Författare Ämne: Orange 360Gl (TIC)  (läst 28817 gånger)

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #40 skrivet: oktober 06, 2007, 16:55:59 »
[Mm, Ethanol blir det. Hur många procent får vi dock se. Mätning av lambdan kommer vi självklart att göra. Har läst lite här i projekt trådar och funnit massa nyttig info :)

Igår, Fredag började jag att högglanspolera insuget. Nisse fortsatte med ventilkåpan och fick till den ganska bra. Det är lite av sånt här små fix vi får hålla på med nu när vi inte har donator bilen tillgänglig.

Inte någon här på 300 som bor i uppsala trakterna som är villig att låna ut en trailer?

/Eric.

Min bil gick inte på etanol och 337cc violetta 740-turbo-spridare. Fick höja bränsletrycket till 2.9 bar så gick det bättre. Dock var det ju 2.5 original och ni kanske kör med insug och fuelrail och regulator från 740 och då får ni ju 3 bar automatiskt. Men ni har ju turbo så man vet ju inte om det räcker då.

Fint med högglans. Skönt att ni hinner med lite småfix, antar att ni är sugna på att starta bilen  :)

Ok, Vi har b230ft insug och org fuelrail. Sen en ställbar btr. Målet är väll att ladda 0.9-1.0  Så frågan är om 300cc räcker. Någon som vet vad det sitter för spridare på en Saab 9000 -94 turbo?

Jo det är faktiskt skönt att det inte är stressmek. Hade vi haft turbon nu så hade det byggts grenrör. Och efter det så hade man gjort allt för att få starta bilen så fort som   möjligt. Något som gör att resultatet kanske inte blir 100%. Då tar vi det hällre lungt och sakta och gör allt ordenligt.

/Eric.
Done is not done until its done.

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #41 skrivet: oktober 09, 2007, 19:51:56 »
tjenare  här kommer lite bilder på motorn. Imorgon blir det mera meckande:D
Televerket is back

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #42 skrivet: oktober 09, 2007, 21:47:27 »
Åh snyggt! Var det tungt att putsa upp insuget, ska göra det själv snart men drar mig eftersom det varkar så tungt :D

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #43 skrivet: oktober 09, 2007, 22:02:24 »
Kåpan va ju rätt lätt att polera. Insuget var värre. Det är ju knottrigt på ytan så det måste ju slipas till med tex negerkrull och sedan fin slipas och poleras.

Om du absolut inte har nått bättre för dig så visst, Slipa på du :) Jag skulle då inte göra om det :P

/Eric.
Done is not done until its done.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #44 skrivet: oktober 09, 2007, 22:11:56 »
vad använde ni för medel och slip papper när ni polerade kåpan och insuget är lite sugen själv när ja skall bytta motor i framtiden ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #45 skrivet: oktober 09, 2007, 22:31:44 »
Ja, förklara gärna lättaste sättet att polera insuget. För jag har en i övrigt nyrenoverad och putsad motor som snart ska i så det passar inte så värst bra med skitigt insug  :)

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #46 skrivet: oktober 10, 2007, 07:49:22 »
Först så tar man bort gjutknottret genom att använda en negerkrullsskriva från tex biltema. När knottret har gått bort så slipar man med ett lite grövre papper tex 240. När ytan är repig men slät så kan man börja ta ett finare papper tex 420. Man behöver bara dra några gången över ytan för att få till det. Sen om man vill så kan man slipa ett varv med 800 papper och vatten. då blir ytan riktigt fin. Sedan är det bara att polera med en polerskiva i bänkslipen.


/Eric.
Done is not done until its done.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #47 skrivet: oktober 10, 2007, 20:54:17 »
Sedan är det bara att polera med en polerskiva i bänkslipen.

Polerskiva + Autosol eller?

Tack för tipsen annars!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #48 skrivet: oktober 10, 2007, 21:02:48 »
Sedan är det bara att polera med en polerskiva i bänkslipen.

Polerskiva + Autosol eller?

Tack för tipsen annars!

Japp Autosol funkar prima. Dock så körde vi nått gammalt skit från 70 talet som farsan hade. Autosolen var vid tillfället slut.


Idag kapade vi ur för Saab 9000 Icn och tillverkade nya flänsar för grenröret. Får se om Nisse lägger in bilder på det idag.


/Eric.
Done is not done until its done.

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #49 skrivet: oktober 10, 2007, 22:06:52 »
Hej igen:D jooo när man pollarar ventilkåpan då ska man hälst blästra bort den svata färgen å sedan våt slipa med 1000 pappaer och sedan 2000 pappaer och sedan pollera med trissa och aouto sål eller hur det stavas våt slipp för bästa resultat å minimum repor...tyvär inga bilder ikväll är hoss tjejen efter som snål robbin inte ville köra mej hela vägen hem haha erik när har du uppkörning vilken tid altså?????
Televerket is back

Dahlhjelm

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #50 skrivet: oktober 10, 2007, 22:17:03 »
11.15, ska vi mecka efter det eller? Farsan kan eventuellt fixa en bakaxel tills dess.
Done is not done until its done.

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #51 skrivet: oktober 16, 2007, 15:52:08 »
så där ja nu har vi meckat lite till men inte mycket hör kommer lite bilder:D
Televerket is back

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #52 skrivet: oktober 16, 2007, 16:11:01 »
fler bilder :DNågra bilder är från inan motor bytet bara för att jag saknar den så nu vill jag fan ha i gång den blir till å köppa allt de sista nu:D
Televerket is back

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #53 skrivet: juni 15, 2008, 12:59:24 »
tjaa har kommit en bit nu jag har tyvär inte besökt den här sidan på år ådar lite tråkit:D motorn är prinsip heltklar har inte provåkt en utan bara prov varvat nu återstår  bakaxeln växelådan å kardan som tyvär ligger på sidan av bilden:P

dom som är intreserade av att kolla på nya motorn finns det lite bilder på...

www.garaget.org/nizze7
Televerket is back

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #54 skrivet: juni 15, 2008, 13:21:45 »
tjaa har kommit en bit nu jag har tyvär inte besökt den här sidan på år ådar lite tråkit:D motorn är prinsip heltklar har inte provåkt en utan bara prov varvat nu återstår  bakaxeln växelådan å kardan som tyvär ligger på sidan av bilden:P

dom som är intreserade av att kolla på nya motorn finns det lite bilder på...

www.garaget.org/nizze7

Härligt att du kommer tillbaka och skriver i allafall! Trots nästan ett års avbrott i uppdateringen  ;)

Såg att du har annat att åka i på garaget så du klarar dig väl?

Är motorn helrenoverad eller hur var det? Tänker på uppstart, inkörning och så
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

360nizze

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Televerket is back
    • Visa profil
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #55 skrivet: juni 15, 2008, 13:34:47 »
asså joo den är väll nästintill helrenoverad men det blir väll lite inkörning furst sen blire fullt öss bara:Dhehe
Televerket is back

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Orange 360Gl (TIC)
« Svar #56 skrivet: oktober 09, 2011, 00:18:33 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.