Författare Ämne: Motor byte  (läst 2722 gånger)

Mackan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Motor byte
« skrivet: maj 13, 2005, 10:31:29 »
Tjenare!!
Har funderingar kring motorbyte.
alltså hänga i 360 GLT motor i en 360 GL
360Gl är från 86 och GLT:n är från 83.
360 är singelförgasare och GLT:n är insprutning.
Kan tänka mig blir ett j**la jobb.
Man lär ju byta tank och få me hela insprutnings kablaget.

Va skulle ni göra hänga i 2 större förgasare lr göra motorbytet??


Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Motor byte
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2005, 11:03:20 »
Hej och välkommen !

Använd sökfunktionen, motorbyten (även från 940/240 mm) har diskuterats en hel del...

Men i princip: skall du byta motor, byt till en B230FB från en 940 med 130hk original.
« Senast ändrad: maj 13, 2005, 11:05:15 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mackan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re:Motor byte
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2005, 11:10:45 »
oki..
Nä de e så att polarn ska skrota sin 360GLT o motorn e frisk i den.
De var därför. Däremot ska ja plocka en massa andra saker.
Extra mätarna i mitt konsolen.
Stötdämparna i bak o fram.

Får se hur mycke man hinner med i sommar.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Motor byte
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2005, 12:45:00 »
Behåll även växellåda (om den är 5 vxld), kan behövas om man trimmar.
Plocka toppen och prova att porta själv, kostar inget  ;)
Bakfjädrar och drivaxlar kan också användas.

Har du bara plats så plocka så mycket du kan...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Motor byte
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2005, 13:55:18 »
Får se hur mycke man hinner med i sommar.

Hur mycket vill du hinna med?

Jag tömde olja och vatten, lyfte toppen, hissade upp bilen och tog extraljus, backspeglar, komplett avgas med kat, bakaxel och 5-växlad låda, bägge fjäderbenen fram med bromsar och allt, knyckte bakljus och till sist så tog jag bort hjulen och la bilen på "mage"

Allt detta i skenet av en ficklampa samt en handlampa i ciggutaget. Bilen stod ute på en grusplan och det var i vintras, -10° och snålblåst.

Fick hoppa in i bilen och värma sig varje halv timme med fötterna på luftintagen.. fan va jag frös!

Tog väl två hela kvällar ungefär för att lossa ovanstående under ovanstående förhållande  ;)

Så på en sommar borde du hinna med vad du vill plocka
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.