Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1267268 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #480 skrivet: april 24, 2008, 13:11:01 »
hehe jo =) nä det är en takvinsch, en telfer..  så det ska nog vara lungt.. =)
men vore ju skit om motorn rasa ner ;)

Aha telfer på 250kg då kan du nog va lugn!?!
Fan va smidigt.....
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #481 skrivet: april 24, 2008, 13:16:41 »
hehe mm ..jo de borde bli kalas smidigt o lyfta med =) håller på o moterar en H balk i taket som den ska glida på i sidled oxå.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

skövde

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #482 skrivet: april 28, 2008, 20:44:32 »
Riktigt najs projekt du har, jag hoppas att jag kan göra dig sällskap
på Skövdes gator om nån månad eller 2, ska bara hitta nån bra bil att bygga på =)

//Robert

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #483 skrivet: maj 01, 2008, 16:14:46 »
hehe tackar!

åh en skövde 300 alltså?? hoppas du hittar någon pärla då! blir de motortrimm??

mvh!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

skövde

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #484 skrivet: maj 01, 2008, 17:25:22 »
hehe tackar!

åh en skövde 300 alltså?? hoppas du hittar någon pärla då! blir de motortrimm??

mvh!

Japp jag bor på Norrmalm..
Det blir ungefär samma motorsetup som din, fast jag kommer köra med 940 turbogrenrör... om pengar och tid finns så kommer jag satsa en del på väghållning/bromsar också..   Lämnade du in din topp för kompsänkning?

Mvh Robert

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #485 skrivet: maj 02, 2008, 12:56:52 »
ahh i see.. ja bor på kurorten =)
nopp, jag fräste ur min topp själv..  men borde finnas nån i stan som kan göra de om du e sugen.?
ang. väghållning så ska ja soma sagt plocka ner hela min drivlina nu i sommar o byta ut en massa som håller på o sackar ihop.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #486 skrivet: juni 28, 2008, 12:50:46 »
nu så, nu är det dags o ta tag i den här bilen igen =).. haft en blå fara att fila lite på så.. =)

iaf.. ska montera av all turbokräfs o besiktiga bilen.. tänkte då byta koppling och göra ett ett stort antal nya bussningar till bakvagnen samtidigt. borde vara lättast att ta ner hela diff o kardan osv när jag ändå ska byta koppling?? eller ska ja lyfta motor?

när besiktingen är klar ska allt monteras på igen och en resa upp till vår kära peter ska göras.. där ska mitt nya extrasprut kopplas in o bilen ska förhoppningsvis få ännu mer roligt kräm =)

projektet börjar på måndagmorgon med att bogsera hem volvon från garageplatsen i sommarstugan =)

hej o hå... luden tå
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #487 skrivet: juni 28, 2008, 12:57:51 »
btw.. ingen som vet någon som har en 740 tic tryckplatta från 86 o framåt?? fortfarande inte hittat någon   :'(  o KL racing verkar slutat me sina??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #488 skrivet: juni 28, 2008, 14:51:18 »
Wow, lite jobb framöver då! Men kul att du passar på att förbättra lite mera  :P

Tycker det blir smidigare att inte lyfta motorn men det är väl en smaksak.

Varför ska det vara tryckplatta f.o.m. den årsmodellen? Eller fanns det inte 740TIC före -86 bara 760TIC (B23ET)?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #489 skrivet: juni 28, 2008, 15:29:06 »
jo de blir nog lite jobb denna veckan =).. mm låter nog motorn sitta kvar o släpper ner hela kardan osv??

just varför de ska va från 86-> får du nog fråga peter om  :P 
ingen som vet nån?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #490 skrivet: juni 28, 2008, 19:58:11 »
jo de blir nog lite jobb denna veckan =).. mm låter nog motorn sitta kvar o släpper ner hela kardan osv??

Förresten.. måste inte motorn vinklas ned eller nåt för att man ska få av kopplingshuset utan att det tar i torpedväggen när man drar det bakåt ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #491 skrivet: juni 28, 2008, 21:01:02 »
hmm.. det är mycket möjligt.. ??  det borde väl nån ha koll på tycker ja =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #492 skrivet: juni 29, 2008, 18:41:40 »
ingen som har alls??  :(
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #493 skrivet: juni 30, 2008, 13:27:57 »
ny med lamell kostar 1500:- är det ett alternativ??
Bra, bättre, bredast

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #494 skrivet: juli 02, 2008, 11:25:09 »
lamell e nog inga större problem o fixa.. men tänkte mest på tryckplattan =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #495 skrivet: juli 02, 2008, 15:21:44 »
740 turbo tryckplatta på mekonomen går på 1200kr, sen med lite rabatter är man ju nere i tusenlappen  ;)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #496 skrivet: juli 02, 2008, 15:39:21 »
det är det juh nästan värt tamme tusan!  :o
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #497 skrivet: juli 03, 2008, 09:41:41 »
så satans billigt?? ja då åker ja fan dit o beställer en direkt =) haha...
men en turbotryckis och en original lamell ska passa bolt on va??

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #498 skrivet: juli 03, 2008, 15:30:22 »
det ska passa bolt on! Flinty körde så iallafall  :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #499 skrivet: juli 03, 2008, 16:55:30 »
sounds gräjt för nu e de iaf beställt =) .. om ja hinner me en uppdatering ikväll så ska ni få se va jag har hållts med i garaget den senaste veckan... huhuuh
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #500 skrivet: juli 03, 2008, 19:58:51 »
sounds gräjt för nu e de iaf beställt =) .. om ja hinner me en uppdatering ikväll så ska ni få se va jag har hållts med i garaget den senaste veckan... huhuuh

Vi håller tummarna för att du tar dig tid till en update  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

timmy_r

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • FIAT - Först I Alla Tävlingar.
    • Visa profil
    • Mitt garage
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #501 skrivet: juli 04, 2008, 00:07:47 »
Fasen vilket fräckt bygge =)
Blir nästan lite småsugen på en 360 jag med =)
Timmy.R. - DAF njutare

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #502 skrivet: juli 04, 2008, 10:39:39 »
då var det dags för en liten uppdate iaf.. =)

eftersom bilen ska besiktigas för att kunna fortsätta lekas med... så var det dags att ängna några minuter åt att återställa motorn till sitt originalutförande, alltså av med turbo grenrör..byta insug och bränslesystem, andra spridare osv..  när detta var klart så var ju min tanke att byta koppling till en 740 tic tryckplatta och originallamell..  men det hela spårade ur och jag o brorsan åkte till skroten och släpade fram en ganska fräsh 360 att plocka hela bakvagnen från..( detta för att kunna byta alla bussningar och svetsdiffa när grejjerna e lösa..)  så efter 3.5h fick vi ner allt och kunde glatt betala 1100kr för en hel drivlina (ink vxl låda o allt) pluss en startmotor till brors bmw och div små grejjer.. tyckte de va okey pris iaf då startmotorn skulle ha kostat 350kr, eller? =)

väl hemma igen började vi göra iordning de nya grejjerna, såg riktigt bra ut.  efter lite extrem avfettning såg to m diffen bra ut =).. 

dags o svetsa diffen!  rengjorde som sagt hela diffen innuti samt sprutade svetsspray på allt gods som ja inte ville ha svetsstänk på.. sedan blöttes ett antal trasor ner och lindades runt diffhusen och lite varstanns, allt för att hålla tempen nere.  där efter svetsades ett hörn av de 4a kuggarna itaget för att sedan få kylas ner lite långsamt. resultatet tyckte jag blev kanon. svetsen fick riktigit bränna in i dreven, så det här hoppas ja inte havererar =)

undertiden diffen fick kyla ner sig satte ja o brorsan tänderna i den röda faran,  rostlösarspray på alla skruvar vi visste skulle lossas samt stålborstade dom.. efter 10min lossade istortsett varenda bult hur lätt som hellst!  fick ner drivknutarna, fjäderbenen samt alla infästningar till bladfjädrarna och handbroms vajrar osv.. får dock fortsätta attt släppa ner hela bakvagnen i helgen då tiden tog slut =/..

tanken är ju nu då att svetsa ett extra reaktionsstag på den nya bakaxeln samt byta ut alla bussningar som ser crappy ut.. finns de flesta bussningar på typ mekonomen lr?? till reaktionsstag osv?


allt för denna gång! =)

« Senast ändrad: juli 04, 2008, 10:45:40 av zyklon »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #503 skrivet: juli 04, 2008, 10:41:45 »
lite mer piiixx
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #504 skrivet: juli 04, 2008, 10:42:16 »
svetsningen  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #505 skrivet: juli 04, 2008, 11:53:02 »
Ser bra svetsat ut! :) Tror itne svetsen går sönder i första taget!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #506 skrivet: juli 04, 2008, 12:32:55 »
hoppas inte de ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #507 skrivet: juli 04, 2008, 14:44:48 »
Det var en billigt! Var det en stor eller liten skrot?

Den svetsen såg ut att vara efter regelboken, den lär inte gå sönder i första taget!! Är det TIG-svetsat?

Snart besiktningsdags då? (när nya bakvagnen är på plats)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #508 skrivet: juli 04, 2008, 15:24:40 »
mja.. tycker det är den bästa skroten här omkring! ca 3-400 bilar på självplocken o en jäkla massa lager =)..

svetsen ser ju kanske inte jätte jämn o fin ut men det är kameran som inte fångat ögonblicket så att säga  =)..  nepp den är MIG svetsad btw! =)

jo de blir besiktning så fort den nya är på plats! dock har jag ett problem.. de nya bussningarna som jag skulle montera i bakvagnen.. finns inte att köpa på mekonomen.

vart tusan får man tag på nya bussningar då? bilia??

nya kopplingen ligger här o vilar sig nu iaf ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #509 skrivet: juli 04, 2008, 16:19:50 »
kollat med volvo?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #510 skrivet: juli 04, 2008, 16:40:46 »
får göra det helt enkelt! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #511 skrivet: juli 04, 2008, 20:56:40 »
kollat med volvo?


Ja och har inte dom.... då får du göra custom  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #512 skrivet: juli 04, 2008, 22:41:37 »
jo planen var att svarva egna i nylon/polly.. men orken tog slut.. haha =) jeje får kika o se va som finns!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #513 skrivet: juli 06, 2008, 14:09:16 »
hej hopp.. upptäckte en lite konstig sak idag när ja kika på motorn lite extra..

ni som följt tråden kanske kommer ihåg när vi pratade om vevhusventilationen osv..? iaf så har jag ju dragit om vevvent. så den suger innan turbon. allt i sin ordning där. =) men idag hittade jag en vakumslang som går från baksidan insuget och ner till ett stort T kors som är anslutet till oljefälllan.. va fasen gör den där?? som det nu är kopplat ska jag ju alltså ha sug från turbon, men med samma laddtryck in från insuget.. då gör de ju fasen ingen nytta?? hmm är väl bara o plugga den vakumslangen.. men va fasen gör den där från första början? ja menar vanligen är ju den stora vevhusventialtionsslangen på kopplad på insuget innan spjället..

nån som vet? =)   

bilduppdate om helgens bravader kommer imorrn ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #514 skrivet: juli 07, 2008, 15:26:24 »
sådär då va de dags me en lite update =)

efter lite slit fick vi ner bakvagnen på min bil, samt att vi monterade ner diffen och växellådan på ett om möjligt "sten"ålders sätt..  ;D fortsatte att ta ner kardanaxeln och växelspaken (tänkte jag bygger shortshift när jag ändå är i farten ;D).. o sen kopplingsshuset och kopplingen. till min glädje såg jag att lamellen såg kalasbra ut!! men när jag kom in till svänghjulet blev ja ledsen igen... jävlar va slitet det var!!! slitspår i hela ytan + att den va sprucken precis överallt =(.. så nu får jag väl leta rätt på ett nytt svänghjul då  >:(  går det med någon lättare variant än den tjocka jag har?? tillsammans med min 740 tic platta?

när vi hade plockat ner att från min bil var det dags för lite förfining av delar =).. alla 4 drivaxlar plockades isär och fick nytt fett samt nya slangklämmor och damasker.. samt silverlackerade  ;D  den ny svetsade diffen blev rengjord och silverlackerad..

samt att inatt så tog jag med mina reaktionsstag in till jobbet. där pressade jag ur de gamla slitna bussningarna och svarvade nya fina bussnignar i Adiprengummi.. blev jävligt nöjd faktiskt =).. resterande bussningar såg faktiskt helt okey ut i bakvagnen!=)
hoppas att den kommer bli lite stabilare i bakvagnen med sänkningssats, dubbla reaktionsstag o hårdare dämpare..?  :P


jo! hur många liter olja är det i diffen och växellådan?? går det köra med tex biltemas transsmitionsolja i både diff o vxllåda?

hej hopp julesnopp
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #515 skrivet: juli 07, 2008, 15:27:28 »
pix
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #516 skrivet: juli 07, 2008, 15:28:47 »
pixxes
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #517 skrivet: juli 07, 2008, 15:30:09 »
some moore
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #518 skrivet: juli 07, 2008, 15:31:20 »
new vs. old
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #519 skrivet: juli 07, 2008, 18:19:00 »
sådär då va de dags me en lite update =)

efter lite slit fick vi ner bakvagnen på min bil, samt att vi monterade ner diffen och växellådan på ett om möjligt "sten"ålders sätt..  ;D fortsatte att ta ner kardanaxeln och växelspaken (tänkte jag bygger shortshift när jag ändå är i farten ;D).. o sen kopplingsshuset och kopplingen. till min glädje såg jag att lamellen såg kalasbra ut!! men när jag kom in till svänghjulet blev ja ledsen igen... jävlar va slitet det var!!! slitspår i hela ytan + att den va sprucken precis överallt =(.. så nu får jag väl leta rätt på ett nytt svänghjul då  >:(  går det med någon lättare variant än den tjocka jag har?? tillsammans med min 740 tic platta?

när vi hade plockat ner att från min bil var det dags för lite förfining av delar =).. alla 4 drivaxlar plockades isär och fick nytt fett samt nya slangklämmor och damasker.. samt silverlackerade  ;D  den ny svetsade diffen blev rengjord och silverlackerad..

samt att inatt så tog jag med mina reaktionsstag in till jobbet. där pressade jag ur de gamla slitna bussningarna och svarvade nya fina bussnignar i Adiprengummi.. blev jävligt nöjd faktiskt =).. resterande bussningar såg faktiskt helt okey ut i bakvagnen!=)
hoppas att den kommer bli lite stabilare i bakvagnen med sänkningssats, dubbla reaktionsstag o hårdare dämpare..?  :P


jo! hur många liter olja är det i diffen och växellådan?? går det köra med tex biltemas transsmitionsolja i både diff o vxllåda?

hej hopp julesnopp

Bra jobbat!
Det svänghjulet såg inge vidare ut!!
Men HOLD YOUR HORSES, har du jämfört din nya tryckplatta med den gamla, är den nya lika tunn? Då måste du ha det fultunga svänghjulet, är den nya tryckplattan tjockare så måste du ha det härligt lätta svänghjulet!

Jag kör med biltemas transolja i diffen.. och dyr castrol-olja inköpt på volvo i växellådan. Men det ska gå med sämre grejer med typ motorolja har jag hört men glömt var.

Snyggt jobbat med bussningarna, det är inte så att du vill svarva fler och sälja till oss övriga? Ser ut som om du bara ersatt själva gummit och behållit hylsorna från originalbussningen?

Shortshift? Nu får jag ångest, måste ju lägga in mina bilder från i våras på hur jag gjorde för att få till det..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.