Författare Ämne: Flintys 340 turbo  (läst 162555 gånger)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #200 skrivet: juli 16, 2008, 23:01:19 »
gött att de händer lite igen... ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #201 skrivet: juli 17, 2008, 17:38:17 »
Här byggs det så det sprutar delar på plats igen  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #202 skrivet: juli 17, 2008, 17:45:31 »
Kul att du kommit igång  :D  uppstart till helgen förstår jag  :)
"don't buy it if you can build it!"

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #203 skrivet: juli 17, 2008, 21:57:34 »
haha roligt att du fått suget tillbaka! :D vi får väll hoppas på en uppstart imorn då. peppar peppar:P

Ja jag hoppades på en uppstart idag men jag fick besök igår så jag blev full som en spruta inatt så det tog ett tag innan jag kom till garaget  ;D och jag hann inte klart innan det började regna, men imorgon blir det uppstart  :P

gött att de händer lite igen... ;D

Ja det känns rätt kul att meka igen, och det ska bli så jäkla kul att köra igen  :D

Här byggs det så det sprutar delar på plats igen  ;D

Haha,, jajamen  ;D
Lite bättre än när det sprutar delar från bilen,, det har jag ju också provat  ;D

Kul att du kommit igång  :D  uppstart till helgen förstår jag  :)

Japp, ska hämta 1000cc spridare imorgon och klämma i så jag kan starta så fort jag fått ihop resten.

Kostar på med en bild då motorn är på väg i då  :)

Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #204 skrivet: juli 17, 2008, 22:38:35 »
Kostar på med en bild då motorn är på väg i då  :)

Wow! Tänk om alla hade hjullastare vid motorbytet! Då hade i allafall jag bytt motor oftare  ;D
För det är väl en hjullastare?  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #205 skrivet: juli 17, 2008, 22:45:49 »
Wow! Tänk om alla hade hjullastare vid motorbytet! Då hade i allafall jag bytt motor oftare  ;D
För det är väl en hjullastare?  ::)

Japp det är en hjullastare, en L90 för att vara exakt  :)

Var lite bökigt att få i den själv men det gick tillslut
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #206 skrivet: juli 18, 2008, 21:37:13 »
Uppstartad !!!!!!!  :D :D :D

Fick Redhead att filma uppstarten och jag fick dom till min mobil men min dator tror jag har fått päls eller nåt för den vägrar ladda ner filmerna  ??? ???

Men nu är jag så glad att jag ska fira med en kall 2,8  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #207 skrivet: juli 18, 2008, 23:08:15 »
Uppstartad !!!!!!!  :D :D :D

Fick Redhead att filma uppstarten och jag fick dom till min mobil men min dator tror jag har fått päls eller nåt för den vägrar ladda ner filmerna  ??? ???

Men nu är jag så glad att jag ska fira med en kall 2,8  ;D

Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #208 skrivet: juli 20, 2008, 10:31:06 »
Uuuäh  :'( sitter och småsurar lite för mig själv för dragracingen som skulle varit idag på Karlstad gamla flygfält men blev inställt pga regn.
Bilen som var lastad, klar och redo för nya utmaningar fick stå kvar och skämmas helt enkelt. Jaja jag får se fram emot Råda i augusti helt enkelt  :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #209 skrivet: juli 20, 2008, 11:25:42 »
regn tusan vad synd! :( men det kommer flera tillfällen hoppas vi på! :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #210 skrivet: juli 20, 2008, 20:44:31 »
Näe va synd, och du som byggt som tusan för att få ihop bilen!

Du får väl gasa lite på gatan och lägga upp en film sålänge!?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #211 skrivet: juli 26, 2008, 11:02:10 »
Trevligt trevligt hehe  ;)
Overpressure is the shit

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #212 skrivet: augusti 09, 2008, 11:41:33 »
Ja lite bilder på lagren i den gamla B23 som det var sånt oväsen i,, kan inte förstå varför det knackade så hårt  ::)



2-3 augusti var jag till Råda och skulle köra, hela lördagen regnade bort så dte var bara att åka hem besviken och blöt för att ställa in sig på söndagens race, det såg inte lovande ut men det lyckades att torka upp såpass att det blev nästan två omgångar.

Jag fick bara köra två gånger,, eller ja, starta två gånger iaf. Knäckte drivlinan i andra repan för det var ett fruktansvärt fäste, så dom hade verkligen lyckats att preparera banan med Trackbite.
Första repan föll motorn igenom då jag inte körde nog länge på startlaunchen så jag tappade turbotrycket, men det kunde ha blivit en bra tid om det hade gått hela vägen 60 fot på 1,8 och sluthastighet på 134 km/h men det blev bara 10, 85 eller vad det var.

Andra repan kom jag inte av startplattan ens då det bara small till när jag släppte kopplingen,, tror att jag drog av momentstången eller nåt för alla växlar försvann.

En blöt bild från lördagen



Och nu har flinty tröttnat lite, både på att det inte håller och att en del personer inte gillar min bil så nu blir det ändring på det.

Motor ur,,, igen



Motorrum, nästan helrensat



Inredning ganska spartansk



Planen är nu som följer, bilen ska se ut som original med inredning och allt dock ska allt vara extremt lättat utan att det ska synas.
Motor ska flyttas bakåt, annan växellåda, annan bakaxel (har inte bestämt mig för vad jag ska använda för typ av axel, har att välja på Volvos 1031 eller en klump från Ford Scorpio)
Exteriören kommer att vara samma buckliga och rostiga som den alltid sett ut bara för att reta ännu mer personer som kommer att bli frånåkta *morr*
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #213 skrivet: augusti 09, 2008, 15:04:11 »
Andra repan kom jag inte av startplattan ens då det bara small till när jag släppte kopplingen,, tror att jag drog av momentstången eller nåt för alla växlar försvann.
Surt sa räven om drivlinan.. kanske hylsan till växellådan?


Citera
Och nu har flinty tröttnat lite, både på att det inte håller och att en del personer inte gillar min bil så nu blir det ändring på det.
Vad är det som inte gillas?


Citera
Planen är nu som följer, bilen ska se ut som original med inredning och allt dock ska allt vara extremt lättat utan att det ska synas.
Motor ska flyttas bakåt, annan växellåda, annan bakaxel (har inte bestämt mig för vad jag ska använda för typ av axel, har att välja på Volvos 1031 eller en klump från Ford Scorpio)
Exteriören kommer att vara samma buckliga och rostiga som den alltid sett ut bara för att reta ännu mer personer som kommer att bli frånåkta *morr*
KUL med en sleeper! Gillar det du skriver.
Hoppas på att du väljer Scorpioklumpen, för den är väl inte stelaxlad?

Lycka till, kör hårt och glöm inte att uppdatera här så vi vet att du inte säljer bilen och börjar tälja smörknivar eller nåt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #214 skrivet: augusti 10, 2008, 12:06:59 »

 
Citera
Vad är det som inte gillas?

För att ta det från början så gjorde en otroligt klantig sak när jag skulle varmköra drivlinan på förra racet i fjol, den blev upphissad på en domkraft och jag började varmköra drivlinan. Mitt i all nervositet inför racet kom jag på att jag skulle hämta datorn bakom bilen, tänker mig inte för och går ur bilen utan att lägga ur växel.
Då var det några från tävlingsledningen som kom och pratade med mig om det och sa att så får man absolut inte göra (vilket är självklart när jag ser på det i efterhand :-[).
Sen var det två gånger till dom kom och pratade med mig om det samma tävling, det kan jag mycket väl acceptera när jag gjort fel, erkände att jag gjort väldigt fel och bad om ursäkt och lovade att något liknade skulle aldrig hända igen.
Trodde sedan att denna sak var utredd och avklarad, men redan direkt när jag kom på morgonen på lördagen så var dom på mig om detta, jag förklarade att jag inte ens skulle varmköra drivlinan ens under hela helgen för att vara på den säkra sidan.
Sen under förarmötet var det upp på tal om varmkörning, pallbockar osv.
Kan ju vara klokt att ta upp tänkte jag.

Hela lördagen regnade ju bort så bilen stod ju bara, sedan på söndagen när solen väl dök upp och det drog ihop sig till race skulle jag starta upp motorn och varmköra den, efter några sekunder började det ryka från grenröret pga vatten på avgasbandaget så jag slog av motorn, öppnade låset till huven gick ut och öppande huven, gick sedan tillbaka och startade upp igen och fortsatte varmköra.
Tror du inte på fan att det kommer en och säger att det var någon som sett mig varmköra bilen med motorn på utan att sitta i bilen!!! Fan då höll jag på att explodera, jag sa att jag är klantig med fan inte dum i huvudet, är det något som jag tagit till mig så är det ju det där med varmkörning osv, med tanke på att jag hört det hela tiden på tävlingen förra året, sedan på lördagen, på förarmötet osv,,,
Svaret blev bara : -Jaja, då står det ord mot ord,,,

Så till nästa år för allas trygghet ska jag koppla en lampa som blinkar på taket kopplat till bränslepumpen, så när den går blinkar skiten. När den inte blinkar, så går inte bränslepumpen och därmed motorn. Då torde det bli slut på alla spekulationer.


Citera
KUL med en sleeper! Gillar det du skriver.
Hoppas på att du väljer Scorpioklumpen, för den är väl inte stelaxlad?

Ja precis, det är en klump till en delad axel. Vet dock inte hur hållbar den är men jag kanske får prova och se hur mycket den tål  ;D
Det som är fördelen med 1031-axeln är att jag kan köpa en billig diffspärr på ebay, men scorpio-klumpen vet jag inte hur det finns diffar till, original finns det på en del men vet inte hur bra dom håller.

Citera
Lycka till, kör hårt och glöm inte att uppdatera här så vi vet att du inte säljer bilen och börjar tälja smörknivar eller nåt  ::)

Hahaha,, ja det är ju klart,, haha smörknivar  ;D

Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #215 skrivet: augusti 21, 2008, 21:51:50 »
Står de stilla nu igen ell? ???
Overpressure is the shit

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #216 skrivet: augusti 21, 2008, 21:52:29 »
Undrar också hur det går. Håller tummarna  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #217 skrivet: augusti 21, 2008, 22:38:04 »
Undrar också hur det går. Håller tummarna  :)

Jag håller oxå tummarna..

Antar att bilen inte hoppar igång igen förrens till nästa säsong men det är aldrig för tidigt för att börja bygga och nåt litet kan du väl göra för att hålla oss lugna?  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #218 skrivet: augusti 21, 2008, 23:50:39 »
han jobbar rumpan av sej den lilla illern.. så de står väl lite stilla nu.
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #219 skrivet: augusti 22, 2008, 00:27:47 »
Japp,  :) det är precis så det är. Jobbar och står i,,, förra helgen blev det inget då jag hade fullt upp och trodde även att denna helgen skulle bli garagelös då jag lovat bort mig att snickra vid grannen,,, men som det ser ut så kommer det nog att bli garage redan imorgon  :D

Bilen står likadan som på dom senaste korten, få se hur mycket jag hinner med, kommer inte att kunna meka hela helgen då grannen kommer tillbaka på lördag kväll.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #220 skrivet: oktober 03, 2008, 19:34:43 »
Händer det nått ? Hoppas på det i allafall  :D
"don't buy it if you can build it!"

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #221 skrivet: oktober 10, 2008, 18:04:56 »
Händer det nått ? Hoppas på det i allafall  :D

Mja,, har inte hänt så mycket med själva bilen, men dock har jag rivit ner bakaxelbryggan på scorpion och tagit loss klump, nav och drivaxlar.
Ska kapa av en del av länkarmen från scorpion och svetsa fast på 340 axel så den kommer att bli ca 20 mm bredare på var sida, det är så att jag slipper korta drivaxlarna.

Men det går lite tungt just nu,, har väl även i stort sett bestämt mig för att säga upp mig från jobbet då jag inte trivs med det.
Men lugn, bara lugn,,  ;) helt plötsligt så kommer lusten tillbaka till lilla flinty och då brakar det till i garaget  ;D

Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #222 skrivet: juni 05, 2009, 16:49:01 »
Bil ska säljas. Tråd låst.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #223 skrivet: oktober 09, 2009, 19:50:21 »
Bil ska säljas. Tråd låst.

Såld? För i så fall flyttar jag tråden till "avstannade projekt"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.