Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ERMR

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Gruppköp / SV: 300powerClub kalender 2021!
« skrivet: juni 14, 2020, 11:02:56  »
Jag köper gärna en jag med.

Ska bara få tid att tvätta och besiktiga bilen så kommer kan jag försöka bidra med en bild också :)

2
Gruppköp / SV: 2020 domän och webbhotell avgift
« skrivet: april 22, 2020, 21:34:37  »
Jag är på.

3
Köpes / SV: Monteringsfäste till spakar köpes
« skrivet: mars 16, 2020, 20:41:18  »
Vilken årsmodell ska det passa på?

4
Foto/Film / SV: Fet 363CS-breddad 343:a på isen
« skrivet: mars 16, 2020, 20:30:47  »
Har sett bilder på den/liknande tidigare. Ska finnas bilder på en röd här på forumet från typ 80-90-talet.
Vet inte om det var Volvo eller något team som byggde den/de.

Hade absolut varit fint att få tag i en sån kaross, gärna ett rullande chassi.

5
Projekt / SV: Dragracing 343
« skrivet: oktober 20, 2019, 19:58:12  »
Det där är en stor snigel.
Ska du skjuta igång den med lustgas eller klarar motorn att leverera avgaser så du får bra spool utan?

6
Köpes / SV: Vinge och fälgar
« skrivet: september 09, 2019, 23:03:59  »
Jag har en vinge till 3/5 dörrars. Den vanliga större modellen.
Den finns i Solna (norra Stockholm).
Lite osäker på skicket men kan kolla nästa gång jag är vid bilen om det är intressant.

Svara gärna på pm.

7
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: maj 26, 2019, 22:52:03  »
En sak jag saknar när jag kör min är mittarmstöd fram.

Vill du ge dig in på att sy så skulle tygmattor kunna vara något, riktigt trevligt på sommaren.

8
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 21, 2019, 20:28:35  »
Ligger en för 14900 på blocket nu.
https://mobil.blocket.se/annons/skaraborg/seat_ibiza_sport_3_door_1_9_tdi_130hk_ny_bes/84133635
Riktigt rolig bil för pengarna.

9
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 21, 2019, 20:22:39  »
Låter rimligt att det är PD, minns inte när det bytet kom.
Har sett Ibiza med den motorn tillsalu på blocket för runt 15k. Mycket bara för en motor men räknar man in allt runt om och kan sälja av en del av det man inte har nytta av så kan det vara en bra affär. Det kostar en massa i små delar när man inte köper komplett.

För dålig koll på bultdelningar på VW diesel då jag om jag tänkt använda en som rakställd skulle plocka motor och kåpa till växellådan från en A4 eller A6 som sitter rakt från början. Absolut minst jobb.

10
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 17, 2019, 15:44:20  »
Får du tag i en Fabia RS maskin så är ju de på 130hk original och med chip så kan man få upp de i 160-170hk och runt 400-450nm. Den motorn finns även i Seat Ibiza runt 2006.

Annars så är det ju mer moderna tdi motorer som brukar ha skaplig effekt men de kostar ju där efter. Har på skoj letat efter en 2,0 tdi biturbo från Passat GTS på 240hk och de ligger runt 40-50k och då är de inte ens kompletta.

11
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: maj 15, 2019, 22:28:47  »
Av de alternativen du listar så säger jag 1,9 tdi.

Ska du gå på vit Volvo så skit i T4 motorerna och bygg på en 2,0t. Har för mig att T4 har annat borr och/eller slag medan 2,0t har samma som femmorna.

Ett annat kul alternativ kan ju också vara Saab motor med Opel låda. (Om man får säga det på ett Volvo forum)

12
Projekt / SV: 343 stuk
« skrivet: maj 13, 2019, 13:31:39  »
Det ser ju riktigt bra ut!

Elhissar fanns som tillbehör när bilarna var nya. Bara fram tror jag. Jag har aldrig sett någon 360 med elhissar bak vad jag kan komma ihåg.

Vad jag vet så är det ingen som byggt om till elhissar från någon annan bilmodell men några har kommit över original delar som de flyttat över.

13
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: maj 10, 2019, 20:57:26  »
Det var bra att hitta den typen fel så fort. Glapp brukar vara en riktigt utmaning att hitta.

14
Projekt / SV: FREJS Vinterbil
« skrivet: maj 09, 2019, 19:07:28  »
Låter som pumpen.
Nästa gång det händer prova att slå lite lätt på pumpen med en plast/gummi hammare. Startar pumpen då så är det bara att byta den.

15
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel
« skrivet: mars 04, 2019, 21:23:44  »
Om det räcker med en högre utväxling på 5an så kan säkert någon mekanisk verkstad tillverka två drev åt dig. Borde både bli billigare och mycket mindre jobb.

En firma som många rallyåkare använder är http://www.firmalarsdavidsson.se men om han även tillverkar snedskurna drev eller bara raka vet jag inte. På rally grejer är han betydligt billigare än tex Sellholm på sina drevsatser. Men då det är en bruksbil så se till att ha snedskurna drev då raka drev viner så pass att det inte längre klassas som bruksbil.

En annan bra firma är Dione i Uppsala men vet ingen på rak arm som beställt drev av dem. Men de har varit duktiga på annat i metall som spindlar och drivaxlar.

Vill du ändra varvtal på många växlar så blir det nog mer lönsamt att byta bakaxel och flytta fram lådan.

16
Gästbok / SV: pulsairrör
« skrivet: oktober 08, 2018, 16:34:27  »
Är det bara en spricka och inte rostigt så kan man säkert svetsa det röret du har.

Håller med Simlar om att det röret du har på bild troligen inte är till din motor. Har aldrig sett ett rör som ser ut så på någon volvo som jag har skruvat med. Kanske kan det komma från en Renault B14 som också är vanliga i 340 men har du en B19 så kommer det inte passa.

17
Teknik / SV: Skaffa 360?
« skrivet: september 14, 2018, 07:59:56  »
Volvo 360 kan man få vänta/leta efter ibland då det inte kryllar av dem precis. Men när man väl hittar än kostar de sällan över 10-15000 för ett bra exemplar och ibland mycket mindre än så.

Beror helt på vad man syftar på med ett bra exemplar. Tycker priserna har gått upp ordentligt senaste åren. Svårt att göra några klipp längre.
En rostig bil som är besiktigad 8-12k. Fina (rostfria) exemplar av 340 med B14 från 13k, fina 360 från 15k. Sen tillkommer det självklart på priset om det är fina exemplar som är ovanliga som GLT eller allmänt har mycket utrustning.

18
Gästbok / SV: Skillnaden på 340-360?
« skrivet: juli 27, 2018, 18:33:21  »
340 har oftast de svagare motorerna från Renault. Sena 340 kan ha Volvo motor.
360 har alltid motor från Volvo.

Utöver det så är det inte så stora skillnader. 340 med Renault motor har svagare drivlina än 360 och 340 med Volvo motor.

Ska du övningsköra eller bara förflytta dig från A till B så kan du köpa vilken som. Vill du köra med aktivt, trimma osv så är de med Volvo motor att föredra.

19
Gästbok / SV: Jalusi
« skrivet: juli 23, 2018, 22:15:39  »
Jag har letat i efter samma i flera år och inte hittat något än...
Det är det absolut ovanligaste jalusiet till 300.

Kan bara önska dig lycka till i sökandet (och så hoppas jag att jag hittar ett före dig ;)

Sättet att se skillnad på dem är.
Mk1/Mk2 har 5 blad
Mk3 har 6 blad
Sedan har 7 blad

20
Du har PM

21
Gästbok / SV: Jalusi
« skrivet: juli 16, 2018, 19:05:22  »
Hej,

Har tyvärr inget men rekommenderar dig att skriva ut till vilken bakruta det ska passa.
Det finns 3 olika bakrutor:
Mk1 och Mk 2   3- & 5-dörrar
Mk3   3- & 5-dörrar
4 dörrar sedan.

22
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 02, 2018, 21:57:23  »
Snygga muttrar! Kul med personer som ger sig på att göra även detaljerna själv.

Denna typ finns att få tag i för vettiga pengar. Bult på bilden men finns även som mutter.
https://www.mekonomen.se/Document/Image?fileName=37%5c37-050026202%5c20.jpg&size=product
Nu har du ju de du gjort själv men det är ett tips till de som inte har möjlighet att göra egna.

23
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: mars 27, 2018, 23:22:26  »
Hej David,

När vill du ha in pengar? Antar att domän och webbhotell snart ska betalas om du inte redan gjort det.

Har du redan betalat så vill jag iaf dra mitt strå till stacken.

24
Gruppköp / SV: 2018 300power domänavgift och webbhotell
« skrivet: januari 31, 2018, 22:16:32  »
Jag är självklart med.

25
Teknik / SV: Luft i soppaslang.
« skrivet: oktober 04, 2017, 19:07:21  »
Dålig koll på k motorn men när det är en mekanisk pump så borde den gå ganska lätt att ersätta med en elektrisk pump för förgasare.
Dra ny slang till pumpen från tanken och ny slang fram till delen som sköter returen.

Borde inte kosta många kronor eller timmar.

Viktigt att pumpen är till förgasare så du inte belastar med 3 bar i förgasaren.

26
Säljes / SV: vita blinkersglas
« skrivet: september 22, 2017, 22:25:03  »
Hjälper snögubben med att svara.
Dessa passar Mk2 och Mk3 karosserna. Alltså alla 340 och 360 med lös blinkers. Vet inte exakt vilket år som dessa kom, gissar runt -81-82.

Sen till Snögubben själv. Ska du verkligen sälja dessa? De kommer ju passa på din vita 360 som handen i handsken.

27
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: september 17, 2017, 14:07:50  »
Bra jobbat Kurre.

Jag kommer tyvärr inte kunna åka till Wenngarn då jag är borta nästa helg på konferens.
Hoppas ni får bra väder och att mycket folk kommer.

28
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 13, 2017, 21:40:58  »
Är 531 toppen original eller portad, planad?
Bilden tidigare i tråden så ser ju inte kamen direkt vass ut men samtidigt kanske svårt att se på bild.

Är toppen planad så kan det ju behövas ett ställbart kamdrev eller att man borrar ett nytt hål i drevet man har.

Men sen är frågan om den skulle gå så här illa bara för att kamen står marginellt fel. Går ju att prova att flytta remmen ett hack åt varje håll från där den står nu. Kolla bara att ventilerna går fritt innan du vrider på starten. Ska ju inte kunna ta i på 8v men är det planat och högre Lyft så finns ju risken.

29
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: september 12, 2017, 22:20:21  »
Något är ju riktigt konstigt...

Kan du lista vad du har bytt och kontrollerat?
Tycker inte att det kan vara speciellt många saker kvar innan allt är utbytt.

Toppen som du har är det samma som satt på tidigare? Det var bara blocket du bytte till ett B230?

30
Säljes / SV: Blocket
« skrivet: september 07, 2017, 23:10:38  »
Måste tipsa om denna.
http://www.tradera.com/item/343504/289446084/volvo-343-jalusi-nos-
Passar baklucka med plåtkant runt rutan.
Dessa är mycket ovanliga och en NOS Volvo original lär ta flera år innan man ser igen.

Jag har inget intresse i annonsen, inte jag som säljer eller någon jag känner. Tipsar för att jag gärna ser att den kommer till någon i klubben.

31
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 09:13:46  »
Tror inte det.

Här finns en bild på hur hjulen ska stå.

https://goo.gl/images/DfWvWb

32
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 18, 2017, 02:57:32  »
Är du 100 på att kamaxeln står rätt?
Markeringen på kamdrevet ska vara ca kl 11 eller med en bättre beskrivning i 90 grader mot toppen. Lättast är att se det mot skarven mellan toppen och ventilkåpan. Känns som att det skulle kunna vara 1-2 kugg fel.

33
Är vädret bra så dyker jag också upp.
Får ställa ut min bil bland 80-talarna.

34
Historiska träffar / SV: 300 Power goes Time Attack Nu - Gelleråsen 19/8
« skrivet: augusti 15, 2017, 08:46:02  »
Jag och Mefistofeles kommer.
Vi åker med min 360, måste bara tvätta av den i veckan så den är respektabel. Blir tyvärr mycket damm på den i det garaget som den står i.

35
Projekt / SV: Volvo 343 DL -76 "RemBosse"
« skrivet: augusti 10, 2017, 10:18:00  »
Riktigt kul.

Är vädret bra så dyker jag också upp då (även fast min bil är en -88).
För er som inte vet så ligger Wenngarn i Sigtuna ca 10-15min från Arlanda.

36
Projekt / SV: Mefistofeles is back!
« skrivet: augusti 07, 2017, 18:32:35  »
Tjena,

Kul att du får liv i den.

Om du har 15 grader på tomgång så borde det inte vara svänghjulet. Och även om det är det som sitter fel så kan du kompensera det med mellanaxeln. Borde gå snabbare är att riva ner allt annat.

När du ger gas drar tändningen väldigt högt eller lågt?

37
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 10, 2017, 18:04:03  »
Mycket bra jobbat. Du har hunnit med en väldigt massa saker på en helg.
Bilen blev riktigt blank och fin.

Vill bara påpeka två saker med krängningshämmarna.
1. Tittar man på bilden du har laddat upp så ser man att Opel har mycket längre armar än 360. Längre armar = mer hävstångseffekt = mindre verkan vid samma diameter. Nu är diametern så mycket mer (och Opel Omega en tyngre bil) så det blir säkert hårdare men inte så mycket hårdare som du kanske tror.

2. Det är inte bra för väghållningen med för styv krängningshämmare = det fungerar inte så att ju grövre ju bättre. Men med min slutkommentar under punkt två så kanske den blir lagom. En 26mm i originalutförande tror jag inte hade gjort under för köregenskaperna utan att man ändrar på fler saker i bilens väghållning.

38
Projekt / SV: Scrape_ Volvo 360 Sedan
« skrivet: juli 07, 2017, 08:57:56  »
Nu blev jag osäker men är inte stötdämparröret svetsat i spindeln?
Normalt när man byter dämpare så sätter man den nya i röret och skruvar fast den med muttern högst upp på röret.
Ska man bygga om till coilovers så måste man säkert ha ur röret men då är det nog såga, värma, banka, bända som gäller.

39
Projekt / SV: Scrape_ Volvo 360 Sedan
« skrivet: juli 04, 2017, 23:40:07  »
Blanda inte ihop Delrin och Powerflex. Helt olika typer av material.
Delrin är ett namn på en termoplast medan Powerflex är av polyuretan.

Båda lämpar sig att göra bussningar av men på olika ställen på bilen.

Delrin är hårdare än polyuretan men håller inte lika bra om stora rörelser förekommer.

40
Projekt / SV: Brandts 360-GLS (25års-krisen)
« skrivet: juli 03, 2017, 22:08:08  »
Bra jobbat! Ska bli kul att se hur bilen ser ut med golf läppen.

Ang MS så kan säkert Frej hjälpa dig där. Skicka ett PM till honom om han inte tittar in här.
Jag
Jag har för mig att MS inte stödjer renixens svänghjul utan du behöver isf byta till ett från en B230F med 60-2 tändning som alla LH har. De kanske har löst det med renixens tändning men det fungerade inte förut iaf. Är ju flera på forumet som kör MS så någon kommer säkert in och rättar mig 😊

Sidor: [1] 2 3 4 5