Författare Ämne: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)  (läst 37538 gånger)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 31/10)
« Svar #40 skrivet: november 01, 2008, 11:55:23 »
Jag har hittat felet :D Och det ska ordnas till med lite svets tills imorgon =) Turbon är i lagom storlek för att jag ska slippa kompsänka och så vidare :P ska nog ge någora kusar till ;)

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 31/10)
« Svar #41 skrivet: november 01, 2008, 15:25:42 »
jaså? vad va felet då?
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 31/10)
« Svar #42 skrivet: november 01, 2008, 16:13:09 »
Pluggen till EGR ventilen på insuget hade släppt :P så idag har jag tillverkat en platta som jag ska sätta för med en liten packning i kork :D

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 31/10)
« Svar #43 skrivet: november 03, 2008, 12:12:14 »
Igår tog vi slut på sommardäcken till våra kära lekbilar men min koppling gav dessvärre upp också den gillade inte för mycket tvång på tvåan så i helgen blir det ny koppling =) som borde hålla bättre än en 21 år gammal :P


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 3/11)
« Svar #44 skrivet: november 03, 2008, 14:15:49 »
Härlig bild! Får en att längta tills man har bilen på vägen igen  :)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 3/11)
« Svar #45 skrivet: november 03, 2008, 15:10:06 »
hehe Ryker mera om volvon en sierran ;D Gött med burnisar!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 3/11)
« Svar #46 skrivet: november 04, 2008, 09:37:44 »
Klart det ryker mer om en bra bil som vill gå på båda hjulen ;) Ser fram emot när turbon har kommit i men det blir efter vintern. Då ska ni få se på missbruk utav däck ;)

Fick ett ganska fördelaktigt pris på kopplingskit tycker jag, 1400 för lamell, tryckplatta och urtrampningslager. =)
« Senast ändrad: november 04, 2008, 09:41:13 av elleshar »

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 3/11)
« Svar #47 skrivet: november 13, 2008, 10:32:50 »
Ja då spenderades helgen med att byta ut kopplingen och förbättre bilen lite =) Kapade upp fronten så att det enda man behöver göra för att ta ur motorn är att ta bort kylaren. Så istället för huvlåset som sitter original så skall ett par gummistroppar monteras, alltid irriterar det någon =)

Så här såg i alla fall den gamla lamellen ut:


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering (Det ballar ur)(Update 3/11)
« Svar #48 skrivet: november 14, 2008, 19:57:23 »
Fick ett ganska fördelaktigt pris på kopplingskit tycker jag, 1400 för lamell, tryckplatta och urtrampningslager. =)

Bra pris! Hur & var?

Så här såg i alla fall den gamla lamellen ut:

Ultrasnygg bild! Sliten lamell..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 13/11)
« Svar #49 skrivet: november 14, 2008, 20:27:45 »
På autoexperten =) Dom har ett konto som heter volvo 360 till mig :P så jag får rabatt.

Kul att du gillar bilderna ^^ Den är rätt slutkörd :P

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 13/11)
« Svar #50 skrivet: december 01, 2008, 10:08:05 »
Ja då var det besiktning i fredags förmiddag. Fick 3st 2: or.
- Fjädersäte båda sidor rostskadat
-Vibrationsdämparen till styrningen är sprucken
- Sprucken ruta

Ganska tråkiga fel så nu ska jag ställa av bilen ett tag och fixa till den när jag har pengar att lägga. Just nu har jag en flytt att prioritera och en massa nya möbler att köpa.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 1/12)
« Svar #51 skrivet: december 01, 2008, 10:57:39 »
Vad är vibrationsdämparen till styrningen för nåt?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 1/12)
« Svar #52 skrivet: december 01, 2008, 11:37:40 »
Är det inte gummipucken? Kan hålla med om att det var träliga tvåor :(


Du har händelsevis inte lamellen kvar? Är lite småsugen på den, eller rättare sagt centrumet.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 1/12)
« Svar #53 skrivet: december 02, 2008, 10:05:55 »
Jag tror tyvärr att den har åkt med sopbilen redan :/ Men jag ska ut och kolla i tunnan när jag orkar mig ut i regnet. skickar besked via PM.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 1/12)
« Svar #54 skrivet: december 04, 2008, 02:00:23 »
Vad är vibrationsdämparen till styrningen för nåt?

Denna: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg51698#msg51698

Pucken kostar 160:- och har volvo art.nr: 3208578
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 1/12)
« Svar #55 skrivet: december 14, 2008, 23:20:13 »
Nu så har jag faktist gjort något med bilen idag =) Jag bytte ut vibrationsdämparen och satte dit skyddet där så nu i veckan ska jag försöka byta ut hela framfjädringen sen så är det bara lämna in pärlan för byte utav rutan :D

För övrigt så har jag lagat lite under bilen med =) Hela underredet ska rostskyddsbehandlas så fort bilen är besiktigad.

Lite bilder =) (ursäkta att dom är lite mörka och svåra att se, håller på att lära mig lite ny fotoutrustning):

Var lite hål innan som förklarar varför det luktar fuktigt i bilen :P Den blev några kilo lättare när man slängde ut den blöta isoleringen. :


Så här blev det på insidan:


Och utsidan (väldigt svårt att se när det blev så svart och bra):


Försökte köra sönder lite vinterdäck idag men det ville sig inte alls :P Bilen bara skuttar massor när man försöker burna på dom :( Har till och med hoppat till så pass mycket att växlen har hoppat ur.... Måste montera växellådan stummt känner jag =)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 14/12)
« Svar #56 skrivet: december 15, 2008, 06:17:38 »
braa att du bekämpar rosten ;)

tipps med skuttande bakvagn, starta på 2an ;) funkar alltid, jag kan inte bränna gummi på 1an utan att det skuttar men startar jag på 2an så börjar det ryka på en gång ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 14/12)
« Svar #57 skrivet: december 15, 2008, 09:48:22 »
Jag ska ge det ett försöka =) Men jag kan få den att inte skutta när jag pump gasar men sen när jag växlar upp till tvåan så hoppade den med men ska försöka lite annars så skiter jag i att burna utan driftar sönder däcken istället :D För bilen är ju nästan för slö för tvåan, går inte stå stilla i alla fall....

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Update 14/12)
« Svar #58 skrivet: december 21, 2008, 17:32:06 »
Ja då har det faktist hänt något med min bil idag =) Kände att det var dags att ta tag i det här med att byta nedre fjädersäten, dämpare och fjädrar. Har än så länge bara hunnit med att plocka ner på högersidan och det tog lite längre tid än beräknat. Det övre sätet var ganska kraftigt angripet av rost med men som tur är så var det bara ytrost så det har blästern fått ta hand om och sen på med ett lager hammarlack.

Sen kom den tråkiga biten, att få bort det nedre sätet som såg ut så här:



Det fick bli ett jobb för vinkelslipen med kap och slipskivor i kombination, blev rätt så hyfsat och nu så ska bara den nya talriken blästras av och svetsas dit sen blästra allt och lacka det och göra likadant med vänstersidan =)

Någon som vet ungefär hur hög bilen blir med sierrafjädrar? Kommer ju inte bli att kapa dom förrens efter besiktningen hoppas bara att bilen inte blir hög som ett hus...

Kommer nog i alla fall bli ganska stor skillnad på väghållningen efter detta, låg någon Dl olja från dämparen i själva "tornet" som den sitter i :P

Nu tar jag nog ledigt för jul i alla fall men jag önskar alla en GOD JUL

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #59 skrivet: december 21, 2008, 20:00:30 »
Bra att du tar hand om bilen.

Sierrafjädrar okapade är nån centimeter högre än original.

Så här såg det ut på brorsans sedan då han monterade en okapad sierrafjäder på vänster fram medans resten var original:







Sen för att åter få originalhöjd kapades det såhär mycket:





"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #60 skrivet: december 22, 2008, 09:31:02 »
Då är det inte mycket som skiljer i alla fall =) Jag har i och för sig fjädrar från lesjöfors men det ska ju inte skilja så mycket från biltemas. Blir nog en bra besiktningshöjd i alla fall ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #61 skrivet: december 22, 2008, 21:49:50 »
Då är det inte mycket som skiljer i alla fall =) Jag har i och för sig fjädrar från lesjöfors men det ska ju inte skilja så mycket från biltemas. Blir nog en bra besiktningshöjd i alla fall ;)

Mja det syns ju skillnad.. blir inte lågt direkt. Men då behöver dom inte slita på liften heller  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #62 skrivet: mars 06, 2009, 12:03:56 »
Nu har det stått väldigt stilla här ett bra tag, har haft en del motgångar.

Till att börja med så har jag inget garage så bilen står uppallad utomhus så varje gång jag har tänkt att slipa ur fjädertornen och rostskydda dom så har det kommit snö och stoppat mig.
Nummer två så flög kylfläkten på kompressorn i 30 delar vilket har gjort att jag inte kunnat blästra den sista fjäderskålen.

Men nu så är det plusgrader och ingen snö i luften så i helgen ska jag försöka få liv i bilen :D Det som ska göras är:

Blästra och lacka fjäderskål
Slipa och lacka fjädertorn
Byta spidenlled
Byta yttre styrled (hur får man smidigast bort den?)
Kapa sierrafjädrar
Och till sist montera allt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #63 skrivet: mars 06, 2009, 13:09:48 »
Den yttre styrleden är inget problem egentligen.

Finns 2 hack på styrstaget där en 21mm blocknyckel passar, sen vrider du på antingen muttern eller själva kulleden på styrleden med en 22mm blocknyckel så ska du se du får isär det  :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #64 skrivet: mars 07, 2009, 01:03:33 »
Mät styrstaget innan du delar på det, så du kommer någorlunda rätt med toe inställningen. Var beredd på att det kan sitta som tusan, både i fjäderbenet och mot inre styrstaget. Låsmuttern värmer du med gas om den jävlas (helst innan den är rund ;)). Mot fjäderbenet sitter den med kona, kan hjälpa att slå på "örat" radiellt sett från pinnbulten.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #65 skrivet: mars 07, 2009, 11:26:13 »
Fjäderbenen har jag ju redan plockat ner och renoverat så jag byter bara styrleden för att gängorna på den har blivit skadade, så det blir lite lättare att montera med en ny styrled. Vart på själva styrstaget kan man hålla med 21mm nyckeln?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #66 skrivet: mars 07, 2009, 13:05:19 »
Inte säker på att det är just ett 360 stag, men borde väl se liknande ut i alla fall.
Om du har skjutmåttet nära till hands får du gärna mäta gängan åt mig, där yttre styrleden ska skruvas på.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 21/12)
« Svar #67 skrivet: mars 08, 2009, 01:43:32 »
Japp då har jag vart igång lite med pill, var med om en lite obehaglig sak igår, kompisens sierra ville inte vara med och leka mer vilket den visade genom att börja brinna i motorn. Läskigt hur fort det går. Brandkåren var på plats på under 5 min och släkte men var inte något kvar i motorrummet:



Men idag har jag försökt vara lite effektiv, har lagat en 940 och servat den sen så skulle mina fjäderben få lite omsorg men tyvärr sprack det ena lagret så jag fick bara ihop det ena men resultatet är tillfredsställande. Så i veckan ska jag göra klart det andra benet och förhoppningsvis få bort den gamla styrleden. Sen så är älsklingen ute på vägen igen.





En bild på hur svetsen blev, tror ni det kommer rasa?




Har även gjort lite ändringar i planeringen, ska nog inte turbokonvertera denna motorn utan ska köpa ett B230FK block och bygga på istället, då har jag retur i blocket, en mycket bättre placering av oljefiltret och kylda stakar som håller bättre :)
« Senast ändrad: mars 08, 2009, 09:55:16 av elleshar »

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #68 skrivet: mars 08, 2009, 11:42:06 »
Detta ser ju fint ut, snyggare med svart än med rostbrunt.
Jag tror nog svetsen håller men jag brukar svetsa på övre sidan också, fast det beror delvis på att vi inte får svetsa dit nya säten på fjäderbenen i Finland så då brukar jag göra en snygg och nerslipad svets på undre sidan så det ser ut som original och bränna på som fan på övre sidan där det inte syns.
Man kan också passa på att svetsa lite på övre sidan när man t.ex byter stötdämpare för att styva upp ett halvrostig säte.

Hya

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #69 skrivet: mars 08, 2009, 11:55:25 »
Det där kommer att hålla.   Har sett att många verkstäder inte svetsar alls!  De lägger bara dit den
nya skålen på "ringen" som blir kvar efter det gamla sätet.   Godkänt av sbp det med.
Viss skillnad i bedömning jämfört med Finland...

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #70 skrivet: mars 08, 2009, 11:59:19 »
Skönt att höra då man är novis med svetsen :) Men börjar bli bättre, svetsade ihop ett nytt avgassystem till sierran som jag blev grymt nöjd med.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #71 skrivet: mars 08, 2009, 14:54:07 »
Det där kommer att hålla.   Har sett att många verkstäder inte svetsar alls!  De lägger bara dit den
nya skålen på "ringen" som blir kvar efter det gamla sätet.   Godkänt av sbp det med.
Viss skillnad i bedömning jämfört med Finland...

Det kommer hålla säger jag med.

Men usch så oseriöst att låta den ligga på gamla svetsen.. är det tight mellan däck och skål kan det ju bli närkontakt vissa dagar då skålen är vriden ur sitt optimala (rätta) läge!  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #72 skrivet: mars 13, 2009, 17:35:22 »
Nu så har jag vart igång igen :D byggde ihop det andra fjäderbenet idag och har fått på dom på bilen :D har vart ute och provkört och det känns rätt så bra :) Tyvärr så blir det ju alltid något strul och denna gången är det som följer:

-Fick inte in hastighetsmätarvajern
-Något jordfel, bromskretslampan lyser slumpmässigt (jobbigt fel)
-Låter lite när jag fjädrar ner, när jag trycker bilen manuellt på vänstrer sida, vet inte vad det kommer ifrån.

Det är dom små sakerna som är störande och dom två första måste fixas innan ombes.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #73 skrivet: mars 13, 2009, 18:23:52 »
Kolla extra noga så dämparen verkligen sitter ordentligt fast i fjäderbenet.

Har varit med om att mina dämpare glappat lite i fjäderbenen och därmed orsakat missljud. Lyft upp bilen och dra och slit så hårt du bara kan i dämparen samtidigt som du lyssnar och känner efter om det glappar nåstans.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #74 skrivet: mars 13, 2009, 20:59:16 »
-Något jordfel, bromskretslampan lyser slumpmässigt (jobbigt fel)
Är det inte bara att fylla på bromsvätska ::)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #75 skrivet: mars 13, 2009, 21:19:43 »
har inte kollat vätskan :P men ska kolla den. men den lyser bara när man kommer över 2500 RPM :P Hoppas det är en smidig lösning i alla fall:) Kan säkert vara dämparen som sitter lite löst som ni säger, har jag tur så ska bilen ändå plockas ner i molekyler snart och då blir det något helt annat än b230 LTT ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #76 skrivet: mars 13, 2009, 21:22:49 »
har inte kollat vätskan :P men ska kolla den. men den lyser bara när man kommer över 2500 RPM :P Hoppas det är en smidig lösning i alla fall:) Kan säkert vara dämparen som sitter lite löst som ni säger, har jag tur så ska bilen ändå plockas ner i molekyler snart och då blir det något helt annat än b230 LTT ;)

Då blir det åka av  :D  :D  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #77 skrivet: mars 15, 2009, 10:26:35 »
-Fick inte in hastighetsmätarvajern

Hade du navkåpan kvar eller borttagen när du försökte få i wiren?
Var det själva wiren eller höljet som tog stopp?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #78 skrivet: mars 15, 2009, 11:32:42 »
Kåpan var borta, känns som ett dött stopp bara när man trycker in vajern, samt att medbringaren till vajern är kass så ska ut till skroten någon gång i veckan och hämta en helt ny kåpa och göra ett nytt försök.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLT LTT -87 Ronovering och Uppgradering(Bildupdate senast 7/3)
« Svar #79 skrivet: maj 14, 2009, 19:21:01 »
Nu är det så här att jag har börjat jobba i Norge och därför inte kunde ha bilen stående hemma så jag ska fortsätta leta garage till sommaren och köpa mig en ny 300 som blir ren busbil och inte kommer gatreggas.

Jag vill bara att ni ska veta att bilen fick en ärofull sista resa med ett extra rödblock i reservhjulsbaljan. Blev själv förvånad över hur pigg den var då :) Drog på ettan och sen i med tvåan och hjulen ville verkligen inte sluta spinna så då kom djävulen fram i mig och jag körde tills det inte fanns en gnutta kvar på däcken. sen drog jag en avslutande burn utanför skroten tills corden sprack och det började ryka lite vitt från huvven då jag inte hade någon fläkt kvar :P  Var nog tur att jag slutade när jag gjorde för diffen lät inget vidare efter förra gången jag hade bilen ute och den dagens behandling, men man inser verkligen hur rolig bil 300an är när man kör den precis på gränsen :D

Någon vänlig moderator kan flytta tråden till kyrkogården eller stannade projekt nu :)

Tack för den fina tiden ihop EWH :)
« Senast ändrad: maj 18, 2009, 20:29:13 av elleshar »