Författare Ämne: Volvo 360 gl -88, Bre-60  (läst 202399 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #200 skrivet: oktober 26, 2008, 19:31:16 »
Har du sett den här listan Kasi?



Du kan ju gott nöja dig med vanliga sierrafjädrar som ej är förstärkta då de enligt denna listan är obetydligt mjukare. Men priset är detsamma hos Biltema.

Själv hade jag nog velat ha förstärkta 245-fjädrarna men dels vet vi inte om de säkert passar än och dels var de lite dyrare.
Annars får det nog bli 745/945 förstärkta. Vill inte ha jättehårt. Bara tillräckligt för att få ok väghållning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #201 skrivet: oktober 27, 2008, 15:16:55 »
Har du sett den här listan Kasi?

Du kan ju gott nöja dig med vanliga sierrafjädrar som ej är förstärkta då de enligt denna listan är obetydligt mjukare. Men priset är detsamma hos Biltema.

Själv hade jag nog velat ha förstärkta 245-fjädrarna men dels vet vi inte om de säkert passar än och dels var de lite dyrare.
Annars får det nog bli 745/945 förstärkta. Vill inte ha jättehårt. Bara tillräckligt för att få ok väghållning.
Oj, vilken trevlig tabell :) Det känns ju som att nr. 13 och 14 är bäst om den ska gå som bruksbil och de ger väl lagom med stabilitet, men jag tror nog ändå på sierra-fjädrarna + tjockare olja i stötdämparna.

Den kommer med stor sannolikhet bli lägre sen också, och då bör jag ha så lite fjädringsväg som möjligt. Hade tänkt mig att sänka ca 1,5 cm (andra bilden).

Edit: Tog bort bilden i quote:n
/FREJ
« Senast ändrad: oktober 27, 2008, 19:09:23 av FREJ »
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #202 skrivet: oktober 27, 2008, 16:22:07 »
Nu har jag lärt mig min andra läxa (den första var när jag åkte i diket på en snöig skogsväg)... Det ÄR svårt att sladda med väldigt breda däck och makalöst krängigt chassi! Resultatet av lite väl mycket vilja blev att min högra framfälg fick smaka på refug :'(

Det blev till en början väldigt brett, för brett i rondellen, och sen greppade det som en jäkla formel 1 och jag hann inte styra tillbaka och sen sa det "pang!" på ett metalliskt och väldigt obehagligt vis. Men mot all förmodan klarade sig fälgen bra, bara en massa hack och sånt som jag sandpapprade lite på och jag fick göra en framvagnsinställning... Bevis på kvalité från både volvo och tyskland (tyska fälgar) :)

Nu är jag lite arg för att jag inte har möjlighet att fixa med bilen som jag vill, går i skolan och har inga pengar, men jävlar asså, nu behöver jag både coilovers, banhardstag och andra diverse hjulupphängningsmodifikationer, mer effekt och allt annat som jag inte har råd med, usch, ne nu får jag lugna ner mig lite. Skolhelvete...
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #203 skrivet: oktober 27, 2008, 19:13:49 »
Nu har jag lärt mig min andra läxa (den första var när jag åkte i diket på en snöig skogsväg)... Det ÄR svårt att sladda med väldigt breda däck och makalöst krängigt chassi! Resultatet av lite väl mycket vilja blev att min högra framfälg fick smaka på refug :'(

Det blev till en början väldigt brett, för brett i rondellen, och sen greppade det som en jäkla formel 1 och jag hann inte styra tillbaka och sen sa det "pang!" på ett metalliskt och väldigt obehagligt vis. Men mot all förmodan klarade sig fälgen bra, bara en massa hack och sånt som jag sandpapprade lite på och jag fick göra en framvagnsinställning... Bevis på kvalité från både volvo och tyskland (tyska fälgar) :)

Nu är jag lite arg för att jag inte har möjlighet att fixa med bilen som jag vill, går i skolan och har inga pengar, men jävlar asså, nu behöver jag både coilovers, panhardstag och andra diverse hjulupphängningsmodifikationer, mer effekt och allt annat som jag inte har råd med, usch, ne nu får jag lugna ner mig lite. Skolhelvete...

Ajdå, men tur att det gick bra trots allt. Och skönt att du vågar använda bilen trots dina fina fälgar  :)

Det är inte bara dumt att inte ha pengar och kunna köpa allt på en gång. Du får smaka på varje förändring länge så du vet precis känslan före och efter varje enskilt ingrepp. Och njuta av de små framgångarna!

Håll elden vid liv!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #204 skrivet: oktober 27, 2008, 19:21:02 »
Blev inte fälgen i obalans av detta?

Känner redan igen detdär med att gå i skola och inte ha pengar över till bilen  :-[ Och då har jag bara studerat i knappt 2 månader  >:(


Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #205 skrivet: oktober 27, 2008, 19:46:30 »
Nu har jag lärt mig min andra läxa (den första var när jag åkte i diket på en snöig skogsväg)... Det ÄR svårt att sladda med väldigt breda däck och makalöst krängigt chassi! Resultatet av lite väl mycket vilja blev att min högra framfälg fick smaka på refug :'(

Det blev till en början väldigt brett, för brett i rondellen, och sen greppade det som en jäkla formel 1 och jag hann inte styra tillbaka och sen sa det "pang!" på ett metalliskt och väldigt obehagligt vis. Men mot all förmodan klarade sig fälgen bra, bara en massa hack och sånt som jag sandpapprade lite på och jag fick göra en framvagnsinställning... Bevis på kvalité från både volvo och tyskland (tyska fälgar) :)

Nu är jag lite arg för att jag inte har möjlighet att fixa med bilen som jag vill, går i skolan och har inga pengar, men jävlar asså, nu behöver jag både coilovers, panhardstag och andra diverse hjulupphängningsmodifikationer, mer effekt och allt annat som jag inte har råd med, usch, ne nu får jag lugna ner mig lite. Skolhelvete...

Ajdå, men tur att det gick bra trots allt. Och skönt att du vågar använda bilen trots dina fina fälgar  :)

Det är inte bara dumt att inte ha pengar och kunna köpa allt på en gång. Du får smaka på varje förändring länge så du vet precis känslan före och efter varje enskilt ingrepp. Och njuta av de små framgångarna!

Håll elden vid liv!
Haha, det stämmer :) Man blir liksom nöjd med små framsteg. Styrningen blev faktiskt bättre av framhjulsinställningen, så det va ju inte bara dåligt ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #206 skrivet: oktober 27, 2008, 19:51:34 »
Blev inte fälgen i obalans av detta?

Känner redan igen detdär med att gå i skola och inte ha pengar över till bilen  :-[ Och då har jag bara studerat i knappt 2 månader  >:(


Jag va helt säker på att den skulle ha blivit skev precis efter smällen, men det va bara en liten buckla och massa jack, så jag blev lite glatt överraskad :) Mycket bra material i de där fälgarna.

Hmm, ja det är surt, men för mig är det inte så långt kvar, tar ju studenten i sommar och sen kanske jag får mecka i ett nybyggt garage med svets och massa sånt, så jag har mycket att se fram emot :)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #207 skrivet: oktober 29, 2008, 12:05:44 »
Nu bidde det äntligen svart! :D Blanksvart denna gången, även snäppet mörkare.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #208 skrivet: oktober 29, 2008, 19:37:59 »
Nu bidde det äntligen svart! :D Blanksvart denna gången, även snäppet mörkare.

Snyggt!
Vad var det för märke på färgen den här blanka färgen.. och vilket var det på den matta  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #209 skrivet: oktober 30, 2008, 13:34:45 »
Nu bidde det äntligen svart! :D Blanksvart denna gången, även snäppet mörkare.

Snyggt!
Vad var det för märke på färgen den här blanka färgen.. och vilket var det på den matta  ???
Auto K heter den, köpte den på mekonomen (tre burkar gick åt...), jag använde samma förra gången, men det blev nog bara bättre och jämnare lager denna gången.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #210 skrivet: oktober 30, 2008, 15:10:12 »
Min bil har gjort mig pissförbannad! Jag köpte ju, som sagt, ett nyrenoverat batteri för inte så länge sedan som tills nu har funkat perfekt, men efter att jag skruvade på bakljusen efter bläckningen så råkade jag nog ladda ur det med lite för mycket kontrollering av ljuset, så bilen startade inte dagen där på. Fick putta ner den för en backe (med mig i!) och försökte putta igång den, men den va stendöd! Jag tror att elen inte räckte till att driva bränslepumpen, så dött va batteriet.

Efter att min kompis hade blivit tvungen att gå upp extra tidigt för att hjälpa till med startkablar så fick jag igång den, och sen gick den igång utan startkablar också, då batteriet va bra, trodde jag...

Idag startade den inte heller! Nästan helt dött. Kan det va något som är på hela tiden eller har batteriet fått fnatt pga de snabbt sjunkande temperaturerna? Har ingen lust att köpa ännu ett batteri.
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #211 skrivet: oktober 30, 2008, 15:28:15 »
Kolla om din generator laddar som den ska.

Ladda först batteriet så du vet att det är i skick. Mät sedan spänningen på fulladdat batteri. Stoppa sen i det i bilen och mät spänningen på batteriet med bilen igång. Med bilen igång borde spänningen stiga någon volt.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #212 skrivet: oktober 30, 2008, 17:48:01 »
Kolla om din generator laddar som den ska.

Ladda först batteriet så du vet att det är i skick. Mät sedan spänningen på fulladdat batteri. Stoppa sen i det i bilen och mät spänningen på batteriet med bilen igång. Med bilen igång borde spänningen stiga någon volt.
Ok, ska testas när jag får tid över. Låter som en trolig anledning.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #213 skrivet: oktober 30, 2008, 20:07:43 »
Kolla om din generator laddar som den ska.

Ladda först batteriet så du vet att det är i skick. Mät sedan spänningen på fulladdat batteri. Stoppa sen i det i bilen och mät spänningen på batteriet med bilen igång. Med bilen igång borde spänningen stiga någon volt.

Generatorn ska ge 13.8 volt och batteriet fulladdat och inkopplat ska ligga på 12 volt ungefär.

Ett bilbatteri tål inte att laddas ur helt. Kan gå att liva upp det många gånger... eller inte. Kan bli opålitligt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #214 skrivet: oktober 30, 2008, 20:17:56 »
Kolla om din generator laddar som den ska.

Ladda först batteriet så du vet att det är i skick. Mät sedan spänningen på fulladdat batteri. Stoppa sen i det i bilen och mät spänningen på batteriet med bilen igång. Med bilen igång borde spänningen stiga någon volt.

Generatorn ska ge 13.8 volt och batteriet fulladdat och inkopplat ska ligga på 12 volt ungefär.

Ett bilbatteri tål inte att laddas ur helt. Kan gå att liva upp det många gånger... eller inte. Kan bli opålitligt.
Oj :O hoppas det inte är förstört då. Men det har hållt väldigt bra tills nu, men får väl se vad siffrorna säger sen.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #215 skrivet: november 02, 2008, 16:11:09 »
Jag tror inte att generatorn är sönder, men den beter sig lite underligt...

Laddade upp batteriet och det höll sig bra sen, och då laddade generatorn lite under 14v, så det funkade, men när jag testade bilen dagen efter så laddade generatorn olika beroende på motorvarv. När jag varvade så laddade den normalt, men på tomgång laddade den ca 12v  :-\ Det är nog dags att se över den trots allt.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #216 skrivet: november 02, 2008, 18:00:42 »
Jag tror inte att generatorn är sönder, men den beter sig lite underligt...

Laddade upp batteriet och det höll sig bra sen, och då laddade generatorn lite under 14v, så det funkade, men när jag testade bilen dagen efter så laddade generatorn olika beroende på motorvarv. När jag varvade så laddade den normalt, men på tomgång laddade den ca 12v  :-\ Det är nog dags att se över den trots allt.

Vet inte men tror jag hade 13.8volt på tomgång, nån  som kan bekräfta att det ska vara så?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #217 skrivet: november 02, 2008, 18:35:54 »
kanske dags att byta kolen.

min laddade ca 14V på tomgång

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #218 skrivet: november 02, 2008, 19:57:06 »
kanske dags att byta kolen.

min laddade ca 14V på tomgång
Jo, misstänker det. Men ibland laddar den bra, men jag byter nog iaf.
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #219 skrivet: november 02, 2008, 20:58:56 »
hur är remmen i skick då? Kanske lönar sig att byta den med  :) Kolla samtidigt så lagren är i skick i generatorn  :)

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #220 skrivet: november 02, 2008, 21:47:04 »
hur är remmen i skick då? Kanske lönar sig att byta den med  :) Kolla samtidigt så lagren är i skick i generatorn  :)
Jo, en kompis misstänkte att det kunde va remmen, så jag får se över den med. Men nu börjar skolan så nu har jag ingen tid...  :-\
En gång 300, alltid 300!

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #221 skrivet: november 29, 2008, 23:21:48 »
Hur går det med Driftmobilen?
Du får ju inte tappa sugen nu - men d kanske är mycket i skolan i början?
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #222 skrivet: november 30, 2008, 13:35:10 »
Hur går det med Driftmobilen?
Du får ju inte tappa sugen nu - men d kanske är mycket i skolan i början?
Nja, det går så där, batteriet har gett upp igen, så jag kan inte ens köra den för tillfället :/ Men jag ska faktiskt försöka hålla den borta från vägsalt ändå, så det får bli att cykla i vinter.

Blir nog inte för än nästa höst som saker och ting börjar hända på riktigt, eftersom jag då förhoppningsvis både har pengar och verkstad, men får kanske på extraktorgrenrör till våren iaf :)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #223 skrivet: december 03, 2008, 16:26:00 »
Möjligtvis ändrade planer!

Blev plötsligt jäkligt sugen på en volvo 5:a, så har jag planer på att kanske köpa en volvo 850 GLT-motor och trycka i min lilla 360, 20v på 170 hk och 220 Nm :D

Men jag får se, är bara spekulationer än så länge, men fan vilken bil det kan bli :) Vad tror ni?
En gång 300, alltid 300!

Patte

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #224 skrivet: december 03, 2008, 16:40:55 »
jag föredrar nog rödblock,men det blir nog heftigt med en t5a i en 360 8) :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #225 skrivet: december 03, 2008, 18:09:47 »
Möjligtvis ändrade planer!

Blev plötsligt jäkligt sugen på en volvo 5:a, så har jag planer på att kanske köpa en volvo 850 GLT-motor och trycka i min lilla 360, 20v på 170 hk och 220 Nm :D

Men jag får se, är bara spekulationer än så länge, men fan vilken bil det kan bli :) Vad tror ni?

Självklart blir det ballt, "ingen" har gjort det innan och ljudet ur 5an är jäkligt gott, särskillt med annat avgas än original 850/V70!

Annars är jag själv sån som föredrar rödblock jag med men utöver det är jag inte särskillt konservativ  ;)

Kolla här innan du drömmer dig för långt!: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2284.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #226 skrivet: december 04, 2008, 15:26:14 »
Möjligtvis ändrade planer!

Blev plötsligt jäkligt sugen på en volvo 5:a, så har jag planer på att kanske köpa en volvo 850 GLT-motor och trycka i min lilla 360, 20v på 170 hk och 220 Nm :D

Men jag får se, är bara spekulationer än så länge, men fan vilken bil det kan bli :) Vad tror ni?

Självklart blir det ballt, "ingen" har gjort det innan och ljudet ur 5an är jäkligt gott, särskillt med annat avgas än original 850/V70!

Annars är jag själv sån som föredrar rödblock jag med men utöver det är jag inte särskillt konservativ  ;)

Kolla här innan du drömmer dig för långt!: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2284.0
Okej, hade lite bråttom när jag skrev så han inte söka innan, men tack för länken. Har inga direkta erfarenheter av varken rödblockarna eller vitblockarna, men jag är väldigt sugen på att få i nåt nyare. Ska försöka få tag på en billig motor sen får jag se hur det ser ut, men inget är ju omöjligt :P

Och det kommer inte bli en t5:a, utan glt-motorn, ska nämligen använda original drivlina hade jag tänkt och den effekten klarar inte drivlinan riktigt. Vill bervara viktfördelningen ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #227 skrivet: december 14, 2008, 17:28:35 »
Photoshop bild. Men det skulle ju faktiskt inte va helt fel med vita blinkers :) Eller vad tycks? Sidoblinkersen är bläckad också.
En gång 300, alltid 300!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #228 skrivet: december 14, 2008, 17:39:56 »
sitter själv och funderar på vad jag ska ha för motor i min...
har en 2liters vitblock med 10 ventiler och en b230 i garaget.
 det jobbiga med vitblockarna är att det inte är lika enkelt att få det att passa men vilket gott ljud!!!

och rödblockarna är ju välkända för att gå även om man försöker ha ihjäl dom :D

så för mig blir det nog rödblock till att börja med dessutom är rödblock dom billigaste motorerna att trimma

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #229 skrivet: december 14, 2008, 17:55:12 »
sitter själv och funderar på vad jag ska ha för motor i min...
har en 2liters vitblock med 10 ventiler och en b230 i garaget.
 det jobbiga med vitblockarna är att det inte är lika enkelt att få det att passa men vilket gott ljud!!!

och rödblockarna är ju välkända för att gå även om man försöker ha ihjäl dom :D

så för mig blir det nog rödblock till att börja med dessutom är rödblock dom billigaste motorerna att trimma
Håller med. Det finns väl egentligen fler fördelar med rödblockarna, men jag är ändå sugen på en 5:a, men får se hur det blir. Ska försöka få lite mer krut i b200:an till att börja med, men siktar inte så högt längre tror jag, lär ju räcka ganska bra med runt 150 hk i en bruks/lekbil ändå :)
En gång 300, alltid 300!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #230 skrivet: december 14, 2008, 18:40:58 »
din ser mer ut som en polerad glidarbil än en lekbil :)

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #231 skrivet: december 14, 2008, 19:00:27 »
din ser mer ut som en polerad glidarbil än en lekbil :)
Hehe, tack antar jag :) Men den körs inte riktigt som en glidarbil om man säger så ;) Har lyckats köra lite väl hårt ibland, men den verkar hålla ihop bra.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #232 skrivet: december 19, 2008, 20:07:45 »
Köpte en H-kam av nilsan här på forumet idag. Kollade runt lite i trimningstråden och läste att man ska ställa in kamdrevet (ställa "tillbaks") och ställa fram tändningen, efter lite fundering tror jag att jag kom på varför.



Med tidigare stängning av insugsventilen så täpper den till tidigare (om det original är så att kolven hinner gå upp en bit innan det täpper, men det vet jag inte) och man får då mer bränsle och syre i cylindern som ger högre kompression = mer effekt, och så ställer man väl fram tändningen så att kolven inte hinner gå ner så långt innan det tänder, utan så att det tänder så fort den börjar gå ner och ger då en längre tids tryck = bättre "tryck" i motorn.

Har jag fått det helt om bakfoten? Vill gärna förstå logiken i det innan jag börjar pilla.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #233 skrivet: december 20, 2008, 09:30:18 »
Köpte en H-kam av nilsan här på forumet idag. Kollade runt lite i trimningstråden och läste att man ska ställa in kamdrevet (ställa "tillbaks") och ställa fram tändningen, efter lite fundering tror jag att jag kom på varför.



Med tidigare stängning av insugsventilen så täpper den till tidigare (om det original är så att kolven hinner gå upp en bit innan det täpper, men det vet jag inte) och man får då mer bränsle och syre i cylindern som ger högre kompression = mer effekt, och så ställer man väl fram tändningen så att kolven inte hinner gå ner så långt innan det tänder, utan så att det tänder så fort den börjar gå ner och ger då en längre tids tryck = bättre "tryck" i motorn.

Har jag fått det helt om bakfoten? Vill gärna förstå logiken i det innan jag börjar pilla.

Har du läst att man ska ha ställbart kamdrev med H-kam? Original är det ju inte det men skadar ju aldrig att kunna justera.
Tändningen eller gnistan kommer ju FÖRE över dödpunkt, man har aldrig så sen tändning att den tänder efter att kolven har vänt för då missar man massa "effekt" eftersom det tar en stund innan gnistan och flamman den skapar skapat en explosion.
10-15° före övre dödpunkt brukar det ju vara på tomgång sen under hög belastning på lägre varv stiger det värdet till ~40° för att sen sjunka lite om man varvar högt.

Svårt det där med tändning, bara en massa teori och känsla och man får inget svar från motorn om man gör rätt eller fel. Knackar det har man ju absolut för tidig tändning men annars?

Kul med H-kam!  :D

Skulle vara kul om du mätte prestandan före och efter kam om du vill det  :)
« Senast ändrad: december 20, 2008, 09:42:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #234 skrivet: december 20, 2008, 16:04:40 »
Har du läst att man ska ha ställbart kamdrev med H-kam? Original är det ju inte det men skadar ju aldrig att kunna justera.
Tändningen eller gnistan kommer ju FÖRE över dödpunkt, man har aldrig så sen tändning att den tänder efter att kolven har vänt för då missar man massa "effekt" eftersom det tar en stund innan gnistan och flamman den skapar skapat en explosion.
10-15° före övre dödpunkt brukar det ju vara på tomgång sen under hög belastning på lägre varv stiger det värdet till ~40° för att sen sjunka lite om man varvar högt.

Svårt det där med tändning, bara en massa teori och känsla och man får inget svar från motorn om man gör rätt eller fel. Knackar det har man ju absolut för tidig tändning men annars?

Kul med H-kam!  :D

Skulle vara kul om du mätte prestandan före och efter kam om du vill det  :)
Okej, tack för infon, blev nog lite förvirrad i går då ;) Då är det alltså onödigt att ställa kamdrevet med H-kam? De kanske redan har ett annat läge än originalkamen?

Tändningen får jag väl se om jag vågar mixtra med. Men om jag har tid och någon hyfsat erfaren med så skulle man väl kunna få ut några pollar till på det sättet, och det är ju lockande.

Har tyvärr ingen möjlighet att mäta effekten, skulle vart kul, men jag kan göra en detaljerad undersökning så kan vi försöka uppskatta något rimligt resultat :) Kommer även på extraktorgrenrör någon gång efter jul.

Apropå extraktorgrenrör; förändras motorljudet med ett sådant installerat? Smällarna från motorn borde ju komma ut mer jämt och ge ett annorlunda ljud, eller?
« Senast ändrad: december 20, 2008, 16:06:14 av Kasi »
En gång 300, alltid 300!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #235 skrivet: december 20, 2008, 16:10:08 »
Du bör plana av toppen ca 1,5-2mm för att få upp kompett som kammen
kräver,annars kommer du inte märka nån effekt skillnad  :P
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #236 skrivet: december 20, 2008, 16:16:25 »
då skulle Kamen passa bra till mig då ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #237 skrivet: december 20, 2008, 16:25:50 »
Du bör plana av toppen ca 1,5-2mm för att få upp kompett som kammen
kräver,annars kommer du inte märka nån effekt skillnad  :P
Okej, får snacka med hasse66 och se om han vill ta in en topp efter jul då, vill ha klart den till elmia som sagt ;) Vad är maxplaning med H-kam, eller va rekommenderas för maxeffekt?

då skulle Kamen passa bra till mig då ;D
Hehe, tror nog att jag behåller den, lite svåra att få tag på. :P
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #238 skrivet: december 20, 2008, 22:41:52 »
Då är det alltså onödigt att ställa kamdrevet med H-kam? De kanske redan har ett annat läge än originalkamen?
Ja alltså, i en 240 med B23E årsmodell 1979-80 som de kammarna sitter på så lär de ju inte haft ställbara kamdrev.

Citera
Har tyvärr ingen möjlighet att mäta effekten, skulle vart kul, men jag kan göra en detaljerad undersökning så kan vi försöka uppskatta något rimligt resultat :) Kommer även på extraktorgrenrör någon gång efter jul.
Jag menar inte att du ska bromsa bilen eller nåt. Gör som jag, kör med tidtagarur och accellerera på trean tex. och mät tiden mellan två varvtal. Gör sedan samma sak med H-kammen monterad och se vilken tid du får då.

Citera
Apropå extraktorgrenrör; förändras motorljudet med ett sådant installerat? Smällarna från motorn borde ju komma ut mer jämt och ge ett annorlunda ljud, eller?
Nja, själva avgasljudet förändrades väl litegrann, tyckte det blev lite dovare men det kan vara inbillning oxå.
Däremot är jag säker på att ljudet blev vassare från själva motorn/grenröret. Man hör förbränningen tydligare. Ett mer hörbart metalliskt klingande ljud eller hur jag nu ska beskriva det. Inget negativt om du frågar mig. Nu har det dock gått så lång tid att jag vant mig och inte kan säga om det låter si eller så. Men skulle säkert märka skillnad om jag bytte tillbaka till original igen.

Du bör plana av toppen ca 1,5-2mm för att få upp kompett som kammen
kräver,annars kommer du inte märka nån effekt skillnad  :P
Hur menar du Peter? Inte är det högre komp i en motor som har H-kam original, snarare tvärt om eller? (om vi jämför med B200F)
Men tycker ändå Kasi ska plana, det ger ju mer effekt hur som  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #239 skrivet: december 21, 2008, 13:43:15 »
Okej, tack för upplysningarna :)

Känner en som är mycket erfaren när det gäller att mecka motorer, så ska vi ska nog montera av toppen ganska så snart och lämna in för portning och planing, ska ju ändå bli gjort någon gång, så det är ju lika bra att få gjort nu ;) Men just nu har jag inte råd riktigt, ska ha råd med extraktorgreneröret först och främst.

Det blir nog så att jag mäter effekten när jag har fått på allt och inte bara h-kammen, gör nog allt samtidigt så jag slipper plocka isär allt två gånger.
En gång 300, alltid 300!