Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 753842 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #880 skrivet: januari 17, 2010, 19:49:04 »
Vad vacker den blir, motorn alltså!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #881 skrivet: januari 17, 2010, 20:02:10 »
, haha jag ska fan åka å köpa mej titanskruv till oljetråget jag med  ;D

om du ska hålla på å snobba så får jag väll inte va sämmre va :P

då ligger vi nästan lika nu,

jag ska kasta in bottendelen på tisdag tänkte jag å sen kan jag börja bygga insug

Klart du får snobba du med  ;D

Har beställt nya topplocks bult så jag kan dra dit toppen  :)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #882 skrivet: januari 17, 2010, 20:30:07 »
kör du arp lr ´???
blir nog vanliga 12.9er för min del, har inte råd å låtsas vara snobb, plus att då kan jag ta ut bulten på firman så blir det ännu billigare  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #883 skrivet: januari 17, 2010, 20:49:29 »
Det gör nog ont att slå näven i det blocket ser det ut som... ROCK STEADY  8)

Från och med nu heter du TITANPETER  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #884 skrivet: januari 17, 2010, 21:06:02 »
Det gör nog ont att slå näven i det blocket ser det ut som... ROCK STEADY  8)

Från och med nu heter du TITANPETER  ;)

Ha ha  ;D


Knotan första gången jag snobbar med arp bult  :-* annars brukar jag göra som du  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #885 skrivet: januari 23, 2010, 17:03:11 »
Nu har jag har tillverkat en slanganslutning till kompressor inloppet.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #886 skrivet: januari 23, 2010, 17:04:54 »
Har också hunnit med att göra en platta mot spjälhusena + en sarg att svetsa pleniumet i :)
« Senast ändrad: januari 23, 2010, 17:17:41 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #887 skrivet: januari 23, 2010, 17:05:46 »
Själv klart är sargens skruvar i titan  8)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #888 skrivet: januari 23, 2010, 17:07:02 »
Fick svarva till ett bränsle rör i alu som sitter mellan fuelrailsen. Fick även dit 780cc spridarna  :D
« Senast ändrad: februari 06, 2010, 17:25:21 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #889 skrivet: januari 23, 2010, 17:07:51 »
Full gas  8)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #890 skrivet: januari 23, 2010, 17:55:57 »
Vackert! Lär hålla för en del övertryck om du fortsätter med den godstjockleken i resten av plenumet! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #891 skrivet: januari 23, 2010, 19:08:07 »
bra det blir du  :-*

hoppas du fortsätter i samma tempo så vi kan rejsa lite snart,,, jag har med fått lite gjort iallafalll. men blir ju inte rirkgit lika snyggt men  :P

ska beställa rostfritt till alla tryckrör i veckan, brukar ju köra i vanligt svart men som du ska ha bling på dina grejjor så kan ju inte jag vara sämmre.... :-[

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #892 skrivet: januari 23, 2010, 19:54:23 »
Klart du också ska ha lite bling  ;D

Glömde ju att jag även fått dit vänster motorfäste ,själv klart sitter det fast med titan bult  8)
« Senast ändrad: februari 06, 2010, 17:25:49 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #893 skrivet: januari 23, 2010, 20:30:50 »
hur är hållfastheten på titan??? som RF????

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #894 skrivet: januari 23, 2010, 21:37:24 »
Jag tror dom ligger mellan 8,8-10,5 skalan  :) känns så i alla fall när man drar dom  :-*
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #895 skrivet: januari 24, 2010, 00:34:08 »
HAHA ;D

DU HAR mao ingen aning  :P

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #896 skrivet: januari 24, 2010, 00:37:19 »
vi använder en del titan på jobbet men det har inget med hållastehet att göra, uten bara för dem sitter under syra å dem ska tåla 10-15 år utan att ätas upp. vanliga a4 ä troligen starkare, men tål inte miljön

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #897 skrivet: januari 24, 2010, 00:57:42 »
Snyggt jobbat som vanligt. Men egentligen är jag förvånad att du inte tillverkat spjällhus och trattarna själv oxå  ;)

Räcker 4x750cc till ~600hk och en massa vrid på etanol  ???

Edit: Eller blir det massa tillsatssprutande oxå?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #898 skrivet: januari 24, 2010, 13:01:39 »
750cc räcker inte mer än till max hästar enligt mina erfarenheter
så ag antar det blir tillskotssprut

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #899 skrivet: januari 24, 2010, 13:49:03 »
Det blir 8st 750cc spridare, det räcker nog en stund.
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #900 skrivet: januari 24, 2010, 14:21:23 »
ser grymmebra ut som vanligt!! väntar bara till vi vrider igång den där! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #901 skrivet: januari 25, 2010, 20:32:57 »
När ni vrider igång den där vill fan jag vara med så att ni inte dissar mig som vanligt :O

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #902 skrivet: januari 29, 2010, 13:36:56 »
Då har jag fixat lite med turbon, det är en holset hx55 med 65mm billet kompressor ,80mm turbin med 25ans avgas hus.
Den är lite stor på avgas sidan men jag testar och ser hur det går  :) Lite färg och slipa bort lite gjutgods så ser den
lite roligare ut  :D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #903 skrivet: januari 29, 2010, 13:39:44 »
Jag tillverka in och ut flänsar till oljan i alu som jag sen satt på an kopplingar på, själv klart dit skruvade med titan skruvar  8)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #904 skrivet: januari 29, 2010, 13:42:52 »
Tror inte folk förstår hur stor den där jäkeln är.. ta en ny bild me en colaburk brevid så får dom se  ;D
Nice som fään iaf!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #905 skrivet: januari 29, 2010, 14:12:01 »
Cola burk  ??? det är väl ingen som vet hur stor en sån är  ::)

Öl burk funkar  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #906 skrivet: januari 29, 2010, 14:12:37 »
Nöjd nu  :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #907 skrivet: januari 29, 2010, 15:00:06 »
haha givetvis!  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

D.Svensson

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 233
  • Volvo 340 DL -87 R.I.P
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #908 skrivet: januari 29, 2010, 15:07:37 »
De va en rrejäl snigel de!  :o

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #909 skrivet: januari 29, 2010, 16:19:56 »
det där kallar jag stor turbo ;)

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #910 skrivet: januari 29, 2010, 19:39:25 »
dem är rätt biffiga, väger en del dock, men lätt dem mest prisvärda snurrorna om man ska jämnföra med andra snurror i samma kaliber, minst 5-6ggr med fö snurror med samma prestanda om man ska köpa typ bw eller liknande ::)

letar efter nått liknande till min med med 22ans avgashus, eller eventuellt 19 men är osäker om det inte blir den mindre turbinen då så det blir en hx50 istället???!   saksamma, fina snurror m, exakt samma som jag hade i supran  8)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #911 skrivet: januari 29, 2010, 22:07:34 »
Oj ska du ha turbo också ::)
Billet kompressor låter dyrt, eller är det vanligt att det sitter billet i dessa turbon?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #912 skrivet: januari 29, 2010, 23:16:35 »
Haha ja dom poserbilderna med ölburk var perfekt. Perfekt måttstock alltså! Fet tvångsmatare!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #913 skrivet: januari 30, 2010, 08:59:29 »
Oj ska du ha turbo också ::)
Billet kompressor låter dyrt, eller är det vanligt att det sitter billet i dessa turbon?

Det är rätt så vanligt på lastbils turbos . 2500:- tycker inte jag är dyrt för hela tubon :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #914 skrivet: januari 30, 2010, 09:00:35 »
Haha ja dom poserbilderna med ölburk var perfekt. Perfekt måttstock alltså! Fet tvångsmatare!

Ja då vet alla hur stor den är  ;D
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #915 skrivet: januari 30, 2010, 14:16:51 »
Oj ska du ha turbo också ::)
Billet kompressor låter dyrt, eller är det vanligt att det sitter billet i dessa turbon?

anledningen till billet var faktiskt att det i vissa fall är billigare än å gjuta, ska dem göra mindre serier efter en kunds specifika prestandakrav så vart det biliigare att göra dem billet än å låta gjuteri tillverka pluggar och så vidare...

därför är det rätt vanligt på lastbilsnurrrorna...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #916 skrivet: januari 30, 2010, 16:53:35 »
dem är rätt biffiga, väger en del dock, men lätt dem mest prisvärda snurrorna om man ska jämnföra med andra snurror i samma kaliber, minst 5-6ggr med fö snurror med samma prestanda om man ska köpa typ bw eller liknande ::)

letar efter nått liknande till min med med 22ans avgashus, eller eventuellt 19 men är osäker om det inte blir den mindre turbinen då så det blir en hx50 istället???!   saksamma, fina snurror m, exakt samma som jag hade i supran  8)

Jag har ett par st hx 50 liggandes men dom har 25ans avgas hus  :'( fixa ett annat avgas hus, jag byter gärna mot din 3-skiviga koppling  :)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #917 skrivet: januari 30, 2010, 17:41:01 »
det är ju just 22ans avgashus som är svårt å hitta :P
sen fins dem ju med 2 el 4 ??? olika turbiner så att lyckas hitta ett som är rätt?, är nog enklare att en turbo med rätt avgahsus med en gång, vilken som helst av de tillgängliga turbinerna eller kompressorerna kommer räcka till för mitt koncept ju....

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #918 skrivet: februari 05, 2010, 17:23:34 »
Dags för upp dajt här ser jag  :) får nog gå ut och ta lite bilder .
« Senast ändrad: februari 05, 2010, 17:25:14 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

daniel021

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #919 skrivet: februari 05, 2010, 17:36:26 »
det tycker jag låter bra ;D har du hitta icen till mig ::)
« Senast ändrad: februari 05, 2010, 17:38:30 av daniel021 »