Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976872 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1000 skrivet: maj 20, 2010, 19:38:29 »
Kul att den funkar  :D mindre kul med p-böter  :(
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1001 skrivet: maj 20, 2010, 22:12:37 »
fy tusan va dyrt för o springa 4km!! =/
skönt att de inte va nått megajobbit som började krångla för dig iaf!  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1002 skrivet: maj 20, 2010, 22:24:26 »
Jo, helt klart en dyr motionsrunda... Dock misstänker jag att det är ett av ytterst få sätt att få mig att springa - ilska är en bra motivator!
Dock väldigt trevligt att det inte verkar ha varit något värre fel - glassätarbilar ska ju bara putsas på och ätas glass med, inte mekas med. Var det inte så? ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1003 skrivet: maj 20, 2010, 22:49:53 »
Så mycket dumheter man kan hitta på när man egentligen borde sova...

http://kurre86.com/bilar/340-Oettinger-1.jpg
http://kurre86.com/bilar/340-Oettinger-2.jpg

De har jag haft liggandes ett tag; jag läste lite noggrannare idag - 76mm borr och 88mm slag! Totalt 1.6l på originalborr, det skulle bli en trevlig turbomaskin - 70ccm mer än i min stroker!

Jag letade lite mer på volvo300mania: Länk...
Tydligen inte en helt problemfri bil, men smidd vev med specialstakar och kolvar låter mysigt! Undrar om Oettinger har en uppsättning liggandes i lager... Jag tyckte ju det var trångt att få dit 84mm veven jag kör, vevstakarna tog i oljetråget och kolvarna tog i motvikterna på veven - kan tänka mig att de fick fundera en stund innan de fick ihop det med 88mm slag! Vill ha, gärna kombinerat med ett B14 R-Sport kit med roligare kam, eller kanske en Gordini topp...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:16:03 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1004 skrivet: maj 23, 2010, 23:58:58 »
Kör på din turkspecial du.. några cc hit och dit  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1005 skrivet: maj 28, 2010, 23:28:41 »
Nu har min glassätarmobil fått ett namn - mina klasskompisar har döpt den till Guldpilen... Den har nu fått bekänna färg en smula, först Norrköping - Mantorp t.o.r. igår och idag fick den agera transportmedel för en svensexa. Totalt har jag kört den över 20mil utan bekymmer - jag är nöjd. Hoppas bara besiktningen inte har allt för många åsikter den 11/6...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1006 skrivet: maj 30, 2010, 00:05:16 »
Fint namn  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1007 skrivet: maj 30, 2010, 00:08:27 »
ja väldigt passande namn ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1008 skrivet: juni 03, 2010, 11:21:05 »
Nu är arbetet med 340an äntligen igång igen! Två timmar i garaget nu på morgonen har resulterat i att bilen är uppallad, avgasröret lossat, kylsystemet tömt och jag är på god väg mot värmeslag - det blir varmt under svarta plåttak när solen ligger på!
Nåväl, så snart jag fått lite vätska i mig ska jag ut igen och försöka lossa motorfästena, lyfta motorn någon decimeter framåt för att få loss kardanen och sedan lossa sprängkåpan - sedan måste jag bara ha tag på en glidhammare eller liknande att få loss svänghjulslagret med innan jag kan demontera svänghjulet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1009 skrivet: juni 03, 2010, 14:37:11 »
Nu är kopplingen lossplockad och det enda som kvarstår i demonteringen är att lyckas få loss svänghjulslagret så att man kommer åt bultarna till svänghjulet - sedan bär det av till Peter för att svarva svänghjul igen!

Termometern i garaget sa 27oC på marken, 40oC vid huvudhöjd - nu på eftermiddagen var jag i vart fall smart nog att ta med mig en vattenflaska ner!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1010 skrivet: juni 03, 2010, 15:50:20 »
Kul att det händer saker  :) den måste ju vara klar innan den 10 juli  :)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1011 skrivet: juni 03, 2010, 17:20:08 »
Om allt bara flyter på som det ska hoppas jag kunna starta upp den igen helgen 12-13 juni. Det förutsätter dock att Knotan har tid att skära fram en triggerskiva till mig och att Peter hinner svarva till svänghjulet, montera triggerskivan och hjälpa mig fixa ett fäste till givaren...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1012 skrivet: juni 03, 2010, 17:24:28 »
Här börjar det rulla på.. Ny bil och allt. Glöm inte att dricka!  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1013 skrivet: juni 06, 2010, 15:53:01 »
Glidhammare lånad av Knotan, så nu är svänghjulet löst! Jag har dessutom skickat en CAD-ritning på en triggerskiva till honom, så förhoppningsvis kan han skära fram en sådan åt mig inom en inte allt för avlägsen framtid.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1014 skrivet: juni 06, 2010, 23:56:16 »
Nu har Peter fått mitt svänghjul så att han kan sysselsätta sig en stund i svarven - när han är färdig lär det vara ytterligare något kilo lättare (inte mycket kvar av det nu!) samt förhoppningsvis fungera med original startmotor.
När jag ändå var i Åsbro en fin kväll som idag blev det ju en liten glassätarsväng - Peter och Camillas idé om en bra glassätarbil är inte riktigt samma som min, men kul! Mer om det i Camillas 360R tråd...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1015 skrivet: juni 07, 2010, 19:42:24 »
Nu är mitt svänghjul klart och ligger hemma hos Peter och väntar... Så snart triggerskivan är klar kan monteringen börja!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1016 skrivet: juni 09, 2010, 11:26:24 »
Nya svänghjulsbultar beställda; tyvärr blev det inte 12.9 insexbultar som jag hade tänkt utan nya R5 original 12.9 bultar med 17mm skalle - svänghjulslagret måste alltså demonteras innan svänghjulet även i framtiden...
Varför blev det så? Jo, Renault har i sin oändliga vishet bestämt sig för att använda fingängade M9x1 bultar till svänghjulet - sådana står inte att uppbringa varken hos järnhandlarna i stan eller hos Sifverts i Stockholm. Tänk om man hade tänkt på det innan man byggde ihop motorn, då hade man kunnat gänga om till M10 istället...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1017 skrivet: juni 10, 2010, 21:13:30 »
Nu har jag mekat lite 264 inför besiktningen imorgon - vem kunde ana att det fanns H1 lampor till 264or? Jag var tvungen att byta vänster framlampa då reflektorn var slut; som tur var fick jag med ett gäng nya lampor när jag köpte bilen. Döm av min förvåning när jag monterat allt och inser att den lampa jag monterat inte vill ha en vanlig H4 glödlampa, utan två stycken H1or! Nåväl, det var ju bara att åka och köpa...
Jag har dessutom skruvat lite med instrumentbrädan - jag bytte spänningsregulatorn mot en bättre begagnad och vips visar temp och tankmätarna betydligt rimligare värden. Jag försökte dessutom reparera trippmätaren, plastdrevet som ska dra runt den var sprucket och snurrade på axeln så jag limmade ihop och fast det med superlim - det höll ungefär 700m, sedan slutade det fungera igen... Jag misstänker att något kärvar inuti mätare, så det blir nog till att försöka hitta en fungerande på skroten någon gång.
Det tråkigaste jag gjorde idag var dock att försöka identifiera vad som klonkar och lever om i framvagnen när man kör över gupp med höger framhjul. Precis som Peter hade föreslagit var det muttern som håller fast insatsdämparen i fjäderbenet som hade lossnat (eller aldrig blivit ordentligt fastsatt, vad vet jag), så stötdämparen sitter bara fast i fjädertornet, inte i fjäderbenet. Inte konstigt att det låter! Tyvärr verkar det vara något knas under stötdämparen, för den går inte ner sista centimetern i fjäderbenet - kanske något skräp som kommit in eller något som slagits sönder av att dämparen hoppat runt där inne. Kort och gott, nu vet jag vad som låter och jag ser inte fram emot att riva loss fjäderbenet för att fixa det... Undrar om besiktningen gillar stötdämpare som inte sitter fast? ::)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1018 skrivet: juni 11, 2010, 11:00:31 »
Nu har jag varit en vända förbi skroten; jag fick tag i en del "bra-att-ha" grejer trots ösregn... Jag hittade en 360 Redline (måste varit den sista i Norrköping...) som kunde donera en skaplig framstötfångare, grill samt främre nackstöd, så nu kan jag bygga en Redline-inredning med fyra matchande nackstöd. Dessutom fick jag tag i lite clips till inredningen till 264an och några andra småsaker.
Jag var förbi Knotan en vända också och hämtade upp min triggerskiva och förbi Volvo för att hämta upp svänghjulsbultarna också, så nu är det bara ihopbyggnad kvar i stort sett...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1019 skrivet: juni 11, 2010, 11:39:14 »
härligt att det händer grejjer!! fått sommarlov nu så det blir bygga av på riktigt?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1020 skrivet: juni 11, 2010, 11:43:34 »
Japp, nu har jag haft mina två dagar sommarlov... På måndag börjar jag jobba! Som tur är brukar man ju inte få läxor med sig hem från jobbet, så lite ska jag väl hinna med på kvällarna. Tyvärr kommer ju 340an bli kvar i Norrköping nu när jag åker till Stockholm, så den kommer det bara kunna jobbas med på helgerna innan jag fått ihop den så att jag kan köra upp den också. Förhoppningsvis hinner jag med det nästa helg, vi får se...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1021 skrivet: juni 11, 2010, 13:29:24 »
Nu har bilprovningen skrivit en första "att-göra" lista åt mig; på 264an behöver följande åtgärdas:
1. Avgassystem, läckage (bakre ljuddämparen är slut...)
2. Styrled, fram vänster yttre, glapp
3. Stötdämpare, fram höger, lagring glapp samt bristfällig dämpverkan (vilken överraskning... ::))
4. Strålkastare, halvljus, vänster, inställning låg
5. Stopplykta, båda sidor, ur funktion (typiskt, de funkade igår...)
6. Parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig (vadåra, den står nästan still på tomgång med driven i...)
7. Färdbroms, bak vänster, pulserande bromsverkan

Inte så farligt va? Fixa bakbromsarna och framvagnen bara så är bilen som ny sedan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1022 skrivet: juni 14, 2010, 12:13:28 »
Första lunchen på sommarjobbet; en stund över att uppdatera 300Power...
I lördags fick 264an en nya ljuddämpare, ett steg närmare en avklarad ombesiktning.
På söndagen sedan blev det en liten sväng till Peter för att montera triggerskivan på remskivan och fixa ett fäste för givaren - nu är det bara montering kvar innan bilen förhoppningsvis går att köra igen! Svänghjulet är nu nere på ganska precis 5kg, triggerskivan väger knappt 300g - totalt sett är det bra mycket mindre roterande mass än original!

Tyvärr lär det dröja en stund innan det kommer några bilder, jag glömde kamera hemma hos Peter!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1023 skrivet: juni 14, 2010, 21:10:51 »
Gött med lätta roterande prylar och en riktig pålitlig trigger!
Hoppas skivan får sitta kvar och även givaren. Tack vare MS behöver inte givaren vara flyttbar eller!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1024 skrivet: juni 14, 2010, 21:40:37 »
Med MS behöver det egentligen inte kunna justeras, dock är det vissa firmwareversioner som har problem med vissa vinklar när man ställer in triggeroffset har jag för mig... Jag har i vart fall sett till att det kommer gå att justera, så det ska inte bli några problem! Ni får se när jag får tillbaka min kamera...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1025 skrivet: juni 14, 2010, 21:43:13 »
Kameran kan du glömma  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1026 skrivet: juni 14, 2010, 22:00:52 »
Låter bra! ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1027 skrivet: juni 14, 2010, 22:07:26 »
Tack  :D
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1028 skrivet: juni 19, 2010, 22:35:58 »
Nu är bilen igång! Jag har mekat (nästan) oavbrutet hela dagen idag för att få ihop den och vid niotiden nu på kvällen bogserades den igång! Med den nya triggerskivan och tillhörande inställningar i MS går den som en klocka, långt mycket bättre än med svänghjulet som trigger.
Lite finns det dock kvar att göra - av mina två trasiga B14 startmotorer gick det inte ens att få ihop en hel, så en ny sådan måste fixas. Dessutom behöver tomgången skruvas ner en del när väl en fungerande startmotorn har kommit på plats; för tillfället gör det inget om den ligger på 2000rpm, det är en ganska behaglig säkerhetsmarginal när man bråkar sig fram genom köer och liknande...

Ni får tyvärr klara er utan bilder ett tag till, min kamera bor ju som sagt hos Peter för tillfället...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1029 skrivet: juni 19, 2010, 23:11:00 »
Tack för kameran Kurre   8)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1030 skrivet: juni 19, 2010, 23:39:35 »
Your loss... Nu får du ju inte se några fina bilder på min nyrenoverade B15RS eller någon film som visar hur rapp den är med 5kg svänghjul!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1031 skrivet: juni 20, 2010, 19:26:03 »
Första långturen med ny triggerskiva avklarad, den gick från Norrköping till Stockholm via Strängnäs utan bekymmer. Bilen går vansinnigt mycket bättre än nu den någonsin gjort i min ägo och motorn är jättetyst och fin! Bara slammer från kopplingen och ett mysigt muller från avgassystemet att njuta av. Dock finns det en del att mappa; från 4000rpm och uppåt saknas det lite, troligen tändningen som står lite tokigt. Dessutom har jag upptäckt nya lastområden som jag aldrig kunnat använda tidigare; det som tidigare var snålställt för att få mjuk och billig motorbroms är nu cruise-regionen i farter upp till ca. 70km/h - den går jobbigt snålt där så det blir lite ryckigt... ;D

Helt underbart med en duktig dos extra bottenvrid och ett 5kg svänghjul - såhär skulle Volvo byggt ihop B14 motorn från början!

Så snart min kamera kommit hem igen ska jag försöka fixa lite bilder åt er samt kanske en filmsnutt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1032 skrivet: juni 20, 2010, 21:50:27 »
ja det vill vi ha så vi får se besten  ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1033 skrivet: juni 20, 2010, 22:59:10 »
Första långturen med ny triggerskiva avklarad, den gick från Norrköping till Stockholm via Strängnäs utan bekymmer. Bilen går vansinnigt mycket bättre än nu den någonsin gjort i min ägo och motorn är jättetyst och fin! Bara slammer från kopplingen och ett mysigt muller från avgassystemet att njuta av. Dock finns det en del att mappa; från 4000rpm och uppåt saknas det lite, troligen tändningen som står lite tokigt. Dessutom har jag upptäckt nya lastområden som jag aldrig kunnat använda tidigare; det som tidigare var snålställt för att få mjuk och billig motorbroms är nu cruise-regionen i farter upp till ca. 70km/h - den går jobbigt snålt där så det blir lite ryckigt... ;D

Helt underbart med en duktig dos extra bottenvrid och ett 5kg svänghjul - såhär skulle Volvo byggt ihop B14 motorn från början!

Så snart min kamera kommit hem igen ska jag försöka fixa lite bilder åt er samt kanske en filmsnutt!

Härligt att höra!!
En startmotor nu med så är upplevelsen total sen då!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1034 skrivet: juni 22, 2010, 05:54:24 »
Nu är nya startmotorn på plats! Bilen startar för egen maskin men det finns ju fortfarande en del att göra... Nästa steg nu är att justera in VR-givaren och triggerkretsen så att den går störningsfritt genom registret - förra gången tog det ju en bra stund, så vi får hoppas att det går smidigare nu!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1035 skrivet: juni 22, 2010, 12:20:55 »
jasså trodde du körde  med hall  nu så du slapp vr elektroniken 
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1036 skrivet: juni 22, 2010, 13:51:44 »
Nepp, jag kör med Volvo 300 original VR-givare tillsammans med min egendesignade triggerskiva - återstår att se om det går att få det att fungera som det ska!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1037 skrivet: juni 22, 2010, 21:38:23 »
Nepp, jag kör med Volvo 300 original VR-givare

Ballt att köra originalgivare, sånt gillas!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1038 skrivet: juni 23, 2010, 06:00:44 »
Får se hur länge originalgivaren får hänga med, det verkar vara svårt att få den att lira med MS och min nya triggerskiva... Jag pulade lite med det igår; från 1500rpm och uppåt ungefär så går den fint, under 1500rpm får man en massa "Lost Sync", "Lost Sync Reason 2", d.v.s. MS ser en saknad tand där det inte borde finnas en. I mina öron låter det som om givaren inte ger tillräckligt kraftig signal, så jag har flyttat givaren närmare kransen - nu sitter den på 0.15mm avstånd. Det blev ju bättre, från början kom jag inte under 2000rpm innan den började missa, men det är inte riktigt körbart ännu. Får se om jag byter till en GM eller Ford givare istället, de brukar kunna vara anpassade för lite mindre triggerhjul - Renix givare är ju byggd för ett stort svänghjul...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1039 skrivet: juni 24, 2010, 17:51:55 »
Får se hur länge originalgivaren får hänga med, det verkar vara svårt att få den att lira med MS och min nya triggerskiva... Jag pulade lite med det igår; från 1500rpm och uppåt ungefär så går den fint, under 1500rpm får man en massa "Lost Sync", "Lost Sync Reason 2", d.v.s. MS ser en saknad tand där det inte borde finnas en. I mina öron låter det som om givaren inte ger tillräckligt kraftig signal, så jag har flyttat givaren närmare kransen - nu sitter den på 0.15mm avstånd. Det blev ju bättre, från början kom jag inte under 2000rpm innan den började missa, men det är inte riktigt körbart ännu. Får se om jag byter till en GM eller Ford givare istället, de brukar kunna vara anpassade för lite mindre triggerhjul - Renix givare är ju byggd för ett stort svänghjul...

Okej kämpa på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.