Lite bilder också!
Grenrör lindat med avgasbandage
Moddad turbo med flyttat styrstift för att kunna vrida avgashuset
Oljeretur fixad, förhoppningsvis fungerar dimension och vinkel...
Fästen för wastegateklockor samt hemknackad packing då Volvo inte lyckades hitta packningarna till en V70 2.4D...
Provmonterat!
Besiktningsrör, smidigt med två V-bandsklämmor...
Provskjutning av nya spridarna (SAAB 9-5 2.0t -05); alla låg inom 1g/min och de ger dessutom lite mer än mina gamla 740 Turbo spridare...
Fuelrail och vakumstation monterat! Notera även dragavlastningen från fuelrail till spjällhus som ska se till att grejerna inte flyger isär när det kommer laddtryck...
Hela insuget provmonterat, notera även anslutningen för dumpventilen i ändan på plenumet.
Luftfilter i sugmotorinstallation - inte direkt "cold air intake" direkt bakom kylaren, men den ska förhoppningsvis inte behöva gå så mycket med den här setupen...
Många småjobb blir det, här en bild på ett modifierat reservhjulsfäste för att komma förbi med tryckröret från intercoolern...
Början till vevhusventilationsburken - en labyrint bestående av tre lutande plan ska förhoppningsvis separera större delen av oljan innan den kommer till andra ändan av burken...
Nästan färdig burk, återstår bara lite fästöron samt slanganslutning till utloppet så att jag kan koppla på ett filter eller en slang där...
Fäste för expansionskärl...
Allt monterat och "klart". Vevhusventilationsburken anas bredvid batteriet, expansionskärlet är på plats och ungefär en miljon vakumslangar trängs under huven...
Ungefär så ser bilen ut idag, allt är färdigbyggt och monterat (inklusive turbon), bilen är servad och jag har eldat upp drygt 40l E85 på att få en vettig mapp att köra med... Separata spjäll och turbo är väldigt knivigt att mappa för att få bra körbarhet, typ 10-15% spjälläge ger övertryck i insuget från typ 1500rpm. Numera köra jag Alpha-N (spjälläge vs. varvtal) för bränslemappen med en multiplikative sekundärmapp som funktion av tryck. Det fungerar helt OK även om övergången mellan undertryck och övertryck inte är särskilt rolig. Vi har även pyst upp laddtrycket till ca. 0.8bar (ca. 0.15bar mer än vad jag åkt med tidigare) och mappat lite fullgas, så nu går bilen riktigt bra på fullgas och torde ha uppåt 120hk på bakhjulen. Gelleråsen nästa!