Men det finns ju dem som tycker att en optimerad motor har max effekt mellan 8-8200rpm o ett vridmoment som är obefintligt under 6000rpm.
OT: Det där var kanske lite väl extremt men det behöver ju inte vara en dålig sak att minska vridet på lägre varv, tvärtom så blir det ju bara lättare att få resten av drivlinan att hålla
Själv så har jag gärna sämre vridmoment där jag har hög effekt. En F1 har ca 350nm som max vrid och det är ganska lagom, då är risken mindre att drivlinan pajar.
Vart man väljer att lägga sin max effekt när man bygger en motor beror ju på vad man har för kompförhållande, volym, cylindrar, cylinderdiameter, slaglängd, kamaxlar, längden på vevstakar, vikten på dom olika rörliga detaljerna, mm.
Sen varför man väljer att lägga max effekten i vid ett visst varvtal (försöker komma så nära som möjligt) brukar bero på drivlinan, vilka däck man kan få in i hjulhusen/är tillåtna enl. reglementet mm.
Stor skilnad på max effekt och hur brett register en motor har som det ser ut som att ni diskuterar här.
Nästan lite varning i samma klass (ok inte samma klass ) som jag hörde av en tjej på jobbet idag, hon inte fattade skilnaden mellan hjul och däck, hon är säljare.
Jag reflekterade aldrig över effekten eftersom den som du säger beror på så många andra saker, än fast den i det här fallet förmodligen var rödblockare modell någorlunda standard, var just det där med obefintligt vrid under 6000 varv som jag menade. Var nog lite otydlig i min citering.
Är det en ren rejsmotor eller en riktigt vass gatmotor man bygger ser jag ingen anledning att ha mer än 2-300 nm under 5000rpm då man nästan enbart använder det på transportsträckor. Tänker i första hand på rakt-fram-åka-bilar nu, åker man bana kommer man förmodligen att använda ett bredare varvtalsområde?
På dom allra flesta motorer kommer max effekten att hamna högre upp i varvtalsområdet än max vridet eftersom som du säkert vet varvtalet har betydelse för effekten, så som jag ser det så stryper man därför ner maxvridet på varvtalen en bit under max effekt för att få det att hålla bättre.
Tror att det är samma sak som du menar.