Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1829524 gånger)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #160 skrivet: juni 22, 2006, 03:35:34 »
Du har ingen bild på hur ditt nav ser ut? Hävde loss ratten på 343:an, och det ser inte likadant ut som på mitt nav (hade inte med mig det ut, men tror det passar på splinesen). Bl.a. så har jag inte "blinkersreturflärp" på navet, har inga spår för släpkontakter till tutan heller.

Nej har ingen bild och ingen kamera för tillfället..

jag har spår för tut samt blinkersreturflärp

Spår for tut? Tror det kan være til 240.. Legg ut ett mobil-bilde da vel :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #161 skrivet: juni 22, 2006, 21:07:30 »
Du har ingen bild på hur ditt nav ser ut? Hävde loss ratten på 343:an, och det ser inte likadant ut som på mitt nav (hade inte med mig det ut, men tror det passar på splinesen). Bl.a. så har jag inte "blinkersreturflärp" på navet, har inga spår för släpkontakter till tutan heller.

Nej har ingen bild och ingen kamera för tillfället..

jag har spår för tut samt blinkersreturflärp

Spår for tut? Tror det kan være til 240.. Legg ut ett mobil-bilde da vel :P

Hur får jag mobilbilden in i datorn?

Det är inte spår, slarvigt sagt.

Det är två ringar/banor som det löper kol på så att signalerna till tutan överförs även fast man snurrar på ratten
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #162 skrivet: juni 22, 2006, 21:49:24 »
Da er det til en 240 tror jeg..

Er vel bare ledninger i orginal 360 ?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #163 skrivet: juni 22, 2006, 22:16:38 »
Da er det til en 240 tror jeg..

Er vel bare ledninger i orginal 360 ?

Nej originalratten ser exakt likadan ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #164 skrivet: juni 23, 2006, 01:48:50 »
Hmm...Den är stämplad 7707 och enligt Luisis register över rattnav ska den passa i 3XX från -79 till -90
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #165 skrivet: juni 24, 2006, 10:37:28 »
Hmm...Den är stämplad 7707 och enligt Luisis register över rattnav ska den passa i 3XX från -79 till -90

ska kolla upp min
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #166 skrivet: juni 25, 2006, 21:55:12 »
Problem troligen solved

Tog med mig navet ut i bilen idag, splinsena passade väldigt bra, och plastmojen med släpkontakterna och blinkersretur är löstagbar från ratten, så nästa gång blir det avbitartång med och klippa kablarna och sen om det passar på Luisi navet (såg så ut när jag kollade, men man vet ju inte föräns man provat)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #167 skrivet: juni 27, 2006, 09:39:58 »
Problem troligen solved

Tog med mig navet ut i bilen idag, splinsena passade väldigt bra, och plastmojen med släpkontakterna och blinkersretur är löstagbar från ratten, så nästa gång blir det avbitartång med och klippa kablarna och sen om det passar på Luisi navet (såg så ut när jag kollade, men man vet ju inte föräns man provat)

Aha, fick ju ett begagnat nav så det kanske redan var monterat plastmoj när jag fick den..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #168 skrivet: juni 27, 2006, 19:40:26 »
Nu är det bekymmret löst, plastmojen från originalratten passade hur bra som helst.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #169 skrivet: juni 28, 2006, 01:40:37 »
Men Frej, når kommer "Guide'n" din? :) :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #170 skrivet: juni 28, 2006, 07:36:51 »
Men Frej, når kommer "Guide'n" din? :) :P

Till MS? inte än på ett tag..  :'(

Har semester nu men har ett antal mål med semestern:

- Renovera övervåningen på huset (pågår just nu)
- Bygga staket runt tomten
- Serva V70
- Byta/Laga tröskellådor på 360
- Laga annan rost på 360
- Bygga Launchcontroll mm i boxen
- Megasquirta 360
- Bygga ställbar tändning 360

kanske:
- 745/sierrafjädrar fram, svarvade dämpare
- dubbla bladisar


så när det blir tid för att skriva en guide vet jag inte  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #171 skrivet: juni 28, 2006, 14:56:23 »
Hmm...Den är stämplad 7707 och enligt Luisis register över rattnav ska den passa i 3XX från -79 till -90

Min var oxå stämplad 7707  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #172 skrivet: juni 28, 2006, 19:32:01 »
doble bladiser er laget på 1-2 timer, med god jobb og samme løsning som meg.. :) Og senkeblokker! :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #173 skrivet: juni 28, 2006, 21:44:42 »
doble bladiser er laget på 1-2 timer, med god jobb og samme løsning som meg.. :) Og senkeblokker! :)

Ska sänka fram först, och då behöver jag dämpare som är kortade i svarven så att fjädrarna inte trillar ut (utan vajer som håller dom ) ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #174 skrivet: juni 28, 2006, 23:20:41 »
Hehe ok. Er nok en bedre løsning det..!

Tror jeg kommer til å kjøpe senkefjærer etterhvert, og kanksje bytte til Koni-dempere...
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #175 skrivet: juli 03, 2006, 14:11:19 »
Nu har jag klämt ihop en original bränsletrycksregulator så att trycket på bränslet ökat från 2.6 till 3.0 bar. (eller om mätaren var dåligt kalibrerad så det var 2.5 till 2.9..)

Har inte monterat den än. Sätter dit den när jag pluggar i Megasquirt igen. Måste dock räkna om nu för det ändrade bränsletrycket så att jag inte får mappar som ger för mycket soppa.. men det är bara ett värde som skall ändras så det går snabbt. Värdet heter "Reqfuel" = Required fuel på Megasquirtspråk. Det är beroende av spridarstorlek (bränsletryck) och sen hur mycket soppa motorn teoretiskt slurpar i sig. Alltså cylindervolym mm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #176 skrivet: juli 03, 2006, 17:24:06 »
Tror du kan merke forskjell..! Mer suppe liker motorene :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #177 skrivet: juli 03, 2006, 19:07:25 »
Tror du kan merke forskjell..! Mer suppe liker motorene :)

Skillnaden för mig blir att jag kan varva över 5950rpm på E85, innan tog bränslet slut där och motorn slog ifrån som ett varvstopp..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #178 skrivet: juli 03, 2006, 19:30:31 »
Hm. Da blir det bedre.. 7200RPM med E85.. :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #179 skrivet: juli 03, 2006, 19:44:52 »
Hm. Da blir det bedre.. 7200RPM med E85.. :)

Vågar inte.. max 6500.. har varvat 7100 en gång men bara en millisekund och utan större belastning..

Har Renix fortfarande så jag har ju inget varvstopp med Megasquirt (går att varvstoppa på bränslet men hur kul är det) så nu kan jag varva så mycket motorn klarar. Med 240-tändningen som jag styr med megasquirt skall jag ställa varvstoppet på 6500. Tills nån bevisat att motorn pallar högre varvtal och jag bytt kam så att det varvar så mycket  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #180 skrivet: juli 03, 2006, 20:48:10 »
Klart du ska varva över 7000rpm, åtminstonde när du smackat i en vassare kam!
Vikta och balansera bottendelen så håller det nästan garanterat och om det skulle gå sönder har du ju en ypperlig anledning att sätta in stadigare saker  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #181 skrivet: juli 03, 2006, 21:38:59 »
Klart du ska varva över 7000rpm, åtminstonde när du smackat i en vassare kam!
Vikta och balansera bottendelen så håller det nästan garanterat och om det skulle gå sönder har du ju en ypperlig anledning att sätta in stadigare saker  ;)
Okej! Viktat blir det i nästa spis.. balanserat vet jag inte. Om jag inte måste balansera ett jättelätt svänghjul.. finns det chans att få det billigare balanserat än ca 1500 för vev+svänghjul+tryckplatta & ev remhjulet om det behövs?

Vassare kam blir det garanterat, hur vass är en öppen fråga  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #182 skrivet: juli 03, 2006, 22:39:32 »
Klart du ska varva över 7000rpm, åtminstonde när du smackat i en vassare kam!
Vikta och balansera bottendelen så håller det nästan garanterat och om det skulle gå sönder har du ju en ypperlig anledning att sätta in stadigare saker  ;)
Okej! Viktat blir det i nästa spis.. balanserat vet jag inte. Om jag inte måste balansera ett jättelätt svänghjul.. finns det chans att få det billigare balanserat än ca 1500 för vev+svänghjul+tryckplatta & ev remhjulet om det behövs?

Vassare kam blir det garanterat, hur vass är en öppen fråga  ::)

Om du orkar fråga runt kan du få det balanserat betydligt billigare än så. Tror det var runt 7-800 spänn jag betalade för att få vev, svänghjul och tryckplatta balanserad. Jag tyckte inte det var nån större vits med att balansera remskivan då jag fortfarande har B200:ans sunkiga gummiupphängda sak.

Appropå ingenting så fick jag nåt svagt minne av att du frågade om sprängskydd för skelettsvänghjul i vintras nångång, Summit Racing säljer riktiga sprängmattor för under tusenlappen. Ifall du inte redan köpt nåt.
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=RCI%2D7808A&N=0&autoview=sku
« Senast ändrad: juli 03, 2006, 22:39:54 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #183 skrivet: juli 04, 2006, 00:34:49 »
Har du kört nåt med bredbandslambda Frej?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #184 skrivet: juli 04, 2006, 22:08:45 »
Har du kört nåt med bredbandslambda Frej?

Aldrig varit i närheten av nån tyvärr  :'(  :'(  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #185 skrivet: juli 04, 2006, 22:16:24 »
Klart du ska varva över 7000rpm, åtminstonde när du smackat i en vassare kam!
Vikta och balansera bottendelen så håller det nästan garanterat och om det skulle gå sönder har du ju en ypperlig anledning att sätta in stadigare saker  ;)
Okej! Viktat blir det i nästa spis.. balanserat vet jag inte. Om jag inte måste balansera ett jättelätt svänghjul.. finns det chans att få det billigare balanserat än ca 1500 för vev+svänghjul+tryckplatta & ev remhjulet om det behövs?

Vassare kam blir det garanterat, hur vass är en öppen fråga  ::)

Om du orkar fråga runt kan du få det balanserat betydligt billigare än så. Tror det var runt 7-800 spänn jag betalade för att få vev, svänghjul och tryckplatta balanserad. Jag tyckte inte det var nån större vits med att balansera remskivan då jag fortfarande har B200:ans sunkiga gummiupphängda sak.

Appropå ingenting så fick jag nåt svagt minne av att du frågade om sprängskydd för skelettsvänghjul i vintras nångång, Summit Racing säljer riktiga sprängmattor för under tusenlappen. Ifall du inte redan köpt nåt.
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=RCI%2D7808A&N=0&autoview=sku

Okej då får jag leta lokala förmågor som balanserar billigt!
Men vad menar du med gummiupphängd remskiva på B200? Är det det? Det är den breda skivan på veven jag pratar om. Dock kom jag på nu att jag aldrig demonterat en så vad vet jag..

Bra minne du har, Tack så mycket för tipset! Precis vad jag kommer behöva när jag får ett svänghjul maxlättat!

Har du handlat från summit? Vad kostade frakten i så fall? Får man betala tull och skit?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #186 skrivet: juli 05, 2006, 00:14:48 »
Klart du ska varva över 7000rpm, åtminstonde när du smackat i en vassare kam!
Vikta och balansera bottendelen så håller det nästan garanterat och om det skulle gå sönder har du ju en ypperlig anledning att sätta in stadigare saker  ;)
Okej! Viktat blir det i nästa spis.. balanserat vet jag inte. Om jag inte måste balansera ett jättelätt svänghjul.. finns det chans att få det billigare balanserat än ca 1500 för vev+svänghjul+tryckplatta & ev remhjulet om det behövs?

Vassare kam blir det garanterat, hur vass är en öppen fråga  ::)

Om du orkar fråga runt kan du få det balanserat betydligt billigare än så. Tror det var runt 7-800 spänn jag betalade för att få vev, svänghjul och tryckplatta balanserad. Jag tyckte inte det var nån större vits med att balansera remskivan då jag fortfarande har B200:ans sunkiga gummiupphängda sak.

Appropå ingenting så fick jag nåt svagt minne av att du frågade om sprängskydd för skelettsvänghjul i vintras nångång, Summit Racing säljer riktiga sprängmattor för under tusenlappen. Ifall du inte redan köpt nåt.
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=RCI%2D7808A&N=0&autoview=sku

Okej då får jag leta lokala förmågor som balanserar billigt!
Men vad menar du med gummiupphängd remskiva på B200? Är det det? Det är den breda skivan på veven jag pratar om. Dock kom jag på nu att jag aldrig demonterat en så vad vet jag..

Bra minne du har, Tack så mycket för tipset! Precis vad jag kommer behöva när jag får ett svänghjul maxlättat!

Har du handlat från summit? Vad kostade frakten i så fall? Får man betala tull och skit?

Remskivan är två delar, en som sitter på vevaxeln och en som remmarna går på, mellan dom är det ett gummimellanlägg som gör att halvorna inte sitter stumt mot varandra.
Jag var med i ett gruppköp från Summit så jag vet inte exakt hur det gick till men tror att dollarn landade runt 11-12kr när frakt, tull och moms var betalt, men då var det rätt så tunga saker vi beställde, bl a min bakvagnsupphängning som väger ett antal kilo.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #187 skrivet: augusti 25, 2006, 14:41:21 »
Nu är jag på G igen, bygger MS tillsatskort om mornarna före jobbet (enda tiden jag hinner pga pågående renovering av hela övervåningen i huset)

Skall löda fast komponenterna på kortet, löda anslutningskablar till det befintliga "moderkortet".
Sen kan jag montera boxen i bilen igen, kasta jetronic långt in i lagerhyllan och börja planera inför besiktningen i vinter. Då ska bilen gå att besikta med MS utan att behöva skruva bort/dit nåt mer än LMM!(för syns skull)

Måste få dit 240 tändgrejer samt knappar och reläer för launch, styrning av elfläkt samt byte av program i farten! Men det är ingen som hindrar att jag börjar köra med MS igen, kan ta de grejerna efterhand!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #188 skrivet: augusti 25, 2006, 17:45:41 »
Hvis du skal varve høye turtall, må du også ha enten doble ventilfjærer, eller forsterkede.. Sånn at du ikke får ventilflyt, og de klarer å følge kammen fortere og lettere!
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #189 skrivet: augusti 25, 2006, 20:40:22 »
Hvis du skal varve høye turtall, må du også ha enten doble ventilfjærer, eller forsterkede.. Sånn at du ikke får ventilflyt, og de klarer å følge kammen fortere og lettere!

Varvar nog inte så mycket.. Beror ju på kammen hur mycket man kan varva utan att tappa effekt. Så med vass kam så måste ventilfjädrarna bytas!
Ska nog börja med V-kam och den är ju inte så vass!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #190 skrivet: oktober 01, 2006, 21:06:32 »
Nu är jag på G igen, bygger MS tillsatskort om mornarna före jobbet (enda tiden jag hinner pga pågående renovering av hela övervåningen i huset)

Skall löda fast komponenterna på kortet, löda anslutningskablar till det befintliga "moderkortet".
Sen kan jag montera boxen i bilen igen, kasta jetronic långt in i lagerhyllan och börja planera inför besiktningen i vinter. Då ska bilen gå att besikta med MS utan att behöva skruva bort/dit nåt mer än LMM!(för syns skull)

Måste få dit 240 tändgrejer samt knappar och reläer för launch, styrning av elfläkt samt byte av program i farten! Men det är ingen som hindrar att jag börjar köra med MS igen, kan ta de grejerna efterhand!

Nu är det locket på för ms-boxen, har lött ihop mitt nya kort för de nya funktionerna så nu är boxen klar.
Skall fortsätta i min kopplingslåda med lite nya kablar där.
Sen är det några knappar och brytare på kopplingspedalen som skall dit.

Har haft ihjäl en ventilkrockad B200K som skall offra oljepump, tråg, sticka, startmotor och ev. generator till min B230A som skall ersätta B200F under huven till nästa år förhoppningsvis.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #191 skrivet: oktober 01, 2006, 21:20:11 »
Extra-kortet (längst ned till vänster) färdiglött
« Senast ändrad: oktober 01, 2006, 21:21:44 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #192 skrivet: oktober 01, 2006, 21:22:57 »
Alla kort på plats:

Från ovan:
- Extrakort
- MS V2.2 kort
- Flyback/damper kort
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #193 skrivet: oktober 02, 2006, 18:54:48 »
Kul att du kommit igång med MS'n'S bygget!
Vad har du för låda? Det där paketet kan väl aldrig få plats i den "vanliga" lådan?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #194 skrivet: oktober 02, 2006, 20:20:43 »
Kul att du kommit igång med MS'n'S bygget!
Vad har du för låda? Det där paketet kan väl aldrig få plats i den "vanliga" lådan?

Det där är en låda jag gjort själv, enda måttet jag inte minskat är bredden, annars var lådan ungefär dubbelt så hög och nästan dubbelt så lång innan jag satte kapen i den. Och den är tillverkad i Tyskland eller Schweiz har jag för mig. Brukade vara en längdmätare i en kabelmaskin från 70-talet innan den skrotades ut och hamnade i min "bra att ha inför megasquirt-samling" Så där har ni storyn  ;)

Den vanliga lådan är nog något lägre ja, har aldrig sett en med egna ögon dock. Men alla kort ska få plats ändå, dock kanske inte lika stort experimentkort som det jag nu valde att göra.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #195 skrivet: oktober 29, 2006, 21:34:05 »
Nu är Megasquirt i bilen igen! Dock har jag gjort en snabb/genvägskonvertering pga. tidsbrist under helgen.

MS-lådan + kopplingslådan till kabelhärvan på golvet på passagerarsidan och LU-jetronic sitter fortfarande kvar på sin vanliga plats bakom/under klockan. Dock är det väldigt urkopplat  :)
Lufttempgivaren sitter inte i nånting utan ligger lös vid LMM:en, LMM+rör sitter kvar dock ej inkopplat, öppet filter sitter på platsen där originalfilterlådan sitter.

Gjorde en snabb mapp igår för körning på bensin med EXTRA-koden (12x12 punkter) och original spridare. Hade ingen sådan mapp sen gammalt.

Dock bytte jag till 337cc-spridarna idag så nu kan jag använda den senaste bensinmappen jag körde med för ett år sen ca.

Så fort bensinen tar slut i tanken ska det tankas Etanol igen ÄNTLIGEN! Har inte tankat det på ett år ca.

Har en ihopklämd original-BTR ~3 bar som skall monteras oxå, då måste "Required fuel"-värdet räknas om lite samt kanske finjustera mappen lite.


Hursomhelst HÄRLIGT att få i MS och snart ETANOL i bilen igen, har blivit ringrostig när jag inte använt det på nästan ett år!

Sedan är det fast montering av boxarna & lufttempgivare, byte av tändsystem samt lite kabeldragning till knappar mm. för lite mer funktioner som skall till.

Kul kul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #196 skrivet: oktober 31, 2006, 14:00:33 »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #197 skrivet: oktober 31, 2006, 20:38:11 »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..

Tappar du triggersignalen också eller är det bara pumpen som stannar?
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #198 skrivet: oktober 31, 2006, 20:41:32 »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..

Tappar du triggersignalen också eller är det bara pumpen som stannar?

Nej jag har fått felet på logg minst 5ggr och där syns ingenting förutom att lambdasignalen blir noll direkt. Varvtalet och allt annat visas som det skall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #199 skrivet: oktober 31, 2006, 20:46:23 »
Fick ett "lustigt" problem efter MS installationen. Verkar som bränslepumpen stängs av efter nån minuts körning. När jag satte dit original bränslepumpsrelä igen som inte styrs från MS så funkade det i en hel kvart, sen vart det läggdags.

Kom sedan på när jag skulle somna att det sitter en diod på MS-boxen som just visar om bränslepumpen är till eller ej, såklart glömde jag titta på den när jag körde.

Får återkomma i ämnet..

Tappar du triggersignalen också eller är det bara pumpen som stannar?

Nej jag har fått felet på logg minst 5ggr och där syns ingenting förutom att lambdasignalen blir noll direkt. Varvtalet och allt annat visas som det skall.

Skumt. Är drygt med sånna där fel, man kan ju inte gå efter nåt elschema för att det är ombyggt från original och man har ingen aning om hur man byggde om det....  :-\
Förare TEAM EGON RACING