Författare Ämne: tjuvkoppla 360gl -88  (läst 16856 gånger)

Chefen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
tjuvkoppla 360gl -88
« skrivet: november 11, 2013, 19:26:26 »
Hejsan gubbar.. nyckeln till bilen är spårlöst borta så jag satt idag från klockan 09:00 till drygt 15:00 med att ringa upp någon lås specialist på just gamla volvobilar på volvo.. efter dom timmarna tog mitt tålamod slut och ilskan tog över... vände upp & ner på huset, vänner & bekanta i förbannad över denna nyckel!
 
sista gången jag ringde in och fick prata med samma trevliga receptionist som jag talar med XX gånger, så ber jag henne gå in till denne jävla specialist och strypa honom med telefonsladds jäveln!

åker ut till garaget och försöker mig på en tjuvkoppling, men ärlig som jag är går det käpp rätt åt pipsvängen, enda jag lyckades med vad att riva upp ett par fingrar och nypa mig med polygripen samt sabba en skruvmejsel som jag slipade till..


HUR får jag igång bilen? Hur tjuvkopplar jag bilen? gärna bilder och detaljerad information, tänk att ni ska försöka förklara ett 4 bitarspussel för en somalie!

kan gärna lägga upp regbevis/regnummer/bilder ifall någon mod tror jag är en skurk!


snälla hjälp & råd! Mvh / arg norrlänning

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #1 skrivet: november 11, 2013, 20:46:02 »
Sätt två strömbrytare

Ena kopplar du till tändning och ena till startmotorkabeln och båda till pluskabeln

Om jag minns rätt är gul plus, blågul startmotor, vitgrön och blå tändningslås

Chefen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #2 skrivet: november 11, 2013, 20:54:08 »
så jag måste klippa av kablarna från sockeln?

ska prova detta i morgon :) du är värd din vikt i guld oavsett bmi!

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #3 skrivet: november 11, 2013, 20:55:08 »
Glöm bara inte bort rattlåset.. Det kan gå illa annars!
Det måste borras ur för att du ska kunna ratta. men då trillar rattstången ner. ::)
Och bilen går bra? ;)

Chefen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #4 skrivet: november 11, 2013, 21:02:41 »
rattlåset har aldrig fungerat förns nu.. konstigt nog.

ska komma ihåg det :) tackar och bockar!


bor du i piteå bjuder jag på en öl en vacker dag!

OlleR

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #5 skrivet: november 11, 2013, 21:28:58 »
Klipp inte kablarna, dra bara ur dem, därför jag tycker du ska sätta knappar, då slipper du klippa sönder eller förstöra nånting :) vanliga flatstift bara :)

Jag bor i Skellefteå jag så den e int långt borta ;)

Chefen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #6 skrivet: november 11, 2013, 23:08:04 »
perfekt! mitt i norrlands rom bor jag. så man vaknar upp till den ljuvliga synen av fabriken

du skulle inte kunna förklara i ett pm med lite paint eller dyligt? så slipper jag frmastå som ett riktigt rikspucko här :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #7 skrivet: november 12, 2013, 00:20:34 »
Här kommer så lite tändningslås/rattstång/rattlås-bilder!

Har tyvärr ingen bild där allt är helt. Fick kapa av järnet med muttrarna på för att få loss låset. Kunde borrat nitbultarna med men trodde det skulle vara svårare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #8 skrivet: november 12, 2013, 00:24:29 »
Rattlåset är en plutt i tändningslåset som fjädrar ut och låser i spåret i rattstången när nyckeln inte är i och varit omvriden.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #9 skrivet: november 12, 2013, 00:29:14 »
Tändningslås..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #10 skrivet: november 12, 2013, 00:32:03 »
Söndersågad bult/nit som suttit i söndersågat plåtöverfall med svetsade "fyrkantsmuttrar"

Sabba överfallet/muttrarna/bultskallarna för att få bort låset.

Är det dumt att lägga ut sånt här på forumet med tanke på biltjyvar??
Säg till så tar jag bort/låser in inläggen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #11 skrivet: november 12, 2013, 00:34:25 »
Mystisk liten skruv och nit?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Chefen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #12 skrivet: november 12, 2013, 09:39:53 »
tack för bilderna & infon frej, nej jag tycker inte det är olämpligt matrial. data nätet är stort och google räcker till för det mesta.
Och detta är ett 300 forum, tror inte några tjuvar sitter här.

kan lägga upp all info om bilen här. här är regnummret; NLS569

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #13 skrivet: november 12, 2013, 20:08:09 »
Där Frej.. Den lilla skruven får du lös elstycket med och den niten håller fast själva låskistan. Resten är bara till för rattlås

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #14 skrivet: november 12, 2013, 20:40:42 »
Där Frej.. Den lilla skruven får du lös elstycket med och den niten håller fast själva låskistan. Resten är bara till för rattlås
Tack!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #15 skrivet: januari 10, 2014, 21:21:36 »
Känns som det är lika bra att fortsätta här än att starta en ny tråd med samma fråga.

Har sullat bort nyckeln till 360 GLTn -83a och nu hade det varit intressant att försöka få bort låset så bilen går att starta och köra. Rattlåset har inte gått i (kärvar som på alla andra 360) så då antar jag att det går att skruva loss hela rattlåset och dra bort det från rattaxeln?

Om jag sen får bort låset, kan jag få ur bara låscylindern så den går att starta med en mejsel?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #16 skrivet: januari 10, 2014, 22:35:46 »
Kolla på frejs bilder. Där är en liten spårskruv mot kontaktstycket. Skruva ur den så bör du kunna lirka ut kontaktstycket och där antingen kunna stoppa in en mejsel eller använda en tång. Kommer inte ihåg hur det ser ut i övergången mellan rattlåset och kontakten.

Eftersom ditt rattlås kärvar behöver du inte skruva av hela tändningslåset från rattstången men skulle du ha otur så går ju rattlåset in när du kör och det känns inte så tryggt kanske.

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #17 skrivet: januari 10, 2014, 23:07:11 »
Vill ju koppla bort rattlåsfunktionen helt då det har fungerat ibland när nyckeln fanns. Bäst vore ju om det gick att ta ur låscylindern och plocka ur alla tillhållarna så den går att vrida runt med vilken nyckel som helst :)

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #18 skrivet: januari 12, 2014, 15:43:17 »
Gör du som jag beskrev plus att du tar bort rattlåset från rattstången så blir det bäst =) För att ta bort rattlåset från rattstången behöver du på något vis skruva bort knäckbultarna. Antingen kapar du upp spår så du kan ta en mejsel för att vrida dom eller så borrar du hål i dom och knackar in en torx eller liknande bits och skruvar ur skruvarna. Då är rattlåset borta. Det elektriska löses sen enkelt =)

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2014, 22:31:18 »
Skruvade loss kontaktstycket ikväll och jodå, B19En hoppade igång direkt efter över 2 månader stillastående  :) Nu ska jag bara prova få loss rattlåset och ev kanske det funkar med att slipa bort låsklacken med ett slipstift och sen sätta tillbaka det?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: tjuvkoppla 360gl -88
« Svar #20 skrivet: januari 17, 2014, 17:09:12 »
Jadå det borde funka.. Jag bända isär rattlåset men då är det svårt att få ihop helt igen.. Lättast är att bara kapa bort stiftet