Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1829708 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2440 skrivet: januari 09, 2011, 15:45:28 »
Här jobbas det! bra blir det också  :D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2441 skrivet: januari 10, 2011, 01:45:57 »
Svetsning är ju som allt annat, förarbetet som är det viktiga :) det är lätt att
ta till svetsen innan man har gjort iordning där man ska svetsa, brukar resultera i att allt tar mycket längre tid eller blir kass :P

Jag har ett prima recept på garage fixning, jag gjorde såhär
ställ av en conteiner utanför garaget
På med radiolurar
kisa gärna lite
släng allt som finns i garaget :o
Ring fort som fan efter lastbilen så han hämtar conteinern ;D
köp gipsskivor, spackel, 30l färg- montera
köp en 360.............
Titta aldrig bakåt ;D

Ja den var ju fin.. men hur 17 visste du att jag har massa skrot i garaget jag inte kan med att slänga?  ;)

Här jobbas det! bra blir det också  :D

Åh tackar!
Det blir ju hel och ren bil igen i allafalll.
Och motivationen får jag tacka bilprovningen för ;)
Annars var vinterträffen bra motivation. Skruvade ju som 17 i en månad med hjulagerbyte, montering av inredning, byte av krängningshämmarbalk och lite av varje  :P

Hoppas jag har motivation till våren att verkligen sätta in dödsstöten var det gäller rost på bilen!
Kanske forumsfolket kan hjälpa till att påminna mig framåt våren  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2442 skrivet: januari 10, 2011, 17:35:44 »
Och motivationen får jag tacka bilprovningen för ;)
Hoppas jag har motivation till våren att verkligen sätta in dödsstöten var det gäller rost på bilen!
Kanske forumsfolket kan hjälpa till att påminna mig framåt våren  :D
Snällt av bilprovningen att ge dej motivation, och vi ska nog påminna dej ;)
Mycket rostiga skrotbilar som skulle rulla på vägarna om de inte skulle vara lag på årsbesiktnig ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2443 skrivet: januari 10, 2011, 20:19:37 »
Och motivationen får jag tacka bilprovningen för ;)
Hoppas jag har motivation till våren att verkligen sätta in dödsstöten var det gäller rost på bilen!
Kanske forumsfolket kan hjälpa till att påminna mig framåt våren  :D
Snällt av bilprovningen att ge dej motivation, och vi ska nog påminna dej ;)
Mycket rostiga skrotbilar som skulle rulla på vägarna om de inte skulle vara lag på årsbesiktnig ;)

Bra, tack på förhand  :)

Jo tänk bara alla stackars vinterbilar som ingen bryr sig om... och andra stackare som jag själv som inte hunnit med att laga all rost.. farligt att åka med!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2444 skrivet: januari 11, 2011, 01:09:29 »
Nu är bilen på hjulen igen!
Men då visar det sig att det förmodligen inte är så smart att laga rostiga balkar på en i övrigt mjuk bil när den står på pallbockar.
Nu går nämligen inte passagerardörren, fram på höger sida där jag lagat, att stänga!!  :o

Det gick efter justering av låsgrejen på B-stolpen men dörrarna linjerar inte.. se bilder!

Nu har jag ju byggt om dörrarna från svetsade till bultade gångjärn. Men har monterat gångjärnen dikt an så monteringen ska inte göra detta.
Däremot kan jag ju nu smidigt shimsa in dörren vid gångjärnen för att få den i rät vinkel mot karossen. Tråkigt dock att det skall behövas.  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2445 skrivet: januari 11, 2011, 08:26:32 »
Surt >:( Det verkar vara en del märkliga spänningar i 300 plåten :)
jag skulle bara laga lite rost i underkanten på min dörr och hela dörren
blev som ett S ???
Lika när jag la 30mm svets på längsgående balk under, blev som skev :(
Efter detta började jag punkta-kyla punkta-kyla men tar ju sån tid :P
Det är i motvind en drake lyfter.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2446 skrivet: januari 11, 2011, 14:22:01 »
Nej fy vad tråkigt! Du som gjort ett så bra jobb med rosten och så blir det sådär.  >:(
För övrigt verkar många bilar vara ganska mjuka i plåten. Lyfter man lite i ett hört passar varken dörrar eller baklucka på många.

Tur att det går att justera dörren med dina special-gångjärn.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2447 skrivet: januari 11, 2011, 22:28:48 »
Surt >:( Det verkar vara en del märkliga spänningar i 300 plåten :)
jag skulle bara laga lite rost i underkanten på min dörr och hela dörren
blev som ett S ???
Lika när jag la 30mm svets på längsgående balk under, blev som skev :(
Efter detta började jag punkta-kyla punkta-kyla men tar ju sån tid :P

Ojdå! Ska tänka på det när jag svetsar mina dörrar. Gick bra med mycket kyla att svetsa bakskärmarna.


Nej fy vad tråkigt! Du som gjort ett så bra jobb med rosten och så blir det sådär.  >:(
För övrigt verkar många bilar vara ganska mjuka i plåten. Lyfter man lite i ett hört passar varken dörrar eller baklucka på många.

Tur att det går att justera dörren med dina special-gångjärn.  :)

Jo det var trist. Är bara när jag lyfter under golvet som det brukar bli att framdörrarna tar i. Nu lyfte jag upp bilen fram i motorbalken.
Får som sagt shimsa dörrarna nästa gång jag har loss dom. Funkar som det är nu. Men fick höja låsöglan max som sitter på B-stolpen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2448 skrivet: januari 13, 2011, 22:10:53 »
Här kommer de sista bilderna från tröskelreparationen höger fram.

Har lekt plåtslagare med enkla verktyg och diverse saker som mothåll.
Tex. plåten på första bilden "valsades" mot ett järnrör med hjälp av gummiklubban.

Roligt att forma plåt men tidsödande  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2449 skrivet: januari 13, 2011, 22:12:56 »
Hittar jag frisk plåt så försöker jag bygga från den, lättare än att göra om allt då man får nåt att gå på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2450 skrivet: januari 13, 2011, 22:25:55 »
Efter svets och slip blev det zink och biltema svart body. Bodyn blev inte tillräckligt tjock och "apelsinskalsaktig" enligt mig. Inte om man jämför med Volvo finfin original body som suttit på sen 1987.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2451 skrivet: januari 13, 2011, 22:29:08 »
Inuti bilen blev det hammarlack rostgrund i den snygga bruna chokladiga nyansen.
Senare biltema bättringsfärg över för att täcka med nåt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - STOR LÖRDAGsupdate!
« Svar #2452 skrivet: januari 13, 2011, 22:32:59 »
Nu är det klart. Har skaffat hagmans karosserikit på tub. Var motståndare till det först men nu gillar jag det skarpt. Tätade alla otäta svetsar.
Sen råkade jag använda det som spackel med utanpå tröskel så därför är den inte så jämn och fin. Men går ju spackla och putsa i framtiden om man orkar. Nu ville jag bara bli klar och få på blå färg.

Hittade två brännskador på kabeln i kant med tröskeln. Den jag diskuterat tidigare om jag skulle ta bort eller ej under svetsningen.
Ser ju ut som svetsskador men gamla.. tror inte dom uppkom nu under detta jobbet. Delade kablarna och tejpade med eltejp så länge.
Helst skulle man ju byta hela kablaget eller klippa och lödskarva med krympslang över.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2453 skrivet: januari 24, 2011, 21:05:28 »
I förra updaten fixade jag bilprovningens krav på höger tröskelsnutt ihop med tvärbalken + golv.
Här följer lite bilder på vänster tvärbalk+golv men ingen tröskellagning då den senaste håller fortfarande!

Har varit i det här golvet och klabbat innan men inte bytt tillräckligt med plåt och framförallt inte rostskyddat på insidan.
Sånt straffar sig. Men nu blir det bättre och starkare än original så varför klaga..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2454 skrivet: januari 24, 2011, 21:12:07 »
Har varit lite tidspressad med all rostlagning inför ombesiktningen så har glömt att ta mycket kort. Färdiga resultatet på denna balk missar ni därmed.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2455 skrivet: januari 24, 2011, 22:23:13 »
Idag gick bilen igenom ombesiktningen utan problem trots:

- Delvis lagad höger tröskel
- Delvis lagade blåmetallic framskärmar nedlackade med zinkspray  :P

En månad räckte inte denna gång för att fullt ut fixa rosten till ombesiktningen.. som om den gjort det nån gång?
Lite småtrixigt att fixa på sin brukis  8)

CO = 2.0% på 100% E75  ;)


Nu ska jag bara göra klart framskärmarna ink. sprutlackering sen så får rostkriget ligga nere tills stabilt cykelväder uppstår i vår!
Är inte arbetslös ändå, långt ifrån  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2456 skrivet: januari 25, 2011, 06:08:47 »
Fuskigt bra! Men din katalysator om du har någon måste ha monterats åt fel håll, den har ju omvänd effekt  ;D
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2457 skrivet: januari 25, 2011, 19:26:55 »
Fuskigt bra!
Tack  :D

Citera
Men din katalysator om du har någon måste ha monterats åt fel håll, den har ju omvänd effekt  ;D
Om den ger effekt? Jajjemen  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2458 skrivet: januari 27, 2011, 21:08:56 »
Har rensat bort den avvikande listen från min "nya" förardörr.

Men vilken list är egentligen snyggast, den tunna höga eller låga fläskiga.. eller som jag är inne på: Utan list?

En utmaning: Visa mig en bild på en snygg bil med tunn list, eller utan list. Den vita på länken ovan tycker jag visar att det kan vara snyggt med den feta listen.

Två saker som jag har emot listrensning:

- Den svarta randen bryts. Normalt går den ju hela vägen runt med dom feta listerna. Sitter ju i linje med kofångarnas dylika svarta plast.
- Större risk för dörruppslag på tighta parkeringar. Men det finns ju spackel och lack och det är ju en bruksbil, ingen utställningsbil. (Det sista lät helt omvänt, utställningsbilar har normalt inga lister medans bruksbilar så gott som alltid har ;) )
« Senast ändrad: januari 27, 2011, 21:12:00 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Steffen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 565
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2459 skrivet: januari 27, 2011, 21:53:27 »
Jeg liker ikke den fete listen egentlig.. Liker clean look. Uten lister, og støtfangere i en farg.


Som f.eks denne:

http://www.driftmoto.com/pictures/volvo/volvo.jpg

men på en bruksbil er jo listene kjekk å ha !  :P
« Senast ändrad: januari 27, 2011, 21:59:26 av Steffen »

Volvo 740
Volvo 360

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2460 skrivet: januari 27, 2011, 22:02:25 »
Jeg liker ikke den fete listen egentlig.. Liker clean look. Uten lister, og støtfangere i en farg.


Som f.eks denne:
http://www.driftmoto.com/pictures/volvo/volvo.jpg
men på en bruksbil er jo listene kjekk å ha !  :P

Jo håller med dig. Det är snyggare utan fet list. Och bilen ser slankare och längre/lägre ut tycker jag. Men min är ju 5-dörrars så effekten kanske inte blir riktigt lika stark på den karossen  :-\

Vill inte ha svarta kofångare och inte helblåa heller..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2461 skrivet: januari 27, 2011, 22:41:37 »
Jag hade de smala listerna på min 5-dörrars, som syns på avataren.

Efter att jag tog bort dem tycker jag bilen inte ser lika bred eller fet ut. Den ser helt enkel smalare ut. Det vore kanske bättre om den vore sänkt som på bilden du postade.
Kan försöka leta en före och efter bild i helgen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2462 skrivet: januari 28, 2011, 23:10:50 »
Jag hade de smala listerna på min 5-dörrars, som syns på avataren.

Efter att jag tog bort dem tycker jag bilen inte ser lika bred eller fet ut. Den ser helt enkel smalare ut. Det vore kanske bättre om den vore sänkt som på bilden du postade.
Kan försöka leta en före och efter bild i helgen.

Är nog som du säger. Bilen är sänkt med sänkfjädrar fram men bak har jag inte hunnit gå över än. Kommer framåt våren. Men blir moderat sänkning på ~35mm.
Är tacksam för alla åsikter och bilder ni skänker!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #2463 skrivet: februari 01, 2011, 02:03:19 »
Ikväll har jag lagt 8-10mm plattjärn under motorfästena ovanpå rambenen för att höja motorn tillräckligt.
Dock har jag bara 2 bult i varje motorfäste just nu, alltså i rambenen.
Ska inte köra så hårt innan jag fixat det  ::)

Haha, var bara tvungen att citera, satt här och läste min egen projekttråd nästan ett år tillbaka i försök att hjälpa stackars Anton med sagan om hans koppling då jag stötte på ovanstående citat.
Kan bara säga att jag fortfarande kör med plattjärnen, fortfarande kör stenhårt i mellanåt och dessutom besiktat med det hahaha  ;D

Usch va tiden går.. 2 år till kört med "shimsade" motorfästen. Men nu när jag gjort ett dumt lyft med domkraften (mitt under motorbalken) så tar motorn i ibland och det skorrar på bra i ratt, pedaler och innerbackspegel! Motorbalken är masserad neråt en gång då jag satte dit min sprängkåpa utanpå motor/kopplingskåpa. Så antar att den bara gick tillbaka till normaltillstånd nu när jag misshandlade den med domkraften. Det är TIGHT med min super special sprängkåpa!

Nu ska det bli nybyggt motorfäste ala Grus tror jag. Måste bara till biltema efter bussningar först. Har fulshimsat lite till med träbitar så motorn går fri så länge.

Startade en tråd i ämnet motorbussningar för att samla alla olika lösningar vi har på forumet: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=6510.msg87558#msg87558
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2464 skrivet: februari 16, 2011, 00:41:58 »
Om ni minns så har jag börjat laga upp ett par reservdels-framskärmar till bilen http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg86458#msg86458

Tänkte först att det inte skulle behöva bytas så mycket plåt men vill ha bort så mycket rost som går eftersom lacken kostar en bra slant. Känns onödigt att göra ett dåligt arbete då.
Tid tar det oxå och tråkigt är det. Blir säkert dumförklarad när ni sett bilderna på vad jag håller på med:

Höger framskärm ("den fina")
Före:






Progress:
(Väldigt stolt över plåtbiten på första 3 bilderna:)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2465 skrivet: februari 16, 2011, 00:45:20 »
Progress högerskärm samt färdigt för spackel, slip och lack:

Någon som har kvar den lilla vingen för att bulta fast skärmen längst fram upp mot frontplåtens motsvarande del med skruvbläck på?
(Vet inte hur det ska se ut egentligen då jag aldrig sett en rostfri skärm undertill med ovan nämnda vinge  :o )

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bilder torsdag kväll
« Svar #2466 skrivet: februari 16, 2011, 00:49:46 »
Dags för vänster framskärm. Den sämre av dom två..
Hade hoppats slippa kapa och svetsa i den runda fina formen som utgör själva skärmkanten.. men inte då. Blir nog fint med mycket spackel, slip och tårar.

På första bilden ser ni mitt försök till att rikta in frontbalken i höjdledd med hjälp av domkraften, bitmejseln och en träbit. Fann ut att den inte riktigt satt där den skulle. Och att den är oroväckande rostig. Tog den från skroten och svetsade dit år 2004 nån gång..

Annars stämmer allting i allmänhet dåligt. Det blir custom framskärmar som förmodligen inte passar nån annan bil då jag bygger om dem så de sitter snyggt och i linje med övriga bilens detaljer..

Sen gör jag plats för större hjul. Inget som stör linjerna men kolla på plåtkanten längst upp i hjulhusöppningen på bild 4 nedan:
« Senast ändrad: februari 16, 2011, 00:51:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2467 skrivet: februari 16, 2011, 05:56:32 »
Bättre att du svetsar som jag skulle ha gjort, hade inte tillgång till svets då

När jag lagade med glasfiber-Plasticpadding gick det sönder när jag montera. Går att laga hål med men inte där man ska skruva m.m. ;D

Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2468 skrivet: februari 16, 2011, 13:08:00 »
jag ser att julklappen du fick var lite försent tydligen :( och jag som drar mig så för den lilla rost jag har på min bil..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2469 skrivet: februari 16, 2011, 15:09:35 »
Starkt jobbat!

Lagade precis samma ställen på min nuvarande när jag köpte den. Se till så du får skärmkanten i samma form och linje, fuskade lite med min och fick bita i det sura äpplet och göra om den nu när jag ska ha på större fälgar.  ;D

Öglan längst fram nere i skärmen är väl inte direkt speciell. Bara att bocka till  plåten lite och borra ett hål.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2470 skrivet: februari 16, 2011, 16:17:14 »
Bättre att du svetsar som jag skulle ha gjort, hade inte tillgång till svets då

När jag lagade med glasfiber-Plasticpadding gick det sönder när jag montera. Går att laga hål med men inte där man ska skruva m.m. ;D


Glasfiber rostar ju inte i allafall! Hade det funnits avgjutningar på originalen så hade jag nog köpt det. Men rallycrossbreddade skärmar är inget för mig..

jag ser att julklappen du fick var lite försent tydligen :( och jag som drar mig så för den lilla rost jag har på min bil..

haha då skulle du sett mina egna framskärmar! Dom här kommer från brorsans bil och är ju bara lite fin ytrost på ;)
Eller du kanske syftar på tröskel, golv, balkar mm..?

Starkt jobbat!

Lagade precis samma ställen på min nuvarande när jag köpte den. Se till så du får skärmkanten i samma form och linje, fuskade lite med min och fick bita i det sura äpplet och göra om den nu när jag ska ha på större fälgar.  ;D

Öglan längst fram nere i skärmen är väl inte direkt speciell. Bara att bocka till  plåten lite och borra ett hål.  :)

Tack,
Jo jag gör ju plats direkt för störrebredare hjul genom att höja och smalna av kanten inne i skärmen som möter innerskärmen. Kan ju göra så då jag inte har byggt några innerskärmar än ;)
Öglan är inte speciell nej.. visste bara inte om att det skulle vara nån där då de 4 skärmar jag tittat på inte hade nån plåt kvar i den regionen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2471 skrivet: februari 16, 2011, 18:53:32 »
bra jobbat med rostlagningen frej! Får verkligen hoppas det håller sig sen o inte kommer tillbaka =)
Hur mycket har du tänkt lackera av bilen sedan? blir det lackning av det du lagat eller ger du dig kanske på en hellack i garaget? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2472 skrivet: februari 16, 2011, 19:54:46 »
bra jobbat med rostlagningen frej! Får verkligen hoppas det håller sig sen o inte kommer tillbaka =)
Hur mycket har du tänkt lackera av bilen sedan? blir det lackning av det du lagat eller ger du dig kanske på en hellack i garaget? =)

Tackar.. ja efter slutstriden med rosten framåt våren (som jag banne mig ska palla med) så är ju nästa projekt att hålla rosten stången. Täta kontroller och förnyat rostskydd med rätt intervall är det väl som gäller.
Men på framskärmarna får det gärna vara rostfritt LÄNGE.
Ska ju som sagt göra "hellack" på framskärmarna då de är av fel kulör. Men resten av bilen blir bättrad och sen rubbad och vaxad. Är så jäkla dyrt med färg så jag vart riktigt avskräckt nu bara med de 3dl jag köpte till framskärmarna.. hur mycket färg åtgår till hela bilen?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2473 skrivet: februari 17, 2011, 20:43:25 »
Nu du Kullke nu händer det grejer på förstasidorna ;)

Har jobbat lite på att uppdatera INDEXet jag har på första inlägget i denna tråden.
Igår stötte jag på patrull.. passerade maxgränsen på 10 000 tecken per inlägg så jag fick gå tillbaks till 2004-12-09 och hitta ett till inlägg i samma tidsera att klippa ut och klistra in här i projekttråden för att få ett till inlägg direkt efter första inlägget att fortsätta indexet i  ;D

EDIT:
Bläää! Kom just på att länkarna i indexet inte fungerar som dom ska. Man hoppar till rätt sida men inte rätt inlägg.
Måste byta ut alla länkarna!

Såhär fungerade det förr (länk till detta inlägg):
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.2473
och så här ska det se ut nu för tiden (länk till detta inlägg):  ???
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg87992#msg87992
« Senast ändrad: februari 17, 2011, 20:48:57 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2474 skrivet: februari 22, 2011, 00:26:50 »
I morgon är det en vecka sen det såg ut så här:


Det är tråkigt och tar tid.. gott och gott: Jag segar mig fram.

Men nu är det nedförsbacke efter att ha passerat krönet på skärmen ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2475 skrivet: februari 22, 2011, 00:31:12 »
oj! bra jobbat! skärmkanten ser riktigt fin ut! både från in och utsidan :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2476 skrivet: februari 22, 2011, 06:30:21 »
oj! bra jobbat! skärmkanten ser riktigt fin ut! både från in och utsidan :)

Tackar, vi får väl se hur det ser ut med den avslöjande lacken på sen ::)

Har redan sett några linjer jag inte är nöjd med.
Men är ingen utställningsbil och ska aldrig bli heller..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Bildupdate ikväll tisdag!!
« Svar #2477 skrivet: februari 24, 2011, 23:44:08 »
Test bilduppdatering med Nokia E52  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Torsdagskväll = progressbilder!
« Svar #2478 skrivet: februari 25, 2011, 00:29:58 »
sedärja!
300power kliver ut i mobilrymden :P
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Torsdagskväll = progressbilder!
« Svar #2479 skrivet: februari 25, 2011, 03:34:54 »
Fan Frej vet du inte att det finns sånna stora billiga spannar på bildelsfirmorna som det står SPACKEL på?? utmärkt att fylla igen diverse rosthål med  ;D ;)
Bra, bättre, bredast