Författare Ämne: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt  (läst 18487 gånger)

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« skrivet: november 25, 2007, 15:43:08 »
Hej gott folk!

Igår kväll slutade fläkten i min bil fungera, helt utan förvarning. Tidigare har alla lägen fungerat men nu är den helt död. Då det var mörkt, kallt och regnade fick det vänta tills idag med inspektion.

Började med att kolla alla säkringar, såg helt ok ut. Har haft loss fläkten och testat lite, den fungerade felfritt så jag monterade tillbaks den. Tar man loss plus-kabeln från fläkten och mäter på den och höljet till fläkten så visar multi-instrumentet drygt 12 V. Hade ärgat rätt duktigt där jorden var skruvad mot höljet så det är renslipat, men utan resultat. Även slipat stiftet som plus-kabeln ansluter till och sprayat lite WD-40 i kabelskon. Följde kablarna från fläkten och kom til ett kontaktstycke som hängde rätt bakom motorn ungefär. Detta satt inte helt ihop, men inte heller det var felet. Passade iaf på att göra rent innan jag tryckte ihop det, ärgat mycket här med.

Så, det är vad som är gjort hittills, och jag har slut på idéer, så tips mottages tacksamt.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #1 skrivet: november 25, 2007, 17:28:55 »
antar att den är den nyare fläkten(den med bara ett luftintag)..  i vilket läge mätte du 12volt?  om jag inte minns fel så ska det sitta ett relä till läge tre och bara motstånd till lägena 1 och 2,, allt detta i reglaget, eller bakom  kan ju vara där det är vajsing...

mätte du resistansen i motorn eller körde du den med 12volt?  bara tänkte om et lager eller nått kan ha skurit så den nyper...
strajps går snabbast

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #2 skrivet: november 25, 2007, 20:04:49 »
kollla så att inte fläkt motståndet är kass
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #3 skrivet: november 25, 2007, 20:20:40 »
lundh: 12V uppmättes med fläkten i läge 3. Har haft loss hela fläkten och matat motorn med 12V och då snurrar det så fint så. Huruvida jag har ny eller gammal fläkt vet jag inte, kan ta kort på den imorgon om det hjälper.

Paq: Om motståndet är kass, är fläkten död även i läge 3 då? Och var sitter motståndet, i reglaget?

« Senast ändrad: november 25, 2007, 20:22:44 av mrko »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #4 skrivet: november 25, 2007, 21:01:30 »
fan, jag som har material till en guide i ämnet.. men ännu inte fått tid/tummen ur att skriva den..

Jag gissar oxå på fläktmotståndet eller rättare sagt dålig kontakt mellan vissa delar i det.
Jag  råkade ut för det själv nämligen..

Du ser var jag lött på bild 2 som jag bifogar.. på bild ett ser du prylen (värmeskydd som bryter när det blir för varmt tror jag) närmast kameran. Det är dennes anslutningspunkter som inte har riktig kontakt på baksidan.

För mig så funkade inga hastigheter och sen plötsligt funkade alla (temperatur/vibrationsberoende)

Fläktmotståndet sitter i fläktkåpan

Lycka till
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #5 skrivet: november 25, 2007, 21:04:32 »
lundh: 12V uppmättes med fläkten i läge 3. Har haft loss hela fläkten och matat motorn med 12V och då snurrar det så fint så. Huruvida jag har ny eller gammal fläkt vet jag inte, kan ta kort på den imorgon om det hjälper.

Paq: Om motståndet är kass, är fläkten död även i läge 3 då? Och var sitter motståndet, i reglaget?




Fläktmotstånden sitter inne i den samma svarta lådan i som fläkten sitter i, fläktmotstånden kyls av fläkten, och så är det en typ av bimetalltermostat vid motstånden som ska bryta strömmen ifall motstånden blir för varma, när denna komponent var trasig för mej var fläkten död i alla lägen.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #6 skrivet: november 25, 2007, 21:40:06 »
Ah, strålande, blir till att bryta upp kåpan imorrn och ta en titt på det där... Såg ju inte direkt högteknologiskt ut. :) Tack för idéerna.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #7 skrivet: november 25, 2007, 22:01:41 »
mitt överhättning skydd hade dött lödde förbi de bara så funka skiten igen
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #8 skrivet: november 25, 2007, 22:34:14 »
verkar vara ett vanligt problem  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #9 skrivet: november 26, 2007, 22:59:38 »
Jag har fungerande kupéfläkt igen !

Tog tag i det hela under eftermiddagen. Fick loss hela burken och öppnade den utan att tappa bort allt för många clips och skruvar, och tog med motståndet in för lagning. Såg ut ungefär som på FREJs bild, överhettningsskyddet var ordentligt skitigt/ärgat. Här fick jag snilleblixten att jag skulle funktionstesta den lilla bimetallbrytaren, med en cigg.tändare... Efter en dryg sekunds exponering för öppen låga sprätte den lilla metallbiten iväg över rummet i en fin båge. När den väl var hittad igen visade det sig att den inte gick att få på plats på ett tillfredställande sätt igen, så det hela slutade med att jag kopplade förbi överhettningsskyddet.
Återmonteringen var ett litet äventyr det också. Det hade hunnit bli mörkt. Och kallt. Stog på parkeringen och pillade ihop skräpet igen i vad som i alla fall kändes som minusgrader och med en maglite mellan tänderna som arbetsbelysning. Men tillslut satt allt ihop igen, och dessutom fungerade!

Bifogar en bild på lagningen, kanske kan vara till nytta för näste man som råkar ut för samma sak. Slänger även med en bild på hur det sitter inkopplat, kanske kan vara nyttigt även det, i alla fall om färgkodningen är samma mellan årsmodellerna.




Edit: Bilderna blev lite stora, gjorde dom klickbara istället
« Senast ändrad: november 27, 2007, 00:00:38 av mrko »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #10 skrivet: november 26, 2007, 23:09:36 »
Grattis mrko!

Behövs verkligen en fungerande fläkt i det här vädret..

Jag personligen skulle dock dra mig för att ta bort funktionen för överhettning, tänker på brandrisken vid eventuellt fel. Men den kanske inte är så stor pga. bristen på brännbart material!? Kanske bara är till för att skydda tekniken..

För de som känner som mig går det ju enkelt hämta sig ett nytt motstånd med bimetall på skroten.

Tack för att du visade/berättade om dina nya lärdomar mrko!
Och välkommen till klubben förresten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #11 skrivet: november 27, 2007, 20:35:09 »
Har också haft lite problem med fläkten, jag skrev lite om det här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3400.msg41341#msg41341

"Bimetall-saken" är nog ett, väldigt enkelt, motorskydd. Som finns för att "rädda" motorlindningarna om fläkten stannar, som min gjorde. Motorn kyls genom sin rotation. Får även en lägre ström, genom lindningarna då den snurrar...

Har en "billig" komponent i åtanke, som skulle kunna ersätta "motorskyddet". Måste bara kolla upp vad den hetter först (får kanske tid i morgon!).

Har du mätt maximal ström, vid fullt varv? Detta behövs för att dimensioner skyddet...

/Max
« Senast ändrad: november 27, 2007, 20:37:06 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

mrko

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
    • Kurre86s 300-arkiv (spegling)
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #12 skrivet: november 28, 2007, 00:22:41 »
Max:Mätte tyvärr aldrig strömmen, mitt mätinstrument är avsäkrat med en 0,6A säkring och jag har inga fler hemma så jag vågade inte chansa. Kan hålla med både dig och FREJ om att man egentligen borde ha överhettningsskyddet eller något motsvarande på plats. Men jag ville ha igång fläkten samma kväll så det får bli ett senare projekt.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #13 skrivet: december 02, 2007, 15:55:05 »
Har just fått löda fast anslutning till klicksonen på farmors 360. Verkar vara vanligt fel på våra bilar.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #14 skrivet: december 02, 2007, 16:03:41 »
Har just fått löda fast anslutning till klicksonen på farmors 360. Verkar vara vanligt fel på våra bilar.

Vad är "klicksonen" på en 300?  ??? /Max :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #15 skrivet: december 02, 2007, 16:56:43 »
Har en "billig" komponent i åtanke, som skulle kunna ersätta "motorskyddet". Måste bara kolla upp vad den hetter först (får kanske tid i morgon!).

komponenten


Här är lite information om komponenten, som jag tror blir utmärkt att ersätta "motorskyddet" med. Jag ha använt den, i båt sammanhang, för att skydda dioder vid parallellkoppling av flera batterier. Komponenten är en polyswitch, dimensioneras så att max "fläktström" är, något sånär lika med I-hold.. Kostar under 20 kr! /Max :)



Länkar:
Elfa-s komponentsida: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=5778.htm?_60_270_07
Elfa-s datablad: http://www.elfa.se/pdf/60/06027007.pdf
Hur fungerar komponenten: http://circuitprotection.com/07catalog/polyswitchTechFund.pdf

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #16 skrivet: december 02, 2007, 18:49:32 »
klickson elle rklixon är alltså bimeetall brytaren.. alltså överhettningsskyddet.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #17 skrivet: december 02, 2007, 19:01:30 »
klickson elle rklixon är alltså bimeetall brytaren.. alltså överhettningsskyddet.

Går dessa att köpa, nya idag? I så fall är min komponent överflödig! :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87; icke-fungerande kupéfläkt
« Svar #18 skrivet: december 02, 2007, 20:13:29 »
jo det borde kunna finnas att köpa likvärdiga om man bara lyckas lista ut vad en sån där grej heter egentligen. annars är det juh bara köpa en bimetallbrytare med rätt temp från elfa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.