Författare Ämne: Göra spridare större!!  (läst 3600 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Göra spridare större!!
« skrivet: september 16, 2009, 21:08:11 »
Ni som vill byta till större spridare, läs detta först:

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=40&t=227404

Nån som testat/vet att det funkar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FimpeN

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 127
    • Visa profil
SV: Göra spridare större!!
« Svar #1 skrivet: september 16, 2009, 22:33:22 »
Orkar inte regga mig för att kolla vad står det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Göra spridare större!!
« Svar #2 skrivet: september 17, 2009, 23:03:01 »
Orkar inte regga mig för att kolla vad står det?

Ja, då är de så här, jag har hört talas om att de spridare som har en pinne i utloppet skall gå att modifiera och göra större genom att hugga av pinnen!

Länge sen jag hörde detta, å har tvivlat.
Men så hitta jag ett par gamla 200cc spridare, å skred till verket.

Så ja fundera på hur jag snabbt kunde testa de hemma,
Fixa en slang å på enklast möjliga sätt monterade jag en spridare på vattenkranen! (är väl några kilo där iaf).
Säkert jättedålig sätt, då ja inte vet trycket, eller om vatten är en bra substitut till bensin :P

men iaf, på me ström, så den öppna fullt, å så mätte jag hur mcyke de kom på 1 minut.

De kom dryga 100cc/ml på en 30sek, å de blir ju 200cc på 1 minut. Så de va väl vad jag hade väntat ungefär.

Sen högg jag av tippen, å gjorde samma sak! Direkt så såg man att det kom betydligt mer vatten!
Så ja mätte, nästan exact de dubbla mängden vatten alltså 200ml på 30 sek. kanske lite mer tom.
Fräckt! Provade med alla 4, för inte kan dom väl bli lika stora?

Jodå, på mitt grymt ovetenskapliga test så tycktes det ge så när som jag kunde se lika mycke ml/min på alla 4, och om man tittar på dom så är alla spitsarna av på samma ställe.


Nu till min fråga!, går det att använda dessa spridare till något? Vettigt? Kommer givetvis prova dom, å se va som händer för skojs skull!
Men frågan är ju hur mycket dom diffar i verkligheten, och hur fucked upp spridarbilden blivit, och hur väl bränslet finfördelas?

Nån annan som provat? Dessa 200cc spridare bör alltså flöda ungefär de dubbla nu. Alltså 400cc




Jag körde så för tio år sedan efter tips från Lennarth Zander. Det fungerade ok.

Mats



Mats Ivarson wrote:
Jag körde så för tio år sedan efter tips från Lennarth Zander. Det fungerade ok.

Mats


Orginal 740 turbo spridare, blir ju 620cc då :) de blir ju kanon me E85 i mitt bus bygge :P




"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Göra spridare större!!
« Svar #3 skrivet: september 18, 2009, 09:14:12 »
det där är ju gammalt.
finns en aktuell tråd på sävar där dem lyckiats trolla ut ca 700cc ur ett pa 200cc spridare  8)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38086&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Göra spridare större!!
« Svar #4 skrivet: september 18, 2009, 18:28:32 »
det där är ju gammalt.
finns en aktuell tråd på sävar där dem lyckiats trolla ut ca 700cc ur ett pa 200cc spridare  8)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=38086&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Konstigt, jag har aldrig sett eller hört om det trots att jag varit forumsräv i ett antal år  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: Göra spridare större!!
« Svar #5 skrivet: september 20, 2009, 23:02:31 »
du hänger väll helt enkelt på fel forum  ;D

fans en tråd om det för kanske 5-6 år sen på MSforumet, det va därifrån jag testade å har gjort dte på ett antal bilar nu>!!!

skitbra sätt om man vill etanolkonverter, i med en 2.5 bars BTR å knacka nålen blir perfekt på typ alla bilar jag testat på!!!!