Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Isåkarn

Sidor: [1] 2 3 4
1
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: november 13, 2019, 15:14:19  »
Blev det nån iskörning 2017 eller 2018  :o

Ja det blev det. 2018 körde vi faktiskt en hel del. Har fått en del strul med bromsarna men annars så rullade allt på fint.

Så ja, bilen finns kvar och det börjar väl bli dags att väcka den ur sin sommardvala. Blir imponerad varje gång att den startar så fint, bara man har laddat batteriet som för övrigt är typ 20år gammalt. Bästa bilen jag har haft!

Dock så är man långt ifrån snabb längre utan nu tillhör man relikerna som syns ute på isen. Men man verkar aldrig bli för gammal för att sladda ;D

2
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 02, 2016, 22:54:38  »
Ja visst är det fränt, men tyvärr också beroende framkallande.  ;D

Bilden längst upp visar det gamla grenöret, det är i rostfritt. Bilden med grenröret monterat är på det nya, det är i svartstål. Tanken är att blästra det och "coata" det innan vi ställer in bilen för förvaring.

Vet inte vad det är för kam, köpte toppen komplett. Det ska vara en Ståhlmotor så troligen en kam från hans samling.

3
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 01, 2016, 23:43:23  »
Vilken pissvinter vi har hemma i byn. Precis när det såg ut som att det skulle kunna gå och åka ut på sjön så började det regna, blåsa och smälta. >:(

Har väl inte direkt jagat andra sjöar heller tyvärr då vi hade lite planer först med bilen då vi tänkte att denna vinter skulle bli lång o fin. Jaja, den är ju inte över ännu, även om det ser mörkt ut för tillfället häromkring.

Vi har länge gått o drömt om att bygga ett eget grenrör, inget fel på det som vi har köpt från Knotan en gång i tiden. Men vi tänkte att vi skulle bygga ett eget (alltid roligt att bygga) som är mer symmetriskt då man tror att det bästa måste vara att alla rören är lika långa. Men ju mer man funderade på det där så insåg man att det kan man nog fixa men att det skulle ta hela vintern att bli klara med vårt tempo.

Och då det inte finns så mkt färdigt att köpa så vände vi oss till en firma som sysslar med att bygga grenrör åt rally och rallycross eliten. Så vi tog en sväng ner i landet för att hälsa på honom och han tyckte det skulle bli roligt att fixa ett. Han trodde det var senast på 80-talet som han hade varit inblandad i 300modellen :D Han sa att det inte inte var jättekritiskt med att alla längder blir exakta utan mer om utformningen och storleken. Inget jättefel på det befintliga men jagar man effekt så fanns det mer o hämta, framför allt i mellanregistret (vi jagar inte effekt men vill gärna ha en så bra kurva som möjligt).

Så efter lite sjukdom så blev det klart till slut. Vi bestämde oss ganska tidigt för att han även skulle få bromsa och justera in motorn när grenröret var klart och det är nog den bästa investeringen man kan göra. (iallafall för oss med ganska liten erfarenhet av motorer, jämfört med hans 26åriga historia). Efter att justerat in tändning, kam, bränsle, förgasare (trattarna var alldeles för långa eller alldeles för små filter)mm så var det dags att gasa. Vi  körde nog minst 10ggr i bänken, kändes både tufft och skrämmande varje gång. Till slut så hamnade vi på ca 216hk i motorn, vilket är en förbättring med ca 20hk sedan sist, har inte fått papprena än men tror det var minst 20Nm mer också. Framför allt så blev det en riktigt fin kurva.

Så vi är jättenöjda och ser fram emot att få testa den ordentligt på något lämpligt underlag.

Hej svejs

4
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 13, 2016, 23:02:10  »
Hej

Jo nu är man väldigt sugen på att få åka lite på sjön, känns som man inte har lekt något på två år nu.

Tyvärr har dom lokala isarna inte riktigt blivit så tjocka som man helst vill att dom ska vara ännu men det närmar sig. Men man kör motorcykel och kartar på ett par sjöar i närheten.

Så förra veckan var jag och hämtade den från sommarförvaringen. Audin fick kämpa bra för att släppa fram den i snön och bogsera hem den, bilen ville inte starta och jag hade sommardäck på den.

Trodde först att det var tack vare utetemperaturen på -15 som gjorde att den inte startade och att jag inte har någon choke men det visade sig att det var säkringen till bränslepumparna som hade dålig kontakt.

Som vanligt så vill man ändra på något när man ändå har släppat fram den, vi har lite ideer men mer om det nästa vecka :-X

Tommy

5
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 13, 2015, 20:27:48  »
Ja det var en smula billigare, rent ut sagt väldigt billigt.

6
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 12, 2015, 07:59:13  »
Visst är det :D

Dessa är köpta hos Classic Swede till ett ganska lågt pris enligt mig själv. Vad har dock försvunnit från minnet och när jag försökte kolla på hemsidan efter priset så verkar den ligga nere lite ???

7
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: februari 10, 2015, 08:22:49  »
Kanske vore en ide att du gjorde några fler och la ut på försäljning!

8
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 10, 2015, 08:19:40  »
Vet inte om jag ska tolka "Äckligt fräsch" som positivt eller negativt. ???  ;D

Det är samma som allt annat i "nätvärlden", Ni kanske bara får se dom fina sidorna då det är jag som bestämmer innehållet.  :) Men det finns ett par insladdade trösklar och bakskärmar som inte är top-of-the-line direkt. Får se om jag vill dela med mig av hela sanningen någon gång.  ;)

9
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 09, 2015, 23:46:51  »
Lite mera kolfiber har hittat sin plats. Tog bort dom utvändiga handtagen bak, men invändigt är dom kvar.

Senast man var ute och rastade bilen på isen så kändes det som att nästa steg i den ständiga förbättringscykeln är att se över fjädringen, så i våras köpte vi ett par nya bakre stötdämpare med fjäder från England. Kurre har provat sådana och var nöjd (dock så kör han på sommar/asfalt) så då ville vi också testa sådana. Har provat ett flertal olika stötisar bak utan att bli riktigt nöjda så tiden får visa vad dessa säger.

Ett problem som man genast såg var att den övre fjädertallriken sitter endast på plats med hjälp av fjäderkraften så därför var man tvungen att spänna fjädern ganska mkt för att inte riskera att fjädern blev lös vid full utfjädring. Säkert ingen fara i normalfallet (förutom när man hissar bilen) men då man kör på ett ganska guppigt underlag så vågade jag inte chansa. Kurre hade också uppmärksammat detta så han tipsade om några hjälpfjädrar.

Så efter lite spanade så hittade jag ett par som kan fungera. Så med lite svarvade detaljer så ser dom ut som värsta racingdämparna!  ;)

Dock så lyser isen med sin frånvaro så tips mottages gärna på någon isbana i närheten av Askersund/Örebro/Närke

10
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 09, 2015, 22:45:00  »
Äntligen är rutorna på plats, otroligt mkt jobb att limma dom och att få detta ganska fint. Gick inte riktigt som man ville så brorsan deppade ihop totalt då det blev lite ytor som inte fäste 100% men tror inte att det ska vara någon fara.

Tycker själv att det blev finare än att skruva fast dom men skulle nog göra det på något annat sätt om vi ska göra om det.

11
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 09, 2015, 22:39:39  »
Nu är styrservon fixad och monterad, dock ej provkörd ännu. Men oljan rinner inte rakt igenom denna i alla fall. Var inte riktigt bolt-on, fick flytta över lite andra fästöron som satt på den gamla osv men ändå lösbart.

12
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 23, 2015, 13:29:50  »
Snabb är jag inte men är nog ganska envis.

Styrstagen är 360, samma gänga som 400 mot styrväxeln. Men 400 har klenare gänga ut mot styrändarna.

Jo, utbudet är väl hyfsat begränsat i detta land iallafall. ;D

13
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 21, 2015, 23:53:39  »
Fått hem lite plast till rutorna, är nog inte den värsta sorten men fick den billigt på jobbet. Dom är tillskurna men väntar montering, funderar att limma dom mot dörren.

Äntligen har bilen fått sina första kolfiberdetaljer, ersatte sidoblinkersen med några "täcklock". Satte dom på utsidan då man har maskat runt dom vid en tidigare omlackering! VEM tar inte bort dom vid målning? Måste ta längre tid att tejpa dom än att lossa skruven som håller den!

Äntligen har jag hittat en "ny" styrväxel till bilen. Det är en Volvo växel som sitter på den men har inte lyckats hittat någon eller ens några uppgifter om den i Sverige. Den har läckt ett antal år och det har fungerat hyfsat med "antiläck" olja men nu kände man att man ville fixa till den. Det skulle kosta strax under 5k att lämna iväg den och själv så har jag bara dålig erfarenhet av att försöka renovera den själv.

Historien är sådan här:
När bilen köptes av en gammal verkmästare i Skövde så påstods det (tvivlar ej) att han hade tagit fram prototypen till servostyrningen på 300serien åt Volvo med hjälp av denna bil. Nu har ju minnet sinnat så vi kom inte ihåg hela historien mer än att han hade tagit den från en högerstyrd bil och vänt på den.

Så i ett par månader utan framgång så fick jag till slut napp på en firma i England. Den kommer från en Volvo 400serien (osäker på modell) RHD och dom hade en renoverad att sälja för 1700kr med frakt, så den beställdes. Glädjen försvann när man öppnade paketet men vid närmare avsyning så var det rätt. Den gamle var modifierad med finess för att passa mot 300serien. Får kapa av några fästöron, vrida på ett annat, flytta över rören och styrstagen från den gamla så ska det nog passa som handsken på bilen.

Isen lyser dock med sin frånvaro fortfarande!


14
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 13, 2015, 23:28:53  »
Halloj

Ber om ursäkt för den årliga frånvaron men nu har jag äntligen hittat ut i garaget igen. Bilen har faktiskt inte lämnat pallbockarna sedan förra säsongen. Blev aldrig någon godkänd is här i närheten under hela förra vintern! >:(

Så brorsan och jag hade en tanke på att försöka komma ut på någon bana under sommaren istället. Köpte lite andra frambromsar från Peter Smith som var i det närmaste bolt-on. Men det hela stannade upp på att vi inte hittade några lämpliga hjulmuttrar/pinnbultar ( går åt längre då skivan sitter på utsidan samt att vi ville använda oss av några befintliga alufälgar. Var kan man hitta längre pinnbultar som passar i original nav (tips mottages gärna)? Tror dock att vi löser det med andra muttrar men sommaren är ingen bra säsong då tiden inte finns så därför blev prioriteringen som den blev.

Men sent som vanligt så har vi börjat förbereda inför en is-säsong. Isläget började bra för att sedan bli rutten med all snö/regn men vi håller tummarna på kyla.

Igentligen så behövdes inga större ingrepp göras men man vill ändå alltid pilla lite för att det är roligt att förbättra något om än lite.

Först så blev det en service med olja, filter och tändstift byte.
Sedan tillbaka med originalbromsarna som funkar ihop med 13" fälgarna. Tycker det räcker till på isen, dock blir det nya volvo-belägg.

Sedan har man gått och funderat på om inte glasrutorna ska ryka. Är lite tveeggad i frågan då jag känner att det är både bra o dåligt med glas.
Dels så kör man på vintern så man vill ju gärna kunna skrapa rutorna utan att behöva vara för försiktigt och sedan är det ju lättare att slå sönder en ruta än att trycka sönder en plastruta om nöden är framme. Så därför gick tankarna:
Framrutan får bli kvar, nog bra med en i glas på vintern.
Framdörrarna vill jag kunna krossa eller veva ner vid nödläge.
Bakrutan vill jag gärna ha värmen kvar i då det är trevligt att kolla lite bakåt vid körningen.

Men bakdörrarna fick ge vika denna gång. Så jag började med att plocka bort glaset och allt som tillhör det. Tog även dom yttre handtagen (dom inre är dock kvar). Blev faktisk 13kg när man ställde allt på vågen. Hade gått att plocka mer genom att börja kapa i plåten på insidan men det får bli vid nästa städning.

Så nu väntar jag bara på att få hem lite plast så man kan täcka gluggarna också.

På återseende!

15
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 06, 2014, 22:39:51  »
Tjusigt! Nu gäller det bara att fixa en uppsättning dubbfria däck att åka med på räserbanan i sommar också!

Förresten, du råkar inte komma ihåg vilka dimensioner det ska vara på packboxarna till medbringarna? Jag skulle nog behöva nya när jag stoppar dit din gamla diff...

Absolut, ska se om vi kan rota fram några gamla puckar och rycka ur dubben. Det är väl samma där som på bromsbänken att det inte är tillåtet med dubbisar.  ;D

Jo tänk att jag råkar det! 38-58-7 var det på dom jag köpte från Momentum, dom är dock 10mm tjocka original. Momentum hade inte det men spelar nog ingen roll.

Vet du när du ska till Peter?

16
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 03, 2014, 23:57:18  »
Vi kände väl att däcken (bak) började kännas slitna redan i början av förra säsongen och jag vet sen förut att det inte är någon ide att skifta mellan fram o bak. Den blir jättetråkig att köra då, bättre trots allt är det  bättre att den spinner men styr och bromsar bra.

Tycker inte att dom är jättedåliga då man vet vad man har åkt på förut men det känns som att ju mer man gör med bilen i form av effekt, vrid, väghållning etc så ökar kraven på däcken lika mkt.

Och det vimlar ju inte direkt av bra BILLIGA begagnade däck i 13-tums storleken, finns inte många förhuvudtaget. Så därför kollade jag lite vad det skulle kosta att köpa nya Michelin däck, hade funderat på 4st först men sen ändrade jag mig snabbt till 2st men snålade ur helt o hållet. Vet inte alls vad ett "slicks/bandäck" kostar men 3750kr :'(  kostar ett isdäck i alla fall, 15k för en uppsättning!

Dom som jag har fått tag på förut i bra skick och till ett hyfsat humant pris är Black Rocket. Dom är lite billigare då dom är regummerade men ganska vanliga i rallysammanhang. Men har alltid velat prova Michelin då dom har ett annat mönster och antal dubb som jag får för mig passar bättre på is.

Så till min glädje så dök det upp en Blocket annons som jag såg i rättan tid. Ringde direkt och köpte dom på telefon, tur det tror jag för dom var nog inte svårsålda. Så jag tog mig en liten 65mila sväng en fredag efter jobbet och hämtade våra nyförvärv.

Först en dålig bild från förra säsongen på ena bakdäcket.

17
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 03, 2014, 23:28:25  »
Härliga updates! Ska bli kul att höra vad du tycker om diffen sen. Funderar själv också på att beställa en.

Tackar, jovars är väldigt nyfiken själv på hur det kommer att funka. Det är ju lite "bockigt" med en svetsdiff på isbana. Så länge det spinner o sladdar (vilket det nästan gör jämt dock) så funkar det fint men missar man lite eller den får mer fäste så blir den väldigt understyrd. Sedan är det ju helruttet vid normal körning.

18
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 03, 2014, 23:23:56  »
Roligt att se vad du pillar på med. Ser härligt ut med dubbelförgasarna. Måste vara ett gött ljud ur dom =)

Roligt att glädja.

Kan bara säga att det är ett riktigt gött ljud från dom. Vi är själva dåliga på bild o film men ska försöka få fram en filmsnutt i år.

19
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 02, 2014, 23:04:06  »
Har satt dit en annan huvudbromscylinder från farsans järn (ingen som behöver något ifrån den??), hoppas/tror att det var det som var orsaken till dom dåliga bromsarna förra året.

20
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 02, 2014, 23:00:28  »
Har monterat lite riktiga bälten i bilen, har varit lite emot det. Har alltid kört utan bälte på isen men det har börjat gått så fort så känner att det kan vara en bra sak. Dessutom har vi funderat lite på att prova den på en riktig räcerbana någongång.

Köpte dessa på en motormarknad, har suttit i en gammal Evo tror jag. Var nog Sabelts bästa en gång i tiden, 7-punktsbälte!! Jag använder dock bara 5-punkter. Men var lite osäker på hur det skulle träs i spännet när man monterar dom runt ett rör i bågen så därför kom dom aldrig på plats inför förra säsongen men nu så fick jag lite vägledning och det verkar som det kan bli bra. Ska montera någon form att "sidledsstopp" på röret där bak.


21
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 02, 2014, 17:51:04  »
Nu är Torsendiff på plats och slutvxl samt lådan är tillbaka på sin plats. Nya packboxar till medbringarna samt lite ny olja fick det bli. Ska bli spännande att prova hur stor skillnaden är mot en stum svetsad sak samt original.

22
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 02, 2014, 17:44:17  »
Styrningen blev mer o mer glapp på slutet av förra vintern, blev nästan otäckt att köra den. Det var två fel visade sig, den nedre knuten hade börjat glappa upp sig men framförallt så hade skruvarna till den övre knuten lossat!! :-X Borde man nog ha kollat lite tidigare.

Så jag pressade bort det nedre knutkorset (är nog inte tänkt att man ska göra det då det är nitat) och tänkte köpa ett nytt men det var lättare sagt än gjort. Hittade ingen som sålde små kors och jag visste inte vad dom hade använt för knut till min bil då det inte verkar vara standard. Men med lite sökande så verkade det som att Volvo 460 hade samma kors, däremot så ser det inte likadant ut ovanför knuten. Men jag rotade fram ett bra kors på skroten och sedan fick brorsan skarva på det på den gamla stången så nu ska det inte glappa något i styrningen längre förhoppningsvis.

Däremot så verkar det som att styrservot har börjat läcka igen. ??? Så får kolla lite mera var det kommer ifrån.

23
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 02, 2014, 17:34:14  »
Nu är operation taklucka äntligen ur världen. Själva mekanismen pajade för ca3år sedan och det gjorde att det var svårt att få den helt stängd. Så vi tog bort den och skulle laga den men det drog ut på tiden så vi tejpade på lite byggplast och så har det varit sedan dess. Ganska smidig lösning egentligen då det kanske kan vara bra att ha den "nöddörren" på isen.

Men till förra vintern så skulle den dit så ja kapade bort allt som hörde till själva luckmekanismen för att få den så lätt som möjligt men den kom aldrig dit då heller. Och i sommar så har bilen stått ganska mkt ute och det gillade nog inte plasten för det var en hel del regnvatten i bilen om man säger så.

Men så äntligen är den på plats!! Vi limmade fast den med ett karosserilim, borde funka. Resultat blev i alla fall helt ok. Är det någon som är intresserad av en vindavvisare till takluckan?





24
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 01, 2014, 19:57:09  »
Halloj

Har hänt en del i garaget men ligger efter i datorn (tur det inte är tvärtom).
Det ser mörkt ut gällande iskörning för tillfället då isarna i närheten inte växer just något då det ligger en massa snö på dom men tror nog att det dyker upp någon lokalt plogad sjö inom en inte för avlägsen framtid.  ???

Då kylaren läckte i närheten av anslutningen som vi lödde på så ville man inte värma för mkt då risken var att det släppte där igen. Så jag provade med en kraftig braständare (istället för gasen) och lite vanligt lödtenn och vips så var saken biff, busenkelt.


25
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 22, 2013, 16:56:52  »
Inga problem för dig Frej, har du rostlagat hela kärran så blir detta som att byta torkarblad ;D ;D

26
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 21, 2013, 21:48:44  »
Bilder

27
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 21, 2013, 21:47:37  »
Dagen började med att vi drog hem farsan gamla pärla som vi har lovat att ta hand om. Han ville skrota den men vi är lite intresserad av vissa delar så han fick ställa den i skogen en liten stund så skulle vi fixa det åt honom. Det var ett x antal år sedan :D

Någon som är intresserad av något, hör av Er så fixar vi det.

Har tillverkat ett fäste för interkomet, hade det låg lite halvlöst förra vintern. Detta blev bättre.

Lödit lite i kylaren men fick bakläxa direkt. Vid protryckningen så läckte det lite fortfarande, dock på ett ställe som vi inte visste om.

28
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 21, 2013, 21:36:50  »

[/quote]

Hej hej!

Trevligt för oss att ni har fått lite att göra på bilen igen.
Särskilt trevligt för mig om du visar lite bilder och beskriver bytet av diff. Ska oxå åka torsen!  :P
[/quote]

Tog inga bilder på den när vi hade den löst, dumt av oss >:( >:(
Den sitter nu på plats, själva urtagandet och inmonteringen i huset gick smidigt. Behövde inte shimsa något utan det verkar bli bra som det satt förut. Dom rekommenderar att byta lager men det hoppade vi. Vi tänkte även strunta i packboxarna till medbringarna men dom verkade väl torra så vi får försöka rota fram nya sådana.

Däremot så var det lite mickel med själva torsenklumpen. Det följer med en bricka som man ska lägga i krondrevet/hjulet (det stora) och då ska det bli plant. Det blev den inte för varken Peter lr oss. Vi fick slipa i kronhjulet för att få ner den så det blev plant. Hittar ingen bild på nätet heller men om du tittar på brickan så är den planslipad i ytterändarna för att få rätt mått. Det är inte där utan det är "hattens" undersida som tar i hjulet innan den slipade ytan går ner i botten. Sen kan det vara lite i radierna också det tar i.

Sen fick vi inte ner torsenklumpen i hjulet heller utan fick slipa lite på insidan av den yttre styrningen på kronhjulet. Och sedan tog vi av skruvarna lite då dom verkade bottna i gängan innan klumpen gick helt ner i kronhjulet. Men sen så verkar det passa ;D

Kör hårt Frej

29
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: december 17, 2013, 22:51:27  »
Halloj

Då var det dags för vinter igen. Visserligen har den försvunnit helt igen men den snö som kom sparkade igång oss att ta tag i bilen. Man har ju en tanke att vi ska ta in den i september för att titta över den lite och fixa till sådant som inte funkade så bra men det har inte blivit så hittills men man vet ju aldrig.

Att göra lista:
Montera in en "Torsendiff" som vi köpte in somras/våras.
Laga läckan i kylaren
Fixa glappet i styrningen
Kolla varför bromsarna gav upp
mm

Man skulle egentligen behöva byta lite plåt då den ser ut som en båt bakifrån men det får vi se om det hinns med.

Återkommer inom kort

30
Säljes / Luftfilter
« skrivet: april 08, 2013, 23:22:14  »
Har ett nästan nytt (Max 50mil) Bosch luftfilter liggandes, tycker det är synd att kasta det.

Passar nyare 360 med insprut och även vissa 240.

Bosch nr 1 457 429 937.

Kan man få en 50-lapp för det?

31
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 21, 2013, 07:12:48  »
Tyvärr har jag slut på överblivna diffhus...

I texten till stötdämparna står:
Citera
Supplied as a Pair with light springs inteneded for fitment in conjunction with original springs

Det låter som att det ska vara ett par... Förhoppningsvis får jag väl leveransen innan racesäsongen drar igång, men för min del är det egentligen ingen panik...

Jo jag såg det men ibland så brukar brukar priset vara per styck även fast det endast går att köpa ett helt par. Men vi hoppas naturligtvis på det bästa, du kan väl återkomma när du vet bestämt.

32
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 20, 2013, 08:09:14  »
Du har inte ett diffhus 3:82 till som är till salu?

33
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: februari 20, 2013, 08:08:07  »
Häftigt, har själv sneglat lite på dom där dämparna. Är priset 255pund per styck eller för ett par? Vet du något om leveranstiden, står att dom är slut just nu.

34
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: februari 18, 2013, 21:57:24  »
Vilket häftigt bygge, och snabb är du också.

En fundering bara:
Sveisa litt short shift før jeg monterte igjen, for å få mindre kraft på shifteren så kassa forhåpentligvis varer lengre

Kortar du armen under kulan så borde det bli mer kraft på vxl-lådan, eller? Lagen om moment- Kortare väg, mer kraft.

Ditt resonemang håller. Men jag tror att han har förlängt under kulan som man gör vid shortshift, inte kortat. Varför har han annars dubbla svetsar?

Missade det, tänkte lite bakvänt där. ???

35
Köpes / Diffhus med slutväxel 3:82/1
« skrivet: februari 18, 2013, 21:54:12  »
Som rubriken antyder så är jag på jakt efter en slutväxel med utv 3:82. Måste vara den som sitter på den 5-växlade lådan.

Tommy

36
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: februari 05, 2013, 09:28:31  »
Vilket häftigt bygge, och snabb är du också.

En fundering bara:
Sveisa litt short shift før jeg monterte igjen, for å få mindre kraft på shifteren så kassa forhåpentligvis varer lengre

Kortar du armen under kulan så borde det bli mer kraft på vxl-lådan, eller? Lagen om moment- Kortare väg, mer kraft.

37
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: februari 04, 2013, 07:53:17  »
Bara att gasa på! :D men.. jag tror det kommer dåna ändå mer i bilen nu.. om du fäst avgasröret i karossen :P
Men vad gör det på en is bil!

Ser riktigt vackert ut måste jag dock säga! Hoppas på en liten film :) Gasa lungt!

Det sitter infäst i röret till transaxeln, så det ska inte vara någon skillnad mot original. Men dånar, jo det gör det ;D

Var ute och lekte hela gårdagen på hemmasjön. Denna bana var av det snabbare slaget så det var riktigt roligt. Dämparna funkade bra, dock så var denna sjö mkt mer jämn så det kan ligga lite i det också.

Ska försöka fixa en film eller bilder, är jävligt dålig på sådant. Hade med mig kameran men blev inte ett kort taget. Ville ju bara köra hela tiden.

38
Köpes / SV: Rattlås AKUT!
« skrivet: februari 04, 2013, 07:45:35  »
Jag har ett men det är inte helt bra, man får jucka lite med det ibland när man stoppar in nyckeln. Har man nyckeln kvar i så är det inga problem.

100kr så kan jag skicka det till dig, vet inte hur nära du bor.

39
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 30, 2013, 23:09:03  »
Har varit och lånat ett par oljemodifierade bakstötdämpare av Peter o Camilla som jag ska prova med. Måste vara bak det största problemmet är just nu. Är svårt att säga då hela bilen studsar men tycker att det är där det börjar slå.

Har gjort ett fäste till avgasröret i framkant. Röret har spruckit när det kommer ner (rostfritt är väl känsligare) så har vi känt att det måste till lite bättre upphängning. Har inte haft något fäste förrän längst bak på transaxeln och då misstänker jag att det blir bra påkänningar mot toppen.

Sliter fint på däcken när det börjar bli lite ork i maskin :P

40
Projekt / SV: 360 Isbil 2,5L Weber 48or
« skrivet: januari 30, 2013, 22:45:26  »
I söndags var det dags, dags för årets premiärtur. Efter ha hållit på fredagskvällen och hela lördagen med dom sista småsakerna (felsökte efter elfel i 4h, hur kan saker bara gå sönder när det står en sommar ??? >:() så bar det iväg till Losjön i Tångeråsa, ca 5mil hemifrån.

Var första gången men säkert inte sista. En ganska kort och krokig bana (även guppig men mer om det senare), men väldigt bra ordnat och trevligt. Tror det var en 20st ekipage som var där, ca 15st 740/940is, saabar, bmw och en 360 ;D. Tror nog att vi låg bra till på listan över dom snabbare, var roligt att jaga turbobilarna som hade både 100 och 200+hk mer hästar med 360in. ;) Vi körde nog även flest varv, då medans dom flesta mekar, snackar mm så körde vi varv på varv, hade väl inget större strul än med att tutan hängde sig en stund.

Det roliga:
Tankröret och det fungerade perfekt.
Tankmätaren fungera helt enligt planerna.
Motorn går riktigt bra, märks stor skillnad mot förra året. Gjorde susen att få lite mer kraft i mellanregistret.
Roligt att kunna prata med varandra i transportintercomet.

Det tråkiga:
Väghållningen är inte bra, nu var det riktigt ojämnt (på en sjöis ???) på banan men bilen studsar helt galet i vissa partier. Fick rulla förbi dessa ställen annars studsade man av banan.

Vi får se vad vi kan förbättra innan nästa helg, för nu verkar det ha poppat upp många banor i närheten. Bara det inte blir för milt så kan det nog bli en bra säsong även denna.

Sidor: [1] 2 3 4