Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 977827 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #480 skrivet: juni 13, 2009, 08:25:22 »
Snart och snart... Jag vet inte jag, men det är på väg i vart fall! Det återstår ju att borra hål i plenumet, slipa klart flänsarna, skapa en jigg att fixera delarna i, svetsa ihop, borra hål för spjällhus samt helsvetsa plenumet... Därefter är det ju "bara" småsaker som att fixa anslutningar för spridare, modifiera en fuelrail, svetsa ihop lite fästen för allt sammans och lirka ihop något luftfilterarrangemang... Nästan klart alltså!

Ikväll har jag sysslat med nästan bilrelaterat terapiarbete; jag har hjälp en kompis rita bygglovsritningar så att vi kanske kan bygga ett garage åt honom någon gång... Många ritningar blir det - varför vill de ha sektions och planritningar för en byggnad i ett plan med ett rum, det känns ju måttlig motiverat... :(

Ja ja, men insuget är ju mer klart än din kompis garage i allafall då  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #481 skrivet: juni 13, 2009, 18:47:28 »
Så är det ju onekligen ;D Förhoppningsvis blir alla bygglovsritningar klara på söndag så att vi kan få bygglovet klart till juli eller så, annars hinner vi nog inte bygga så mycket den här sommaren... Då blir det och andra sidan mer tid till att bygga bil. ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #482 skrivet: juni 14, 2009, 20:29:59 »
Nu är bygglovsritningarna färdiga, imorgon ska de in till berörda myndigheter! Framöver blir det förhoppningsvis lite mekande med kompisens BMW 320 turboprojekt...
Idag var det däremot regn, då behövs ingen turbo för att åka i sidled, det räcker med dåliga sommardäck och 70 trötta B14 hästar.  ;D Många skrämda medtrafikanter har suttit bakom och stirrat förskräckt på den lilla röda Volvon som åker på fel ledd genom rondellerna idag... Det var nästan lite väl dåligt grepp med mina däck, blev lite svårt att få ner tillräckligt med kraft i marken för att kunna styra med gasen och få riktigt långa fina ställ...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #483 skrivet: juni 14, 2009, 21:09:57 »
Nu är bygglovsritningarna färdiga, imorgon ska de in till berörda myndigheter! Framöver blir det förhoppningsvis lite mekande med kompisens BMW 320 turboprojekt...
Idag var det däremot regn, då behövs ingen turbo för att åka i sidled, det räcker med dåliga sommardäck och 70 trötta B14 hästar.  ;D Många skrämda medtrafikanter har suttit bakom och stirrat förskräckt på den lilla röda Volvon som åker på fel ledd genom rondellerna idag... Det var nästan lite väl dåligt grepp med mina däck, blev lite svårt att få ner tillräckligt med kraft i marken för att kunna styra med gasen och få riktigt långa fina ställ...

Skönt att ha klarat av ritningarna förstår jag.. själv la jag väl en månads tid på ritningar till altanen. Men började med att göra hela huset i 3D-studio för att få en helhetsbild  ;)

Kul att det är fler som uppskattar våta rondeller  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #484 skrivet: juni 15, 2009, 22:03:24 »
Nu har jag efter vissa påtryckningar fått en upppdatering angående min bredbandslambda; den kommer förhoppningsvis 25-26 juni... Suck... :(
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #485 skrivet: juni 18, 2009, 20:44:27 »
Ännu en vecka på jobbet är slut, nu kan jag meddela att jag ligger efter tidsplanen... Jag har svetsat ihop mina runners med en del av plenumet, dock måste jag fortfarande bygga en jigg att hålla fast flänsarna när jag svetsar resten, helsvetsa plenumet, fixa klart flänsarna, borra för spjällhuset samt kika på spridarmontering och liknande... Tidsplanen verkar helt enkelt ha varit en smula optimistisk!
Förhoppningsvis har jag hunnit såpass långt till nästa helg att jag kan börja fundera på spridarmontering, men saker tar längre tid än man tror när man måste fundera, mäta, slipa och justera allt eftersom...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #486 skrivet: juni 18, 2009, 23:00:37 »
Allt tar tid, och längre tid än man tror. Ska man dessutom slipa och finjustera allt ner på tiondels millimeter så tar det ännu längre tid  8)

Har du ingen gammal topp du kan använda som jigg? Är det lösa flänsar eller en stor.. eller hur ser det ut??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #487 skrivet: juni 19, 2009, 08:35:38 »
Om någon har en lös topp att låna ut vore det kanon, det skulle spara mig mycket tid...
Passform ner på tiondels millimetrar är inte riktigt fallet, men det tar sin tid ändå. Flänsarna består av två stycken avlånga plåtar om ca. 10x5cm vardera, dessa ska passas in mot både topplock och avgasgrenröret, så där är det en hel del finlir för att få till passformen. Det blir ju inte direkt bättre av att plåt har en förmåga att slå sig när man svetsar heller...

Jag ska försöka fixa lite bilder, men det blir nog inte förrän allt är ihopsvetsat; jag orkar inte släpa med mig hela paketet hem på motorcykeln för att ta bilder och sedan släpa tillbaka allt till jobbet nästa dag...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #488 skrivet: juni 20, 2009, 10:27:05 »
Jag ska försöka fixa lite bilder, men det blir nog inte förrän allt är ihopsvetsat; jag orkar inte släpa med mig hela paketet hem på motorcykeln för att ta bilder och sedan släpa tillbaka allt till jobbet nästa dag...

Förstår dig  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #489 skrivet: juni 20, 2009, 20:25:34 »
Troligen behöver ni bara ge er till tåls till nästa helg, då bär det förhoppningsvis av till Åsbro med hela rasket för att få lite hjälp med fuelrail och liknande som kräver lite mer precision än vad jag har i min svetsning...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #490 skrivet: juni 23, 2009, 06:48:47 »
Igår tillverkade jag en jigg att bulta fast insuget i när jag svetsar, dessutom pulade jag lite med flänsarna. Idag blir förhoppningsvis flänsarna redo för svetsning, då kan jag börja med det imorgon... Sedan är det bara helsvetsning av plenumet samt montering av spjällhuset kvar innan det bär av till Peter!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #491 skrivet: juni 24, 2009, 06:55:46 »
Igår fick jag några minuter efter jobbet att pula med mitt insug, så nu är det inte långt kvar! Mina runners är fasvetsade på flänsarna, flänsarna är inpassade på min jigg tillsammans med avgasgrenröret och anliggningsytorna för bultarna är justerade. Idag ska jag fortsätta med lite slipning, sedan ska det börja måttas in för att kunna svetsas ihop med plenumet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #492 skrivet: juni 24, 2009, 13:08:15 »
Det närmar sig hela tiden  :)

Snart vassaste b14 sugmotorn i världen eller?  ;D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #493 skrivet: juni 24, 2009, 18:20:39 »
Nja, knappast vassaste B14 sugisen, jag hoppas snarast på att mitt nya insug inte stjäl någon effekt... Det är inte riktigt optimalt kort sagt... Dessutom finns det en hel del rätt vassa B14 aktiga motorer i världen, det har ju funnits både Oettinger 1.6l kit samt R-Sport kit till B14, båda gav i trakterna kring 90hk... Sedan finns det ju en massa Renaultfolk som trimmat långt mycket mer!

Idag svetsade jag ihop mitt plenum med mina runners, det blev rätt OK... Hoppas att det får plats i bilen bara, än så länge har jag ju bara mätt med tumstock och byggt på känn! Om de skulle skita sig får jag kapa mina runners och vinkla dem lite, då borde det lösa sig.
I morgon ska jag pula dit spjällhuset, sedan är det inte långt kvar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #494 skrivet: juni 25, 2009, 23:28:24 »
Idag tillverkade jag gaveln där spjällhuset skall sitta, hann dock inte svtesa fast den i plenumet... Tänkte vänta med det till dess jag fått dit lite vakumanslutningar och liknande... Till helgen bär det av till Peter och till Gatebil på Mantorp!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #495 skrivet: juni 25, 2009, 23:53:15 »
Idag tillverkade jag gaveln där spjällhuset skall sitta, hann dock inte svtesa fast den i plenumet... Tänkte vänta med det till dess jag fått dit lite vakumanslutningar och liknande... Till helgen bär det av till Peter och till Gatebil på Mantorp!

Gott mos!
Ska du lacka plenumet invändigt.. eller rostar det inte pga. all olja som brukar ånga omkring där, en turbo gör ju klimatet lite annorlunda oxå
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #496 skrivet: juni 26, 2009, 06:51:12 »
Det lär inte bli någon invändig lack på mitt plenum, jag får ta det lite lugnt med vatteninsprutning bara...  ;D
Förmodligen blir det ett nytt insug framöver som är lite snyggare, då blir det troligen alu eller rostfritt - fram till dess får det här insuget funka... Förhoppningsvis rostar det inte sönder!
På söndag ska det fixas fuelrail och spridarfästen och lite annat småplock hemma hos Peter; jag har dessutom lovat att bjuda på lite efterrätt så att Camilla inte behöver baka paj varje helg för att det kommer trimtokiga ungdomar och vill leka med Peter. Förhoppningsvis går allt bra; då borde jag kunna provstarta med nytt insug nästa vecka!
När väl det funkar ska jag börja snickra ihop en turboadapter, downpipe samt oljeledningar... Det närmar sig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #497 skrivet: juni 27, 2009, 23:27:30 »
Det lär inte bli någon invändig lack på mitt plenum, jag får ta det lite lugnt med vatteninsprutning bara...  ;D
Aha

Förmodligen blir det ett nytt insug framöver som är lite snyggare, då blir det troligen alu eller rostfritt - fram till dess får det här insuget funka... Förhoppningsvis rostar det inte sönder!
Varför inte glasfiber/kolfiber, så slipper du svetsa  :P

lovat att bjuda på lite efterrätt så att Camilla inte behöver baka paj varje helg för att det kommer trimtokiga ungdomar och vill leka med Peter.
En äkta gentleman! Vad blir det för gott? (Eller säg inte det för då kanske du drar dit ännu fler trimtokiga ungdomar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #498 skrivet: juni 29, 2009, 07:06:42 »
Det var ingen större brist på trimtokiga ungdomar hemma hos Peter i lördags kväll; Zyklon med bror och vänner var där och ölade och käkade mjukglass! Vi hade skitroligt; det lär dyka upp några fina bilder i Zyklons tråd snart... Jag bjöd på chokladkaka, tyvärr något övergräddad efter att ha stått i bakluckan i solen i en halv dag, men den gick ner ändå!

När Peter hade nyktrat till på söndagen började vi meka så smått; Peter tigade ihop en fuelrail åt mig och sedan hjälpte han mig att svetsa fast spridarhylsor på mitt insug. Nu återstår mest att slipa en massa på det samt få dit vakumanslutningar och gaslänkage innan det kan monteras! Jag kan även avslöja att Zyklon med flera inte var så imponerade över min svetstalang; till mitt försvar kan jag säga att det jag svetsade hemma hos Peter blev betydligt bättre, hans svets matade ut tråden i jämn hastighet istället för att spotta fram den som svetsen på jobbet...  :-\

Resten av söndagen njöt vi av solen, sällskapet och bilarna - vi tog R-Sporten till Askersund och käkade glass samt tog en sväng förbi Peters jobb med Camillas bruksbil, de går rätt fint båda två jämfört med min B14...

Nu har jag äntligen lyckats fixa in bilderna i datorn:


Man har så kul med Toffiffe, i vart fall när Peter har trampat på en... ;D


Här har vi varit i Askersund och käkat glass!


Här har Peter Tigat en fuelrail åt mig.


Såhär såg insug, avgas samt fuelrail ut efter helgen hos Peter!

Slutligen, stort tack till Peter och Camilla för en jättetrevlig helg!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:42:52 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #499 skrivet: juni 29, 2009, 17:14:56 »
Låter trevligt, både öl och mek... :) Nu är man väldigt sugen på lite bilder, på de fabricerade delarna! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #500 skrivet: juni 29, 2009, 18:55:50 »
Det var trevligt  ;D
Bilder lär tyvärr dröja ett tag, det är mycket att bygga på bilen nu och dessutom måste hojen göras i ordning inför Gotland Ring om två veckor... Mycket mekande blir det!

Välkommen tillbaka förresten, Max. Blir det något mekat med B14 projektet i sommar?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #501 skrivet: juni 29, 2009, 19:43:26 »
Välkommen tillbaka förresten, Max. Blir det något mekat med B14 projektet i sommar?

Tack, det är en tillbyggnad av huset som stör mitt 300 nördande... Mina 300 drömmar o planer finns kvar, händer nog inte så mycket i sommar! :(

Den som väntar på något gott... Alltså dina bilder. De blir intressanta att se, alltså när du hinner. :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #502 skrivet: juni 30, 2009, 20:55:06 »
Idag blev det lite kvällsmek med bilen; jag provade min BBL för första gången! Tyvärr är sensorspetsen lite bredare än min gamla smalbandssensors så sensorn gick tyvärr inte att montera, men om man höll den i hålet så gott det gick gav den mätvärden i vart fall!
Om ett par dagar har jag förhoppningsvis kommit lite längre, då ska jag fixa lite bilder på mina kabellösningar och allt sådant, dessutom ska jag föhoppningsvis ut och mappa lite... Spännande!  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #503 skrivet: juni 30, 2009, 21:09:04 »
Grattis!

Hoppas den fungerar bra för dig också  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #504 skrivet: juni 30, 2009, 22:06:03 »
Bra framsteg, visa gärna bilder som du sa, på kabellösningar senare. Kommer behöva inspiration  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #505 skrivet: juli 07, 2009, 06:47:51 »
I helgen blev det inget mekat, då var vi ute och seglade istället... Det är också trevlig!
Igår började jag fila till det sista på mitt insug med roterande fil - det ska "bara" kompletteras med vakumnipplar och lite fästen av olika slag. Gaslänkaget bygger jag lättast på plats i bilen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #506 skrivet: juli 19, 2009, 09:14:39 »
Nu är årets motorcykelsemester avklarad; 100mil på Gotland och dryga 30mil runt Gotland Ring utan missöden, riktigt lyckat om jag får säga det själv... Någon gång framöver ska jag få upp lite bilder här också, men det dröjer nog en stund - nu ska det mekas bil!
På måndag ska jag förbi jobbet och hämta upp alla delarna, sedan blir det nog provmontering, kabeldragning och uppstart i tät följd! Därefter ska det byggas turboadapter, downpipe, tryckrör och oljeledningar - allt med deadline i slutet av juli... Hur ska det här gå?


Här hjälper vår värd på Gotland mig med att byta packbox i framgaffeln; den började ju naturligtvis läcka på väg till färjan... Mindre bra när man ska åka bana, tur då att man har en hjälpsam hyresvärd med traktor! Tusen tack Sture!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:43:36 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #507 skrivet: juli 19, 2009, 11:00:24 »
Den bästa inspirationskällan är sista minuten panik, så det går nog bra :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #508 skrivet: juli 19, 2009, 13:11:04 »
Nu är årets motorcykelsemester avklarad; 100mil på Gotland och dryga 30mil runt Gotland Ring utan missöden, riktigt lyckat om jag får säga det själv... Någon gång framöver ska jag få upp lite bilder här också, men det dröjer nog en stund - nu ska det mekas bil!
På måndag ska jag förbi jobbet och hämta upp alla delarna, sedan blir det nog provmontering, kabeldragning och uppstart i tät följd! Därefter ska det byggas turboadapter, downpipe, tryckrör och oljeledningar - allt med deadline i slutet av juli... Hur ska det här gå?

Låter härligt, är det mer varierande vägnät på Gotland? Jag var där när jag var liten men som vuxen har jag inte kommit längre än öland. Och den mindre ön är ju lite långsmal av sig med få krokiga vägar även om dom finns.
Och att åka på ringen måste ju vara hur kul som helst  :P Fri åkning?
(Obs, jag har inte kort eller hoj själv (för farligt))

Lycka till med ombyggnaden av bilen och glöm inte att i all hast knäppa några bilder så du har nåt att visa oss efteråt, eller om du klämmer in nån hastig update under arbetets gång  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #509 skrivet: juli 19, 2009, 20:20:41 »
Ringen är fri åkning; betala en tusenlapp och sedan får man åka 20 minuter var tjugonde minut under hela dagen, från 10-18... Hur kul som helst, helt klart värt pengarna! Att man till på köpet inte behöver trängas med tusen andra på banan som på de stora träffarna gör ju inte direkt saken sämre; vi var som mest sex hojar ute på banan samtidigt... I övrigt är Gotland ganska platt med mycket väg av motorvägsstandard nästan, det finns dock en del riktiga pärlor om man letar lite.

Självklart är panik bästa inspirationen, men just nu känns det lite tveksamt ändå; det ska som jag nämnde tidigare byggas ett garage och en turbo-BMW dessutom - det kan bli lite tajt på typ två veckor!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #510 skrivet: juli 19, 2009, 23:01:53 »
det ska som jag nämnde tidigare byggas ett garage och en turbo-BMW dessutom - det kan bli lite tajt på typ två veckor!

Hm, ringa Discovery Channel och sätta ännu mer press på er själva!?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #511 skrivet: juli 20, 2009, 21:55:41 »
Det är nog en lysande ide, kanske ända lösningen om vi ska bli klara... Kalla in hela armadan av bilbyggare från Discovery så får de hjälpa till också! ;D

Idag har vi i vart fall lyckats väcka liv i kompisens BMW; nu är den tillbaka där den var för ett par veckor sedan innan den sköt topplockspackningen... Suck! Nu kan vi i vart fall börja på turbokonverteringen på allvar... Med lite tur lyckas jag få mitt nya insug lite tätare med gassvets imorgon eller dagen därpå, dessutom är jag på jakt efter lite flänsmaterial att bygga turboadapter av. Mycket jobb blir det, och ännu vet jag inte ens om grejerna passar i under huven! Om det inte gör det får Peter hjälpa mig att svetsa spridarfästen på nåt gammalt originalinsug i alu; det blir kanske inte så elegant, men det passar ju i vart fall!  :-\
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #512 skrivet: juli 21, 2009, 19:12:27 »
Nu har jag uppdaterat några tidigare inlägg med bilder! Fler bilder kan ni som vanligt hitta genom att klicka på valfri bild och navigera därifrån...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #513 skrivet: juli 21, 2009, 19:51:34 »
Nu har jag uppdaterat några tidigare inlägg med bilder! Fler bilder kan ni som vanligt hitta genom att klicka på valfri bild och navigera därifrån...

Tack för bilder,

vänlig själ den där med traktorn  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #514 skrivet: juli 22, 2009, 16:17:45 »
Inatt fick jag en uppenbarelse! Trots allt jobb jag lagt ned på mitt insug har det inte blivit särskilt bra; det läcker och passformen är lite sisådär. Skulle man inte kunna svetsa/hårdlöda ett par spridarhylsor på originalinsuget, modifiera en fuelrail och sedan bara åka? Man får ju tyvärr ett spjällhus som pekar uppåt istället för framåt vilket gör att tryckrören blir fulare, men annars är det minimalt med jobb!
Sagt och gjort, idag införskaffades en bit alurör i rätt dimension som ska bli spridarhylsor, imorgon drar jobbet igång på allvar... Då ska allt plockas loss och tryckrör och turboadapter ska börja snickras ihop; vem vet, det kanske blir turbo i sommar!

Tråkigt att jag inte fick min uppenbarelse för en månad sedan, då hade jag kunnat ha insuget färdigt redan och haft tid att svetsa turboadapter på jobbet... Nåväl, man lär så länge man mekar eller hur det nu var...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #515 skrivet: juli 22, 2009, 20:51:23 »
Tråkigt med all nedlagd möda på Insug 1.0.... men fint att du hittat en bra väg vidare!

Kanske insug 1.0 blir återupplivat senare när tiden räcker?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #516 skrivet: juli 23, 2009, 02:47:32 »
Skulle man inte kunna svetsa/hårdlöda ett par spridarhylsor på originalinsuget, modifiera en fuelrail och sedan bara åka?
Hårdlöda vet jag inte, men svetsa går bra. Antar att du menar en originalspridare (sån där renåååspridare) i varje runner. Funkar det om man har sådana där siameskanaler i toppen? Jag inbillar mig att det kan bli väldigt olika AFR i cylindrarna. Kanske går om man kör många squirts/cykel, men annars kan det nog bli problem. Går det inte att få dit en spridare till i spjällhuset? Eller i insuget alldeles under spjällhuset? Eller om du sätter den i tryckröret före spjällhuset å kör den som staged injector vid laddtryck.
Man får ju tyvärr ett spjällhus som pekar uppåt istället för framåt vilket gör att tryckrören blir fulare, men annars är det minimalt med jobb!
Kanske det blir lite fulare, men man har ju oftast motorhuven stängd när man använder bilen å om allt funkar så slipper man ju öppna den å se eländet. Funktion före form!!!!!

Slevva

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #517 skrivet: juli 23, 2009, 07:06:32 »
Jäklar så fin den va =)
Man kallas inte Data för inget :D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #518 skrivet: juli 23, 2009, 23:53:22 »
Idag har vi haft besök av en liten ängel från Enskede i garaget; jag fick hjälp att TIGa fast spridarhylsor på mitt insug! Killen satt en halv dag och svetsade - för besväret ville han ha en hundring till elektroder och en fylld gastub, hans tog slut under dagen (den var full när han kom...)! Det är inte illa!


Spridarhylsor TIGade på insuget!

Nu är jag alltså ett steg närmare att få ihop allt, imorgon ska det svetsas en fuelrail samt lite avgasrör och liknande. På insuget återstår lite slipande samt att borra en adapterplatta mellan spjällhuset och insuget, inte särskilt stora grejer alltså. Deadlinen den första augusti känns inte helt omöjlig!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:44:14 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #519 skrivet: juli 24, 2009, 23:42:47 »
Idag var en mindre framgångsrik dag; trots ihärdiga försök blir inte fuelrailen tät med MIG, jag får nog ta hjälp av någon med bättre grejer/teknik...
När jag väl givit upp mitt fuelrailarbete började jag gå på avgasfläns och spjällhus; numera går det att skruva fast spjällhuset hjälpligt och jag har en snudd på färdig avgasfläns till utloppet från grenröret. Jag lyckades dessutom vrida avgashuset på turbon för att passa bättre under huven; inte så lätt som det låter då VNT mekanismen måste sitta ihop rätt, men med lite noggrant mätande blev det dock utmärkt!
Imorgon ska jag till Biltema och införskaffa avgasdelar och börja svetsa; lite surt att de bara har så stora storlekar där dock.  ;D

Hade jag inte glömt väskan med kameran i fem mil norrut hade jag kanske kunnat lova lite bilder, nu blir det inte så... Kanske på söndag eller så!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82