Författare Ämne: 360R  (läst 270189 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360R
« Svar #280 skrivet: december 25, 2009, 18:57:52 »
Snygg grön jacka som syns till höger  :D
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #281 skrivet: december 25, 2009, 19:03:09 »
Ha ha det är ju du  :) Lånade bild från kurre  :-*
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #282 skrivet: december 25, 2009, 19:05:31 »
Nu har vi skruvat isär Camillas motor och det blir ett block byte ,det höll tyvär inte måttet efter 25000mil och hård racing ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #283 skrivet: december 25, 2009, 19:07:39 »
Jul tomten var ju här igår och slängde av en marinvev (86mm slag)till Camilla  :D så nu får hon 2½lit till sommaren 8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #284 skrivet: december 25, 2009, 19:25:59 »
Wow, vilka hårda klappar! Här ligger man i lä/hänger inte mä  ;)

Är cylindrarna ovala/repiga/vändkanter eller vad är det du tittar på för att döma ut det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #285 skrivet: december 25, 2009, 20:03:02 »
Det var repor + för stort cyl mått  :P kan ju bli så efter 25000mil  :-*
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #286 skrivet: december 25, 2009, 21:42:15 »
Dags för översyn av motorn  :)

Och vad innebär en översyn med dina mått mätt?

Jag mäter upp allt så det är inom max mått typ vev taps,ramlager cyl dia + att vi tar isär toppen och mäter upp glapp i styrningar och slipar in
ventilerna själv klart byter vi ram + vevlager samtidigt  :) även ventil spel kommer att kollas.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #287 skrivet: december 25, 2009, 21:57:26 »
Nu har vi skruvat isär Camillas motor och det blir ett block byte ,det höll tyvär inte måttet efter 25000mil och hård racing ;D
Varför inte borra blocket?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #288 skrivet: december 25, 2009, 22:02:03 »
Snål som fan  ;D + hon behöver pengar till sin nästa motor  8) Vi hadde ett reserv block liggandes så varför inte  :-*
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #289 skrivet: december 25, 2009, 22:16:08 »
Snål som fan  ;D + hon behöver pengar till sin nästa motor  8) Vi hadde ett reserv block liggandes så varför inte  :-*
Tänkte att när hon kör sugmotor kunde ni borra för att få lite större motorvolym :-\
Men om ni har ett bra block liggandes så förstår jag att ni vill använda det. Annars kan man få köpa och öppna flera motorer innan man hittar ett block som inte behöver borras. För rödblockarna börjar bli gamla nu.
Men hur bra fungerar det att öka slaglängden utan att borra, tänker på nedre vändkanter, förstår att du kommer hona blocket men vändkanten kanske inte försvinner helt :-\ Men det är klart att du mäter så det var kanske en dum fråga.

SKÅL, dricker utomhuskylda öl som nästan frusit

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #290 skrivet: december 25, 2009, 22:26:00 »
Det var som fan utomhuskyldaölsomärsågott  ;D

Vi hadde ett block som var i tip top så därför vart det ingen borrning.

+ man kan inte borra mer än 97mm på ett 230 block om det ska hålla  :-[ 1mm är inte mycket slag volym  :(
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #291 skrivet: december 25, 2009, 22:43:16 »
Ja de smakar så jävla gott ;D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #292 skrivet: december 25, 2009, 22:48:14 »
Ja de smakar så jävla gott ;D


Så gott det är  ;D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #293 skrivet: december 25, 2009, 23:08:22 »
man kan inte borra mer än 97mm på ett 230 block om det ska hålla  :-[ 1mm är inte mycket slag volym  :(
Beror ju på hur länge man vill det ska hålla :D men en sugmotor kanske går att köra med lite tunnare foder.
Skulle vara kul att test hylsa ett rödblock och typ köra med 100+kolvar.
Vet du något om Spms 104block? är de specialgjutna eller hylsade tro?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #294 skrivet: december 25, 2009, 23:15:33 »
Dom har special gjutna cyl kassetter ( jag har själv ett alublock med dito ) och jag var där förra veckan
och kollade in hans nya block  :D
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #295 skrivet: december 25, 2009, 23:23:10 »
Dom har special gjutna cyl kassetter ( jag har själv ett alublock med dito ) och jag var där förra veckan
och kollade in hans nya block  :D

Jo jag kände ju på ditt alublock i somras. Är dom han har nu också alublock eller är de specialgjutna gjutjärnsblock?
Borde ju också vara möjligt att göra cylinderkassetter till modifierade originalblock :-\ hur som tror jag spm blocken är för dyra för min nuvarande 360 budget :-[ (har beställt ett nytt hus som kommer till midsommar och så ska jag bygga nytt garage nu så det blir att trimma lite sparsammare nu).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #296 skrivet: december 25, 2009, 23:29:36 »
Dom har special gjutna cyl kassetter ( jag har själv ett alublock med dito ) och jag var där förra veckan
och kollade in hans nya block  :D


Men dra på trissor, har du ett SPM alublock eller annat fabrikat?

Hans nya block? Tell us more  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360R
« Svar #297 skrivet: december 25, 2009, 23:50:43 »
SPM 104mm block - Perfekt för dig Frej, 104mm block och 103mm vev ger 3.5l sugmotor!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #298 skrivet: december 26, 2009, 01:01:35 »
SPM 104mm block - Perfekt för dig Frej, 104mm block och 103mm vev ger 3.5l sugmotor!

japp känner till dem sen nåt år tillbaka, vad är nytt? Och dessutom kostar de väl i runda slängar en 80 000:- för bara bottendelen  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #299 skrivet: december 26, 2009, 01:44:31 »
SPM 104mm block - Perfekt för dig Frej, 104mm block och 103mm vev ger 3.5l sugmotor!

japp känner till dem sen nåt år tillbaka, vad är nytt? Och dessutom kostar de väl i runda slängar en 80 000:- för bara bottendelen  ::)
Skulle man ha pengar skulle man slå till direkt  ;) 104 block 68 vev=2310cc skulle vara 'lagom' varvilligt för en turbomotor i min smak, men 104 block 103 vev= 3500cc skulle vara en bra början till en 16V sugmotor :) men den skulle nog ha ett vrid som skulle ta livet av drivlinana :-\

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #300 skrivet: december 26, 2009, 15:27:12 »
Dom har special gjutna cyl kassetter ( jag har själv ett alublock med dito ) och jag var där förra veckan
och kollade in hans nya block  :D


Men dra på trissor, har du ett SPM alublock eller annat fabrikat?

Hans nya block? Tell us more  8)
Va jag läste i någon gammal bilsport fick inte Parner tillverka alublocken. Men han har några testgutna block som va med på bilden. Hade tydligen blivit endel tjaffs om att han hade volvos gutformar.

(En av dom få vettiga grejer bilsport skrivit om! Brukar ju bara vara någon Stylinghjälte eller gud eller va dom nu brukar kalla det. Hur man nu kan vara hjälte av plast?)
« Senast ändrad: december 26, 2009, 15:29:14 av Tommy^_ »

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #301 skrivet: december 26, 2009, 17:46:41 »
Blocket köpte jag oberarbetat för ett par år sen,det är ett av blockena som var med i bilsport eller var det wheels.
Parner har gjutit upp nya block i gjutjärn dom har lös foder kassett dom med.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #302 skrivet: december 26, 2009, 18:26:14 »
Blocket köpte jag oberarbetat för ett par år sen,det är ett av blockena som var med i bilsport eller var det wheels.
Parner har gjutit upp nya block i gjutjärn dom har lös foder kassett dom med.

Okej, är det bara gjutskägg och dylikt kvar eller måste det borras och planas och sånt?
Någon tanke på var det skall hamna? Vilken borrning är ditt block på?

Nu chattar vi sönder fullständigt i Camillas tråd här men alu måste väl vara bättre pga. viktminskningen. Annars kanske gjutjärn är roligare att jobba med (gänga och så).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #303 skrivet: december 26, 2009, 19:17:01 »
Blocket kom direkt från gjutformen så alla bearbetnigar måste göras,och då menar jag alla .
Alu är lättare att arbeta med  :) borret blir ca 100-101mm. Jag vet ej var den motorn hamnar när den
blir klar, kanske i en 300 eller i f1an  ::)
"don't buy it if you can build it!"

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #304 skrivet: december 27, 2009, 05:16:27 »
Läste igenom tråden nyss. Riktigt roligt projekt! Känner att jag måste läsa igenom dina andra byggens trådar. Kommer nog ta ett tag  :-\

Det är alltid roligare att göra som ni gjort att testa bilen och sen förbättra det man lärde sig inte fungerade, istället för att bygga allt efter rejsing standard direkt.
Det är också riktigt bra glödstartare för att själv ta sig till garaget och sätta igång med projektet!

Och så måste jag fråga. Har ni lagt upp filmen porschen får smisk? Skulle vara riktigt kul att se plus att jag vill höra hur motorn låter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #305 skrivet: december 27, 2009, 15:46:30 »
Lite problem med filmen  ??? Zyklon jobbar på den håll ut.

Idag var vi hos spm och hämtade lite godis till Camillas motor.

Det vart vev och ramlager, packningar,kolvringar och en ny vattenpump  :)

Slank med några 149mm H-profils stakar också  :D blir kanon tillsammans med marinveven.
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360R
« Svar #306 skrivet: december 27, 2009, 16:19:26 »
Smaskens!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #307 skrivet: december 27, 2009, 20:39:20 »
Serious stuff!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360R
« Svar #308 skrivet: december 27, 2009, 22:03:03 »
så gött  ;D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #309 skrivet: januari 01, 2010, 17:42:30 »
Idag har vi lagt allt krut på Camillas nya motor  :) I med marin veven + allt annat,saknar kolvringar så
imorgon så får hon meka med toppen istället  :D
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #310 skrivet: januari 01, 2010, 23:11:27 »
Det börjar ta sig med motorn! Vad är gjort och vad ska göras åt toppen?  :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #311 skrivet: januari 02, 2010, 11:56:40 »
Det som ska göras .  Vi har bytt motorblock + planat det 2,2mm.Nya kolvringar ,vev å ramlager.Bygger om den till
2½lit med 86mm marinvev .Ny vattenpump, 149mm H-profilstakar.Av svarvade org kolvar 2,2mm så gropen försvinner.

Toppen ska bara isär för kontroll och slipa in ventilerna + justera ventilspelet. Går inte att göra så
mycket mer med toppen då den är ordentligt portad osv.Bilder på toppen se sidan 1.

Motorn kommer nog att få några mer hk nu med 2½lit + 13,4:1 i komp förhållande istället för 12,5:1 som den hadde förut.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #312 skrivet: januari 02, 2010, 20:28:23 »
Det som ska göras .  Vi har bytt motorblock + planat det 2,2mm.Nya kolvringar ,vev å ramlager.Bygger om den till
2½lit med 86mm marinvev .Ny vattenpump, 149mm H-profilstakar.Av svarvade org kolvar 2,2mm så gropen försvinner.

Toppen ska bara isär för kontroll och slipa in ventilerna + justera ventilspelet. Går inte att göra så
mycket mer med toppen då den är ordentligt portad osv.Bilder på toppen se sidan 1.

Motorn kommer nog att få några mer hk nu med 2½lit + 13,4:1 i komp förhållande istället för 12,5:1 som den hadde förut.

Ojojoj nu börjar det bli hett, 13,4 i komp jag tackar ja! Blir det E85 eller racebränsle i tanken då?
(Eller är kammen så vass att det går att köra på bensin utan spikningar  ??? )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #313 skrivet: januari 02, 2010, 21:13:07 »
Men Frej vi har ju kört den här bilen på e85 i 2 år nu  ;) Och det fortsätter vi med  :-*
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #314 skrivet: januari 03, 2010, 08:30:31 »
Men Frej vi har ju kört den här bilen på e85 i 2 år nu  ;) Och det fortsätter vi med  :-*

Japp, såg det på sida 1 i tråden. Var för snabb att fråga. Minns ju inte vad ni kör alla era bilar på för bränsle  ;)

Provade ni bensin i förra motorversionen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #315 skrivet: januari 03, 2010, 09:38:32 »
Nej den har aldrig gått på bensin då vi designat motorn för e85 från början  :)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360R
« Svar #316 skrivet: januari 03, 2010, 11:55:54 »
Du får tjata lite på Camilla sedan Frej, de brukar ju tröttna på sina motorer efter en säsong (eller snabbare ;)) i det där hushållet! Då har ju du en perfekt chans att få tag på en fin motor att stoppa ner i din bil och Camilla får några kronor att bygga 16V motor med... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #317 skrivet: januari 03, 2010, 16:47:34 »
Du får tjata lite på Camilla sedan Frej, de brukar ju tröttna på sina motorer efter en säsong (eller snabbare ;)) i det där hushållet! Då har ju du en perfekt chans att få tag på en fin motor att stoppa ner i din bil och Camilla får några kronor att bygga 16V motor med... ;D

Då attans skulle det bli fart i min holk!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360R
« Svar #318 skrivet: januari 03, 2010, 16:49:42 »
Då kan du göra dig av med MS med ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360R
« Svar #319 skrivet: januari 03, 2010, 16:52:24 »
Då kan du göra dig av med MS med ;)

Åh nej, ingen förgasare under min huv!
Men nu skall vi inte skriva sönder den här fina pågående motorrenoveringen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.