MLVs VE-analyzer däremot fugerar så att man läser in en logfil i MLV, samt tillhörande MS konfigurationsfil. Därefter går MLV igenom hela loggen och försöker justera VE-tabellen mot de AFR förhållanden man vill ha. Det är den funktionen jag prövade idag, och det verkar ha funkat bra. Vi får se om jag hinner "tuna" mer i veckan som kommer, på fredag ska bilen ut på sin första långtur med MS, hela vägen till Stockholm!

Det är nu det börjar bli riktigt roligt, bilen börjar gå riktigt bra och man börjar se fördelarna med insprutning. Bilen går mjukt, jämnt och fint och startar ögonblickligen med varm motor. Ska bli spännande att se hur mycket bränsle den drar upp till Stockholm!

PS. Jag la till ett index på förstasidan i tråden, så nu är det inga problem att hålla koll på vad jag gjort!  ;)

Kul! Men varför inte köpa en omvandlare till bilen som du stoppar i cigg-uttaget och sen till laptopen? Det gjorde jag och den var faktiskt inte så dyr, några hundralappar.

Vilket  AFR jobbar du mot nu?

Funkar kallstart, varmstart, "kall varmstart" (när den stått en stund och svalnat lite efter att den varit driftsvarm).

Hur är det med acc.enrichment, svarar den på gasen som en moppe?


Tack för Index!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #175 skrivet: april 14, 2008, 09:56:38 »
Bra med index :) Vilka Palm-ar fungerar tillsammans med MS? Hur gör man med den seriella kommunikationen? Palm => USB2, och MS => RS-232!? :-\ :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #176 skrivet: april 14, 2008, 12:54:19 »
Kul! Men varför inte köpa en omvandlare till bilen som du stoppar i cigg-uttaget och sen till laptopen? Det gjorde jag och den var faktiskt inte så dyr, några hundralappar.

Vilket  AFR jobbar du mot nu?

Funkar kallstart, varmstart, "kall varmstart" (när den stått en stund och svalnat lite efter att den varit driftsvarm).

Hur är det med acc.enrichment, svarar den på gasen som en moppe?

Omvandlare till laptopen står högt på inköpslistan, det känns lite dyrt bara med tanke på att datorn var gratis...

För tillfället är planen att få hela mappen stökiometrisk, d.v.s. AFR på 14.7:1. Eftersom jag bara har smalbandslambda är det ju det jag får jobba mot om jag ska kunna använda lambdafeedback, vilket ju underlättar när man "tunar"... När mappen väl är stökiometrisk ska jag väl börja experimentera lite för att se vilket AFR motorn vill ha för maxeffekt. Jag funderar dessutom på att skaffa en EGT-mätare för att få ytterligare lite feedback. Jag hittade den här: EGT sensor, priset verkade bra, och flygplansdelar brukar ju hålla bra kvalitet...

Startinställningarna har jag knappt börjat fingra på ännu, den startar någorlunda redan som det är när den är kall, så länge den är varm / ljummen startar den direkt. Jag tänkte vänta med allt sådant till dess att VE-tabellen är ordentligt intrimmad eftersom alla sådana variabler uttrycks som procent av VE o.s.v., vilket betyder att man måste justera om allt sånt efter att man justerat VE-tabellen om man börjar i den änden...

Samma sak gäller accelerationstillskott; även det får vänta till dess jag har en bra VE-tabell. Jag kan dock säga att bilen redan utan AE svarar rätt bra, den hostar lite lätt om man stampar på för fort, men jämfört med förgasaren så märks det knappt... Med förknasaren gick acceleration till på följande sätt:
1. Stampa gasen i botten
2. Motorn "dör", någon sekund senare börjar den dra igen
3. Motorn drar, nu kan man släppa av gasen till det läge man tänkt sig från början...
Om man inte följde ovanstående mönster utan matade på med bara så mycket gas man ville hålla började hela bilen hoppa så att man trodde den skulle fara i småbitar... Sådant slipper man med MS!

Bra med index :) Vilka Palm-ar fungerar tillsammans med MS? Hur gör man med den seriella kommunikationen? Palm => USB2, och MS => RS-232!? :-\ :) /M

De Palmar som bevisligen funkar utan problem med PalmLog och PalmTune är Palm IIIc, IIIx, IIIxe, V, Vx, samt M100 m.fl. I Sverige är Vx vanligast, dock är det kanske inte den bästa av ovanstående då batteriet är laddbart och snudd på omöjligt att byta samt att pekskärmen tenderar att tappa förståndet med tiden...
Generellt kan dock sägas att alla Palm med seriellt gränssnitt samt Palm OS 3.5.3 eller nyare bör funka. Lägg märke till att många nyare Palmar med den s.k. "universal connectorn" är seriella, även om dockningsstationen är en USB-variant. Dessa har många haft framgång med, men det kan dock vara lite mer jobb om man behöver modifiera dockningsstationen för att komma åt de seriella signalerna.
Kolla i MSEFI forumets Palm-avdelning, där finns mängder av information!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #177 skrivet: april 14, 2008, 19:26:13 »
Kolla i MSEFI forumets Palm-avdelning, där finns mängder av information!

Tack Kurre! Mycket att läsa i länken! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #178 skrivet: april 16, 2008, 21:12:04 »
En länk till dig! :) /M

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #179 skrivet: april 17, 2008, 10:32:40 »
En länk till dig! :) /M

Billigt och bra... Tyvärr är det skitjobbigt att byta batteri i en Vx då skalet är limmat, inte skruvat... Man får stå med hårfön och värma kanterna försiktigt till dess limmet släppt tillräckligt för att man ska kunna bända upp den. Förhoppningsvis har man då inte skadat displayen med värmen eller brutit sönder något viktigt på vägen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #180 skrivet: april 18, 2008, 21:05:44 »
Nu har första långturen med Megasquirt avklarats utan problem, jag kom till Stockholm synnerligen odramatiskt. i trakten kring 90-100km/h går bilen väldigt nära stökiometriskt vid både "cruise" och fullgas, dock något magert där emellan... Det löser sig nog snart med lite fler vändor genom MLV...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #181 skrivet: april 19, 2008, 01:46:05 »
Nu har första långturen med Megasquirt avklarats utan problem, jag kom till Stockholm synnerligen odramatiskt. i trakten kring 90-100km/h går bilen väldigt nära stökiometriskt vid både "cruise" och fullgas, dock något magert där emellan... Det löser sig nog snart med lite fler vändor genom MLV...

Trevligt! Kör du på bensin eller E85?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #182 skrivet: april 19, 2008, 06:07:20 »
För tillfället kör jag bensin; jag tänkte få till en stökiometrisk bensinmapp innan jag börjar med E85. Det känns dock alltmer akut att komma dit nu, när jag tankade igår fick jag stå i en 5-6 bilar lång kö för att få tanka för 12.59kr/l, de flesta mackarna i staden tog 12.74kr/l. Då kändes det inte särskilt roligt med bensin...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #183 skrivet: april 19, 2008, 09:18:44 »
För tillfället kör jag bensin; jag tänkte få till en stökiometrisk bensinmapp innan jag börjar med E85. Det känns dock alltmer akut att komma dit nu, när jag tankade igår fick jag stå i en 5-6 bilar lång kö för att få tanka för 12.59kr/l, de flesta mackarna i staden tog 12.74kr/l. Då kändes det inte särskilt roligt med bensin...

Då gör du som jag, härligt. Skiljer inte jättemycket i mappens utseende mellan bensin och etanol men mer än tillräckligt för att man inte ska köra på samma mapp.

Jo jag gottar mig varje dag åt det höga bensinpriset, när jag tankar etanol  ;) Dock kör frugan på bensin
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #184 skrivet: april 21, 2008, 16:57:31 »
Nu är man åter i Norrköping, välbehållen med en fungerande bil... Skönt!
Jag har dock blivit ordentligt sugen på ett helt avgasrör och ett tätt värmepaket, det dånar lite väl i bilen på motorvägen nu...
Jag tänker montera rostfritt på bilen; såg att Raka Rör hade färdiga paket till 340 B14, är det någon som har erfarenhet av dem, eller några andra rostfria rör?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #185 skrivet: april 23, 2008, 18:38:58 »
Roligt med en långtur! :)

Jag tänker montera rostfritt på bilen; såg att Raka Rör hade färdiga paket till 340 B14, är det någon som har erfarenhet av dem, eller några andra rostfria rör?

Kollade lite på deras hemsida, hittade inte 340 B14! Har du kollat, om de verkligen har? :) /Max

http://www.rakaror.o.se/avgassystem/volvo.html
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #186 skrivet: april 23, 2008, 18:48:42 »
Just nu kommer jag inte ens in på deras sida... Men jag har sett 340 B14 i deras prislista. Dock fanns inget pris, istället stod det att man skulle ringa för prisuppgift...
Leta under "Prislista", "Volvo" och sedan "modeller utan katalysator" (eller något liknande)... Där fanns 2 eller 3 olika modeller till 340 B14!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #187 skrivet: april 23, 2008, 19:40:53 »
Just nu kommer jag inte ens in på deras sida... Men jag har sett 340 B14 i deras prislista. Dock fanns inget pris, istället stod det att man skulle ringa för prisuppgift...
Leta under "Prislista", "Volvo" och sedan "modeller utan katalysator" (eller något liknande)... Där fanns 2 eller 3 olika modeller till 340 B14!

Citera
Volvo 340-ser (76-80) komplett                           
Volvo 340-ser B14, 3/5-drs (81-84) komplett    
Volvo 340-ser B14, 3/5-drs (85-87) komplett    
Volvo 344/360 B14, 4-drs sedan (84) komplett 
Volvo 340 B14, 4-drs (85-87) komplett         

Nu hittade jag det, mitt framför näsan. Min bifogade länk! Bra att veta då man behöver nytt! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #188 skrivet: april 23, 2008, 19:48:29 »
Nu hittade jag det, mitt framför näsan. Min bifogade länk! Bra att veta då man behöver nytt! :) /M

Så kan det gå!  ;)

När jag ändå är här och skriver kan jag ju passa på att berätta vad jag har haft för mig... Efter Stockholmsresan har jag varit ute och kört ett par svängar med bilen och tunat med MLVs VE Analyzer. Nu börjar det se riktigt bra ut på bensin, förhoppningsvis känner jag mig nöjd med mappen innan den här tanken tar slut... Då blir det E85 för hela slanten!
Min målsättning (d.v.s. då jag lovat mig själv att anse mig "färdig") är att lambdaregleringen aldrig behöver justera mer än 5% åt något håll vid konsant last. Upp till 2500rpm är jag snudd på där, däröver finns det fortfarande en del luckor i mappen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #189 skrivet: april 24, 2008, 13:10:04 »
Efter Stockholmsresan har jag varit ute och kört ett par svängar med bilen och tunat med MLVs VE Analyzer. Nu börjar det se riktigt bra ut på bensin, förhoppningsvis känner jag mig nöjd med mappen innan den här tanken tar slut... Då blir det E85 för hela slanten!
Min målsättning (d.v.s. då jag lovat mig själv att anse mig "färdig") är att lambdaregleringen aldrig behöver justera mer än 5% åt något håll vid konsant last. Upp till 2500rpm är jag snudd på där, däröver finns det fortfarande en del luckor i mappen...

Kul att det går bra!

Varmkör du helt innan du börjar mappa eller hur gör du? Jag upplever att min lambda säger olika värden vid olika driftstemp.. kan kanske vara så att lambdan blir kall väldigt fort ifall man stannar till en stund och grejar med MS Tweak 3000 eller nåt..

Hur stort är ditt sug efter bredbandslambda?

Kör på och tack för att du uppdaterar oss på vad som händer!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #190 skrivet: april 24, 2008, 17:30:59 »
Jag gör så att jag alltid varmkör ordentligt innan jag börjar, därefter väntar jag alltid någon minut efter att jag startat motorn efter justeringar med att börja logga igen... Min lambda (Volvo 360 GLT original) tycks ge bra värden då... Det är ganska kul att kolla på loggar på kallstarter, man ser väldigt tydligt när lambdan vaknar... :)

Bredbandslambda vore väldigt skoj... Tyvärr finns det mer akuta problem som kräver mina pengar i sommar, typ avgasrör och värmepaket och sådant... Vi får se om ekonomin tillåter och om B&G har fått sin PWC klar till nästa jul, då kanske...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #191 skrivet: april 26, 2008, 20:13:34 »
I veckan som varit har arbetet fortskridit så sakteliga. På torsdagseftermiddagen var jag förbi Mekonomen och köpte nya fina tändstift till bilen, NGK BPR6ES föll valet på. Det är samma stift som rekommenderas i mekonomens katalog, men med motstånd i så att de ska orsaka mindre störningar. Det är för övrigt dessa stift som rekommenderas i t.ex. Biltemas katalog...
Med en prislapp på 180kr/fyra stycken hoppades jag på ett det skulle bli lite skillnad mot mina 2000mil gamla Eyquem från Biltema, men det märktes knappt... Då vet man det, Renault kanske inte är så dumma som monterar Eyquem på sina motorer i original...
Annars har det inte hänt så mycket, jag har kört ett par vändor till och tunat, samt tömt innehållet i reservdunken i tanken. När det väl är slut blir det E85 för hela slanten!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #192 skrivet: april 26, 2008, 23:44:51 »
När det väl är slut blir det E85 för hela slanten!

Blir intressant att se hur B14 klarar det! Planerar du att höja kompressionen och ändra tändningen? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #193 skrivet: april 26, 2008, 23:50:32 »
Till en början blir det bara att justera tändningen, i framtiden kanske det blir komphöjning också...
Jag har tänkt göra som så att jag justerar tändningen för max-acc vid fullgas samt mot max vakum vid cruise, då borde jag hamna rätt nära efter ett par vändors dataloggande... Knackningar o.dyl. borde ju inte bli något problem med E85, man kan ju dock ha för mycket förtändning och tappa effekt av det också, så förhoppningsvis blir det bra på det här sättet... Vi får se!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #194 skrivet: april 27, 2008, 00:35:32 »
Till en början blir det bara att justera tändningen, i framtiden kanske det blir komphöjning också...
Jag har tänkt göra som så att jag justerar tändningen för max-acc vid fullgas samt mot max vakum vid cruise, då borde jag hamna rätt nära efter ett par vändors dataloggande... Knackningar o.dyl. borde ju inte bli något problem med E85, man kan ju dock ha för mycket förtändning och tappa effekt av det också, så förhoppningsvis blir det bra på det här sättet... Vi får se!

Kul Kurre!!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #195 skrivet: april 27, 2008, 13:38:11 »
Nu har jag tankat i E85! Hittills har jag kört ca. 3 mil med ren E85 i tanken, och bilen går som den ska. Efter omjustering av Required Fuel variabeln för att matcha det nya AFR förhållandet som krävs med E85 så gick bilen stökiometriskt igen, dock märks det att E85 har lite andra egenskaper än bensin... Transientresponsen är väldigt annorlunda, förmodligen för att E85 kräver mer värme för att dunsta och därför kommer blöta ner insuget mer... Nåväl, det ordnar vi med accelerationstillskottet senare...
Nu till problemet... Vid 1 bars bränsletryck bottnar spridaren vid 4700rpm; att lyckas komma ner till 80-90% pulskvot vid fulllast på 5500rpm genom att höja bränsletrycket känns inte helt görbart... Det blir nog till att se sig om efter ett nytt trottelhus med en lite större spridare i, det finns ju trots allt ganska gott om dem på skroten... Tillsvidare får jag helt enkelt hålla mig under 4700rpm; det borde inte bli några problem tycker jag...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #196 skrivet: april 27, 2008, 17:57:44 »
Nu har jag tankat i E85! Hittills har jag kört ca. 3 mil med ren E85 i tanken, och bilen går som den ska. Efter omjustering av Required Fuel variabeln för att matcha det nya AFR förhållandet som krävs med E85 så gick bilen stökiometriskt igen, dock märks det att E85 har lite andra egenskaper än bensin... Transientresponsen är väldigt annorlunda, förmodligen för att E85 kräver mer värme för att dunsta och därför kommer blöta ner insuget mer... Nåväl, det ordnar vi med accelerationstillskottet senare...
Nu till problemet... Vid 1 bars bränsletryck bottnar spridaren vid 4700rpm; att lyckas komma ner till 80-90% pulskvot vid fulllast på 5500rpm genom att höja bränsletrycket känns inte helt görbart... Det blir nog till att se sig om efter ett nytt trottelhus med en lite större spridare i, det finns ju trots allt ganska gott om dem på skroten... Tillsvidare får jag helt enkelt hålla mig under 4700rpm; det borde inte bli några problem tycker jag...

Roligt! Förutom maxning av spridaren då.

Transientresponsen  :o    betyder vad?  :D

Nog kan du hålla dig under 4700rpm ett tag?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #197 skrivet: april 27, 2008, 21:41:43 »
Transientrespons = hur saker och ting reagerar när förhållandena ändras snabbt, t.ex. hur reagerar bilen när jag trycker full gas? Med bensin i tanken hostade bilen en aning, med E85 hostar den till betydligt mer när man stämplar... Dessutom tycks lambdasonden reagera långsammare, kanske p.g.a. att etanolen ger svalare avgaser, vad vet jag?

Jo, 4700rpm ska definitivt inte bli några problem att hålla sig under... Förutom nu när jag har tunat varvar jag sällan över 3500rpm; det behövs liksom inte, den är lika trött på alla varv.  ;)

Idag hände en annan, inte så rolig, grej när jag skulle ta en sista tur för dagen innan jag ställde in bilen i garaget igen... Efter några minuters körning ser jag att tankmätaren börjar varna för låg soppanivå, trots att jag tankade fullt för typ 5 mil sedan... Inte kan det väl dra så mycket mer med E85? Nejdå, en slangklämma till bränslereturen hade gått sönder och 30l etanol hade runnit ut på vägen... Ren tur att inget hände! När jag monterade bränslesystemet hade jag inte tillräckligt många nya fina slangklämmor, så jag prioriterade de svåråtkomliga ställena under bilen samt trycksidan av systemet; på retursidan i motorrummet återanvände jag några gamla klämmor... De fick man betala för nu; det blev en dyr "besparing", 10kr för en ny slangklämma kontra 250kr i uthälld etanol...

Jag brukar alltid hävda att man ska stå fast vid sina principer, om man har några... Har man en princip, men bryter mot den kan man vara säker på att det straffar sig... Min princip är att alla muttrar, bultar, slangklämmor och dylikt jag monterar på min bil ska vara nya fina i rostfritt. Se bara hur det gick när jag gick ifrån den principen för ett ögonblick!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #198 skrivet: april 28, 2008, 00:53:19 »
Vid 1 bars bränsletryck bottnar spridaren vid 4700rpm; att lyckas komma ner till 80-90% pulskvot vid fulllast på 5500rpm genom att höja bränsletrycket känns inte helt görbart...

Varför inte, har du indikationer på att spridaren inte håller vid ex 1,5-2 Bar? :-\

Transientrespons = hur saker och ting reagerar när förhållandena ändras snabbt, t.ex. hur reagerar bilen när jag trycker full gas? Med bensin i tanken hostade bilen en aning, med E85 hostar den till betydligt mer när man stämplar... Dessutom tycks lambdasonden reagera långsammare, kanske p.g.a. att etanolen ger svalare avgaser, vad vet jag?

Mao intressanta problem att lösa! Har du pluggat EGR? Går det inte att justera upp, bränsle tillskottet vid acceleration, i MS?

För övrigt tack, mycket viktig info för oss som bygger B14-i! ;D Tråkigt med bränsleläckaget! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #199 skrivet: april 28, 2008, 07:28:43 »
Accelerationstillskottet är inga problem, det är bara att justera i MS. Jag har dock väntat med det för att kunna få till en bra grundmap, men snart ska jag börja med sådant!

Spridaren skulle mycket väl kunna klara 1.5-2bar, det ska undersökas framöver. Det jag funderar på är hur mycket BTRen klarar, och hur stor justermånen på den är... Jag vet att R5 1.7 använder samma BTR och spridare, men vid ca. 1.2bar, så lite marginaler finns ju. Det återstår att se om dessa marginaler räcker för att få tillräckligt med soppa vid 5500rpm, fullgas och lite anrikning... Dessutom måste jag skaffa mig bränsletrycksmätare så att jag kan se vad jag håller på  med...

Angående EGR; för tillfället har jag bara struntat i att koppla in vakum till den, om jag inte minns fel. I det långa loppet har jag dock tänkt använda den tillsammans med MS och en solenoidventil... På Etanol.nu finns mycket att läsa om EGR och E85, tydligen så är E85 betydligt tåligare mot höga EGR doser än bensin. Hur bra det blir på B14 med sin stora EGR ventil återstår att se, men med lite smart styrning av den torde det finnas en del bränslebesparingar att göra! Min tanke är att låta MS öppna/stänga EGR ventilen beroende på främst gaspådrag, och i samband med att den öppnas byta till en annan map, en anpassaad för EGR. Då borde man kunna köra med ännu mindre undertryck i insuget, utan att för den skull tappa körbarhet och effekt, vilket ska spara en del soppa!
« Senast ändrad: april 28, 2008, 20:29:26 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82