Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Performance

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 49
321
Projekt / Re:v-12 power
« skrivet: oktober 04, 2006, 18:46:54  »
Det här blir grymt!  :D

Ska du inte slipa bort BMW texten på insugen? Då kan polisen leka gissningsleken när du blir stoppad  :P

322
Trimning / Re:Rakarör avgassystem
« skrivet: oktober 02, 2006, 19:19:14  »
Jepp, det är inte helt ovanligt att man ser att slutröret skjuter ut mer bakom kofångaren när bilen är varm än kall när man har rostfritt system, iaf när man kör turbo, blir väl inte riktigt lika varmt med sugmotor.
Tror det beror lite på vilken kvalitet det är på materialet men det är nog bäst att vara på den säkra sidan och se till att man har en eller två extra centimetrar till godo så inte avgassystemet slår emot karossen när avgassystemet blir varmt.

Du nämde att det kan ha med kvaliten att göra... Vad tror ni om man skulle skaffa 2.5"rostfritt från simons och sätter på en annars helt orginal 360GL med en B200F motor? blir det sådana expanderingar som nämndes tidigare?

Tror inte att du ser nån större skillnad med ögonen, kanske om du mäter, det är ju trots allt inte så fruktansvärda temperaturer på sugmotorer.

323
Teknik / Re:Tändning
« skrivet: oktober 02, 2006, 19:13:34  »
kör F.
har inte satt in 16v än.
den har verkligen ingen ork.


B200F? Med Renix? Då kan du inte ställa tändningen.

Tror på felkuggad kamrem eller kass topp. Är kompressionsförhållandet ändrat i toppen?

324
Slask / Re:Tshirts
« skrivet: oktober 02, 2006, 18:57:59  »
Fick min idag också, riktigt snygg och passade som smäck  8)

Härligt jobbat David!

325
Projekt / Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« skrivet: oktober 02, 2006, 18:54:48  »
Kul att du kommit igång med MS'n'S bygget!
Vad har du för låda? Det där paketet kan väl aldrig få plats i den "vanliga" lådan?

326
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: oktober 02, 2006, 18:49:05  »
Har en riktigt fräsch kylare till 300-serien med Volvo motor, nån som behöver?

Ett stycke B23A med frontmonterad M47 låda kommer att lyftas ur i veckan här om allt går enligt planerna. Motorn är lite trött och kan behövas ses över om den ska sitta i nån fin bil. Delar eller komplett motorpaket nån?

Svanhalsinsug till 8ventilare nån? Säljes helst tillsammans med komplett B230E motor men kan säljas löst.

Lägg ett bud och hjälp min ekonomi och mina trimplaner!  :)

327
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: oktober 02, 2006, 09:02:18  »
Jag önskar att jag kunde göra annat än att hålla med dig Johan  8)

Vill du ha tillbaka minuset? Jag har ändå inget bättre för mig än att sitta här och klicka på kvällarna så jag kan fixa det om du ber snällt  ;)


OOOOHHH titta så fint de blev. tack så mycket! 8)

Tråkigt nog kan jag nog inte ta åt mig äran för det första minuset, men här kommer ett så du hamnar på -2. Mycket nöje  ;)

Edit: Bra att jag inte missbrukar det här systemet....  ::)

328
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: september 28, 2006, 22:12:13  »
Jag önskar att jag kunde göra annat än att hålla med dig Johan  8)

Vill du ha tillbaka minuset? Jag har ändå inget bättre för mig än att sitta här och klicka på kvällarna så jag kan fixa det om du ber snällt  ;)

329
Teknik / Re:Balans axel
« skrivet: september 27, 2006, 00:00:29  »
Det är ju det F1 gör, dom varvar en jävla massa för att få mycket effekt.
Hur mycket vrid som en motor utveklar under 4000rpm är helt ointressant för en rakt fram åkare. Då du inte kör bilen på sådant varvtal någon gång under en repa. Det viktiga är att motorn under repan levererar en massa effekt och sen mindre vrid än vad däcken/drivlinan klarar.

Alltså är vi inne på samma spår och förstår varandra.  :)

330
Teknik / Re:Balans axel
« skrivet: september 26, 2006, 23:07:51  »
Men det finns ju dem som tycker att en optimerad motor har max effekt mellan 8-8200rpm o ett vridmoment som är obefintligt under 6000rpm.

OT: Det där var kanske lite väl extremt men det behöver ju inte vara en dålig sak att minska vridet på lägre varv, tvärtom så blir det ju bara lättare att få resten av drivlinan att hålla  :)

Själv så har jag gärna sämre vridmoment där jag har hög effekt. En F1 har ca 350nm som max vrid och det är ganska lagom, då är risken mindre att drivlinan pajar.

Vart man väljer att lägga sin max effekt när man bygger en motor beror ju på vad man har för kompförhållande, volym, cylindrar, cylinderdiameter, slaglängd, kamaxlar, längden på vevstakar, vikten på dom olika rörliga detaljerna, mm.

Sen varför man väljer att lägga max effekten i vid ett visst varvtal (försöker komma så nära som möjligt) brukar bero på drivlinan, vilka däck man kan få in i hjulhusen/är tillåtna enl. reglementet mm.

Stor skilnad på max effekt och hur brett register en motor har som det ser ut som att ni diskuterar här.

Nästan lite varning i samma klass (ok inte samma klass ;) ) som jag hörde av en tjej på jobbet idag, hon inte fattade skilnaden mellan hjul och däck, hon är säljare.

Jag reflekterade aldrig över effekten eftersom den som du säger beror på så många andra saker, än fast den i det här fallet förmodligen var rödblockare modell någorlunda standard, var just det där med obefintligt vrid under 6000 varv som jag menade. Var nog lite otydlig i min citering.

Är det en ren rejsmotor eller en riktigt vass gatmotor man bygger ser jag ingen anledning att ha mer än 2-300 nm under 5000rpm då man nästan enbart använder det på transportsträckor. Tänker i första hand på rakt-fram-åka-bilar nu, åker man bana kommer man förmodligen att använda ett bredare varvtalsområde?

På dom allra flesta motorer kommer max effekten att hamna högre upp i varvtalsområdet än max vridet eftersom som du säkert vet varvtalet har betydelse för effekten, så som jag ser det så stryper man därför ner maxvridet på varvtalen en bit under max effekt för att få det att hålla bättre.
Tror att det är samma sak som du menar.

331
Teknik / Re:Balans axel
« skrivet: september 26, 2006, 22:43:37  »
Men det finns ju dem som tycker att en optimerad motor har max effekt mellan 8-8200rpm o ett vridmoment som är obefintligt under 6000rpm.

OT: Det där var kanske lite väl extremt men det behöver ju inte vara en dålig sak att minska vridet på lägre varv, tvärtom så blir det ju bara lättare att få resten av drivlinan att hålla  :)

332
Teknik / Re:topplock
« skrivet: september 26, 2006, 22:40:38  »
Om du både har höjt kompan och ställt tändningen med E85 skulle jag tro att du har felet där. Hög kompression + mycket förtändning är trevligt, men det gäller ju att det inte spikar. Testa att ställa ner tändningen ett par grader.

Tror inte att det är vakumklockan som ställer till det för dig men det är nog ingen omöjlighet.

333
Teknik / Re:topplock
« skrivet: september 26, 2006, 16:03:26  »
Ser ut som att du har haft spikningar vid topplockspackningen. Satte du ihop motorn med B19 packning? Skulle tro att du har felet där.
Det blankare partiet innanför spikningarna, har du varit där och rensat med en kniv eller liknande? Ser ut ungefär som det, men det är bäst att fråga för att vara säker  :)

Vad visade kompressionstestet? Spikningarna bortsett från packningen bero på hög kompression eller felställd tändning, men det är inte särskilt troligt att en cylinder helt plötsligt skulle få så grymt mycket mer kompression, troligen är det dom andra som är mer slitna. Ungefär 10% diff mellan cylindrarna är okej, vilket du borde ha?

Vad kör du med för tändsystem och hur är det ställt?

334
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 25, 2006, 22:54:50  »
Ni kommer säkert att ha riktigt kul oavsett vilka tider ni kör, men jag kommer att hålla tummarna för att ni ska åka snabbt  :)

Har ni ingen kompis som har ett lustgassystem liggandes som ni kan hänga dit lite hastigt och lustigt på Emils 360? Skulle vara fränt att jämföra tiderna på standard B200F med och utan 75 hästar gas  ;D

Edit: David: var den repan på bensin eller E85?

Det var E85.

Kanske ska testa på bensin den här gången? Eller båda? Alltid kul att jämföra tider  :)

335
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: september 25, 2006, 21:32:34  »
jag är bara intresserad av en frontmonterad tyvärr.

Ska kolla igenom gömmorna men jag tror inte jag har nån sån.

336
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 25, 2006, 21:05:35  »
Ni kommer säkert att ha riktigt kul oavsett vilka tider ni kör, men jag kommer att hålla tummarna för att ni ska åka snabbt  :)

Har ni ingen kompis som har ett lustgassystem liggandes som ni kan hänga dit lite hastigt och lustigt på Emils 360? Skulle vara fränt att jämföra tiderna på standard B200F med och utan 75 hästar gas  ;D

Edit: David: var den repan på bensin eller E85?

337
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: september 25, 2006, 21:01:59  »
Hur gick rejset mot Nissan silvian?

Kvällen innan hade han vunnit 201m körningen på gatan (själv åkte jag ut i kvartsfinal pga knäckta tändstift) så jag visste redan innan att jag inte hade mycket att hämta där.
Appropå ingenting så blev Edlund här på forumet tvåa med sin Camaro, grattis Johan än en gång  :)
Åter till ämnet: det blev en ordentlig förlust, skulle ha blivit mindre om 360:n hade funkat 100% men ovanligt nog så gjorde den inte det den här gången heller. 1kilo laddtryck, fet blandning/dåliga stift än en gång gjorde en massa bludder så det var som att stå still i jämförelse med Jockes S14.
Nog för att jag hade förlorat i vilket fall men jag är bra på att komma med ursäkter, tänk om inte ordet om hade funnits....  :P

338
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 25, 2006, 20:36:08  »
Det låter kul. Hoppas att allt funkar bra för er!
Vad siktar ni på för tider?

Hornen växer ut...

Däcktryck ner, startvarv upp....  ;D

339
Projekt / Re:360 RS MK2
« skrivet: september 25, 2006, 20:14:11  »
För den intresserade kan jag länka till några bilder från helgen.  :)

Fotografer: Jocke och Jygg

http://www.pixbox.se/alb_show_id156366_page0.html

340
Evenemang / Re:Blackrace körning 4/10
« skrivet: september 25, 2006, 19:58:51  »
Annars funkar skejt hjälmar från Willys skitbra.... Billiga är dom också ;)

341
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: september 25, 2006, 19:41:42  »
Kom igen nu, är det ingen som behöver bunkra upp lite reservdelar inför vinterns trimmarplaner?

Rev nyss lös en fräsch M47R med hylsan mot transaxeln som kan skickas mer eller mindre omgående.
Eller kanske en diff komplett med hyffsade drivaxlar till fempetad låda?
Kan göra hyffsat pris vid köp av båda (särskilt ifall jag slipper böka in det på posten...)

342
Säljes / Re:360 turbo säljes
« skrivet: september 25, 2006, 19:38:51  »
HAHA!

Tror du virkelig at du får 22 for den? :)

Det er lagt mye penger i den bilen. REgn på de sakene til motoren og du kommer til en del 1000 lapper, kløtsjen kosta 4000 tror jeg++

DEt koster penger å bygge bil vettu, trodde du begynte å lære det snart jeg :P ;)

Men man får aldrig tillbaka pengarna man lägger ner på trimning, och allra minst ifall man väljer att trimma en 360.

Handen på hjärtat: hur många är beredda att betala över 20k för en 360? Oavsett om byggkostnaden ligger på 5k eller 50k.

Jag skulle tro att 12000 nog är en mer realistisk prisidé  :( Fast vem vet, med rätt köpare...

343
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: september 24, 2006, 21:02:52  »
VX3 kammen kan jag vara intresserad av om det blir av att sälja.
Fördelare med hallgivare och kabel, finns det?

Har inte kunnat hitta nån VX3 kam, det enda "lite vassare" som finns är K-kam med hemmagjort fördelarspår och jag har inte bestämt mig om jag ska sälja den eller inte.

Det finns en toppmonterad fördelare med hallgivare, dock är kablarna mellan givaren och kontaktstycket av och fördelarlock + ev. rotor måste bytas men plattan, givaren och skärmen ska vara hela. Kan kolla upp det noggrannare och knäppa några bilder om du är intresserad, som vanligt: lägg ett bud  :)

344
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: september 24, 2006, 18:41:44  »
Någon Y-kam behöver jag inte, men om du har en D eller V så är jag spekulant.
Är väl dom som sitter original på insprutarna eller? Känns lite fånigt att åka runt i en GLT med A-kam.....
Eller om du har någon som är lite vassare så vore det ännu bättre.

Har en V-kam med fördelarspår. Lägg ett bud.

Edit: kommer från B230E -87 som gått ca 17-18000mil.

345
Säljes / Re:Massvis med bildelar
« skrivet: september 24, 2006, 16:30:58  »
Hittade en Y-kam till rödblockare nyss, nån som behöver lite extra bottenvrid för släpvagnstransporter?   ;)

346
MS / Re:Tennings trigger i ms??
« skrivet: september 24, 2006, 16:19:24  »
Dom nyare LH2.4 motorerna läser 60-2 från svänghjulet, alltså måste kortet byggas om och det ska tydligen inte funka 100%.
Det är möjligt att äldre LH2.4 läser 36-1 från svänghjulet men det vet jag inte säkert, hur som helst fungerar det bättre.
Finns mer info på ms-nordic.tk
Läs igenom det forumet och guiderna då jag inte är helt säker på hur triggersignalerna ska läsas från olika svänghjul.

Det enklaste (men inte bästa) sättet är att ta en fördelare med hallgivare.

347
Avstannade Projekt / Re:Gulbrandsen Racing's Prosjekt (Oppdatert 02.09.06)
« skrivet: september 21, 2006, 21:13:19  »
Den där IC'n ser rätt så lik ut som min, om den är det så går det inte att få plats med fina böjar utan att kapa sönder nånting. Alternativet är att köra med löjligt skarpa 90 gradare men dom kommer knappast att flöda särskilt bra. Det kanse går om du höjer IC'n max och drar tryckröret mellan stötfångarfästet och strålkastaren? Men då måste du kapa ur innerskärmarna för att leda in tryckrören därifrån.

Vad har du emot att kapa egentligen? Den kan ju bara bli lättare ;)

348
Klotterplank / Re:T08Rs 360 sänkas eller inte
« skrivet: september 19, 2006, 20:59:08  »
Själv är jag svag för 60-tals Gasser stuket med markfrigång som försvarets terrängbilar. Så nej, sänk den inte  8)

Det är manligt att kränga sig fram genom kurvorna  ;D

349
Motor / Re:turbo i 360 GL
« skrivet: september 19, 2006, 20:55:51  »
Kör ni med återcirkulerande vevhusventilation? Skulle inte bli förvånad om det är den vägen oljan försvinner i så fall.

Är turbon inte glapp ska den inte dra olja den vägen.

350
Säljes / Re:Intressekoll pendlarbilar
« skrivet: september 19, 2006, 20:46:05  »
Nope, den är kvar än, killen som är intresserad har inte fått lös pengar än.  :(

351
Foto/Film / Re:Rätt snabb
« skrivet: september 19, 2006, 20:30:04  »
Kul att äntligen få se den på film!
Verkar slira en del i starten, dags att lägga lite krut på chassit kanske?  :) Den sätter ju knappt ihop sig fjädringen, vad kör ni med för fjädrar?

352
Trimning / Re:0-100 kungen?
« skrivet: september 19, 2006, 20:27:30  »
7,9sek gör RS:en 0-100 på  8)

Edit: med 155R13 från nångång på -90talet...

min föredetta 360 numera Fjabbens 360 låg på ca 7.8 sec no turbo shit 8)

Turbo det är fin skit, jag ställer gärna upp på en repa så får vi se om det är sug-shit eller turbo-shit som är värst  ;)

353
Projekt / Re:Efterlysning på en röd Volvo 360.
« skrivet: september 17, 2006, 20:56:16  »
Trevliga ostar det där, hoppas det är ET Street, ni vill ju inte vara olagliga på något sätt  ;)

354
Projekt / Re:Efterlysning på en röd Volvo 360.
« skrivet: september 17, 2006, 18:57:42  »
Vad körde du med för däck? Antar att det var dragdiagonaler?

355
Projekt / Re:Efterlysning på en röd Volvo 360.
« skrivet: september 16, 2006, 23:48:22  »
Grattis!

Fastnade någon av reporna på film eller foto?  :D

356
Teknik / Re:Plastruta på 343?
« skrivet: september 16, 2006, 23:44:50  »
Är du säker på att det är rutan och inte infästningen som sviktar?

Japp, jag är 100% säker på att rutan sviktar.

Citera
Bakluckor från 86 o framåt har rutan limmad till stommen med bättre styvhet.


Visst är det dom som går hela vägen ut till c-stolpen?
Den sorten är det inte.


Är det nån annan här som har gamla utförandet på bakluckan och kan kolla om den rutan också sviktar?

357
Klotterplank / Re:Fick en present av chefen dag
« skrivet: september 16, 2006, 19:47:45  »
Fin bil. Vad kör du i den?

vågar sätta en hel del på att han kör disel

Det får vi verkligen hoppas att han inte gör, för då fattas det ett par ADR skyltar  ;)

(Vet om att du syftade på att det är en dieselmotor)

358
Avstannade Projekt / Re:Gulbrandsen Racing's Prosjekt (Oppdatert 02.09.06)
« skrivet: september 16, 2006, 19:39:11  »
Det kan säkert fungera, men jag skulle nog inte chansa.
Köp ny turbo så slipper du jävlas med fastrostade bultar  ;)

359
Teknik / Plastruta på 343?
« skrivet: september 16, 2006, 17:10:58  »
Höll på och fingrade lite på Nilles 343DL -85 idag (gamla bakluckan där rutan inte går hela vägen ut) och vi upptäckte att bakrutan sviktar när man trycker på den.
Den är kall som glas, sviktar som plast, låter som plast när man knackar på den men det står Volvo på den. Alltså är den knappast bytt.
Alla andra rutor är i helt vanligt glas.

Den stora frågan är nu: Sitter det plastbakruta eller är det nån skum sorts glas ändå?
På RS'en är det helt vanlig glas i bakrutan, dock har jag det nyare utförandet av bakluckan på den.

360
Avstannade Projekt / Re:Gulbrandsen Racing's Prosjekt (Oppdatert 02.09.06)
« skrivet: september 16, 2006, 16:56:43  »
Ja, det måste du. Det finns ett generellt gränsvärde på det där, jag minns inte exakt men jag har för mig att olja-in/ut inte får avvika mer än ca 10-15grader från lodlinjen.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 49