Författare Ämne: Chiptrimmning  (läst 9777 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Chiptrimmning
« skrivet: mars 18, 2004, 10:01:26 »
Motor nord säljer chiptrímmning till 740GL/940 GL . Borde inte dessa fungera på våra underborrad  B230 ??

Jag har mailat Motor nord och frågat, vi får se vad de säger.

Volvo 740 GL  Effektökning: 10 hkr  Chipsvol1d  pris: 2 950,00
Volvo 940 GL  Effektökning: 10 hkr  Chipsvol1f   pris: 2 950,00

10 hk är 10 hk.....

http://www.motornord.se/
« Senast ändrad: mars 18, 2004, 10:02:29 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Chiptrimmning
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2004, 11:50:17 »
Tror det är till LH-Jetronic 2.4 eller nyare system...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Chiptrimmning
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2004, 12:05:12 »
Vad är det för skillnad på :

LE-jetronic (b200E)
LU-jetronic (b200F) (lamda)
LH-jetronic
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Chiptrimmning
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2004, 16:32:18 »
Jag är inte helt säker men jag har fått förklarat att LE/LU är analoga system, signalerna behandlas inte av en processor.

LH är processorstyrd och kan chippas. Men det är tydligen bara vissa versioner där man kan byta chip, dvs där det sitter i hållare.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Chiptrimmning
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2004, 17:28:33 »
Detta slår chipstrimning!!


http://msnordic.mine.nu/
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Chiptrimmning
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2004, 20:32:26 »
LE = Luftflödesmätare, Europaversion
LU =Luftflödesmätare, USA-version

Den största skillnaden är att LU mäter syreinnehållet i avgaserna (lambdasond). Alltså  360 med katalysator har bosch LU-jetronic andra har LE-jetronic.

Som du sa är dessa bränsleinsprutningssytem analoga, inga microprocessorer som man kan chippa :'(

Mer fakta
http://users.exis.net/~audserv/Injection.html
http://www.autodiagnos.com/multitester/manuals/leluswe.pdf
http://www.carlton24v.co.uk/jetronic.htm
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Chiptrimmning
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2004, 23:32:40 »
Tack för bra länkar!!!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Chiptrimmning
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2004, 09:08:40 »
Det är himla lätt att fastna i ämnet insprutning, det är himla intressant!!

Här är en annan bra länk, på svenska hur L-jetronic fungerar. Mycket lätt läst text. Faktan kommer från en Cittra dock:
http://w1.840.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXINSPR.HTM
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Jochen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Re:Chiptrimmning
« Svar #8 skrivet: mars 19, 2004, 13:00:49 »
det enda chipset jag hittat gav visserligen till 400 serien 8hkr extra utan turbo 30 med

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Chiptrimmning
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2004, 14:03:58 »
Detta slår chipstrimning!!


http://msnordic.mine.nu/
Det är troligen den vägen eller något liknande system som kommer att hamna i min till slut. Skall bara hitta ett som styr tändningen också och som klarar 58+2 (missing thoot) volvo svänghjul...

Note: 58+2 är på svänghjulet är det borrat 58 hål med 6 graders mellanrum, samt två hål saknas (totalt 60 * 6 grader = 360 grader), de som saknas sitter vid 90 grader innan dödläge (TDC, Top Dead Center) för cyl 1.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Chiptrimmning
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2004, 18:43:46 »
Det är troligen den vägen eller något liknande system som kommer att hamna i min till slut. Skall bara hitta ett som styr tändningen också och som klarar 58+2 (missing thoot) volvo svänghjul...

Note: 58+2 är på svänghjulet är det borrat 58 hål med 6 graders mellanrum, samt två hål saknas (totalt 60 * 6 grader = 360 grader), de som saknas sitter vid 90 grader innan dödläge (TDC, Top Dead Center) för cyl 1.

Ok! Jag tänkte köra Megasquirt n' Spark som styr tändningen och använda en tändbox och fördelare med hallgivare från 240 för att lösa detta..

Var inne på Megasquirt AVR som enligt deras hemsida klarar missing missing thoot men jag har inte funnit ut om det klarar volvos eller bara fords.. dom har väl hälften så många "tänder" eller nåt tror jag..

Men vet inte om jag behöver bli så avancerad.. om mitt förslag här ovan fungerar, och det ska det göra. Beprövat
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Chiptrimmning
« Svar #11 skrivet: mars 19, 2004, 19:36:31 »
MS AVR kör med ett Ford 36 täders hjul, har inte heller sätt att det skall klara 58+2, men hittar du nåt så får du gärna berätta...

Är inte så pigg på hallgivare i fördelaren, kräver justering, och det ger en kabel från fördelaren som inte finns original....
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Chiptrimmning
« Svar #12 skrivet: mars 19, 2004, 19:41:56 »
är nog som du säger.. har bara läst att det klarar av tandhjul men inte antalet tänder

hm..  :-\

Jag som kommit fram till att använda hall i fördelaren blir bäst.. nu blir jag osäker...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Chiptrimmning
« Svar #13 skrivet: mars 19, 2004, 19:44:07 »
Så länge man inte köppt något kan man ändra sig, jag har ändrat mig minst ett dussing gånger redan  ;) ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Chiptrimmning
« Svar #14 skrivet: mars 19, 2004, 19:53:49 »
Jag med  ;)

Det började med MS sen med AVR för bredbandslambdans skull men nu har jag nog landat på MSS(megasquirt n' spark) borde passa mina planer bäst.. att ha lite skoj med 360:n

Men är lätt att fastna för alla möjligheter och inställningar till höger och vänster.. är fortfarande sugen på bredbandslambda.. men frågan är om det är värt det

Nu måste jag fundera runt tändningstriggningen igen.. pga. dig  :)

Är såå nära ett köp annars  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.