För ca 6mån sen fick jag för mej att börja åka volvo 360 eftersom
man hade hört att dom skulle gå som fan. så jag började kolla runt
lite efter någon vettig bil på blocket men hittade inget intressant men
en dag när jag var ledig från jobbet så satt jag å kollade runt lite å
hittade en nyinlaggt annons på en volvo 360 87a för 3500kr som var
besiktigad...tänkte det verkar va den rätta bilen så jag åkte direkt å kollade in
bilen och de visade sig vara en medelålders gubbe som haft den till jobbet
i ca 2år å innan dess hade en gammal tant ägt den så de blev affär direkt.
Sen var det bara att åka hem å svetsa upp en skärmkant bak å lite sånt
sen gick det några månader och bilen besiktigades och en tanke dök upp
om turbo konventering och eftersom jag hade fått ett komplett grenrör med
turbo från en 740 av min polare så började jag samla ihop resten som behövdes för en konventering. köpte även gröna spridare dagen innan jag
skulle börja på bygget å moterade men bilen stannade nästa dag då jag var påväg till verkstan...tänkte att han hade surat ner sig eftersom de var gnista å soppa fick han så jag monterade allt och efter 2dagars intensivt skruvande så skulle de provstartas å bilen gick fortfarande inte...låg yterliggare 3dagar innan jag bytte databoxen och de visade sig att det var felet...efter några provkörningar med gott resultat så ville bilen trycka ut olja från påfyllningslocket...kollade hela vevhusventilationssystemet å hittade inget som var täppt...trodde nästan att detta var slutet på detta projektet å att ja skulle få montera bort hela turbon osv och åka sugmotor i gen...
Nu hade bilen stått stilla i en vecka å bara turbokonventeringen hade tagit 2dagar då fick jag lite tips om att testa med b20 påfyllningslock som är ventilerat...testade det men de tryckte olja endå så de slutade med att jag åkte till davidssons och köpte 2nya packningar å tryckte dit sen höll de tätt
och jag blev väldigt lättad över att de bara var ett skitfel som hade uppehållt mej så de första jag gjorde var att höjja laddet och tog en mindre sväng i byn å bilen gick som en raket å allt verkade funka så jag tog en runda ut på en större väg för att se vad de gick för...gav fullt på alla växlar och fick upp 0.5bar sen när jag började närma mej 200km/h som inte tog så lång tid så rök de till sen dog motorn...så jag stannade till å kollade runt lite...allt verkade vara ok så ja trodde jag hade skjutit något inne i motorn eftersom när jag körde på startmotorn så gick de konstigt som fan..precis som kompressionen gick ut någonstans å han ville heller inte starta..hoppade ut igen å kollde alla tryckrör osv igen sen efter 10min startade bilen men laddlampan lös? jallefall jag körde tebax till verkstan å märkte att tempen även steg så när jag väl var framme så visade det sig att hela remskivan hade lossat hehe så de var bara att riva fronten en gång till å dra muttern uta helvete med mutterknackaren plus att jag slängde på en jävla massa gäng lim på de sen var det bara att ha vänta å att ha tålamod tills morgondagen å provköra igen..
nu efter 2dagar så har allt hållt ganska bra tycker jag...har bl.a lite problem
med returslangen från dumpen som vill lossa ibland och att turbon trycker lite olja menmen lite små justeringar får man räkna med!
tanken var att jag skulle ha 360n som vinterbil men de blir nog att köpa någon annan bil och ställa in 360n å trimma vidare så man har en riktig sleeper till våren!