Författare Ämne: Ljudbygge i 360*n  (läst 16819 gånger)

Emil Kempan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Ljudbygge i 360*n
« skrivet: december 13, 2018, 18:24:41 »
Tja alla har en Volvo 360 -88 som är 2-dörrars och har tänkt att sätta in enkeldin stereo för just nu sitter orginalet i. sedan att fixa lite ljud. Ljudet hade jag tänkt att de ska ändå kunna spela på bra och ge ut klart ljud.
Jag är helt nybörjare på ljud o hur man kopplar och det fungerar och vet ej hur många högtalare och hur stor bas jag behöver för att det ska spela på bra och vara balanserat. Lyssnar för det mesta på rap (z.e, och ''orten'' stilen). Passar exempelvis 240 stereo ram i 360 eller e den special för verkar inte kunna hitta någon 360 ram någonstans? Var skulle jag också kunna sätta högtalarna exempelvis ska jag ha en midbas i varje framdörr och sedan 1 i varje backsättes sidorna? eller ska jag skita i backsidorna och placera dem i hathyllan och isåfall vilka storlekar och vad blir enklast med bäst kvalite.  Hur ska jag gå tillväga med att koppla in stereon och midbasarna i dörrarna?
Vilket märke skulle också rekommenderas?
Budget ligger på cirka 0-5 k
tack i förväg Emil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ljudbygge i 360*n
« Svar #1 skrivet: december 13, 2018, 23:07:18 »
Hej och välkommen Emil!

Ljudbygge i en Volvo 360 är väl inte det enklaste pga. begränsat utrymme.
Den enda som verkligen pysslat med detta öppet på detta forum är "Återfallet". Jag rekommenderar att du kikar igenom hans projekttråd.

Jag själv har byggt ljud i en Volvo 240 för väldigt många år sedan. Inte så svårt även om det på den tiden var mycket svårare att hitta information på internet då inte facebook, Youtube och sådant fanns och forum var ovanligare. (Oj vad gammal jag är  ;D)

Min rekommendation är att köpa så bra grejer du kan och hellre få bra delar än många billiga.
Skippa baksäteshögtalare om du inte ska ha fest med hela ditt crew inne i bilen.
Är det mest för din skull du bygger så röstar jag på ett bra kit med midbasar och diskanter i framdörrar och på brädan.
Försök att driva alla högtalare via slutsteg. Åtminstone "på min tid" så gav det mycket bättre ljud än att försöka köra något på stereons inbyggda steg på 4x50 watt.

Har ingen aning om vilken sorts bas man ska ha till din musiksmak så det får du nog leta mer info på. Lämpligen utanför dessa forums väggar.

Är ganska säker på att det finns en passande stereoram till våra bilar men vet ej vart man hittar den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Emil Kempan

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Ljudbygge i 360*n
« Svar #2 skrivet: december 19, 2018, 17:23:42 »
Hej och välkommen Emil!

Ljudbygge i en Volvo 360 är väl inte det enklaste pga. begränsat utrymme.
Den enda som verkligen pysslat med detta öppet på detta forum är "Återfallet". Jag rekommenderar att du kikar igenom hans projekttråd.

Jag själv har byggt ljud i en Volvo 240 för väldigt många år sedan. Inte så svårt även om det på den tiden var mycket svårare att hitta information på internet då inte facebook, Youtube och sådant fanns och forum var ovanligare. (Oj vad gammal jag är  ;D)

Min rekommendation är att köpa så bra grejer du kan och hellre få bra delar än många billiga.
Skippa baksäteshögtalare om du inte ska ha fest med hela ditt crew inne i bilen.
Är det mest för din skull du bygger så röstar jag på ett bra kit med midbasar och diskanter i framdörrar och på brädan.
Försök att driva alla högtalare via slutsteg. Åtminstone "på min tid" så gav det mycket bättre ljud än att försöka köra något på stereons inbyggda steg på 4x50 watt.

Har ingen aning om vilken sorts bas man ska ha till din musiksmak så det får du nog leta mer info på. Lämpligen utanför dessa forums väggar.

Är ganska säker på att det finns en passande stereoram till våra bilar men vet ej vart man hittar den.

Japp så Koaxiala högtalarna är inget att rekommendera om man ska gå för ljudkvaliten? och tack för råden så ska jag börja kika påt såfort jag har tid över

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ljudbygge i 360*n
« Svar #3 skrivet: december 23, 2018, 01:16:17 »
Hej och välkommen Emil!

Ljudbygge i en Volvo 360 är väl inte det enklaste pga. begränsat utrymme.
Den enda som verkligen pysslat med detta öppet på detta forum är "Återfallet". Jag rekommenderar att du kikar igenom hans projekttråd.

Jag själv har byggt ljud i en Volvo 240 för väldigt många år sedan. Inte så svårt även om det på den tiden var mycket svårare att hitta information på internet då inte facebook, Youtube och sådant fanns och forum var ovanligare. (Oj vad gammal jag är  ;D)

Min rekommendation är att köpa så bra grejer du kan och hellre få bra delar än många billiga.
Skippa baksäteshögtalare om du inte ska ha fest med hela ditt crew inne i bilen.
Är det mest för din skull du bygger så röstar jag på ett bra kit med midbasar och diskanter i framdörrar och på brädan.
Försök att driva alla högtalare via slutsteg. Åtminstone "på min tid" så gav det mycket bättre ljud än att försöka köra något på stereons inbyggda steg på 4x50 watt.

Har ingen aning om vilken sorts bas man ska ha till din musiksmak så det får du nog leta mer info på. Lämpligen utanför dessa forums väggar.

Är ganska säker på att det finns en passande stereoram till våra bilar men vet ej vart man hittar den.

Japp så Koaxiala högtalarna är inget att rekommendera om man ska gå för ljudkvaliten? och tack för råden så ska jag börja kika påt såfort jag har tid över

Nej Koaxialer är inte så lyckat i en 360 åtminstone då dörrhögtalarnas position spelar mest i dina knäskålar och då har nog diskanten svårt att hitta upp till örona  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.