Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 495711 gånger)

MrSniper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • VOLVO = Vi Orsakar Landets Vildaste Orgasmer
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #80 skrivet: juli 16, 2007, 11:39:46 »
 8) En mycket snyg bil du har 8)
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
Volvo 745 GL -90 Motor: B230F

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #81 skrivet: juli 16, 2007, 16:10:20 »
8) En mycket snyg bil du har 8)

Tackar, den är ju nästan i originalutförande på utsidan, jag har ju nästan bara bytt hjul, blinkers och tagit bort emblemen och låset på bakluckan, i övrigt är det original glt på utsidan.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #82 skrivet: juli 19, 2007, 21:44:47 »
Jag ska fixa till utsidan lite nu, bla tänkte göra en framspoiler, fixa till ett snyggare slutrör och byta till en snyggare grill.
Någon som har förslag på hurudan grill som skulle se bra ut?
Ja Frej fälgbanorna har jag svängt på fälgcentrumen så ventilerna sitter på insidan nu (opraktiskt när man ska kolla trycket) har ET 0 fram och ET-10 bak. På den vita är det ET20.
Ja det är roligare att mappa med pc än att byta munstycken och vrida strömfördelare.

Låter spännande! Hur tänker du göra framspoilern? Glasfiber?

Jag har funderat på grill.. jag tycker att det är snyggast med svart originalgrill, eventuellt med volvoemblem som standard fast då utan kromramen runt hela grillen. Eller den äldre grillen, GLT-85?

ET 0 och ET-10 det är grejer det! Precis att det inte tar i eller?

Keep on, kul att följa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #83 skrivet: juli 19, 2007, 22:50:10 »
Jag ska fixa till utsidan lite nu, bla tänkte göra en framspoiler, fixa till ett snyggare slutrör och byta till en snyggare grill.
Någon som har förslag på hurudan grill som skulle se bra ut?
Ja Frej fälgbanorna har jag svängt på fälgcentrumen så ventilerna sitter på insidan nu (opraktiskt när man ska kolla trycket) har ET 0 fram och ET-10 bak. På den vita är det ET20.
Ja det är roligare att mappa med pc än att byta munstycken och vrida strömfördelare.

Låter spännande! Hur tänker du göra framspoilern? Glasfiber?

Jag har funderat på grill.. jag tycker att det är snyggast med svart originalgrill, eventuellt med volvoemblem som standard fast då utan kromramen runt hela grillen. Eller den äldre grillen, GLT-85?

ET 0 och ET-10 det är grejer det! Precis att det inte tar i eller?

Keep on, kul att följa!

Nej spoilern blir inte så avancerad, du får se den när den blir klar.
Jag har några olika modifierade och original grillar ligande så jag ska prova olika och se vad som blir bra.
Jo det är precis att det inte tar i ;)
Jag har inte så mycket tid med bilen nu men på måndag ska jag byta ut original gummislangen jag har mellan tryckrör och insug, den sprack vid 1,5bar ikväll så nu blir det nog silliconslang där också.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #84 skrivet: oktober 07, 2007, 22:58:33 »
Var nära på ett missöde idag när bulten för remskivan på vevaxeln hade släppt och remskivan gick i kylaren, är ju ganska  nära mellan kylare och remhjulet på min :'(
Men jag hade nog tur i oturen för kylaren klarade sej oskadd men kamremhjulet är skadat och jag har inget annat med rundkugg så det blir att köpa nytt.
Undrar om jag skulle passa på att byta kamaxel nu samtidigt när jag har tagi bort kylaren.
Jag har en slipad kam i motorn nu som vad jag minns är ganska identisk med en d-kam enligt mina oexakta mätningar, jag kom över den billigt en gång i tiden när jag skulle ha en sugkam men denna var dålig som sugkam, antar att den blivit slipad för turbobruk när den har så litet överlapp.
Nu har jag 0,8 bar i ladd redan vid 2500rpm. 1,6bar vid 2800rpm. och då går tryckkurvan ner till 0,8 bar vid 7200rpm.
Jag trodde inte den skulle årka varva så mycket med min lilla turbo (liten Garrett som suttit original i någon 940).
Bra med loggar så man kan se hur mycket man varvat och hur och när det kommer laddtryck ;) skulle va bra om jag kunde se avgasmottrycket i loggen också.
Ja den går och drar bra från lågvarv till över 7000 nu, så jag undrar hur den skulle ladda och varva med en A-kam?
Om vridet kommer tidigare med A-kam så belasts ju nog drivlinan mer också.
Jag tror kammen jag kör med nu blir riktigt bra med större turbo så det är kanske dumt att byta kam nu när vintern är på kommande och ny turbo ska monteras innan nästa sommar.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #85 skrivet: oktober 08, 2007, 23:42:19 »
Var nära på ett missöde idag när bulten för remskivan på vevaxeln hade släppt och remskivan gick i kylaren, är ju ganska  nära mellan kylare och remhjulet på min :'(
Men jag hade nog tur i oturen för kylaren klarade sej oskadd men kamremhjulet är skadat och jag har inget annat med rundkugg så det blir att köpa nytt.
Undrar om jag skulle passa på att byta kamaxel nu samtidigt när jag har tagi bort kylaren.
Jag har en slipad kam i motorn nu som vad jag minns är ganska identisk med en d-kam enligt mina oexakta mätningar, jag kom över den billigt en gång i tiden när jag skulle ha en sugkam men denna var dålig som sugkam, antar att den blivit slipad för turbobruk när den har så litet överlapp.
Nu har jag 0,8 bar i ladd redan vid 2500rpm. 1,6bar vid 2800rpm. och då går tryckkurvan ner till 0,8 bar vid 7200rpm.
Jag trodde inte den skulle årka varva så mycket med min lilla turbo (liten Garrett som suttit original i någon 940).
Bra med loggar så man kan se hur mycket man varvat och hur och när det kommer laddtryck ;) skulle va bra om jag kunde se avgasmottrycket i loggen också.
Ja den går och drar bra från lågvarv till över 7000 nu, så jag undrar hur den skulle ladda och varva med en A-kam?
Om vridet kommer tidigare med A-kam så belasts ju nog drivlinan mer också.
Jag tror kammen jag kör med nu blir riktigt bra med större turbo så det är kanske dumt att byta kam nu när vintern är på kommande och ny turbo ska monteras innan nästa sommar.

Ojojoj, tur att kylaren klarade sig!
En fundering kring dreven för kamremmen, går det byta till drev med kantiga kuggar rakt av utan nån modifikation?

Det var som 17, laddar du redan 1,6 bar!? Och trycket kommer ju tidigt som 17 för att vara en rödblockare väl!?
Verkar som härliga siffror för mig som inte är direkt hemma på turbos och laddtryck!
Hur mycket vill du varva och ladda med A-kammen då?

Jag säger byt kam nu och testa! För vetenskapens skull  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #86 skrivet: oktober 10, 2007, 00:06:09 »
Var nära på ett missöde idag när bulten för remskivan på vevaxeln hade släppt och remskivan gick i kylaren, är ju ganska  nära mellan kylare och remhjulet på min :'(
Men jag hade nog tur i oturen för kylaren klarade sej oskadd men kamremhjulet är skadat och jag har inget annat med rundkugg så det blir att köpa nytt.
Undrar om jag skulle passa på att byta kamaxel nu samtidigt när jag har tagi bort kylaren.
Jag har en slipad kam i motorn nu som vad jag minns är ganska identisk med en d-kam enligt mina oexakta mätningar, jag kom över den billigt en gång i tiden när jag skulle ha en sugkam men denna var dålig som sugkam, antar att den blivit slipad för turbobruk när den har så litet överlapp.
Nu har jag 0,8 bar i ladd redan vid 2500rpm. 1,6bar vid 2800rpm. och då går tryckkurvan ner till 0,8 bar vid 7200rpm.
Jag trodde inte den skulle årka varva så mycket med min lilla turbo (liten Garrett som suttit original i någon 940).
Bra med loggar så man kan se hur mycket man varvat och hur och när det kommer laddtryck ;) skulle va bra om jag kunde se avgasmottrycket i loggen också.
Ja den går och drar bra från lågvarv till över 7000 nu, så jag undrar hur den skulle ladda och varva med en A-kam?
Om vridet kommer tidigare med A-kam så belasts ju nog drivlinan mer också.
Jag tror kammen jag kör med nu blir riktigt bra med större turbo så det är kanske dumt att byta kam nu när vintern är på kommande och ny turbo ska monteras innan nästa sommar.

Ojojoj, tur att kylaren klarade sig!
En fundering kring dreven för kamremmen, går det byta till drev med kantiga kuggar rakt av utan nån modifikation?

Det var som 17, laddar du redan 1,6 bar!? Och trycket kommer ju tidigt som 17 för att vara en rödblockare väl!?
Verkar som härliga siffror för mig som inte är direkt hemma på turbos och laddtryck!
Hur mycket vill du varva och ladda med A-kammen då?

Jag säger byt kam nu och testa! För vetenskapens skull  ;)

Jo det går att byta men då måste man ju byta alla tre hjul = göra ett nytt ställbart kamdrev, så jag har beställt ett nytt från volvo de kostar 38,50€ och kommer på torsdag.
Det är rundkuggat på alla B230 -93 till -98.
Laddet kommer ju tidigt när man har liten turbo.
Tror inte jag hinner testa att byta kam nu.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #87 skrivet: december 30, 2007, 23:27:24 »
Har varit lite dåligt med uppdateringar här nu :-[
Jag har gjort ringar i rostfrittstål runt mätarna nu.
Och så har jag monterat en original växellampa ;D men det kan ju vara svårt att se den lilla lysdioden så jag har också gjort om chokelampan till växellampa, och jo det är Vemsboxen som styr växellampan.
Bifogar en otydlig bild på det modifierade mätarhuset

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #88 skrivet: december 31, 2007, 10:58:22 »
Har varit lite dåligt med uppdateringar här nu :-[
Jag har gjort ringar i rostfrittstål runt mätarna nu.
Och så har jag monterat en original växellampa ;D men det kan ju vara svårt att se den lilla lysdioden så jag har också gjort om chokelampan till växellampa, och jo det är Vemsboxen som styr växellampan.
Bifogar en otydlig bild på det modifierade mätarhuset


OJ VAD NICE! Lätt det snyggaste mätarhus till 360 jag sett!
Jag har sett många snygga på forumet men ur renhetssynpunkt och sleeper-anda var detta det absolut grymmaste!

Snyggt jobbat! Blir ju nyfiken på hur du lyckats men misstänker att du använt nånting med hyffsat rätt form från början eller?

Och att VEMS:et styr original växellampan är ju så rätt!

Keep up the Good work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sudden

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #89 skrivet: december 31, 2007, 13:12:59 »
WOW :o Riktigt snyggt detta,lite retro stuk åxå. Me like ;D
      Keep up

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #90 skrivet: december 31, 2007, 16:56:16 »
Snyggt, stiligt och rent! Om du gör likadana åt mig får du ta dragkroken gratis när jag gör mig av med bilen  ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #91 skrivet: december 31, 2007, 17:48:58 »
Har varit lite dåligt med uppdateringar här nu :-[
Jag har gjort ringar i rostfrittstål runt mätarna nu.
Och så har jag monterat en original växellampa ;D men det kan ju vara svårt att se den lilla lysdioden så jag har också gjort om chokelampan till växellampa, och jo det är Vemsboxen som styr växellampan.
Bifogar en otydlig bild på det modifierade mätarhuset


OJ VAD NICE! Lätt det snyggaste mätarhus till 360 jag sett!
Jag har sett många snygga på forumet men ur renhetssynpunkt och sleeper-anda var detta det absolut grymmaste!

Snyggt jobbat! Blir ju nyfiken på hur du lyckats men misstänker att du använt nånting med hyffsat rätt form från början eller?

Och att VEMS:et styr original växellampan är ju så rätt!

Keep up the Good work!
Tack men det går nog att få snyggare.
Jo du har rätt jag har nog  använt något med nästan rätt form, det är metallinläggen ur hålen i några packningar jag hittat (av samma typ som de runt cylindrarna i en topppackning) så det är U-profil.
De runt de stora mätarna blev ganska lyckade för de va flera cm för stora så jag måste böja dem mer så då blev de liksom mer utböjda(koniska), medan de små passade direkt så de ser ju lite plattare ut.
Jag har filat till ringarna så precis att de satt stadigt på plats i urfasningen runt mätarna när jag tryckte dit dom, men jag limma för att va riktigt säker att de inte kan lossna.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #92 skrivet: december 31, 2007, 17:54:00 »
WOW :o Riktigt snyggt detta,lite retro stuk åxå. Me like ;D
      Keep up

Tackar, jo det ser nog kanske lite retro ut, men jag har sett nya bilar med ringar runt mätarna och det var nog de jag blev inspirerade av :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #93 skrivet: december 31, 2007, 18:03:32 »
Snyggt, stiligt och rent! Om du gör likadana åt mig får du ta dragkroken gratis när jag gör mig av med bilen  ;D
Tack
Har funderat på att måla vitt mellan mätarna och göra mörkblåa mätartavlor.
Om jag ska kunna göra fler behöver jag fler packninga att ta ringarna från isåfall, så det beror på ifall de på Wärtsilä kastar fler nya packningssattser i soporna ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #94 skrivet: januari 02, 2008, 23:06:20 »
Har lite funderat på att beställa en turbo från biltema nu, någon här som har erfarenhet av deras turbo?? Vad jag förstått när jag läst på lite olika forum så borde den klara ca 300hästar, det är ju mer än vad drivlinan klarar så det borde ju räcka till tills man vill ha mer.
Var annanstans kan man köpa (kina)turbo till bra pris??

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #95 skrivet: januari 06, 2008, 01:54:05 »
Har lite funderat på att beställa en turbo från biltema nu, någon här som har erfarenhet av deras turbo?? Vad jag förstått när jag läst på lite olika forum så borde den klara ca 300hästar, det är ju mer än vad drivlinan klarar så det borde ju räcka till tills man vill ha mer.
Var annanstans kan man köpa (kina)turbo till bra pris??

Jag har sökt men tydligen är det ingen som har vågat testat biltemas turbo, jag tror inte jag har lust att vara försökskanin jag heller så jag har börjat kolla efter en annan turbo nu.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #96 skrivet: februari 28, 2008, 23:12:23 »
Ojdå här har det inte varit någon uppdatering, kanske beror på att projektet gått långsamt bla pga hål i bränsletanken på den röda bruks 360in och när det var fixat gick ett bromsrör av (det långa som går dit bak) och i morgonkväll ska jag byta en drivaxeldamask på den.
Men i helgen ska jag fortsätta med den vita projektbilen :)
Håller på byta turbo nu och idag fick jag hem nya 727cc spridare, ny EGTsensor, Bosch 2x2 tändspole och en hallsensor som jag ska ha till kamsynk för jag vill testa sekventiell styrning av spridarna.
Måste byta momentröret nu också för lagrena har rostat fast så axeln går inte att vrida runt :-[ tror nog detta beror på att det kom ut en jävla massa vatten ur momentröret när jag tog bort gummipluggarna vid skarvhylsan, undrar hur vattnet kommit dit  :(
Hade tänkt byta till H-profil vevstakar nu också men jag hinner nog inte med det nu så jag gör det nästa vinter, FT stakarna klarar nog iallafall effekten jag ska köra med i sommar.
Annars har ju nog H-profilstakarna blivit 'billiga' på www.lgspeed.se

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #97 skrivet: februari 28, 2008, 23:32:35 »
Ojdå här har det inte varit någon uppdatering, kanske beror på att projektet gått långsamt bla pga hål i bränsletanken på den röda bruks 360in och när det var fixat gick ett bromsrör av (det långa som går dit bak) och i morgonkväll ska jag byta en drivaxeldamask på den.
Men i helgen ska jag fortsätta med den vita projektbilen :)
Håller på byta turbo nu och idag fick jag hem nya 727cc spridare, ny EGTsensor, Bosch 2x2 tändspole och en hallsensor som jag ska ha till kamsynk för jag vill testa sekventiell styrning av spridarna.
Måste byta momentröret nu också för lagrena har rostat fast så axeln går inte att vrida runt :-[ tror nog detta beror på att det kom ut en jävla massa vatten ur momentröret när jag tog bort gummipluggarna vid skarvhylsan, undrar hur vattnet kommit dit  :(
Hade tänkt byta till H-profil vevstakar nu också men jag hinner nog inte med det nu så jag gör det nästa vinter, FT stakarna klarar nog iallafall effekten jag ska köra med i sommar.
Annars har ju nog H-profilstakarna blivit 'billiga' på www.lgspeed.se

Oj vad du handlar godis!!

Ser fram emot fler updates och bilder!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #98 skrivet: mars 01, 2008, 21:32:07 »
Ja Frej här får du en bild på 'godiset' jag fick hem :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #99 skrivet: april 29, 2008, 17:22:41 »
Oj här har det igen varit dåligt med uppdatering men jag har inte haft så mycket tid med detta projekt nu :-[
Har i allafall hunnit få dit feltemapumpen som inte riktigt passa som den skulle, ska testa köra med den nu och se om den ger soppa som behövs eller om det blir att montera en till.
I motorutrymmet är iallafall nästan allt klart nu turbon e på plats bara downpipen kvar att fixatill, kommer bilder när det är gjort.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #100 skrivet: maj 01, 2008, 09:58:58 »
Tack för Update!

Hade missat bilden på ditt godis, alltid kul med nya grejer!

Varför byter du bränslepumpen, hade den gått sönder eller byter du för den gått långt eller har du redan hunnit provköra och insett att den är för liten??

Och blev det biltematurbo?

Keep up  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #101 skrivet: maj 01, 2008, 15:13:49 »
Tack för Update!

Hade missat bilden på ditt godis, alltid kul med nya grejer!

Varför byter du bränslepumpen, hade den gått sönder eller byter du för den gått långt eller har du redan hunnit provköra och insett att den är för liten??

Och blev det biltematurbo?

Keep up  :)

Jo och ännu mer kul när godiset är monterade i bilen :-[
Jag uppdaterer till Bosch 2x2 tändspole och hallsensorn först i juli för jag  hinner inte nu.
Jag är bara lite misstänksam över skicket på min gamla pump, den är ju över 20år och har blivit torrkörd många gånger.
Nej det blev inte biltematurbo, jag köpte av Peter en likadan som han har i sin 360 2½T.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #102 skrivet: maj 01, 2008, 22:30:20 »
peter style is the shit 8)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #103 skrivet: maj 26, 2008, 21:44:34 »
Hur går det ,har du fått ut bilen ?
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #104 skrivet: maj 26, 2008, 22:17:27 »
Hur går det ,har du fått ut bilen ?
Nej :-[ men båten är nästan klar för sjösättning nu och bla pga den har jag inte haft så mycket tid med 360in på ett tag nu, men downpipen är klar så det som är kvar att göra är nog bara att hänga dit avgasröret byta till nya spridarna och avlägsna spridarmotstånden och mappa om lite så den borde bli klar på ett par kvällar.
Men jag har köpt en husvagn nu och har semester i juni så nästa tisdag åker jag på min första husvagnssemester till Åland och på fredag åker jag vidare till Sverige men vart vet jag inte men jag räknar med att va borta 10-15dar, men när jag kommer hem ska jag göra klart det sista på 360in och försöka få bromspapper på motorn för att få bilen ändringsbesiktigad.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #105 skrivet: maj 26, 2008, 23:04:37 »
Du får åka till en dag på strippen i strängnäs å heja på mej när jag kör  :)
Det är den 14 juni  :D
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #106 skrivet: maj 27, 2008, 15:21:46 »
i juni så nästa tisdag åker jag på min första husvagnssemester till Åland

jaha så du  tänkte komma via holmen  8) fränt! inte för att verka dum eller så men bor du i Finland eller?!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #107 skrivet: maj 27, 2008, 16:11:20 »
i juni så nästa tisdag åker jag på min första husvagnssemester till Åland

jaha så du  tänkte komma via holmen  8) fränt! inte för att verka dum eller så men bor du i Finland eller?!  ;D
Ja jag bor i Maxmo som ligger ca30km norr om Vasa, när man har husvagn blir det billigare att åka via Åland än att ta båten direkt till Sverige, eller det blir nog kanske samma pris med alla omkostnader men då tar vi 3dygn på oss att åka via Åland till priset av ½dygn på viking eller siljaline = mer för pengarna :) och då får jag ju se Åland samtidigt ;)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #108 skrivet: maj 27, 2008, 16:19:27 »
haha härligt! fast det finns inte mycket att se på åland förutom mitt garage  ;D har lite Kimito i blodet jag måste jag säjja med  8)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #109 skrivet: maj 27, 2008, 16:30:13 »
Du får åka till en dag på strippen i strängnäs å heja på mej när jag kör  :)
Det är den 14 juni  :D
Kanske det ja 8) vi får se ::)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #110 skrivet: maj 27, 2008, 16:35:46 »
haha härligt! fast det finns inte mycket att se på åland förutom mitt garage  ;D har lite Kimito i blodet jag måste jag säjja med  8)

Det är ju fin skärgård och natur på  Åland :)
Och jag har aldrig varit iland på Åland tidigare men min sambo har jobbat i Mariehamn så hon ska och träffa gamla bekanta samtidigt.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #111 skrivet: juli 02, 2008, 23:23:22 »
Nu är semestern slut :'(
Men nu är jag ju hemma så jag har tid med 360in på kvällarna 8)
Igårkväll monterade jag downpipen, hängde upp avgasröret mm
Ikväll har jag bla Kalibrerat wbo2, bytt olja mm och provstartat motorn för att kolla att jag inte hade något olje,vatten eller avgas läckage.
Imorgonkväll ska jag backa ut pärlan och tvätta den och städa garaget innan jag kör in den igen för spridarbyte mm.
Så fredagkväll ska jag mappa om med nya spridarna och ta sommarens första provtur (äntligen) ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #112 skrivet: juli 03, 2008, 07:39:25 »
Men nu är jag ju hemma så jag har tid med 360in på kvällarna 8)
Igårkväll monterade jag downpipen, hängde upp avgasröret mm
Ikväll har jag bla Kalibrerat wbo2, bytt olja mm och provstartat motorn för att kolla att jag inte hade något olje,vatten eller avgas läckage.
Imorgonkväll ska jag backa ut pärlan och tvätta den och städa garaget innan jag kör in den igen för spridarbyte mm.
Så fredagkväll ska jag mappa om med nya spridarna och ta sommarens första provtur (äntligen) ;)


HÄRLIGT!! Njut av det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #113 skrivet: juli 05, 2008, 20:54:41 »
Gjorde en kort provtur idag samtidigt som jag hade ut pärlan på tvättning :D
Allting fungerade men jag ska ställa ner laddtrycket för så fort jag trycker lite på gasen när jag kör stiger laddtrycket över mina nuvarande tabeller som jag bara gjort upp till 270kpa.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #114 skrivet: juli 05, 2008, 21:43:29 »
Gjorde en kort provtur idag samtidigt som jag hade ut pärlan på tvättning :D
Allting fungerade men jag ska ställa ner laddtrycket för så fort jag trycker lite på gasen när jag kör stiger laddtrycket över mina nuvarande tabeller som jag bara gjort upp till 270kpa.

270kpa = ca 1,75 bars laddtryck eller hur!?

Kul att allt funkade!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #115 skrivet: juli 05, 2008, 22:10:06 »
Gjorde en kort provtur idag samtidigt som jag hade ut pärlan på tvättning :D
Allting fungerade men jag ska ställa ner laddtrycket för så fort jag trycker lite på gasen när jag kör stiger laddtrycket över mina nuvarande tabeller som jag bara gjort upp till 270kpa.

270kpa = ca 1,75 bars laddtryck eller hur!?

Kul att allt funkade!

Jo och så mycket ska jag inte ladda nu så jag höjer inte lastpunkterna nu för det är ju bra om vemset klipper av ifall t.ex wgslangen skulle hoppa av.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #116 skrivet: juli 06, 2008, 22:03:20 »
Gjorde en kort provtur idag samtidigt som jag hade ut pärlan på tvättning :D
Allting fungerade men jag ska ställa ner laddtrycket för så fort jag trycker lite på gasen när jag kör stiger laddtrycket över mina nuvarande tabeller som jag bara gjort upp till 270kpa.

270kpa = ca 1,75 bars laddtryck eller hur!?

Kul att allt funkade!

Jo och så mycket ska jag inte ladda nu så jag höjer inte lastpunkterna nu för det är ju bra om vemset klipper av ifall t.ex wgslangen skulle hoppa av.


Skulle det göra det då, klippa av alltså? I Ms så fortsätter ju mappen linjärt ifall du går utanför det kontrollerade området, men du kanske syftar på nån inställning typ "överladdningsskydd" eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #117 skrivet: juli 06, 2008, 23:01:41 »
Gjorde en kort provtur idag samtidigt som jag hade ut pärlan på tvättning :D
Allting fungerade men jag ska ställa ner laddtrycket för så fort jag trycker lite på gasen när jag kör stiger laddtrycket över mina nuvarande tabeller som jag bara gjort upp till 270kpa.

270kpa = ca 1,75 bars laddtryck eller hur!?

Kul att allt funkade!

Jo och så mycket ska jag inte ladda nu så jag höjer inte lastpunkterna nu för det är ju bra om vemset klipper av ifall t.ex wgslangen skulle hoppa av.


Skulle det göra det då, klippa av alltså? I Ms så fortsätter ju mappen linjärt ifall du går utanför det kontrollerade området, men du kanske syftar på nån inställning typ "överladdningsskydd" eller?
När jag var ut och testkörde en gång förra sommaren lossnade wgslangen och då klipte vemset av direkt jag rörde gaspedalen pga av att laddtrycket gick över mappen, och det var likadant nu när trycket var för högt justerat.
Jag tror att det har att göra med vilken firmware man har i boxen om den jobbar utanför mappen eller ej. Jag är inte så påläst men jag tror att det bara är firmwaren jag har nu som inte jobbar utanför mappen, jag kör med 1.0.53 nu men det finns en nyare 1.0.73 som jobbar över mappen också. Jag kanske uppdaterar till den nyare snart, inte pga av detta utan för att få 16x14 lastpunkter istället för nuvarande 12x12, inte för att jag tror jag är i så stort behov av fler lastpunkter, men varför inte köra med det bästa när det är gratis att uppdatera ;)
Om jag inte minns fel så finns det inställning för överladdningsskydd i MT också.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #118 skrivet: juli 13, 2008, 22:50:03 »
Idag har jag uppdaterat till firmware 1.0.73, hade ju inte tänkt att göra det nu men jag kom ju på att jag hade firmware 1.0.36 i boxen men användt Megatune 1.0.58 i datorn:-[  kanske konstigt att det fungerat att göra så men det har troligen varit orsaken till att jag inte fått alla extra funktioner att fungera.
Men man lär ju av sina misstag ;)
Bytte ju till 16x14 lastpunkter nu, så ikväll har jag skrivit nya bränsle,lambda och tänd mappar.
Hoppas bilen startar i morgonkväll när jag laddat in mapparna.
Allt annat är klart på bilen nu så när jag fått igång den ska den köras i bromsbänk och strypas så jag får bromspappret som är nödvändigt för att få bilen godkänd.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #119 skrivet: juli 14, 2008, 09:27:50 »
Idag har jag uppdaterat till firmware 1.0.73, hade ju inte tänkt att göra det nu men jag kom ju på att jag hade firmware 1.0.36 i boxen men användt Megatune 1.0.58 i datorn:-[  kanske konstigt att det fungerat att göra så men det har troligen varit orsaken till att jag inte fått alla extra funktioner att fungera.
Men man lär ju av sina misstag ;)
Bytte ju till 16x14 lastpunkter nu, så ikväll har jag skrivit nya bränsle,lambda och tänd mappar.
Hoppas bilen startar i morgonkväll när jag laddat in mapparna.
Allt annat är klart på bilen nu så när jag fått igång den ska den köras i bromsbänk och strypas så jag får bromspappret som är nödvändigt för att få bilen godkänd.

Skrev du om mapparna för hand? När jag bytte från 8 till 12 punkter så fanns det ett program som konverterade. Men det blir ju inte helt rätt ändå så det krävs ju finmappning efteråt.

Hur ska bilen strypas?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.