Författare Ämne: Från 360gl till 360tic  (läst 5499 gånger)

volvo360tic__

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Från 360gl till 360tic
« skrivet: november 02, 2007, 15:49:57 »
För ca 6mån sen fick jag för mej att börja åka volvo 360 eftersom
man hade hört att dom skulle gå som fan. så jag började kolla runt
lite efter någon vettig bil på blocket men hittade inget intressant men
en dag när jag var ledig från jobbet så satt jag å kollade runt lite å
hittade en nyinlaggt annons på en volvo 360 87a för 3500kr som var
besiktigad...tänkte det verkar va den rätta bilen så jag åkte direkt å kollade in
bilen och de visade sig vara en medelålders gubbe som haft den till jobbet
i ca 2år å innan dess hade en gammal tant ägt den så de blev affär direkt.
Sen var det bara att åka hem å svetsa upp en skärmkant bak å lite sånt
sen gick det några månader och bilen besiktigades och en tanke dök upp
om turbo konventering och eftersom jag hade fått ett komplett grenrör med
turbo från en 740 av min polare så började jag samla ihop resten som behövdes för en konventering. köpte även gröna spridare dagen innan jag
skulle börja på bygget å moterade men bilen stannade nästa dag då jag var påväg till verkstan...tänkte att han hade surat ner sig eftersom de var gnista å soppa fick han så jag monterade allt och efter 2dagars intensivt skruvande  så skulle de provstartas å bilen gick fortfarande inte...låg yterliggare 3dagar innan jag bytte databoxen och de visade sig att det var felet...efter några provkörningar med gott resultat så ville bilen trycka ut olja från påfyllningslocket...kollade hela vevhusventilationssystemet å hittade inget som var täppt...trodde nästan att detta var slutet på detta projektet å att ja skulle få montera bort hela turbon osv och åka sugmotor i gen...

Nu hade bilen stått stilla i en vecka å bara turbokonventeringen hade tagit 2dagar då fick jag lite tips om att testa med b20 påfyllningslock som är ventilerat...testade det men de tryckte olja endå så de slutade med att jag åkte till davidssons och köpte 2nya packningar å tryckte dit sen höll de tätt
och jag blev väldigt lättad över att de bara var ett skitfel som hade uppehållt mej så de första jag gjorde var att höjja laddet och tog en mindre sväng i byn å bilen gick som en raket å allt verkade funka så jag tog en runda ut på en större väg för att se vad de gick för...gav fullt på alla växlar och fick upp 0.5bar sen när jag började närma mej 200km/h som inte tog så lång tid så rök de till sen dog motorn...så jag stannade till å kollade runt lite...allt verkade vara ok så ja trodde jag hade skjutit något inne i motorn eftersom när jag körde på startmotorn så gick de konstigt som fan..precis som kompressionen gick ut någonstans å han ville heller inte starta..hoppade ut igen å kollde alla tryckrör osv igen sen efter 10min startade bilen men laddlampan lös? jallefall jag körde tebax till verkstan å märkte att tempen även steg så när jag väl var framme så visade det sig att hela remskivan hade lossat hehe så de var bara att riva fronten en gång till å dra muttern uta helvete med mutterknackaren plus att jag slängde på en jävla massa gäng lim på de sen var det bara att ha vänta å att ha tålamod tills morgondagen å provköra igen..

nu efter 2dagar så har allt hållt ganska bra tycker jag...har bl.a lite problem
med returslangen från dumpen som vill lossa ibland och att turbon trycker lite olja menmen lite små justeringar får man räkna med!

tanken var att jag skulle ha 360n som vinterbil men de blir nog att köpa någon annan bil och ställa in 360n å trimma vidare så man har en riktig sleeper till våren!
>360Tic -87 Vit
>360Tic -88 Grå

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #1 skrivet: november 03, 2007, 02:22:16 »
tanken var att jag skulle ha 360n som vinterbil men de blir nog att köpa någon annan bil och ställa in 360n å trimma vidare så man har en riktig sleeper till våren!

Härligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #2 skrivet: november 03, 2007, 10:14:37 »
låter som ett kul projekt lite bilder vore inte fel... ::)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #3 skrivet: november 03, 2007, 13:43:27 »
håller med Paq. bilderbilderbilder!!!

volvo360tic__

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #4 skrivet: november 03, 2007, 17:15:46 »
bilder kommer snart!
var ute igår å testade köra med annat ladd
och körde tyvär in i ett oupmärkt vägarbetsområde
å mejjade hela fronten :'(...plus att sumpen gick sönder
så de blir nog endel riktning i vinter ist...
>360Tic -87 Vit
>360Tic -88 Grå

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #5 skrivet: november 03, 2007, 18:35:23 »
tråkigt att höra

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #6 skrivet: november 03, 2007, 23:13:19 »
låter tråkigt...men o andra sidan blir du inte sysslolös
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

volvo360tic__

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #7 skrivet: november 04, 2007, 13:39:56 »
hehe de har du jue rätt i men jag hoppas bara att den går å rädda ifrån skroten...riktning av plåt är inte min starka sida nämligen >:(
>360Tic -87 Vit
>360Tic -88 Grå

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #8 skrivet: november 04, 2007, 13:55:03 »
inte min heller men man få göra så gott man kan och sen får man gömma det med mycket spakel... ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #9 skrivet: november 04, 2007, 15:56:27 »
körde tyvär in i ett oupmärkt vägarbetsområde
å mejjade hela fronten :'(...plus att sumpen gick sönder

Det där ska du ha pengar från vägverket för!! Om det var en allmän väg vill säga, annars är det väl vägarrendatorn eller markägarens business!!  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvo360tic__

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Från 360gl till 360tic
« Svar #10 skrivet: november 06, 2007, 20:34:50 »
ja ska kolla upp detta...
var och kollade vid platsen igår om jag hade missat någon skylt
innan man ringer å börjar skälla på dom..och de fanns en varnings
skylt några hundra meter innan platsen men dom hade inte märkt
upp själva vägarbetsområdet som de brukar vara med typ koner...
så jag få se vad dom säger...

>360Tic -87 Vit
>360Tic -88 Grå