Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976891 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1280 skrivet: juni 14, 2011, 23:29:38 »
Igår fick jag min nya packbox, monterade den och gav mig ut för en provtur! Riktigt skönt att få åka turbo igen, det blev desto roligare av alla mina nya mätare dessutom... Varvräknaren funkade klockrent, visar ca. 50rpm för lågt, men annars har jag inget att klaga på. Vakummätaren står ju på max större delen av tiden med turbo under huven, men den rör ju på sig i vart fall, det är alltid kul! Kombinationen Volvo original oljetrycksmätare och biltema oljetrycksgivare gjorde att mätaren står precis på gränsen till röda fältet vid normalt oljetryck, men den rör ju på sig, och voltmetern funkar utmärkt...

Grattis till allt skoj!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1281 skrivet: juni 17, 2011, 10:51:58 »
Lite smolk i glädjebägaren... Jag vet inte om det är att jag styr tändningen via MS som ställer till det eller om min varvräknare inte mår så bra, hur som helst visar den inte riktigt rätt varvtal... Vid "normala" gatvarvtal är den helt OK, vid 3000rpm visar den mindre än 100rpm fel. När motorns snurrar med 5000rpm visar dock varvräknaren 4200rpm vilket gör att man går in i varvstoppet långt innan det ser ut som att man borde göra det på mätaren... Någon annan som upplevt det problemet? Det är inte motorn som varvar upp snabbare än mätaren klarar - även när man står och varvar 5000rpm konstant på friläge visar varvräknaren 4200rpm...
« Senast ändrad: juni 17, 2011, 16:02:07 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1282 skrivet: juni 17, 2011, 15:44:20 »
Lite smolk i glädjebägaren... Jag vet inte om det är att jag styr tändningen via MS som ställer till det eller om min varvräknare inte mår så bra, hur som helst visar den inte riktigt rätt varvtal... Vid "normala" gatvarvtal är den helt OK, vid 3000rpm visar den mindre än 100rpm fel. När motorns snurrar med 5000rpm visar dock varvräknaren 4200rpm vilket gör att man går in i varvstoppet långt innan det ser ut som att man borde göra det på mätaren... Någon annan som upplevt det problemet? Det är inte motorn som varvar upp snabbare än mätaren klarar - även när man står och varvar 5000rpm konstant på friläge går visar varvräknaren 4200rpm...

Jag har inte haft några sådana problem  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1283 skrivet: juni 17, 2011, 18:30:20 »
I mitt sprut så ställer jag in frekvensen och hur sprutet ska pulsa ut signalen till varvräknaren så allt stämmer med hur motorn varvar.. finns inget sådant??  :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1284 skrivet: juni 17, 2011, 18:42:30 »
I mitt sprut så ställer jag in frekvensen och hur sprutet ska pulsa ut signalen till varvräknaren så allt stämmer med hur motorn varvar.. finns inget sådant??  :)

Men då har du egen utgång för varvräknare?

Kurre har nog varvräknaren på samma signal som tändmodulen misstänker jag! Det har jag i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1285 skrivet: juni 17, 2011, 22:07:45 »
Precis som Frej säger har jag kopplat in varvräknaren med hjälp av originalkablaget direkt på minusterminalen på tändspolen - snarlikt den setup Frej kör med om jag inte minns helt fel... Det finns möjlighet att köra en separat varvräknarutgång från MS, men då hade jag behövt dra nya kablar och grej, det verkade jobbigt... Dessutom fungerade det ju för Frej, så varför skulle det inte göra det för mig?

Blir till att slita ut intrumenthuset igen och se om jag kan fundera ut något...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1286 skrivet: juni 18, 2011, 07:21:24 »
Kan det ha med ditt moddade Renix att göra?

Är det svårt att hänga på varvräknaren provisoriskt rätt på MS varvräknarutgång? (Vet inte var den utgången ansluter till omvärlden)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1287 skrivet: juni 19, 2011, 01:38:00 »
Borde inte ha med mitt moddade Renix att göra, det enda jag använder i styrburken bakom tändspolen är kontaktstyckena - från dem har jag dragit kablar direkt till rätt pol på tändspolen... Det roliga är att mätaren har fungerat bra hela dagen idag, Stocholm-Mantorp t-o-r. Kan det ha varit en gubbkörd mätare som aldrig varvat över 3000rpm kanske som bara behövde lite tid på sig för att komma igång på de varvtalen?

Även i övrigt har bilen fungerat bra, den knatar på skapligt om man pressar den en smula även om den inte var så imponerande efter att man suttit på läktarn hela dagen och tittat på vrålåken på Gatebil... Tyvärr trycker den ur sig olja i skapliga mängder någonstans när man pressar på höga varv med fullt laddtryck lite längre stunder, när man sedan stannar vid t.ex. ett rödljus har man Lützen-dimma runt hela bilen när oljan ångar bort från grenrör och liknande. Måste nog undersöka det lite mer ingående snart, idag tror jag inte jag kan skylla på varken igensatt vevhusventilation eller trasig främre vevaxelpackbox. Funderar på om det är oljaledningarna till eller från turbon som läcker när man varvar eller något, det ser ut att kunna komma från de trakterna...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1288 skrivet: juni 19, 2011, 20:43:45 »
Skönt med mätaren, mindre kul med oljan. Kämpa på så har du snart en problemfri rolig B15T!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1289 skrivet: juni 22, 2011, 21:39:06 »
Varvräknaren spökar fortfarande, ena gången visar den alldeles utmärkt, nästa gång visar den helt åt skogen... Mysko!

Nu sitter det i vart fall nya fina däck på bilen - en uppsättnign Toyo Proxes T1R 185/55-R15 har ju stått i mitt sovrum och väntat i en månad nu... Tyvärr hade jag missat tidsschemat för motorklubbens verkstad - även om jag hade tid bokad till 21:00 så gick instruktören med nyckeln till däckmaskinerna hem vid 20:00 så jag hann inte balansera däcken. Blir till att återkomma vid senare tillfälle, än så länge får jag klara mig med en bil som börjar vibrera så smått över 110km/h. Bra för bränsleekonomin att köra lite långsammare om inte annat!
« Senast ändrad: juni 22, 2011, 21:44:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1290 skrivet: juni 22, 2011, 22:09:48 »
Varvräknaren spökar fortfarande, ena gången visar den alldeles utmärkt, nästa gång visar den helt åt skogen... Mysko!

Nu sitter det i vart fall nya fina däck på bilen - en uppsättnign Toyo Proxes T1R 185/55-R15 har ju stått i mitt sovrum och väntat i en månad nu... Tyvärr hade jag missat tidsschemat för motorklubbens verkstad - även om jag hade tid bokad till 21:00 så gick instruktören med nyckeln till däckmaskinerna hem vid 20:00 så jag hann inte balansera däcken. Blir till att återkomma vid senare tillfälle, än så länge får jag klara mig med en bil som börjar vibrera så smått över 110km/h. Bra för bränsleekonomin att köra lite långsammare om inte annat!

Bild på bil med hjul önskas  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1291 skrivet: juli 14, 2011, 12:34:06 »
Här händer det inte mycket för tillfället; jag har fullt upp med att packa upp flyttkartonger, jobba och köpa möbler och liknande istället. Lite nyheter blir det dock!

Som ni säkert vet blev det ingen bromsning i lördags, men det var trevligt ändå! Påvägen hem var det dags att tanka, då bestämde jag mig för att påbörja projekt B15T Hypermiling. Det innebär att jag gör allt jag kan för att komma så långt som möjligt per liter E85. Efter turbokonverteringen har den nya motorn surplat i sig ca. 1.1-1.2l/mil vid "normal" körning, d.v.s. en hel del motorväg och landsväg, lite fullgasaccelerationer och lite stadstrafik. Målet har hela tiden varit att komma ner under 1l/mil så det var ju en bit kvar...

Efter tankningen påväg hem från Peter gjorde jag således slag i saken - med ett öga på bränsleförbrukningsmätaren i datorn hölls gasfoten i schack för att hålla den momentana förbrukningen under 1l/mil. Detta fortsatte jag sedan med när jag åkte till jobbet de kommande dagarna, och i morse var det dags att tanka igen; vad skulle resultatet bli? 40.88l gick det i tanken, 40.98mil visade mätaren - målet var nått, 0.9976l/mil! Var det värt att ligga 80-85km/h på 120-väg? Nja, det blir en ganska dålig timlön att spara ca 1kr/mil men förlora ca 2min/mil - 30kr/tim någon? Arbetet med att lista ut varför den är så törstig fortsätter (jag vet vad du kommer säga Peter, men MS får stanna ett tag till... ;D)!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1292 skrivet: juli 20, 2011, 15:35:35 »
Har sagt det här förut men oj vad glad jag hade varit med en så snål motor  ;D

Och vad har MS med saken att göra förutom att det är ett bra verktyg för att se och påverka hur mycket soppa som sprutas in i motorn?  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1293 skrivet: augusti 02, 2011, 07:43:08 »
Imorgon smäller det! Då bär det av till Kinnekulle för en heldag på fullgas med TPC - bara att hoppas bilen funkar lika bra som på Gelleråsen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1294 skrivet: augusti 02, 2011, 19:10:15 »
Kalas! Kommer o tittar efter lunch, och bror kör med bmw turbon hela dagen :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1295 skrivet: augusti 04, 2011, 07:46:41 »
Igår blev det racing hela dagen! På förmiddagen var det typ 30oC varmt och soligt, det blev lite i varmaste laget för mina gatdäck. Framåt slutet av dagen började det dock regna, då funkade de kanon! I övrigt bara några mindre incidenter med bilen såsom tappat (och överkört!) luftfilter och skjuten topplockspackning...

Dagen började i vart fall bra, laddtrycket uppskruvat till 0.8bar och inmappat påväg till banan. Första körpasset avlöpte utan problem, andra körpasset börjar det låta väldigt illa under bilen efter ett par kurvor... Bara att stanna och plocka upp resterna av luftfiltret som hade hasat under hela bilen! Utan luftfilter så steg laddtrycket till 0.9bar, det resulterade i att en plugg i en oanvänd vakumanslutning vägrade sitta kvar, så efter ett par pass hade den blåst bort (tre gånger...) och laddtrycket läckte ut genom hålet... De 0.6-0.7bar laddtryck som stannade i motorn räckte dock ganska bra även om det saknades 10km/h i slutet på långa rakan.
När regnet kom började mina däck verkligen visa vad de gick för, helt plötsligt var det betydligt fler som blev omkörda! Fästet i regnet var fantastiskt, i många kurvor gjorde den extra kylan i de annars överhettade framdäcken att jag faktiskt kunde åka lika fort i regnet som i torrt väglag! Ruskigt roligt var det i vart fall, även om bilen började bli väldigt svårstartad och gå lite småkonstigt de sista tre passen eller så...
När det sedan var dags att åka hem blev det uppenbart varför den börjat uppföra sig märkligt - när jag startade bilen fyllde den området med en riktigt fin Lützen-dimma med glykoldoft... Som tur var gick det att köra hem bilen utan större missöden, bara att fylla på glykol i Laxå... Nu finns det dock ett och annat att fixa på bilen innan nästa bandag 4/9 på Mantorp! Jag skulle nog behöva en uppsättning nya framdäck också, de jag har nu överlever definitivt inte en dag till om det inte regnar!


Jag hade visst utlovat lite bilder...


Här piskar Jesper runt på banan i min bil; hans var inte i skick att vara med tyvärr...




Jesper blir jagad av en BMW...


Den kränger kanske en smula fortfarande...


Lillebror Åkesson ute och leker...
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:41:07 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1296 skrivet: augusti 04, 2011, 23:25:38 »
Trevlig beskrivning av dina äventyr som vanligt Kurre! Det är en njutning att läsa vad du skriver oavsett vad du skriver om!
Uppskattas!!

Tråkigt (men komiskt) med luftfiltret och vakuumpluggen.

Mest tråkigt och inte ett dugg roligt med toppackningen! Vad är dina tankar om den? Jag menar du laddar ju inte på så vansinnigt som vissa andra.. å andra sidan har du B14 vilket säkert inte kan jämföras med att blåsa toppackningen i en rödblockare.

Kan du inte skifta däcken till nästa gång.. hur ser bakdäcken ut efter denna session? Och vad är det för däck du kör på? Hur funkade bromsarna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1297 skrivet: augusti 05, 2011, 06:48:39 »
Alltid kul o läsa kurre! :D

Men du måste ju lägga upp biler på hur fina dina framdäck blev.. för jag har aldrig sett något liknande i hela mitt liv  ;D

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1298 skrivet: augusti 05, 2011, 07:38:54 »

Toyo Proxes T1-R 185/65-R15 efter ca. 300mil... De där sista 20 eller så runt Kinnekulle var visst inte så nyttiga!

Bakdäcken höll betydligt bättre, så de lär hamna fram nästa gång det ska ut och smiskas bana med de däcken... Däcken var Toyo Proxes T1-R 185/65-R15 - jättetrevliga regndäck, men på tok för mjuka när det var varmt och soligt!

Topplockspackningen misstänker jag kan ha gåt på grund av låg bränslenivå i tanken som gjorde så att pumpen sög luft i någon kurva... Det skulle ju även kunna vara så att den bara tröttnade på livet i största allmänhet, det var ju någon billig packning från en packningssats. Förhoppningsvis håller nästa bättre! De är ju inte sådär jätteblåst som de brukar bli när det spikat massor, bilen gick ju att köra hem nästan 30 mil bara man fyllde på lite vatten emellanåt. Dock var det många som tittade konstigt på oss när jag spred Lützen-dimma omkring mig så snart vi stod still!

Bromsarna var inga som helst problem på Kinnekulle, jag bromsade typ tre gånger på hela varvet varav två av bromsningarna inte var särskilt tunga då farten inte var så farligt hög... Gelleråsen var klart värre, där är det tre ganska ordentliga inbromsningar så där orkade de inte riktigt med... Det var dock ganska nära, så det gick ju att jaga på skapligt ändå!
« Senast ändrad: april 30, 2014, 10:41:30 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1299 skrivet: augusti 05, 2011, 20:28:20 »
Tack för svar!
Lustigt att din lätta bil med inte så många inbromsningar heller käkade framdäck sådär? Måste bero på däcken eller hur..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1300 skrivet: augusti 05, 2011, 20:31:58 »
spontant låter det som att det är fel inställda hjul... eller att däcken är dåliga som Frej säger.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1301 skrivet: augusti 05, 2011, 20:36:53 »
spontant låter det som att det är fel inställda hjul... eller att däcken är dåliga som Frej säger.
Felinställt tror jag inte på för då borde han märka det på gatan med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1302 skrivet: augusti 07, 2011, 16:13:29 »
Att den käkade framhjul berodde nog mestadels på däcken även om lite mer camber säkert hade hjälpt! Däcken fungerade ju som sagt fantastiskt i det blöta, men när det var torrt överhettade de snabbt och man låg och kanade på framhjulen genom de långa, snabba böjarna på Kinnekulle. Tog inte många varv innan de såg fruktansvärda ut!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1303 skrivet: augusti 08, 2011, 22:21:57 »
Jag och Peter (jag tror det var Peter som körde här) har fastnat på film!
http://www.youtube.com/watch?v=Sw_pAzVAa6o
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1304 skrivet: augusti 09, 2011, 08:34:38 »
Jag och Peter (jag tror det var Peter som körde här) har fastnat på film!
http://www.youtube.com/watch?v=Sw_pAzVAa6o

Men han kör ju om hela högen så får han ju inte göra!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1305 skrivet: augusti 21, 2011, 12:48:53 »
Nu är topplockspackningen bytt, var blåst mellan tvåan och trean... I övrigt var allt rent och fint och bilen gick bra när jag väl fick igång den efteråt... Nästa steg är att efterdra toppen, justera ventilerna och sedan blir det lite service och nytt luftfilter innan Mantorp! I vinter kan det nog bli en omgång nya foder också, all etanol bilen har surplat i sig verkar ha spolat rent cylindrarna en smula, det var inget honingsmönster kvar efter 1600mil...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1306 skrivet: augusti 21, 2011, 22:09:32 »
Nu är topplockspackningen bytt, var blåst mellan tvåan och trean... I övrigt var allt rent och fint och bilen gick bra när jag väl fick igång den efteråt... Nästa steg är att efterdra toppen, justera ventilerna och sedan blir det lite service och nytt luftfilter innan Mantorp! I vinter kan det nog bli en omgång nya foder också, all etanol bilen har surplat i sig verkar ha spolat rent cylindrarna en smula, det var inget honingsmönster kvar efter 1600mil...

Oops. Det kostar på att köra turbotrimmat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1307 skrivet: augusti 31, 2011, 06:06:16 »
Igår efterdrogs toppen, ventilerna justerades och bilen startades för att åka till OK och byta olja. Till en början gick han som en dröm, turbon kom fint och allt lät som det skulle, sedan sa det knäpp... Efter knäppet låter bilen monumentalt avgasläckage så fort man belastar den lite och det saknas några hekto laddtryck. Hmmm, sprucket grenrör någon? Min gissning och förhoppning är att det har spruckit i grenröret eller mitt adapterrör, i vilket fall är det inget jag hinner fixa innan söndag så då får det bära eller brista! Ny olja fick den ju i vart fall... Tur att allt ändå ska plockas av i vinter och byggas om/nytt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1308 skrivet: augusti 31, 2011, 06:07:49 »
Tycker synd om dig kurre!  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1309 skrivet: augusti 31, 2011, 11:33:15 »
Vet inte hur många gånger jag har plockat bort mitt adapterrör och svetsat om och förstärkt i år ^^ Men nu hoppas jag på att det håller resten av säsongen :P

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1310 skrivet: augusti 31, 2011, 21:02:57 »
Resten av säsongen för min del är TPCs träff på söndag, till dess hinner jag inte göra något åt det... Det får gå som det är, i värsta fall får jag väl åka till Mantorp och käka hamburgare och titta på alla andra bilar bara!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1311 skrivet: september 01, 2011, 17:09:49 »
Kör tills de rasar Kurre! om du nu tänkt bygga om i vinter så är det väl bara o gaaasa :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1312 skrivet: september 01, 2011, 21:36:23 »
Jo precis... Gäller bara att inte köra sönder för många dyra saker!

Köra sönder saker var precis vad jag gjorde idag påväg från jobbet; första biten gick bilen som den skulle, sedan började den bogga allt mer när man gav gas... Det märkliga var att den började gå bra efter en liten stund om man bara höll gasen stilla - var det lambdaregleringen som stökade eller något annat?

Efter en hel del funderande insåg jag att problemet var en vakumslang som blev lite för mjuk av värmen - när man hade lite vakum i den kollapsade den och täpptes nästan igen helt vilket gjorde att sprutet inte upplevde att vakumet ökade så snabbt som det egentligen gjorde vilket naturligtvis fick bilen att gå tokilla när man rörde gasen... Lätt fixat!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1313 skrivet: september 01, 2011, 23:10:34 »
Skönt med lite lätta fel oxå! Men låter som det kunde varit lite småsvårt att hitta om man inte fattar/ser det direkt!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1314 skrivet: september 07, 2011, 21:08:06 »
Dags för en liten rapport från Mantorp i söndags...

Dagen började bra med att startmotorn la av när jag kom till Mantorp på morgonen, som tur var fanns det ju gott om bilintresserade människor där som kunde agera startmotor under dagen! Därefter var det besiktning, efter lite muttrande om att bromsbeläggen var lite slitna släppte de ut min bil på banan.
Väl ute avverkades 10mil i raskt tempo, framåt lunch började dock bilen kasta lite obehagligt åt sidan när man klev på bromsen - bromsbeläggen höger fram var tvärslut! Nåväl, en utmärkt anledning att uppgradera bromsarna i vinter... Jag upptäckte dessutom vart avgasläckaget kommer ifrån - det var inte ett sprucket grenrör som ställde till det utan en av bultarna till EGR-ventilen som gått av...
Resten av dagen tittade jag på när de andra körde och jag fick dessutom möjligheten att åka med ett pass med Elleshars leksak och ett par pass med Camillas racer med Peter bakom spakarna... Viss prestandaskillnad mellan de bilarna och min B15 kan jag säga!
Ruskigt roligt var det i vart fall, och dagen avlöpte utan större haverier för min del vilket alltid är trevligt. Nu är det bara att se till att komma igång med vinterns projekt!

Stort tack till TPC som hade organiserat en jättefin träff med massa körning och goda gratishamburgare!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1315 skrivet: september 07, 2011, 23:38:40 »
Dags för en liten rapport från Mantorp i söndags...

Äntligen!  :D

Kul att det gick så bra bortsett från bromsbelägg och startmotor då!

Hur upplever du som kör originalstolar skillnaden när du sitter i en bil med sportstolar? (Gissar att nån du åkte med hade sportstol)
Kanske inte jämförbart för som förare har man ju ratten att hålla i vilket är lite fusk hehe

Ska bli spännande att se vad du hittar på i vinter med bromsar och dylikt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1316 skrivet: september 09, 2011, 07:34:48 »
Man har duktigt med träningsvärk i överkroppen när man har kört min bil - man hänger krampartat i ratten så snart det börjar svänga... Med sportstolar kan man ha ratten till att styra med istället, enorm skillnad! Dessutom känns det mycket snabbare när man sitter fastspänd med mass-punktsbälten i en hård sportstol...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1317 skrivet: september 09, 2011, 10:37:40 »
Var riktigt kul att se dig ute på banan Kurre! :D

Sen ska du ha en STOR eloge för att du var så förberedd att du hade med avgaspasta som räddade min dag! Tack så mycket!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1318 skrivet: september 09, 2011, 12:37:43 »
Härligt att du fick köra av dig en sista gång för säsongen och att du vet vad som väntar i vinter! :D KUL!
Sen som sagt, de är skillnad som dag o natt på att köra racebil med eller utan skalstolar!! bara med att byta stolar så kan du säkerligen kapa ett antal sekunder på vilken bana som helst  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1319 skrivet: oktober 17, 2011, 11:58:57 »
Mycket dumheter kan man hitta på om man sitter och slösurfar på ohälsosamma sidor sena kvällar... Den här gången skyller jag på Frej, utan hans "hjälp" hade nog inte senaste imulsköpet blivit av! Ska bli spännande att se vad jag egentligen ropat hem från Tradera när det dyker upp med posten framöver... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82