Författare Ämne: "Gamle Svarten"  (läst 35761 gånger)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
"Gamle Svarten"
« skrivet: mars 29, 2007, 23:05:42 »
Äntligen har jag fått fingrarna ur & börjat "hotta" upp min gamla 360. Har samlat ihop lite delar å planen är väl att få ihop en bil som är kul att köra och har någorlunda moderna prestanda. Megasquirt ska monteras på en B200 motor & när jag fått det att funka ska det dit en turbo oxå. Målet är väl (till att börja med) typ 200 hästar & lite bättre väghållning.

En bild på "liket"...



Ingen som behöver en stor intercooler?

Å en bild på sprutet...



Alla synpunkter, tips å förslag är välkomna.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2007, 23:34:28 »
Kul att du kommer igång!!!!
har hört att du kan mycket om motor/trimning när du skrivr här på forumet så denna tråden blir intressant att följa!

mvh gustav
Lycklig igen i min 360gl sedan

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2007, 09:35:50 »
Kommer til å bli moro å følge :)

Hvor stor er den intercooleren da? ;)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2007, 19:44:18 »
Intercoolern är en meter bred & 425 mm hög. Med lite vilja går det att få ner den under huven på en 240, men på en 360 krävs det nog MYCKET vilja... Jag tänkte använda en 940 ic. Den ryms ju iallafall mellan lysena  :)

Slänger upp några bilder på byte/nybygge av bakre bladfjäderfäste. Kapade bort fästet å en bit av balken som oxå var kexig.


Lagade balken & snickrade ihop ett nytt fäste. Det ser inte ut som original, men det är nog både starkare & mindre rostbenäget.


& så här ser det ut nu...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #4 skrivet: april 03, 2007, 22:05:57 »
Spontant: Åh va roligt! Ännu en megasquirtad volvomotor, en B200 dessutom  :)

Appropå sprutet, fin låda men är det extern kylfläns till mosfetarna som syns eller vad är det? Har aldrig sett något liknande!
Mer detaljer om sprutet förresten! Var kommer det placeras, kör du reläkort och bygger du vidare på original eller bygger ny kabelhärva?

Snyggt jobbat med fjäderfästet!!

Bygg mera mera  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #5 skrivet: april 04, 2007, 08:20:41 »
B200 är nog mest för att det blir enklast. Sitter en ganska kry sådan i reservdelsbilen, så jag tänkte bygga det mesta klart under huven på den & sen bara flytta över till gamle svarten.

Sprutet är MS1 med V3 kort. Jag vill köra wastespark å då behöver jag ju två transistorer som driver spolarna, men på kortets "heatsink area" fanns det bara plats för en (om man inte väljer bort någon annan funktion) så jag monterade bägge på gaveln under dioderna. Kylflänsarna är säkert inte nödvändiga, men jag var ju ändå där å pillade.... Kabelhärvan blir helt ny, den gamla ser ut att ha varit med om sju svåra år.... minst.... så den litar jag inte riktigt på.

Hadde ett par lediga stunder på jobbet i natt, så jag passade på att göra en kollektor.


Å inuti...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #6 skrivet: april 04, 2007, 20:34:31 »
Du verkar ha huvudet på skaft! Härligt!

Finfin kollektor, klyver luften som ett spjut, vad jobbar du med som kan göra såna gobitar på jobbet?

Hoppas det roliga fortsätter  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #7 skrivet: april 14, 2007, 22:39:07 »
Jag har varit lite dålig på att uppdatera här, sorry, men å andra sidan har det inte hänt så mycket som är något att visa. Jag har skaffat en massa kabel å lite annat som behövs för att bygga kabelhärvan, å så har jag skaffat en lite mindre intercooler.


Skitdålig bild, men det syns ju i allafall att den får plats lite bättre än den andra...

Å för att svara på din fråga Frej, så jobbar jag som robotoperatör i en svetsverkstad, så det finns mycket "bra att ha" grejer där när man ska pyssla.

JonasM

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #8 skrivet: april 15, 2007, 00:20:13 »
har du lödd kollektor med mässing? eller ser ja fel?  :-\

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #9 skrivet: april 15, 2007, 16:37:38 »
har du lödd kollektor med mässing? eller ser ja fel?  :-\

Du ser nog fel, bilden är ganska dålig, men den är mag-svetsad in å utvändigt å sedan slipad invändigt. Jag ska prova ta ett par bättre bilder när det blir dags att bygga grenröret.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #10 skrivet: april 16, 2007, 17:17:24 »
Haha... idag hade jag tur :), nån gång ska ju va den första. Upptäckte att vi tydligen använder en massa bosch-kontakter på jobbet. Likadana som sitter i bilarna. En sak mindre att skaffa.

& så en fråga; Är det någon som vet hur många tänder det är på ett svänghjul till en bil med renix-tändning? & hur det ser ut där det fattas tänder, skulle man kunna göra om det så man får tänder med jämn delning där?

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #11 skrivet: april 17, 2007, 15:39:18 »
Nu har jag varit ut å stirrat ordentligt på svänghjulet, men hålet där givaren sitter är ju alldeles för litet för att man ska kunna mäta något. Så om någon har ett löst sådant svänghjul & kan mäta lite på det skulle ni skulle ni bespara mig mycket huvudbry. Det jag behöver veta är hur långt det är mellan hålen på var sida av "uppehållen" & om det är samma mått som mellan var fjärde hål i resten av svänghjulet. Tanken är att isåfall göra om det till 44-2, alltså borra två hål i det ena "uppehållet".

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #12 skrivet: april 17, 2007, 16:03:28 »
Alltså dom här måtten..... Skitsnygg bild... ::)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #13 skrivet: april 17, 2007, 21:28:31 »
Det jag behöver veta är hur långt det är mellan hålen på var sida av "uppehållen" & om det är samma mått som mellan var fjärde hål i resten av svänghjulet.

På ett B200-svänghjul i garaget mätte jag 50,7mm mellan uppehållet och ca 50,1-50,3 på resten (mellan var fjädre hål).

Men menar du att det är två uppehåll? Fick springa ned och kontrollera, det stämde, så då blir det ju som du säger, men varför är det två uppehåll till renix!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #14 skrivet: april 17, 2007, 22:19:13 »
Perfekt!  :) :) :) Eller nästan perfekt iallafall. Det borde funka, jag ska kolla upp det snarast, & tack Frej för att du tog dig tid att mäta.

Att svänghjulet ser ut som det gör är ju för att det behövs en gnista varje halvt vevaxelvarv. Förmodligen är ett "mönster" som upprepas 2ggr/varv det enklaste & billigaste sättet att göra det på. & sedan är det ju en fördel när motorn ska startas, första gnistan kommer ju efter max 1/2 varv på veven. Har man bara ett uppehåll kan ju motorn bli tvungen att snurra ett helt varv innan tändsystemet vet när det är dags att kasta iväg en gnista....

Jag passade på att ta en bild på transistorerna för tändningen idag, jag var ändå tvungen att öppna lådan..... hade råkat slarva bort lappen där jag skrivit upp vilken kabel som gick vart...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:"Gamle Svarten"
« Svar #15 skrivet: april 17, 2007, 22:25:35 »
Okej, det hörs att du vet vad du snackar om när det gäller tändning, själv tycker jag att det är jobbigt jämfört med insprutningen.

Fint jobb med boxen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #16 skrivet: april 20, 2007, 01:01:02 »
Jag är nog inte hälften så kunnig som det isåfall verkar. Bil-el har alltid varit för mig som grön kryptonit är för stålmannen :P. Ni skulle sett mig när jag skulle löda ihop kortet, en miljon krumelurer i ena handen & en liten plastbit med ännu fler hål i den andra handen ??? :-\ ???. Men det gick både fortare å lättare än jag trott, å kortet verkar ju funka.

Börjar bli riktigt sugen på att få i MS i bilen, men det är fortfarande en hel del jobb kvar. Och så måste jag få tag på en "bil-dator". Det trodde jag skulle vara det enklaste, men tydligen inte när man bor mitt i urskogen.... Om det är någon som har en löjligt billig bärbar så hojta till....

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #17 skrivet: april 28, 2007, 01:54:11 »
Nu har jag gjort plats för intercoolern iallafall, kapade bort allt nedanför stötfångaren (det var både buckligt å rostigt) och satte dit en en plåt från en 140. Tänkte byta stötfångaren till en nyare oxå, men upptäckte att då finns det ju ingenstans att sätta nummerplåten... Då såg det ut så här...

Det går ju säkert att skruva fast nummerplåten ändå, men jag vill ha den där härliga stenålders-sleeper-looken.... Vad tycker ni, bra eller anus...
Jag passade oxå på att mäta lite innanför skärmen.

Det här är ett fjäderben från en BMW 323 E30, inga räserprylar kanske, men jämfört med det som sitter där original är det ganska sportigt. Och det ryms under huven...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #18 skrivet: april 28, 2007, 14:05:28 »
Nu har jag gjort plats för intercoolern iallafall, kapade bort allt nedanför stötfångaren (det var både buckligt å rostigt) och satte dit en en plåt från en 140. Tänkte byta stötfångaren till en nyare oxå, men upptäckte att då finns det ju ingenstans att sätta nummerplåten... Då såg det ut så här...
Mycket smart det där med 140-plåten! Kommer gallret i den ha med kylning av intercooler att göra oxå eller blir det "fake"?

Det går ju säkert att skruva fast nummerplåten ändå, men jag vill ha den där härliga stenålders-sleeper-looken.... Vad tycker ni, bra eller anus...
Jag passade oxå på att mäta lite innanför skärmen.
Jag gillar sleeperlook, i allafall på min egen bil. Du får gärna göra nåt som är trevligt att se på  ;)

Det här är ett fjäderben från en BMW 323 E30, inga räserprylar kanske, men jämfört med det som sitter där original är det ganska sportigt. Och det ryms under huven...

Racing, kör på det du, det blir väl nya länkarmar samt topplagring eller rättare sagt infästning till topplagring då va?

Skojigt skojigt detta, mycket "outside the box" här!!  8)  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #19 skrivet: april 29, 2007, 04:14:46 »
Jag tänkte göra en "luftränna" av aluminiumplåt från gallret och upp mot kylarna. Dom yttre hålen tänkte jag bara sätta igen med perforerad plåt. Jag gillar inte prylar som inte har någon praktisk funktion, så den totala stylingen på den här bilen blir nog bortpillat GLT-emblem i grillen och doftgran i backspegeln  ;). Framvagnen får nog va som den är ett tag till, åtminstone tills jag är klar med motorn, men det verkar inte vara så besvärligt att bygga om den.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #20 skrivet: april 29, 2007, 17:49:47 »
Jag gillar inte prylar som inte har någon praktisk funktion, så den totala stylingen på den här bilen blir nog bortpillat GLT-emblem i grillen och doftgran i backspegeln  ;)

Gott det, funktion före form  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #21 skrivet: maj 03, 2007, 01:16:27 »
Nu är fronten nästan färdig, väntar bara på att lite färg ska torka så att jag kan skruva ihop allt. Det vart ganska rymligt faktiskt.

Åtminstone innan kylarna kom på plats. Men båda rymdes, fick slipa bort lite plast på baksidan av grillen bara. Det hade nog gått ändå om inte jag envisats med att använda en kylare från 240. Den är ju lite tjockare än 360 kylaren, men lättare att få tag på om den skulle gå sönder. Så här såg det ut med intercoolern på plats, t.o.m. plastbiten ovanför kylarna passade faktiskt med lite övertalning :).

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #22 skrivet: maj 05, 2007, 22:56:21 »
Nice, men inte mycket till plåt kvar i fronten  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #23 skrivet: maj 05, 2007, 23:32:19 »
Nä, det blev inte mycket kvar sedan jag tagit bort allt som var i vägen + allt som var risigt + allt som inte verkade göra någon nytta... 8) Funderade på att kanske göra någon balk bakom 140-plåten som skyddar lite om jag åker av vägen, men det är nog liten mening. Kör man av ordentligt går det ju sönder ändå, å originalbalken mosades totalt vid typ 3km/h så den gör ju heller ingen nytta. Man får helt enkelt hålla sig på vägen  ;). Imorgon lägger jag upp en bild på resultatet å då vill jag gärna ha en massa kommentarer, inte för att jag tänker ändra något, men det är alltid intressant att höra vad folk tycker.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #24 skrivet: maj 06, 2007, 18:07:55 »
Det är bara att inse, imageshack hatar mig. Lyckades få upp en liten bild iallafall.

Så här ser bilskrället ut nu. Jag är väl inte supernöjd, men det känns rätt bra att slippa åka runt med mosad front  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #25 skrivet: maj 06, 2007, 22:26:12 »
Ser bra ut! Ser grym ut på nåt sätt, vad är det för fångare?

Är det original grill du har? (Vet att typ glt -85 har en sådan/liknande)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #26 skrivet: maj 07, 2007, 23:00:03 »
Allt i fronten är glt -83, förutom 140-plåten. Bortplockat glt-emblem dock, man vill ju inte stoltsera allt för mycket med dom 112 vilda.... Intercoolern sitter inte där på bilden så det ser lite fattigt ut, tänkte inte sätta dit den förrän den behövs. Tyvärr saknar jag täckbrickorna i stötfångaren som ska sitta över skruvarna. Om någon har en uppsättning så hojta till, jag vill gärna köpa/byta till mig sådana.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #27 skrivet: juli 20, 2007, 02:39:37 »
Äntligen semester!!! Har inte haft tid att pyssla med Volvon på ett par månader nu, alla "försommarprylar" har tyvärr tagit upp all tid. Bruksbilar som ska servas, gräset ska klippas, det ska grillas till höger å vänster, öl ska drickas, olika saker ska målas. Å alla andra sysslor som tydligen "måste" göras så fort det blir varmt ute....
Jag har iallafall lyckats knåpa ihop en kabelhärva och fixat en dator till bilen. & så har jag handlat lager, ringar å packningar till en ny motor, så nu blir det B230 i gamle svarten. Har hittat ett par wastespark-tändspolar oxå, å fixat hålen i svänghjulet, så nu borde det "bara" vara att skruva ihop prylarna....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #28 skrivet: juli 20, 2007, 22:03:40 »
Äntligen semester!!! Har inte haft tid att pyssla med Volvon på ett par månader nu, alla "försommarprylar" har tyvärr tagit upp all tid. Bruksbilar som ska servas, gräset ska klippas, det ska grillas till höger å vänster, öl ska drickas, olika saker ska målas. Å alla andra sysslor som tydligen "måste" göras så fort det blir varmt ute....
Jag har iallafall lyckats knåpa ihop en kabelhärva och fixat en dator till bilen. & så har jag handlat lager, ringar å packningar till en ny motor, så nu blir det B230 i gamle svarten. Har hittat ett par wastespark-tändspolar oxå, å fixat hålen i svänghjulet, så nu borde det "bara" vara att skruva ihop prylarna....

Låter bra, allt ihop! Ser fram emot nästa uppdatering!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #29 skrivet: juli 25, 2007, 01:52:17 »
Sådär, nu har jag fått upp motorn så jag kan byta svänghjul iallafall. Vilket jävla bök, fick lov att lämna kopplingen i sprängkåpan för att få upp motoruslingen. Men då jag ändå skulle skruva bort en massa andra prylar under huven kändes det onödigt att ligga under bilen å brottas med växellådan oxå.

Så här skulle en felhjulsdriven 360 se ut  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #30 skrivet: juli 26, 2007, 13:47:16 »
Så här skulle en felhjulsdriven 360 se ut  :)

usch å fy  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #31 skrivet: juli 26, 2007, 16:25:52 »
Så här skulle en felhjulsdriven 360 se ut  :)


Ja hujjadådå.. Men den skulle nog gå bra att börna med  ;D

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #32 skrivet: november 15, 2007, 02:47:39 »
Det var länge sen det hände något här och ett tag sen jag körde Volvon. Satte ihop den, provkörde..... å köpte en cross. Det är roligare att köra Yamaha än Volvo.... faktiskt... Men nu är det halt ute å jag har inga spikdäck å ingen lust att frysa heller, å inget vettigt att göra i vinterkylan, så jag har börjat pilla på en gammal b230. Snikrenovera å kompsänka. Har inte satt in sprutet i bilen än, men kabelhärvan är klar. Måste bara få ihop en vettig kopplingsbox så det blir lite ordning på saker å ting. Tänkte försöka få alla kablar å relän samlade på ett ställe, det känns enklast så. Har tänkt om lite vad gäller grenröret oxå, det blir en adapter från original till turbon. Rören kommer ju inte bli lika långa, men det tror jag man kan leva med om man inte ska mer än ca 200 hästar (som mina spridare räcker till).

Funderar på om jag ska sätta i 230:in å köra in den med originalsprutet istället för att hålla på å mixtra med en dator vid inkörningen. Tänkte ändå köra in den utan turbo, så det kanske blir enklast så. Vad tror ni om det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #33 skrivet: november 15, 2007, 20:46:35 »
Det var länge sen det hände något här och ett tag sen jag körde Volvon. Satte ihop den, provkörde..... å köpte en cross. Det är roligare att köra Yamaha än Volvo.... faktiskt... Men nu är det halt ute å jag har inga spikdäck å ingen lust att frysa heller, å inget vettigt att göra i vinterkylan, så jag har börjat pilla på en gammal b230. Snikrenovera å kompsänka. Har inte satt in sprutet i bilen än, men kabelhärvan är klar. Måste bara få ihop en vettig kopplingsbox så det blir lite ordning på saker å ting. Tänkte försöka få alla kablar å relän samlade på ett ställe, det känns enklast så. Har tänkt om lite vad gäller grenröret oxå, det blir en adapter från original till turbon. Rören kommer ju inte bli lika långa, men det tror jag man kan leva med om man inte ska mer än ca 200 hästar (som mina spridare räcker till).

Funderar på om jag ska sätta i 230:in å köra in den med originalsprutet istället för att hålla på å mixtra med en dator vid inkörningen. Tänkte ändå köra in den utan turbo, så det kanske blir enklast så. Vad tror ni om det?

Hej och hå, härligt med uppdatering från ditt håll!

Skönt att bilen är hel igen!
Vill du ha inspiration till kopplingsboxen eller kanske avskräckande exempel?  ;)







Får dock inte plats med några reläer i den, de får sitta där resten sitter original allts på/kring rattstången..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #34 skrivet: februari 01, 2008, 08:28:08 »
Så här ser motorn ut nu...

Kanske borde kosta på ett lager färg....
Å så här ser en massa prylar ut när dom ligger i en låda.... Som dom gjort det senaste halvåret

Men nu är det ju vinter på riktigt å jag har ingenting bättre för mig än att skruva ihop skiten, så nu kanske det äntligen blir liv i den här tråden.... å volvon... Vore ju skönt om man fick åka en glad volvo till våren istället för en menlös Civic.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #35 skrivet: februari 01, 2008, 20:04:50 »
Men nu är det ju vinter på riktigt å jag har ingenting bättre för mig än att skruva ihop skiten, så nu kanske det äntligen blir liv i den här tråden.... å volvon... Vore ju skönt om man fick åka en glad volvo till våren istället för en menlös Civic.

Now is the time! Känner själv att nåt måste hända innan våren, men det sa jag förra året oxå!

Ser fram emot nästa update!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #36 skrivet: augusti 28, 2008, 02:43:29 »
Tro det eller ej, men efter ett halvår i skamvrån har volvon fått lite välbehövlig kärlek.

Monterade sprutet på semestern å mappade lite så den gick att köra. Gick bättre än jag trott faktiskt. Ja, inte bilen alltså, den gick väl ungefär som innan. Överraskningen var att samspelet mellan mig-dator-sprutet-bilen gick så smärtfritt.

Hålen i svänghjulet som jag tjatade om för evigheter sedan funkade fint. Jag borrade två hål i det ena uppehållet å sedan borrade jag dom två hålen närmast det andra uppehållet dubbelt så djupa för att få behålla lite av den balans som eventuellt fanns i svänghjulet.
VR-sensorn från Renix verkar ge en finfin signal till boxen, inte minsta problem ...än så länge iallafall.... har bara kört typ 10 mil.
Däremot så vart jag lite förbryllad när jag startade första gången & kollade tändningen. Den stod ju 10 grader lägre än den borde. Jag som kollat allt så noga å räknat å dubbelkollat å nu var det bara att göra om. Räknade hål å petade med mejslar i tändstiftshål å stirrade en lång stund på remskivan, allt för att komma fram till samma resultat.
"Fusklagade" med trigger offset å allt vart frid å fröjd, alltid samma tändning på motorn som i datorn.

Kan det vara så att jag byglat fel i boxen? Jag har byglat VR-signalen till VR-out-inverted. Kanske det blir fel när givaren läser hål istället för kuggar så att det hela förskjuts? Men kan det verkligen göra så mycket som 10 grader, varje hål+kugg är ju bara drygt 8 grader. Någon som har en aning om varför det inte stämmer?

Sedan skulle det ha varit ett par bilder till här, men det får tydligen vänta tills kameran & datorn blir kompisar igen.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #37 skrivet: augusti 28, 2008, 10:14:58 »
Om du har byglat VR-sensorn fel kommer tändinställningen inte riktigt stämma, precis som du tror! Dessutom kan timingen driva en aning med varvtalet om VR-givaren är felpolariserad!

Här kan du läsa lite mer om hur VR-sensorer funkar: http://www.megamanual.com/ms2/pickups.htm
Hur mycket som är tillämpligt med MS1 vet jag inte, men mycket torde vara detsamma!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #38 skrivet: augusti 28, 2008, 22:27:29 »
Härligt att se och höra från dig och bilen igen!!

Kul att det gått så bra för dig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: "Gamle Svarten"
« Svar #39 skrivet: augusti 29, 2008, 04:36:10 »
Om du har byglat VR-sensorn fel kommer tändinställningen inte riktigt stämma, precis som du tror! Dessutom kan timingen driva en aning med varvtalet om VR-givaren är felpolariserad!

Läste igenom det där men fattar fortfarande inte om byglingen på kretskortet är samma som att "fasvända" VR-sensorn.
Så här står det att man ska göra när man byglar på kortet: For the VR sensor:
Jumper VRIN to TACHSELECT on the bottom side of the PCB.
Jumper TSEL to VROUT (Or VROUTINV if you want the VR input to be inverted).

Jag har byglat till VROUTINV för att jag läste någonstans något som fick mig att förstå att det skulle va skitbra för mig å min motor. Ända sedan dess har jag undrat om det är samma sak som att "fasvända" VR-sensorn, för det har jag provat å det vart ingen skillnad.

Något som stör mig är att överallt så talas det om "missing tooth" å det är ju egentligen jänkarnas problem för att dom har för många moppedrev å inte nog med kvalitetsstål för att borra tillräckligt många hål..... Eller automatlåda å inget att borra hålen i.

Är VROUT & VROUTINV samma som att "fasvända" givaren eller kan det vara här jag gjort fel?

Tändningen är tvärstabil & lika i datorn som på motorn upp till 30 grader (över det är det svårt att se), men den verkar ju inte vandra iväg iallafall.
Egentligen är jag inte orolig då det tydligen funkar finfint som det är nu, men jag skulle gärna vilja veta vad det beror på & isåfall rätta till det.