Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - xxyyzz

Sidor: [1] 2
1
Teknik / SV: Vajer
« skrivet: januari 10, 2016, 16:06:47  »
Finns även en vajer på dafhobby.nl som ser ut att vara rätt :)

2
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: januari 08, 2016, 15:54:21  »
En fråga här vet inte om det är värt att posta en ny tråd men jag ska köpa ett par fetare fälgar till kärran och undrar om någon här vet eller känner till om ABS Wheels utbud funkar?????
Så länge det är 4/100, tillräckligt stort centrumhål (340/360 har väldigt litet centrumhål så de flesta fälgar passar) och inte helt galen ET och bredd så passar det.

3
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: januari 05, 2016, 01:00:10  »
Jag har 185/45 på mina:


Även de ger mindre omkrets än original, men bara marginellt :)

4
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 01:27:23  »
Faktiskt intressant :)

Jag orkade aldrig räkna på det, utgick bara ifrån att original kommer bli alldeles för mjukt och slå igenom och rubba på diverse ställen om de blir så pass korta men då kan det alltså funka ändå! Hårdare stötdämpare är nog ändå bra isåfall för att styva upp lite extra.

5
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 00:59:18  »
Om man inte behöver en siffra på styvheten efter kapning kan man ju direkt ur formeln se att om man halverar antal varv (n) dubblas fjäderkonstanten, allt annat lika. Dvs fjäderkonstant efter kapning borde vara k2=k1*(n1/n2) där k2 är k efter kapning, k1 är k innan kapning, n1 är antal varv innan kapning och n2 är antal varv efter kapning. Väl?

6
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 00:41:42  »
För att veta hur mycket man kan kapa innan det glappar är det ju bara att mäta hur långt det är mellan fjäderskålarna när dämparen är helt utspänd och se till att fjädern inte blir kortare än det? Borde ju inte kräva några direkta beräkningar :D

Intressant annars!

Och ja, mina fjädrar är rätt hårda. Har ju originaldämpare, vilket gör att det studsar lite. Kör man över ett gupp studsar det typ 2 ggr, är guppet "skarpt" blir det bara en jävla smäll så man tror att bilen ska ramla isär. :o Är det flera gupp på rad med rätt avstånd blir det karusellkänsla :)

7
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 12, 2015, 23:50:18  »
Om man vill att bilen ska bli "låg" är -50mm för långa enligt mig. Här är en bild på ett av mina fjäderben, fjädern är 67-319 från biltema kapad till rätt längd (3-3.5 varv lång är den nu). På bilden är fjädern alltså "lös", jag har bara tryckt ihop dämparen. Jag har 15" hjul med 185/45-däck och fram är den så låg/hög att man precis får in en vans-sko mellan däck och skärmkant, ca 2.5 cm glipa alltså. :)

Edit: Här är en bild på bilen, sunkig kvalité men den visar någorlunda hur bilen ser ut med fjädrarna på bilden ovan :) 50mm block i bak förresten.

8
Däck och Fälg / SV: Fälgar som passar i 8x15"
« skrivet: oktober 08, 2015, 00:03:59  »
Inte 8x15 men jag har 7x15 MiM 1900 på min, kommer upp på blocket då och då för runt en tusenlapp. Ser ut såhär: http://i.imgur.com/Tv1NaIK.jpg

9
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: september 17, 2015, 17:31:46  »
Länge sedan det hände något här...

Har inte hänt jättemycket med bilen, har sänkt 50 mm fram och bak, bytt slutdämpare till en fullflödes från biltema plus lite annat småfix. Tänkte dra upp några bilder på bilen :)


Sänkning klar på vänster fram (fjädrarna jag använt är 745 bakfjädrar från biltema, stumparna som ligger på marken är det som blev kvar)


Framåtlut :)


Sänkning klar även bak







Skulle vilja ha ner den lite till fram, kanske även bak, har kommit fram till att 3/4 varv borde bli ganska lagom. Håll till godo :)

10
Framvagn/Bakvagn / SV: Kapa fjädrar
« skrivet: juni 15, 2015, 20:15:19  »
Tack för svaret Jandersson, jag har dock redan fixat detta! För att få lite ökad styvhet köpte jag bakfjädrar till 740/940 på biltema (artnr 67-319), kapade till drygt 3 varv kortare än original 360-fjäder och det sänkte ca 5 cm. Fjädern blev alldeles för kort för dämparen (väntat), men jag fäste den med slangklämmor. Hade velat haft lite mer sänkning men det får vara för tillfället. Bara det enkla kvar, att montera sänkblock bak!

Bilder:


11
Framvagn/Bakvagn / Kapa fjädrar
« skrivet: juni 04, 2015, 12:09:08  »
Har försökt söka på forumet ang detta men har inte riktigt hittat vad jag söker.

Jag tänkte försöka fixa sänkningen på min 360 nu under semestern, har 50 mm sänkningsblock liggandes som ska på och ska alltså sänka runt 50 mm även fram. Tänker kapa fjädrarna. Frågan är bara, hur mycket ska man kapa? 1.5 varv? 2 varv? Någon som kapat och har bilder och/eller mätningar på hur mycket det sänkt?

Har som sagt sökt på forumet men inte hittat något konkret, hjälp tack!! :)

12
Däck och Fälg / SV: Annorlunda fälgar
« skrivet: september 14, 2014, 12:45:41  »
Ja, helst så ska de vara nya. Vad heter aluminium fälgar på engelska?
Alloy wheels :)

13
Foto/Film / SV: topp tre
« skrivet: september 01, 2014, 19:21:39  »
Fler bilder på den matta: http://www.sucksqueezebangblow.co/2012/11/clio-powered-340.html

Gillar verkligen den råa looken på den, grymt kaxig är den :D

14
Foto/Film / SV: topp tre
« skrivet: augusti 30, 2014, 17:17:28  »
Necrobump ;D men här är två stycken jag gillar:



15
Säljes / SV: Säljes: 360 -84 i delar eller hela bilen
« skrivet: augusti 26, 2014, 23:39:33  »
utan ljug -kofångaren snudd på som ny...köp hela åket för en sjuhundring så har du hur mycket friska saker som helst.
Lite drygt 9000 mil har den gått & apropå nya lagen, få ägare varav ingen varit pundare eller målvakt så den är
skuldfri  ;)
Mycket lockande, tyvärr har jag ingen plats för en till bil :( Men kofångaren är jag ev intresserad av då min har ett trasigt skärmfäste och är krokig efter en lågfartskrock...

16
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: augusti 26, 2014, 17:04:57  »
BUMP

Har inte hänt så mycket men lite kan jag dela med mig av iaf :)

Bilen har varit på besiktning. Gick hur bra som helst. Bild på besprotokollet, BOOYAH! :D


Installerade en Audison Bit Ten för någon månad sedan. Ett jävla skruvande blir det, men sjukt skönt med tidskomp, eq och filterinställningar via laptopen :D


För ett par veckor sedan gick avgasröret av innan första ljuddämparen, så ni kan tro att det lät lite grann... Lite kul var det, för jag satt med stereon på hög volym, märkte plötsligt att det dånade och skakade som helvete under förarsätet, sänkte volymen och fattade att något var galet med avgasröret... Visade sig vara enkelt att fixa, total kostnad: 99 kr :D Fixades med en dylik:


Slutligen har jag idag varit ute och fixat mitt söndriga kofångarfäste med ett buntband, ser mycket bättre ut nu!


Tack för titten :)

17
Säljes / SV: Säljes: 360 -84 i delar eller hela bilen
« skrivet: augusti 22, 2014, 23:10:45  »
Är framkofångaren hel och fin? Säljer du den löst?

18
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: maj 09, 2014, 13:25:07  »
Det blir rejält lågt =) Hur mycket lägre är dina däck du har nu jämfört med orginalhjul? Anledningen jag frågar är att min bil ser hyfsat bra ut i hjulhusen med någorlunda standardhjul.. Dina kanske är rejält mycket mindre?
Skiljer inte mycket, det är ju 15" med 185/45-däck. De är ca 3-4 mm läge än original :)

Sänkningsblocken är 50 mm så ja det blir en hel del lägre än nu :D

19
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: maj 08, 2014, 22:07:19  »
Räser! Perfekt med dom däcken ju!

Hur får man en sån där fräsig spoiler, är det klistermärken? (noterat fenomenet lite överallt på facebook. Är det japansk trend?)
GLT-grillen är snygg!

Kul med en liten bumpning :D

Spoilern är som sagt från 240, krävdes för övrigt en del kap & slip för att den skulle passa... Ja det är klistermärken. Köpte ett 200-pack på ebay för ca 200 kr. Finns även som vinyl-ark men jag föredrog lösa klistermärken :)

Det kommer nog mer från "tyskstuk"-kulturen än från Japan men jag har inte 100% koll på det faktiskt. Jag körde på det för att det är enklare än att lacka och rätt coolt :D Har märkt att volvon drar till sig en hel del blickar, sen om det är positiva eller negativa blickar är väl en annan diskussion!

När jag ändå postar kan jag nämna att jag nyligen fick hem sänkningsblock!



Åker väl på någon gång efter besiktning (dvs efter 30e maj) och så blir det kapa fjädrar samtidigt :D

20
Projekt / SV: Volvo 340 Cross Country!
« skrivet: april 07, 2014, 21:22:31  »
Fin bil och schysst regnummer ;D

21
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 27, 2014, 18:26:12  »
Ett par meter lägre hade inte vatt fel ;D Ser råå ut annars :P

Haha exakt, blir att kapa fjädrarna och sätta i 50mm klossar bak, sen så :)

22
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 27, 2014, 17:39:01  »
Nya pix :)






23
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 23, 2014, 22:48:33  »
Okej, eftersom FREJ bumpar känner jag mig nu tvungen att posta bilder på utvecklingen ;)

Fälgarna har fått däck (mycket nöjd med passformen):


Bilen har fått sommardäck (hög som ett HUS, måste sänkas):


Spoilern på plats (uppenbara problem med passformen, håller på att fixas):

24
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 12, 2014, 16:08:56  »
Som man ser på bilder längre bak i tråden, så är plåten under kofångaren fram helt intryckt, och det känns jobbigt och svårt att försöka få det snyggt igen.

Därför har jag köpt en 240-spoiler som får täcka den fula intryckta plåten :D

Tanken är att få den att sitta snyggt och klä den med stickerbomb-vinyl... Har kortat den 8cm på mitten för att få den att passa på bredden, nu bör det bara vara att skruva den under kofångaren så ska det förhoppningsvis passa :D

Bild:

25
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 09, 2014, 22:26:37  »
Hoppas du inte körde med för långa skruv till slutstegen  ;D
8)

Har inte provsuttit men kunde inte känna något med handen iaf ;)

26
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 09, 2014, 01:18:35  »
Ikväll har jag jävlats med detta:



Har alltså skruvat upp slutstegen i ryggstödet istället för att ha dem på sidorna om baslådan. Rätt drygt att sitta på huk i bagaget och skruva genom ryggstödet som tydligen var av plåt, men det gick till slut :)

Lite mer färdigt:



Har ingen bra bild på slutresultatet eftersom det blev så mörkt, får ta det en annan dag.

:D

27
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 05, 2014, 01:20:27  »
Gammalt däck vs nytt...



Ytterdiametern är ungefär lika, 15"-däcket är faktiskt lite mindre och 10 mm bredare, men profilen... ;D

28
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: mars 05, 2014, 00:00:37  »
Då har man fått hem 4 styck nya däck då :D

Nankang NS2 185/45/15 blev det, billigt och förhoppningsvis okej prestanda :P

Hinner eventuellt få dem krängda i nästa vecka, dock lär jag inte sätta på dem förrän om typ en månad om det håller sig snöfritt.






29
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: februari 11, 2014, 16:07:16  »
Photoshopsänkt, svårt att säga hur mycket men jag höftar på 40mm:



:D

30
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: februari 11, 2014, 15:41:41  »
Ska sluta spamma OT-inlägg i din tråd nu ;D men måste bara följa upp med att jag har fixat spolningen nu :D

Tog loss munstycket - sprutade med bra tryck ur slangen. Sköljde rent munstycket och blåste rent med tryckluft. Fungerar perfekt. Att det var dåligt tryck i båda hade också med att göra att det var lite dåligt med spolarvätska  :-[ hehe...

31
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: februari 11, 2014, 15:38:58  »
Ser riktigt bra ut.. Tänk om volvo hade haft detta i åtanke när dom designade bilen. Skillnaden mellan fram och bak är ju enorm. Tänk om hjulen bara legat 20-25mm längre ut än vad dom gör orginal. Hade gjort mycket. Visst flyttade dom här ca 40 ut?

Ca 44 mm enligt http://www.tire-size-calculator.info/, dock vet jag inte original ET men jag tror det är 37 eller 38. Ja det hade ju sett mycket bättre ut, original ser verkligen tamt ut i jämförelse :D

32
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: februari 11, 2014, 11:21:03  »
Har fixat ett par bilder på munstycket på min bil nu :D

Bild 1
Bild 2

33
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: februari 11, 2014, 11:19:37  »
Kunde inte hålla mig, så idag slängde jag på en av de nya fälgarna bak för att se hur det ser ut. Är riktigt nöjd! Bilder:





Sen måste den givetvis sänkas för att det ska se riktigt bra ut, men jag kan inte låta bli att vara riktigt nöjd med hur det ser ut :D

34
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: februari 10, 2014, 19:18:51  »
Japp, enklast är väl att kolla om det kommer ur slangen när munstyckena är bortplockade. Och då antingen sanera munstycket med t-röd eller nåt eller gå igenom slang+pump. Ska försöka kolla på det imorgon, kan kolla hur munstyckena ser ut då också :D

35
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: februari 10, 2014, 19:10:19  »
Sådär ser munstyckena ut på min också, fast där är en skruv också (-83). Har för övrigt också problem med det, vänster munstycke vill inte vara med riktigt och höger funkar riktigt kasst. Verkar som att fryser igen när det blir kallt och försöker man då spola så slutar det fungera  ??? Ska kolla på det någon dag, ta loss munstyckena och kolla om det sprutar ur slangen, skölja munstyckena eller vad man får göra. Kan ju inte vara så känsligt tycker man. Riktigt less blir man när rutan blir helt lerig iaf >:(
Plastmunstyckena alltså? Verkar sitta på de flesta nyare, är dock osäker på när de kom (verkar ju vara i samband med nya fronten iaf).
Så dina sitter med skruvar också och inte bara dittryckta? Sitter det så original? Kan ju vara så att det gjordes om så dem sitter med skruv också från och med -83års modell, var ju från en -82a jag plockade dessa.

Konstigt att dem fryser igen för dig, hur har du blandat spolarvätskan?
Färdigblandad spolarvätska. Vet inte om det fryser igen men när det blir kallt fungerar det riktigt kasst och kommer inte igång när det blir varmt heller. Har bytt vänster munstycke 2 ggr nu, det fungerar tills det blir kallt och man försöker spola och då är det kört verkar det som...

Kan vara så att skruven är ditsatt i efterhand, har inte i huvudet hur det ser ut nu men skruven sitter under slangen genom plasten iaf. Kan kolla :)

36
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: februari 10, 2014, 18:50:15  »
Sådär ser munstyckena ut på min också, fast där är en skruv också (-83). Har för övrigt också problem med det, vänster munstycke vill inte vara med riktigt och höger funkar riktigt kasst. Verkar som att fryser igen när det blir kallt och försöker man då spola så slutar det fungera  ??? Ska kolla på det någon dag, ta loss munstyckena och kolla om det sprutar ur slangen, skölja munstyckena eller vad man får göra. Kan ju inte vara så känsligt tycker man. Riktigt less blir man när rutan blir helt lerig iaf >:(

37
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: februari 09, 2014, 22:49:41  »
Låter som det blir lagomt som du säger. Vad blir dimensionen på däcken?
185/45/15 eller 195/45/15, vi får se :)

38
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: februari 09, 2014, 17:11:00  »
Coola fälgar =) Måste ju sitta som en smäck på 360n =)

Fint me MiM fälgar :D har likadana fast svarta liggandes som väntar på nya däck och vår :)
Kommer sitta hur fint som helst tror jag :) Enligt mina beräkningar (http://www.tire-size-calculator.info/ :D) kommer de bredda ca 4 cm utåt, högst upp på skärmkanten är det ca 6-7 cm från däcksidan ut till kanten, så det blir inte herrejössesbrett utan förhoppningsvis helt lagom :D

Här har jag ställt originalfälgen och nya fälgen med anliggningsytan (?) lika långt från väggen, och teori verkar stämma bra med praktik (dock ser bilden skum ut eftersom kameran förvränger):


39
Projekt / SV: Fixning av krockad 360
« skrivet: februari 08, 2014, 21:45:08  »
Nya fälgar :D



MiM 1900 är det, 15x7 ET13 :)

Fattas bara på med nya däck och att det blir lite varmt och skönt så man kan få på dem på bilen :D

40
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: januari 24, 2014, 14:57:29  »
Tänkte göra ett inlägg med lite bilder och eftersom jag tycker att forumets funktion oftast är väldigt strulig så ville jag pröva dropbox men något verkar strula även där.
Någon som kör med dropbox och kan visa bilderna direkt här i forumet utan att länka till bilderna?

Lägg bilderna i din public-mapp, högerklicka på aktuell bild och välj "copy public link". Klistra in den i forumet med img-taggar runt: [img*]länk[/img*] (utan *).

Sidor: [1] 2