Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - ERMR

Sidor: [1]
1
Foto/Film / Dagens 300 bild/film
« skrivet: februari 23, 2017, 21:37:51  »
Då vi alla behöver vår dagliga dos av 300 så startar jag denna tråd.
Alla som vill får gärna dela sin dagens bild eller film. Extra plus om man fotat/filmat själv.

Jag börjar dock med en stulen film från Youtube på den snyggaste 300 som såldes direkt från Volvo, 360 GLT RSX1.
Lägg märke till lackerad snowcap, backspeglar, grill, kjolpaketet, mm. Vilken dröm till bil!

https://m.youtube.com/watch?v=Ws98W6wdRvw

2
Övrigt / Aero torkarblad på 360
« skrivet: februari 19, 2017, 22:34:35  »
Någon av er som kör med den "nya typen" (10 år sedan de kom) av torkarblad , tex Aerotwin från Bosch?
Funkar det bra?
Ser det bra ut? Någon bild?

Jag provade det på en VW jag hade förut men då torkade den dåligt på passargerarsidan. Blev en rund fläck i mitten av rutan. Torkararmens fjäder orkade inte trycka ner bladet så att det låg mot rutan på mitten där rutan var mindre välvd.

Behöver köpa nya torkarblad och tycker aero bladen är kanon på min bruksbil däremot vill jag inte köpa dyra blad om de inte fungerar bra. 1 A med torkarblad är ju funktionen, allt annat som snyggt, tystare mm är ju en bonus.

3
Projekt / 360 sedan -88
« skrivet: januari 26, 2017, 23:34:06  »
Tänkte att det var dags för en liten projekttråd.
Tyvärr har jag dåligt med bilder på skönheten men det får komma till våren då hon kommer ut ur idet igen.

Lite kort info om bilen:
Volvo 360 sedan
Årsmodell 1988
Mätarställning 73772km
Färg solid röd
Motor B200F
Växellåda M47RII
Mycket fint skick, 99,9% rostfri

För att vara 29 år gammal så har den klarat sig otroligt bra. Finns några få märken i lacken men då den har brukats hela tiden så vore det konstigt annars.
Min tanke med bilen är att ha en riktigt fin bil att åka med på sommaren, en "åka och käka glass"-bil. Den ska hållas helt original förutom att jag kommer montera på originaltillbehör efterhand när jag hittar saker till ett vettigt pris.

Det som ska göras:
1. Besiktning (Klart)
2. Renovera 4st GLT fälgar
3. Köpa nya sommardäck i 14"
4. Rubba, polera och vaxa lacken (Klart)
5. Hjulinställning
6. Stor service med extra allt (Klart)
7. Fixa ett fäste på stötfångaren fram
8. Få igång lampan i nyckeln (Klart)
9. Montera kasettbandshållaren (Klart)
10. Montera snowcap
11. Montera dimljus fram


De originaltillbehör jag vill ha tag i är:
Centrallås (Köpt)
Styrservo
GLT-fälgar (Köpt)
Jalusi
Spoilerpaket runt om
Dimljus fram (Köpt)
AC (Köpt)
Snowcap (Köpt)
Extramätare till mittkonsollen
Eco-mätare (Köpt)
Yttertemperaturmätare och givare (Köpt)
GLT-vinge
GLT-ratt (Köpt) (dock osäker på om den går att få så fin att den kan monteras i bilen)
Färddator
Och säkert något mer som jag inte kommer på just nu eller kanske inte ens känner till...

Har ni något av ovanstående och vill sälja så hör av er i ett PM.

4
Klotterplank / Någon här som köpte en blå 360 i Rotebro?
« skrivet: januari 23, 2017, 23:05:51  »
Var en blå 360 tillsalu på blocket i förra veckan i norra Stockholm, i annonsen så stod det Sollentuna och bilen stod i Rotebro.
Någon här som köpte den?

Skicket på bilen var inget vidare, en hel del rost. Jag var och kollade på den men priset var för högt föronen aTT köpa hela bilen bara föronen tillbehören.
Det fanns en hel del rolig utrustning på bilen, dimljus fram, yttertemp mätare, Eco mätare, fack på sidorna i bagageutrymmet, mittkonsoll med myntfack som också var tillval vid den tidpunkten.



5
Köpes / 1st glt fälg + navkåpor
« skrivet: januari 22, 2017, 17:50:52  »
Någon som har 1 eller 2 glt fälgar över?
Den gamla modellen med dubbeleker.


Vet inte varför bilden inte funkar men lägger med länken.
http://s612.photobucket.com/user/foggyjames/media/mk2_glt_1.jpg.html

Köpte 4st men en har suttit löst så 3 av bulthålen är orudna samt att cenrumhålet har blivit ovalt...

Sen behöver jag få tag i 4st nav kåpor till fälgarna. Har 4st men de är slitna. Går det att få tag i bara emblemet så räcker det. Någon som har eller vet vart det går att köpa?

6
Historiska träffar / 300power träff i Stockholm lördag 3/6-2017
« skrivet: december 19, 2016, 23:56:21  »
Hej alla!

Då jag tycker det har varit lite skralt med träffar på sommaren i klubben så tänkte jag att då gör jag slag i saken.
Visst är det trevligt att ses på andra evenemang men här tänkte jag att vi tar en ren klubbträff med endast 300.

Platsen är inte spikad men jag tänkte mig ett ställe där vi kan parkera på samma ställe och även med trevlig omgivning där man kan ta en fika, platser som Hagaparken, Drottningholm, Djurgården och liknande. Några andra förslag? Något som passar bättre/sämre?

Vet att det är väldigt tidigt men känner att det är lika bra att vara ute i god tid så att så många som möjligt har möjlighet att planera in det. Är datumet bara spikat så spelar det ju mindre roll vart i eller runt Stockholm träffen blir.

Så vilka är intresserade?

Kommer:
ERMR
Mefistofeles

Kanske:
Kurre86
FREJ

7
Framvagn/Bakvagn / 440 samma servostyrväxel som 360?
« skrivet: december 10, 2016, 04:37:34  »
Hittade detta
https://www.rexbo.eu/servotec/steering-rack-stsr527l?c=100199
Någon som vet om det stämmer?
Isf borde det gå ganska lätt att hitta på skroten.

8
Klotterplank / Tekniska klipp
« skrivet: december 04, 2016, 13:34:01  »
Hej på er alla!

Ibland springer man på saker som man inte visste om. I detta fall hur en kardan rör sig vid brytning och om den inte är helt i linje.
Men vad det än är så tänkte jag att vi kan dela intressanta klipp på saker som rör bilar och deras uppbyggnad här.

Inte konstigt att folk som svetsar om en kardan i garaget har svårt att få balans i den.
https://m.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0

9
Säljer nu min projekt bil då jag inte får någon tid till den.
Bilen är köpt av Peter Schmidt och var när jag köpte den ombyggd med bur, 240 bakaxel med lamelldiff, bmw växellåda 6-växlad som är anpassad för B230, kardan finns och sitter på plats. 3-skivig koppling som passar växellåda och B230 finns också.

Bakaxeln är ombyggd till 4 bult och med skivor och ok med inbyggd handbroms. Vajrar är dragna och fungerar.

Kardantunneln är självklart breddad så att lådan får plats. Lådan, kardan bakaxel mm sitter monterat på bilen.

Hela framvagnen är renoverad. Balken, bärarmarna och lite fästen lämnades in på blästring och pulverlack. Ser bättre ut än nytt. Ihopsatt med polybussningar. Finns även polybussningar till hela bakvagnen.

Det behövs en del eljobb, skulle uppskatta 2 helger om jag själv skulle göra det (är inte så duktig på el) samt att få i en passande motor och att bygga bromsar fram.

Till bromsarna fram så finns det Wilwood ok. Finns även en turbo BW S200 som klarar ca 550hk.

Slumpar iväg den med alla delar för 10000kr vid snabb och smidig affär. Det är tokbilligt men helt ok om den går till någon i klubben som vill bygga klart den. Måste hämtas på trailer då den saknar motor. Chassit är fullt rullande så det är inga problem.
Växellådan får man 6000kr för, koppling med svänghjul 2500kr, turbon 1500kr, Wilwood oken 2000kr bara här är man över de 10000kr. Men tycker det är tråkigt att sälja en fin, 98% rostfri 360 i delar. Då kommer delarna med största sannolikhet i en 940 eller 240 och inte i en 300.

Bilen är vit och 3-dörrars. Har inga bilder då min förra telefon dog. Men ni vet nog hur en vit 300 ser ut.

Bilen finns i norra Stockholm.

Första kontakt på PM där kan ni få mitt telefonnummer.

Jag kan tänka mig att byta till mig tillbehör till en 344. Se min köpesannons. Så har du servo, vinge, c-lås, elspeglar, jalusi, kjolpaket eller något annat kul så kan det tas som dellikvid.

10
Köpes / Tillbehör till 360 4-dörrars sedan
« skrivet: september 05, 2016, 19:55:39  »
Jag köpte en fin original bil igår och söker nu tillbehör till den.
Denna annonsen http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9432.0
Allt är av intresse då jag vill få en fullt utrustad 360.

Saker som saknas är bla.
Jalusi för sedan.
C-lås
Servo
Elspeglar med knappats
Dimljus
AC
mm

Har ni något tillsalu eller tips på någon som säljer något så hojta till.

Edit. Glömde
Alu fälgar original.
Vinge till bakluckan.



11
Foto/Film / Sveriges snabbaste 300?
« skrivet: juni 19, 2016, 16:48:40  »
Var på EM tävlingen i dragracing på Tierp idag. Många trevliga och snabba bilar som alltid.
Extra roligt var det att se en Volvo 340 rulla ut till start. 8.905 blev tiden.
Sveriges snabbaste 300?
Bilen går fortare men klassen den körs i så är 8.900 det snabbaste du får åka.
Tyvärr förlorade han som har bilen trotts ett nästan perfekt lopp då reaktionstiden blev för lång.
Bilen hör hemma i Örebro trakten.
Sitter kompressormatad V8 på 900hk i den och den väger runt 1000kg.
Om någon har mer info eller bilder så upp med de i tråden.

12
Förslagslådan / Bil i Krutcupen
« skrivet: april 17, 2016, 14:20:26  »
Hej alla i klubben!

Undrar om det finns intresse för att ha en bil tillsammans i klubben för att köra med i Krutcupen.
Mer om Krutcupen kan ni lösa om på www.krutcupen.se

Val av bil behöver vi ju inte fundera på 😃

Sen är ju frågan om man ska köra asfalt eller grus.

Jag håller till norr om Stockholm men är intresset större på andra delar av landet så är jag gärna med och sponsrar och kör på tävlingar som är på rimligt avstånd.

Bra eller anus?

13
Framvagn/Bakvagn / Bättre bromsar fram
« skrivet: december 28, 2015, 21:48:36  »
Ska bygga bättre bromsar fram på bilen.
Funderar på följande skivor http://www.eliseparts.com/products/show/21/1069/aluminium-belled-rotors-s1/
Sen får det bli aluminium centrum till dem.
Original så sitter ju skivorna skruvade på insidan av navet. Ser ingen fördel med det då det gör det väldigt mycket jobbigare när man vill ta av skivan.
Nackdelen med att flytta skivan till framsidan är att jag behöver byta hjulbultarna till längre, det tänkte jag göra iaf. Samt att styrningen för fälgen blir kortare men den är ju ganska lång från början så bör ju inte vara några problem.
Känns säkrare att bromsskivan är klämd mellan navet och fälgen än att den sitter med fyra mindre egna skruvar.

Vad säger ni?

14
Säljes / 340 reserdelsbil bortskänkes
« skrivet: oktober 14, 2015, 23:24:50  »
Hej,

Har en 340 3-dörrars som är fin i karossen.
Jag har tagit lite delar från den, lyktor fram och bak, vingen, yttre backspeglar, gummilisterna som tätar mot dörrarna, låset på bakluckan. Kanske något mer som jag inte kommer på nu.

Motor är B14 och vattenpumpen låter men inget läckage.
Den är automat = remdrift.

Inredningen är grå. Bilen har stått i ca 1 år och förra vintern användes den inte där av är det lite ytligt mögel invändigt. Går säkert att tvätta bort om man vill.

Står på 13" plåt. Tror det är sommardäck men har inte kollat... vet inte skick.

Behöver man fina plåtbitar eller en fin kaross att göra ett bygge på så är den lämplig.
Bilen finns i Upplands Väsby norr om Stockholm. Går att starta med startkablar men då alla lyktor saknas så rekommenderar jag att man hämtar den med släp. Vill någon köra så är jag inte polis :)

Har inte tid att skruva loss saker så allt eller inget.
Vill ingen ha den så går den på skroten i slutet av nästa vecka.
Har inga bilder men vid seriöst intresse så kan jag ta några och mejla.

15
Däck och Fälg / Fälgar som passar i 8x15"
« skrivet: oktober 04, 2015, 23:45:24  »
Letar fälgar i 8x15" och gärna lätta.
Tänkte köra lite bana nästa år och då var planen att köpa Toyo R888 i dimension 225/45-15.
Tanken är att bygga större bromsar fram nu i vinter, ventilerade 280mm. Vill då ha fälgarna hemma så att man ser att allt fungerar. Dumt om oken tar i när man är klar.

Har budget på ca 5k för fälgar och det jag hittat än så länge är.
Axe ex8 och Team Dynamics Pro Race 1.2 som båda ser ut att ha bra plats för ok.

Båda tycker jag dock ser lite för moderna ut. Fördelen med PR 1.2 är att de går att beställa i exakt det ET man vill ha om man köper nya, dock kostar nya mer än budget...

Vet att det finns många olika kopior på BBS RS men tycker inte alls om dessa.

Har ni några andra tips? Gärna äldre modeller som man kan hitta beg för bra pris.

16
Framvagn/Bakvagn / Polyurethane bussningar
« skrivet: juni 02, 2015, 11:18:24  »
Tjena,

Hittade PU bussningar på www.classicswede.co.uk
Känner inte igen bussningen som kallas Rear spring shackle bushes.
Någon som vet var den sitter i bakvagnen?
Sen har ju 360 ett stag på höger sida bak parallellt över bladfjädern. Kan det vara bussningarna som kallas Torque rod? Står att de bara är till 340 och finns till 1.4 och 1.7 motorerna. Där av blev jag osäker...

Tacksam för snabb hjälp då jag vill beställa så fort som möjligt.

17
Drivlina/Växellåda / Diameter på medbringare mot drivaxel
« skrivet: april 23, 2014, 19:00:12  »
Någon som vet ytterdiametern på medbringaren mot drivaxeln?
Jag vet att drivaxeln är 93mm så medbringaren bör vara 94-95mm men skulle vilja veta exakt.
Om någon har en närbild på en lös medbringare så skulle det också vara uppskattat.

18
Övrigt / 344 345 samma dörrar?
« skrivet: april 06, 2014, 12:01:04  »
Någon som har koll på om man kan flytta dörrarna från en 344 sedan till en 345?
Hittade en billig resevdelsbil i samma färg som min där dörrarna är i mycket bättre skick.
De ser lika ut när jag jämfört på bilder men det betyder ju inte att det passar i verkligheten...

19
Framvagn/Bakvagn / Antal varv på ratten mellan fulla hjulutslag
« skrivet: februari 13, 2014, 09:11:33  »
Hej alla,
Någon som har tid/lust att prova hur många varv det är mellan fulla hjulutslag på en original 300.
Har en polare som har en 300 som vi misstänker att det sitter en kortad styrväxel i.
Han köpte den av en kille som kört mycket rally tidigare och han hade bytt styrväxeln från en med servo till en utan.
Bilen är så rostig att den inte är värd att rädda längre men styrväxeln kan ju vara det.

Tack på förhand

Sidor: [1]