Orkar inte regga mig för att kolla vad står det?
Ja, då är de så här, jag har hört talas om att de spridare som har en pinne i utloppet skall gå att modifiera och göra större genom att hugga av pinnen!
Länge sen jag hörde detta, å har tvivlat.
Men så hitta jag ett par gamla 200cc spridare, å skred till verket.
Så ja fundera på hur jag snabbt kunde testa de hemma,
Fixa en slang å på enklast möjliga sätt monterade jag en spridare på vattenkranen! (är väl några kilo där iaf).
Säkert jättedålig sätt, då ja inte vet trycket, eller om vatten är en bra substitut till bensin
men iaf, på me ström, så den öppna fullt, å så mätte jag hur mcyke de kom på 1 minut.
De kom dryga 100cc/ml på en 30sek, å de blir ju 200cc på 1 minut. Så de va väl vad jag hade väntat ungefär.
Sen högg jag av tippen, å gjorde samma sak! Direkt så såg man att det kom betydligt mer vatten!
Så ja mätte, nästan exact de dubbla mängden vatten alltså 200ml på 30 sek. kanske lite mer tom.
Fräckt! Provade med alla 4, för inte kan dom väl bli lika stora?
Jodå, på mitt grymt ovetenskapliga test så tycktes det ge så när som jag kunde se lika mycke ml/min på alla 4, och om man tittar på dom så är alla spitsarna av på samma ställe.
Nu till min fråga!, går det att använda dessa spridare till något? Vettigt? Kommer givetvis prova dom, å se va som händer för skojs skull!
Men frågan är ju hur mycket dom diffar i verkligheten, och hur fucked upp spridarbilden blivit, och hur väl bränslet finfördelas?
Nån annan som provat? Dessa 200cc spridare bör alltså flöda ungefär de dubbla nu. Alltså 400cc
Jag körde så för tio år sedan efter tips från Lennarth Zander. Det fungerade ok.
Mats
Mats Ivarson wrote:
Jag körde så för tio år sedan efter tips från Lennarth Zander. Det fungerade ok.
Mats
Orginal 740 turbo spridare, blir ju 620cc då
de blir ju kanon me E85 i mitt bus bygge