Dåligt med updates här
Gustav har inte internet hemma så jag får skriva lite i hans ställe.
Efter många grubblerier, lärdomar och lösta problem så är nu Gustavs 360 GL -88 utrustad med:
- B230E underdel från 1985, viktade kolvar
- 530-topp från nån 360, planad 3 mm
- Kamrem 1 kugg kortare (Ford Sierra, Lada mfl.)
- Plant svänghjul som följde med blocket
- 360 tryckplatta och lamell
- Ställbar bränsletrycksregulator + tryckmätare
- Fördelare samt tändbox från 240 Turbo -81
- Biltema högeffekts oljekyld tändspole
- Öppet gult svampluftfilter monterat på LMM
I övrigt orginalgrejer från bilens B200F
Problemen:
- Att få vattenpumpen att täta mot block & topp
- Att få kamremmen att spåra
- Komma över kopplingsschema över tändmodulen från 240 Turbo
- Att få igång motorn, det visade sig att med 740-startmotorn orkade inte motorn runt. Då trodde vi att vi planat för mycket men med orginal 360 startmotor startar den utan problem
Resultat:
Vi provkörde en stund igår och ställde in tändningen på känn. I brist på etanol verkar den gå marginellt bättre än med B200. Vi hoppas på att det ska gå få mer effekt med etanol i tanken och tidigare tändning utan spikningar.
Motorn är rapp dock! Svarar snabbt och bra på gasen.
Tilläggas bör att det var liite halt igår så det var inte många fläckar ren asfalt att prestandatesta på.. is & snö.