Tjenare tjenare alla glada!
Jag har nyligt köpt mig en Volvo 345 GLS -84 och nu när besiktningen börjar närma sig så bestämde jag mig för att ta itu med bromsarna.
Pedalen tar väldigt långt ner och man får nästan trycka den i golvet för att få någon bromsverkan, orkar just så pass att låsa framhjulen på grus.
Alla bromsbelägg, ok, hjulcylindrar och skivor är okej så jag började med att byta huvudbromscylinder till en i okänt skick. Problemet var kvar, ingen skillnad...
Tittade runt en hel del här på forumet och någon nämnde bromstrycksregulatorn så jag bytte till en bättre begagnad från min reservdelsbil (som förövrigt ställdes bort pga dåliga bromsar) men problemet var kvar...
For på skroten och skaffade ytterligare två huvudbromscylindrar och en till bromstrycksregulator men innan jag skulle börja pröva dem så bestämde jag mig för att byta ut bromsservot först (som tidigt kollades att det fungerade).
Då jag tagit lös servot från reservdelsbilen och skulle rycka lös slangen som sitter på insuget så gick den av, tyckte det var konstigt - jag tog knappt i. Tog en närmare titt i slangen och ser då att den är helt igentäppt - slangen har smält invändigt!
Sprang direkt för att kolla om det var orsaken till mina bromsproblem - drar lös slangen från bromsservot och allt ser bra ut men då jag ska ta lös den från insuget så sitter den fast. Då jag försöker rycka lös den så går den av på precis samma ställe, och ser man på - slangen är igentäppt precis som den första! Prövar direkt att ersätta slangen med en från en Toyota Camry, och hipps vipps så har jag bromsar igen! Båda slangarna är Volvo original, har du dåliga bromsar så rekommenderar jag att du tar en närmare titt på slangen!
Bromsarna tar fortfarande långt ner men nu orkar den låsa alla hjulen iallafall.