Författare Ämne: R.I.P Greengoblin Drifter  (läst 46624 gånger)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #40 skrivet: november 09, 2009, 23:51:30 »
enligt mina mätningar så skall det göra det ja.
Sen får jag se hur det blir när de väl sitter på plats. Tar det imot har jag juh fördelen att ja kan flytta fram/bak motor då ja kommer bygga egna motorfästen endå samt moddad torpen.
Grenröret är köpt av en kille i hörby, men ser ut som ett kl-racing rör. Är iallf ett xs rör!


Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #42 skrivet: november 10, 2009, 00:45:05 »
Kul o se sin gamla bil bli en riktigt räjser Thumbs up ;)
Risig Men Betald,

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #43 skrivet: november 10, 2009, 01:39:00 »
Snyggt jobbat!
Rejäla flänsar på det där röret!  :P

Keep up och tack för bild&text-update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #44 skrivet: november 10, 2009, 22:59:32 »
happ!

Då kanske de blir påskyndat bygge endå...
Kopplingen tacka och bocka för sig ikväll >:(
Visserligen andvände ja min begagnade lamell från den vita. Men den slira bara när ja ladda över 0,6 så tänkte den borde hålla med en ny tryckplatta på denna lättare karossen och svagare motorn. Men icke de nä:(

Får se hur ja gör ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #45 skrivet: november 22, 2009, 00:51:04 »
happ!

Då kanske de blir påskyndat bygge endå...
Kopplingen tacka och bocka för sig ikväll >:(
Visserligen andvände ja min begagnade lamell från den vita. Men den slira bara när ja ladda över 0,6 så tänkte den borde hålla med en ny tryckplatta på denna lättare karossen och svagare motorn. Men icke de nä:(

Får se hur ja gör ::)

Träligt med kopplingsslir! Driver den inte alls nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #46 skrivet: november 22, 2009, 02:43:40 »
jodå, änn driver den.. Men vid mycke körning på 2an och 3an slutar de gå brett (slirar istället)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #47 skrivet: november 22, 2009, 19:56:53 »
jodå, änn driver den.. Men vid mycke körning på 2an och 3an slutar de gå brett (slirar istället)

Är ju högsta växeln det ska börja slira på först....?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #48 skrivet: november 22, 2009, 20:01:53 »
slirar säkert där också;)
Men nu mena jag när man kör brett som man märker det mest... en org 360i orkar inte hålla brett i högsta växeln ::) tyvärr...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #49 skrivet: november 24, 2009, 19:49:11 »
slirar säkert där också;)
Men nu mena jag när man kör brett som man märker det mest... en org 360i orkar inte hålla brett i högsta växeln ::) tyvärr...

Kopplingen tål ju ett visst moment innan den börjar slira. Högst moment (motstånd) får man på högsta växeln.

Ju lägre växel desto starkare bil men kopplingen får det bara lättare att hålla i ju mer man växlar ner.

Sen kan ju man kanske få höga momenttoppar på låga växlar oxå om man gör en rivstart och dumpar kopplingen vid 6000rpm eller liknande.

Men vid vanlig körning slirar det först på högsta växeln, vid 3500rpm eller dylikt där motorns vridmoment är som störst samt i uppförsbacke och motvind ;)

Skriver detta för alla som läser, inte bara dig dreamworld.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #50 skrivet: november 25, 2009, 03:07:18 »
ja för en koppling vet ja redan hur den funkar ;) hehe

Dags för nattuppdejt!

Hämtade ett objekt innan idag, får se va vi kan få ut av detta ::)
Blev en 230ET av den enkla anledning, att den var gratis ;D
så man behöver inte gråta så många tårar om något händer....
Satt en fin 531a på den också, dock en knäckt avgas pinnbult så får borra ut den.
Men annars fin. Kolvarna var med hyffsade, kolven på fjärde hade fått sig en liten törn. Men eftersom dom endå ska svaravas 1-2 mm så borde de va lugnt!
Cylinderloppen såg även HYFFSAT fina ut.. Får se om de räcker o hona om dom och nya ringar. Förra ägaren plocka liksom ur motorn pga att den tryckte olja när man ladda på över 1 bar. I "värsta" fall får den borras och smidda öd kolvar titta in ;) Och då kommer dom få sällskap av h stakar med. Men provar först att bara hona och nya ringar som sakt, detta pga komma undan billigt :P
Ska rengöra kolvar+stakar en runda till imorgon sen ska kolvarna upp i svarven o bli lite mindre... Efter detta ska alltihopa poleras 8)
Sen får man väll börja på toppen, hatar att borra ut knäckta pinnbultar >:( men de måste göras...
Funderar på o köra med 740 tändningen dessutom för o få en bra tändmapp till turbo. ja fick boxen till som där va utbytt chipp i så de borde juh bli bra. Dock e de toppmonterad fördelare så antingen skrota värmepaketet eller modda. Får se va de blir.
Knäppte även foto på ett par feta fälgar ja hitta... Vet dock inte om ja orkar klydda med att bygga om hjulhus för o få plats med dom när den endå ska gå på tväre och inte kommer ha användning av så breda däck.. dom e iallf 10" breda bak och 8" fram 8) 8)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #51 skrivet: november 25, 2009, 03:08:08 »
more pics

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #52 skrivet: november 25, 2009, 03:56:13 »
gratis är gott =)

bmw fälgar väll??
Bra, bättre, bredast

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #53 skrivet: november 25, 2009, 10:41:15 »
yes, beemer fälgar..
DÄrför också som ja inte vet om ja ska orka göra spacers. Men fett hade de blivet;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #54 skrivet: november 25, 2009, 12:35:52 »
Har jag missat nått ? varför ska du svarva ner kolvarna? 2bars ladd kanske  8)
"don't buy it if you can build it!"

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #55 skrivet: november 25, 2009, 13:27:24 »
med tanke på att ja plocka av och sålde mitt turbokitt som satt på den vita för o bygga ett mer seriöst och värre bygge.
Så de e mycke möjligt att det landar i 2 bars krokarna;) ladda liksom 1,4 i den vita och allt under de e juh bara fail om ja skulle bygga värre :D

Dock e ja lite fundersam.. peter, när man väger in stakarna vad menas med att man väger lillände och storände för sig själv?
Har försökt förstå diverse guider man kan hitta på internet men dom e så satans klyddiga.

Hitta precis även bra kolvringar på folkraceshop, som funka mycket bra till slitna motorer  eftersom dom hade liite mer diameter än vanliga. Så köper nog dom, också en honing och inmätning så ringarna sitter perfekt så ska de nog gå o köra på lite ladd;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #56 skrivet: november 25, 2009, 18:02:34 »
Grattis till fynden!

Men dom där fälgarna.. är det 17-18 tum eller? Ser bautastora ut och med andra ord  f ö r  stora. Men som vanligt, det är ju det som lockar ibland.. ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #57 skrivet: november 25, 2009, 18:11:36 »
Som sakt gratis e gott;)

dom e på 17" så höjdmässigt går dom in, men bredd mässigt e de väldigt för trångt:P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #58 skrivet: november 25, 2009, 18:12:31 »
med tanke på att ja plocka av och sålde mitt turbokitt som satt på den vita för o bygga ett mer seriöst och värre bygge.
Så de e mycke möjligt att det landar i 2 bars krokarna;) ladda liksom 1,4 i den vita och allt under de e juh bara fail om ja skulle bygga värre :D

Dock e ja lite fundersam.. peter, när man väger in stakarna vad menas med att man väger lillände och storände för sig själv?
Har försökt förstå diverse guider man kan hitta på internet men dom e så satans klyddiga.

Hitta precis även bra kolvringar på folkraceshop, som funka mycket bra till slitna motorer  eftersom dom hade liite mer diameter än vanliga. Så köper nog dom, också en honing och inmätning så ringarna sitter perfekt så ska de nog gå o köra på lite ladd;)

Hmm lite svårt att förklara utan bild.
men så här går det till. Du ska väga alla stor ändar och då ska alla väga lika ,likaså lilländarna.

Du lägger storänden på en våg och lilländen utanför som stöder mot ett stöd,på så sätt väger du bara storändan.
svårt att förklara kanske får göra en guide om det här  ::)

Obs 230 stakar ska man inte slipa på då dom är ythärdade på nått sätt, styrkan ned sätts rejält då.
Man brukar inte behöva vikta 230 stakar då dom väger väldigt lika org.
Därimot b23 kan man lätta ca 100g och då är det vits att väga in dom.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #59 skrivet: november 25, 2009, 18:15:11 »
Obs 230 stakar ska man inte slipa på då dom är ythärdade på nått sätt, styrkan ned sätts rejält då.
Man brukar inte behöva vikta 230 stakar då dom väger väldigt lika org.
Därimot b23 kan man lätta ca 100g och då är det vits att väga in dom.

Oops  :-[
Tur att jag hellre har en rapp än stark motor då..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #60 skrivet: november 25, 2009, 18:15:39 »
okej förstår nog nästan hur du menar då. Man ska ha "halva" staken på vågen typ?

De va som fan, har en kompis farsa som håller på o bygga 230 sugmotor och har hållt på med trimm i många år.
Och han har precis vägt in sina stakar:O Men säger du att dom blir klenare litar jag häldre på dig. För detta e hans första volvo motor.
Han e opelfantast igentligen...

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #61 skrivet: november 26, 2009, 13:18:40 »
provmontering 8)

Har dock sett en rätt värdelös sak.. Iomed ja vänt på hela grenröret så hamnar den biten som binder ihop rören "flänsen" över tändstiften :o

Så nu e frågan hur pass bra med spänning där e i rören för ja lär få fräsa bort den biten... Så att rören har "lösa" flänsar, om någon förstår?

Men maffigt ser de ut iallf;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #62 skrivet: november 26, 2009, 18:32:12 »
provmontering 8)

Har dock sett en rätt värdelös sak.. Iomed ja vänt på hela grenröret så hamnar den biten som binder ihop rören "flänsen" över tändstiften :o

Så nu e frågan hur pass bra med spänning där e i rören för ja lär få fräsa bort den biten... Så att rören har "lösa" flänsar, om någon förstår?

Men maffigt ser de ut iallf;)

Är väl lösa flänsar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #63 skrivet: november 26, 2009, 18:35:16 »
Det ser inte ut att vara lösa flänsar ifall du granskar jättenoga frej. Titta på flänsen längst till vänster och följ nederkanten på den så ser det ut som att den fortsätter bort till nästa fläns men det är skymt bakom röret =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #64 skrivet: november 26, 2009, 20:28:22 »
Det ser inte ut att vara lösa flänsar ifall du granskar jättenoga frej. Titta på flänsen längst till vänster och följ nederkanten på den så ser det ut som att den fortsätter bort till nästa fläns men det är skymt bakom röret =)

Oops.. men går det inte bara fräsa ur vid tändstiften då? (Funkar säkert fint med lösa flänsar med när det väl är bultat på plats. Annars får du väl svetsa ihop dem i "fel" ända istället nu då  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #65 skrivet: november 27, 2009, 02:34:57 »
det är en hel fläns jao.. :(
Och mellanbitarna måste bort helt, eftersom den går mitt för tändstiften.. får nog bli som du sa frej, att svetsa i en bit på motsatt sida istället då ja tror flänsarna kommer stå åt alla håll om man har dom lösa ::)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #66 skrivet: november 28, 2009, 14:11:13 »
Mitt grenrär som jag svetsade, gjorde jag helfläns på.. Funkar ypperligt om du fräser/slipar bort överdelen av helflänsen.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #67 skrivet: november 29, 2009, 12:41:26 »
saken e juh att där redan e urfräst, fast på andra hållet. Som e "rätt" håll...  :(

Jaja, idag e de växellåds delning på gång! får se hur dehär går

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #68 skrivet: november 29, 2009, 14:04:19 »
ahhh juste.. då blir de lite dumt om man vänder på det ja! =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #69 skrivet: juni 27, 2010, 18:17:34 »
Ja då har man köpt denna pärla Av Danne AKA Dreamworld
Risig Men Betald,

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #70 skrivet: juni 30, 2010, 16:28:43 »
som sakt, projekt nerlagt pga för lite tid och för mycket saker i luften samtidigt...
tråkigt tråkigt!

Köpt en startklar bmw e30 320 istället så man får kört någon drifting denna sessongen

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: R.I.P Greengoblin Drifter
« Svar #71 skrivet: juli 03, 2010, 20:18:39 »
som sakt, projekt nerlagt pga för lite tid och för mycket saker i luften samtidigt...
tråkigt tråkigt!

Köpt en startklar bmw e30 320 istället så man får kört någon drifting denna sessongen

Tråkigt men skönt att bilen fotsätter härja i klubben i alla fall  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.