SÄNKFJÄDRAR OCH JUSTERBARA DÄMPARE MONTERADE FRAMJag har inte något eget garage utan skruvar hos kompisar då tillfälle finns, jag hoppas att det är en av anledningarna till att det inte händer så mycket på bilen, men vem vet...
Utifall någon annan nybörjare är nyfiken på hur man sänker bilen fram så kan jag skriva en liten lista över verktyg jag absolut inte skulle vilja vara utan, några är väldigt kritiska och markerade med fet stil
• Ledhandtag, jag använde biltemas
• Hylsor 13, 17, 19 varav krafthylsa 17 kan vara viktigt för demontering av bromsoken, drog först en biltema-hylsa rund innan jag provade med en krafthylsa och då gick det fint.
• Blocknycklar 17 och 19 för mothåll tillsammans med spärrnyckeln och ovanstående hylsor
• Blocknyckel 11 mm för bromsskölden
• Hammare/gummiklubba/slägga eller annat att kunna slå med. Till exempel till styrleden så är en hammare att föredra, då efter att du lossat muttern högst upp så kan man slå lite distinkt men försiktigt på den gängade stången så att den glider neråt och lossnar. På så viss slipper man ha en kulledsavdragare.
• Skiftnyckel modell gigantisk, gamla dämparna är monterade med sexkantig grej i storlek ca 46-47 mm. Enklast är att använda ett
stort skruvstäd eller en gigantisk skiftnyckel•
Fjäderspännare för att kunna komprimera ihop originalfjädern. Jag köpte en modell som verkar populär i USA, hittade den bara på amazon. Fungerade fantastiskt bra!
• Kan vara tillfälle att byta styrlagret, jag köpte 2 st från classic swede.
• Såg/bågfil för att såga av bump stopsen
•
DOMKRAFT förutom att lyfta upp bilen så kan jag inte föreställa mig hur jobbigt det skulle vara om man inte hade en domkraft till hands för själva monteringen/demonteringen av fjäderbenet.
Kemi:
• WD-40 eller 5-56, kommer säkert gå åt kring 500 ml
• Wurth bromsrengöring el motsvarande
• Loctite 243 kan vara bra att sätta på kritiska ställen, jag satte det på de tre toppbultarna i dämpartornet (13 mm hylsa) eftersom det är gängsäkring där från fabrik.
Rengör bultarna före med bromsrengöring, Wurth's bromsrengöring är bland de billigaste som går hitta i lokala butiker och den innehåller nafta som loctite super clean och brääklen m fl också gör (biltemas innehåller något annat).
• Fett, jag använde något SKF för biländamål, tror det hette VKG eller något sånt.
Nu följer lite info på delarna jag beställde.
Från classic swede:
• Bump stop
• Strut top bearing (lager)
• Adjustable front dampers (short) - Han säljer tre olika längder, en vanlig (rally) för att använda med originalfjädrar, en short som är ca 10 cm kortare och en super short som är till för att bygga egna coilovers med. Jag köpte adjustable front dampers (short) d v s ca 10 cm kortare än originaldämpare
• Track/drift -75 mm lowering springs - Jag monterade dessa men gillade inte att fjädrarna är ungefär 1 cm för korta så att då man hissat upp bilen så kan man lyfta i fjädern, detta kan om man har otur också innebära att styrlagret kan ramla ur sitt säte
• Med anledning av att track/drift-fjädrarna var för korta så beställde jag vanliga -75 mm fjädrar som är 1 cm längre, detta var just å pass så att lagret inte kan ramla ur sätet, men det går fortfarande röra omkring fjädern pyttelite då man hissat upp bilen, däremot går det inte lyfta fjädern uppåt så som det gick med track/drift fjädrarna.
Nu följer bilder. Först monterade jag track/drift -75 mm fjäder på vänster sida och gillade inte att det blev ett glapp - beställde därför nya fjädrar och köpte då vanliga -75 mm lowering springs som är 1 cm längre och "bara" dubbelt så styva som originalfjädrarna, track/drift fjädrarna är enligt Dai tre gånger så styva som originalfjädrar.
Delarna, damasken var en ren chansning och är inte köpt hos classic swede. Tyvärr var damasken på tok för smal så den användes inte...
Längden på short adjustable damper maximalt utsträckt
Här ser man först montering då jag använde track/drift fjädrarna,
det går alltså inte få mindre glapp än detta med adjustable front springs short dämparna. Kanske funkar på besiktningen om man sätter fast fjädern med nå remmar men som den halvpedant jag är så var det inte ok för min smak.
Mina originalfjädrar (har en GL så troligtvis är det GL-fjädrar som satt på bilen) VS non-track -75 mm lowering springs VS track/drift -75 mm lower springs
Dai's fjädrar är märkta 180/300 respektive 190/250 och enheterna är mm och lbs/inch. Fjädrarna jag satt på min bil (non-track) är alltså 190 mm långa och styvheten är ≈ 43,8 N/mm
Det rekommenderas av Classic swede att man klipper bump stopen, hade slängt ut en fråga på facebook angående hur mycket man skulle såga bort och förslagen jag fick vara att såga så här, d v s såga av i första skåran
Fjäderspännarna
Hade en del grejer i bilen
-75 non-track lowering springs fram och 50 mm sänkblock bak. 14x6.5 fälgar med 155/65 Nankang AS1