Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 753921 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #920 skrivet: februari 05, 2010, 18:22:51 »
Då har man monterat kamaxlarna  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #921 skrivet: februari 05, 2010, 18:24:58 »
Äntligen sitter alla remmar där med rätt längd kugg bredd osv  :D
« Senast ändrad: februari 05, 2010, 18:31:46 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #922 skrivet: februari 05, 2010, 18:25:56 »
Alla skruvar på bilden är själv klart i titan  8)
« Senast ändrad: februari 05, 2010, 18:27:31 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #923 skrivet: februari 05, 2010, 18:37:20 »
ser bra ut :D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #924 skrivet: februari 05, 2010, 18:54:48 »
Tackar  :D
"don't buy it if you can build it!"

D.Svensson

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 233
  • Volvo 340 DL -87 R.I.P
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #925 skrivet: februari 05, 2010, 18:59:07 »
Grymt bygge må ja säga.. skulle va roligt me en film sen när den är klar.. :D

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #926 skrivet: februari 05, 2010, 21:24:00 »
De tar sig sa mordbrännaren, men de va en rem lr 2 som skulle få plats ;D

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #927 skrivet: februari 05, 2010, 21:51:09 »
shiiit så liten den är rermskivan  :-\

kan det verkligen stämma dem beräkningarna du prata om i tele,?

med denna utväxlingen i kompisens b234 med m62an på bilden blev det ca 0.45 bar i ladd, med samma vevskiva å byte till en 112a så blev det ca 0.9 i kompressorladd. , kan det diffa så mycket som du sa typ samma ladd med mindre diameter på din större motor  ???



jag har försökt räkna gött många ggr medans jag byggde med supran men det kunde slå på en jävla massa hekton beroende på vem man frågade :-\

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #928 skrivet: februari 05, 2010, 22:35:02 »
Om inte jag räknat fel så ska kompressorn ge 0,76 bar i ladd  :) på min
motor set upp .
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #929 skrivet: februari 05, 2010, 22:42:48 »
Remjobbet ser ju riktigt bra ut, men man ser att det varit mycket jobb att få till det.
Vad blir det för motorstyrning? ser att du har en tps monterad nu.
« Senast ändrad: februari 05, 2010, 23:34:14 av kullke »

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #930 skrivet: februari 05, 2010, 23:27:32 »
Snyggt Peter! Men är inga stora marginaler på kamremmen :P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #931 skrivet: februari 06, 2010, 08:16:23 »
Remjobbet ser ju riktigt bra ut, men man ser att det varit mycket jobb att få till det.
Vad blir det för motorstyrning? ser att du har en tps monterad nu.

Ja det var ett stort jobb med alla remmar, jag ville att det skulle se bra ut också.

Japp tps är monterad, det lutar åt ett link eller vipec system.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #932 skrivet: februari 06, 2010, 08:18:28 »
Snyggt Peter! Men är inga stora marginaler på kamremmen :P

Det ser trängre ut på bild än i verkligheten  :-*
"don't buy it if you can build it!"

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #933 skrivet: februari 06, 2010, 12:40:15 »
Lyfter på hatten peter!

Du e nog int riktit klok, men samma ha ja oxå fått höra om mina funderingar (o tror alla 300 fantaster fått göra det) :D

Har själv varit i funderingen om en kompressor (m90/m112), eller en mitsu 13c från B230FT/FK i kombination med en HX50-55 till min 2,5L kamin.

Dehär låter nogg grymt sa grisen som du sysslar med. :D

Hur är det med drivlinan, vad ska du ha dåt?
Vreckade nämligen min ZF låda från E36 BMW:n igår... (som någon svensk mätte 648Nm med)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #934 skrivet: februari 06, 2010, 16:40:06 »
Drivlinan finns längre bak i tråden  :) dock ska den uppdateras lite.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #935 skrivet: februari 07, 2010, 17:45:32 »
Nu börjar mitt atombombs plenum ta form  :) Det var ett jädra jobb med försänkta spridare,tillverkning av fuelrail osv.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #936 skrivet: februari 07, 2010, 17:47:17 »
Här innefrån plenumet, spridarna sprutar rätt in i trattarna.
"don't buy it if you can build it!"

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #937 skrivet: februari 07, 2010, 18:05:06 »
jäklar peter det ser ju skitbra ut!
väldigt ovanligt med försänkta spridare med men väldigt snyggt :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #938 skrivet: februari 07, 2010, 18:07:34 »
Tackar  :)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #939 skrivet: februari 07, 2010, 21:55:40 »
fan vilket jobb  ;D  8)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #940 skrivet: februari 07, 2010, 22:06:50 »
Ja fy fxn  :P

Hitta en bygg bild till.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #941 skrivet: februari 07, 2010, 22:09:34 »
Ser ju riktigt snyggt ut detta, hoppas plenumet fungerar lika bra som det ser ut när du lagt ned så mycket jobb på det.
Vad är det för spridare?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #942 skrivet: februari 07, 2010, 22:12:27 »
Jag kör med 8st 780cc spridare.
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #943 skrivet: februari 07, 2010, 22:54:26 »
vart hamnar dumpen sen då???  :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #944 skrivet: februari 07, 2010, 23:06:47 »
Ett sånt häftigt plenum!! Kronan på verket så att säga  :D

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #945 skrivet: februari 09, 2010, 20:05:04 »
vart hamnar dumpen sen då???  :P

Håller på och kollar vart dumpen ska få plats  :P
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #946 skrivet: februari 09, 2010, 20:05:31 »
Ett sånt häftigt plenum!! Kronan på verket så att säga  :D



Tackar  :)
"don't buy it if you can build it!"

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #947 skrivet: februari 09, 2010, 20:29:14 »
ja riktigt snyggt vart de :) hoppas du får plats med det under huven sen
Old Volvo's never die, they only go faster!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #948 skrivet: februari 10, 2010, 21:22:29 »
Det hoppas jag annars blir det vinkelslipen  :-*
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #949 skrivet: februari 10, 2010, 21:25:01 »
Helt sjuk motor detta! Du verkar kunna dina grejjer!  :)

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #950 skrivet: februari 10, 2010, 21:59:42 »
Det hoppas jag annars blir det vinkelslipen  :-*

hehe det är också ett sätt tror du nog får till det bra ;)
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #951 skrivet: februari 13, 2010, 15:31:51 »
fy helve..e vilket jobb du lagt ner jag tror hakan hoppade ur led ett tag ;) riktigt imponerad

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #952 skrivet: februari 14, 2010, 14:21:38 »
Det där atombombsplenumet ser så jävla ballt ut i verkligheten!! folk kommer tappa hakorna totalt när den sitter i bilen sen! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V T
« Svar #953 skrivet: februari 15, 2010, 20:50:45 »
Det där atombombsplenumet ser så jävla ballt ut i verkligheten!! folk kommer tappa hakorna totalt när den sitter i bilen sen! :D

kommer man hinna se den eller kommer man bara se röken efter ;)?

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #954 skrivet: februari 16, 2010, 03:02:01 »
Fan peter du har verkligen överträffat dig själv... fick lyfta upp hagan från skrivbordet nu för det började skava.....
Bra, bättre, bredast

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #955 skrivet: februari 16, 2010, 09:04:12 »
Ha ha  :D men fy vilken tid det tar att bygga en sån här motor  :P alltid är det nått som
saknas eller behöver svarvas/fräsas eller beställas . När man fått hem det man beställt så har det
ofta blivit fel  ??? Men nu så kan jag snart inte göra mer med motorn innan den sitter i bilen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #956 skrivet: februari 16, 2010, 18:11:03 »
Har knåpat ihop en vaccum station av en bit fuelrail ämne + fixat lite slangar.
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #957 skrivet: februari 16, 2010, 19:12:46 »
Vacum ??? jag tror nog det blir en tryckutjämnings station också, och troligen blir det mycket laddtryck när det behövs stålomspunna slangar :o

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #958 skrivet: februari 16, 2010, 19:44:05 »
Vacum ??? jag tror nog det blir en tryckutjämnings station också, och troligen blir det mycket laddtryck när det behövs stålomspunna slangar :o

Du har så rätt  8)
"don't buy it if you can build it!"

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« Svar #959 skrivet: februari 16, 2010, 22:34:20 »
tjusigt, jag tänkte fixxa en liknande, men stålomspunnet var nog överkurs för min del   :P