Kul! Men varför inte köpa en omvandlare till bilen som du stoppar i cigg-uttaget och sen till laptopen? Det gjorde jag och den var faktiskt inte så dyr, några hundralappar.
Vilket AFR jobbar du mot nu?
Funkar kallstart, varmstart, "kall varmstart" (när den stått en stund och svalnat lite efter att den varit driftsvarm).
Hur är det med acc.enrichment, svarar den på gasen som en moppe?
Omvandlare till laptopen står högt på inköpslistan, det känns lite dyrt bara med tanke på att datorn var gratis...
För tillfället är planen att få hela mappen stökiometrisk, d.v.s. AFR på 14.7:1. Eftersom jag bara har smalbandslambda är det ju det jag får jobba mot om jag ska kunna använda lambdafeedback, vilket ju underlättar när man "tunar"... När mappen väl är stökiometrisk ska jag väl börja experimentera lite för att se vilket AFR motorn vill ha för maxeffekt. Jag funderar dessutom på att skaffa en EGT-mätare för att få ytterligare lite feedback. Jag hittade den här:
EGT sensor, priset verkade bra, och flygplansdelar brukar ju hålla bra kvalitet...
Startinställningarna har jag knappt börjat fingra på ännu, den startar någorlunda redan som det är när den är kall, så länge den är varm / ljummen startar den direkt. Jag tänkte vänta med allt sådant till dess att VE-tabellen är ordentligt intrimmad eftersom alla sådana variabler uttrycks som procent av VE o.s.v., vilket betyder att man måste justera om allt sånt efter att man justerat VE-tabellen om man börjar i den änden...
Samma sak gäller accelerationstillskott; även det får vänta till dess jag har en bra VE-tabell. Jag kan dock säga att bilen redan utan AE svarar rätt bra, den hostar lite lätt om man stampar på för fort, men jämfört med förgasaren så märks det knappt... Med förknasaren gick acceleration till på följande sätt:
1. Stampa gasen i botten
2. Motorn "dör", någon sekund senare börjar den dra igen
3. Motorn drar, nu kan man släppa av gasen till det läge man tänkt sig från början...
Om man inte följde ovanstående mönster utan matade på med bara så mycket gas man ville hålla började hela bilen hoppa så att man trodde den skulle fara i småbitar... Sådant slipper man med MS!
Bra med index Vilka Palm-ar fungerar tillsammans med MS? Hur gör man med den seriella kommunikationen? Palm => USB2, och MS => RS-232!? /M
De Palmar som bevisligen funkar utan problem med PalmLog och PalmTune är Palm IIIc, IIIx, IIIxe, V, Vx, samt M100 m.fl. I Sverige är Vx vanligast, dock är det kanske inte den bästa av ovanstående då batteriet är laddbart och snudd på omöjligt att byta samt att pekskärmen tenderar att tappa förståndet med tiden...
Generellt kan dock sägas att alla Palm med seriellt gränssnitt samt Palm OS 3.5.3 eller nyare bör funka. Lägg märke till att många nyare Palmar med den s.k. "universal connectorn" är seriella, även om dockningsstationen är en USB-variant. Dessa har många haft framgång med, men det kan dock vara lite mer jobb om man behöver modifiera dockningsstationen för att komma åt de seriella signalerna.
Kolla i
MSEFI forumets Palm-avdelning, där finns mängder av information!