Författare Ämne: öka tändning b200f  (läst 25277 gånger)

ahberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
öka tändning b200f
« skrivet: augusti 12, 2010, 21:59:04 »
hej.

finns det nått sätt att höja tändningen på b200f?
man kanske får lura renix skiten?

//Marcus

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2010, 22:14:47 »
hej.

finns det nått sätt att höja tändningen på b200f?
man kanske får lura renix skiten?

//Marcus
tror du kan skifta kablarna som går från vrgivaren vid svänghjulet och få tändningen att öka några grader :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

ahberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2010, 22:46:35 »
ja de e lite sådana grejor jag vill veta...har skiftat kablarna på min 940 med LH2,4 system o de ger 3 grader mer tändning, tänkte mer om man kunde bygla över lite i sjävla renix skiten, typ som man kan ju på LH 2,4 iboxen


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: öka tändning b200f
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2010, 23:12:48 »
ja de e lite sådana grejor jag vill veta...har skiftat kablarna på min 940 med LH2,4 system o de ger 3 grader mer tändning, tänkte mer om man kunde bygla över lite i sjävla renix skiten, typ som man kan ju på LH 2,4 iboxen



Polvända givaren är det enda jag känner till, då får du 3 grader mer tändning i 360:n oxå. Sen är det till att flytta givaren fysiskt i sprängkåpan. Men hålet är inte så avlångt så det går inte mycket utan bearbetning där.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2010, 09:30:40 »
Får man inte 3 grader MINDRE tändning om man polvänder givaren? Alltså att man gör så om man har problem med spikningar på en turbokonverterad motor t ex..
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: öka tändning b200f
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2010, 12:32:09 »
Renixburkarna går faktiskt att justera lite även utan att polvända givaren - genom jorda/ojorda en kontakt i renixen kan man justera tändningen för att fungera med olika oktantal. Kan vara värt att kolla hur det ser ut på bilen och se om det finns något att vinna där!

http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=6&t=8244&p=105508&hilit=renix+98+octane#p105508
Snabb sökning gav länken ovan; det finns en jättebra sida någonstans, men jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag hittade den sist...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2010, 16:57:49 »
har jag fattat saken rätt att den minskar förtädningen med 4 grader när man jordar pin 7 på port c?

ahberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2010, 23:04:17 »
bilen i fråga är en b200f turbo med e85
hade velat fått upp tändningen några grader till

men skall kika lite på renix skiten o prova mig fram

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2010, 22:48:37 »
Är lite olika tändförställningskurvor till olika motorer, jag vill minnas att man får tidigare tändning (brantare kurva) med ett Renix från en B200E.
Detta har diskuterats tidigare, så hoppas någon annan minns bättre :-[
Är olika nummer på Renix så du kan kolla vilken du har.

ahberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2010, 18:36:20 »
lyfter denna tråd.


ingen annan som har erfarenhet tändningen på renix?

hade varit gött om det hade bara varit till att snurra fördelaren och ha en stumtändning ist.

men så enkelt verkar ju inte volvo vilja ha de  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: öka tändning b200f
« Svar #10 skrivet: augusti 24, 2010, 19:22:04 »
hade varit gött om det hade bara varit till att snurra fördelaren och ha en stumtändning ist.
men så enkelt verkar ju inte volvo vilja ha de  ::)

Nej nej, eftersom givaren sitter på svänghjulet så påverkas inte tändläget av att man flyttar fördelaren.
Det är bara när man har brytarspetsar eller givare i fördelaren som tändläget påverkas.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

ahberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2010, 17:29:46 »
har läst i den länken ovan för som en postade.

men blir inte riktigt klok...

det verkar var en tändmap för 95 och en för 98oktan...vilket man kunde bygla som volvo gjorde till dom lite nyare renix systemen. vad vad jag har fattat de som så sänker dom tändningen bara igen att jorda dom här stiften.

jag vill ju höja tändningen ett par grader över registret imed jag kör e85.

har polvänt VR givaren nu och 2-3grader till hade inte skadat märker jag.


Smurfenglubb

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #12 skrivet: oktober 10, 2010, 21:24:05 »
Vill du bonntrimma lite så kan du ju ge tryckklockan på renixen vakuum från bromsservot. Då blir det åka av.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5820.msg78702#msg78702

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2014, 17:34:15 »
Tar upp denna tråd igen. Hur fungerar det riktigt då man har givare på B200F svänghjulet, då är det alltså den givaren som kommer styra när gnista ska uppstå...

Vad har fördelaren på blocket för uppgifter i så fall?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #14 skrivet: februari 11, 2014, 19:15:16 »
Den fördelar ut gnistan till rätt stift.. Givaren på svänghjulet funkar bara som en brytare. Den säger till tändspolen att skicka iväg en gnista.

I mina tankar blir det då som så att om man flyttar fördelaren från där den ska vara så borde rimligtvis gnistan som kommer bomma utgången i fördelarlocket alternativt att den går sämre med misständningar. För vrider man fördelaren så blir ju inte timingen rätt.

Vill man ställa in tändningen så vore väl enklast att ta en begagnad äldre fördelare med brytare. Nu finns ju även brytarlösa fördelare med tune-funktion för ca 3500-4500kr.. Dessa kan man koppla in sig på med usb och ställa egen tändkurva.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #15 skrivet: februari 11, 2014, 19:50:51 »
Okej, då blev jag klokare, och ja då tänker jag mig också att om man vrider fördelaren så ökar bara chansen till misständning, vrider man mer och mer så missar man helt och hållet spannet att föra tändsignalen vidare.

Längre upp i denna tråd finns en länk till 300 mania där det diskuteras lite elektroniska modifikationer.
Men om man vill kunna ställa timingen, måste man inte skippa den där renix-grejen helt och hållet då? Eller kan man koppla nåt eget till tändspolen utan att original styrstystem bryr sig om att man ställer tändningen själv?

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #16 skrivet: februari 11, 2014, 19:54:12 »
Våra bilar har väl inte så smart tändsystem så jag tänkte att om man vill så tar man en gammal fördelare med brytare och monterar in en vanlig tändspole.. Hoppar helt över renix. Vad jag vet så är väl bensinsystemet och tändsystemet helt olika och pratar inte med varandra.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: öka tändning b200f
« Svar #17 skrivet: februari 12, 2014, 22:01:24 »
Det stämmer killar, vrid inte på fördelaren då den säkert står i bästa läget redan (mitt för respektive stift när det är dags att tända!
Givaren på svänghjulet gör samma jobb som brytarspetsarna gjorde förr, alternativt hallgivaren i fördelaren: Att ge gnista vid rätt tidpunkt.

Enklast är att flytta befintlig givare. Men det kanske inte är så enkelt rent mekaniskt där den sitter..
Annars byter man ut Renix mot en vanlig tändspole + tändmodul och fördelare med hallgivare som triggar tändmodulen när det är dags att släppa gnistan.
Eller om man vill vara riktigt old fashion. En fördelare med brytarspetsar samt en vanlig tändspole till det.

Insprutningssystemet och tändsystemet sköter sig själva.
Enda länken är att insprutningssystemet tar varvtalssignal från tändsystemet. Men det fungerar lika bra oavsätt tändsystem bara man ansluter sladden rätt som ska "tanka av" varvtalssignalen.

Så här ser den vita kontakten ut som dels matar Renix med plus och minus men även den gråa sladden som går ut från Renix och matar original insprut samt varvräknare med varvtalssignal:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #18 skrivet: mars 22, 2014, 20:36:10 »
Två frågor till, går det hitta ett lättare svänghjul eller lätta original svänghjul och behålla original tändsystem? D v s ha kvar renix.

Lånar denna bild från Olles fjortismagnets-projekttråd


Det till vänster är ju 360-hjulet. Går det inte montera nån triggerkrans eller nåt? :P Tror jag sett nån sån lösning men kanske inte är så lätt

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #19 skrivet: mars 22, 2014, 21:23:05 »
 :o

Jaha nu hittade jag nåt annat. Tidigare såg jag nån bild och fick för mig att man kunde montera trigger på svänghjulet, men det kanske är på remskivan man brukar montera det istället. Det här såg ju intressant ut men de finns ingen 44-2-2 triggerhjul :/


http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motorstyrning/givare-tillbehor/givarfaste-1.html

Skulle inte en sån där grej kunna medföra att man skulle kunna justera tändningen om triggerkransen följde samma princip som ställbara kamdrev?  8)


EDIT: NOM NOM http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=125240
« Senast ändrad: mars 22, 2014, 21:44:57 av perkabrod »

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #20 skrivet: mars 23, 2014, 16:56:01 »
Kanske lättare att justera sensor längst efter kransen istället =)

Frågan är väl om vilken sensor man behöver för att få det där stabilt. Antagligen blir det lite för lågupplöst för att kunna ha orginalsensorn.

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #21 skrivet: mars 23, 2014, 17:55:34 »
Kanske lättare att justera sensor längst efter kransen istället =)

Frågan är väl om vilken sensor man behöver för att få det där stabilt. Antagligen blir det lite för lågupplöst för att kunna ha orginalsensorn.

Japp! :P Läste nåt om att det kryllade sensorer från Ford på eBay som många använde då dom körde trigger på remskivan... Men känns nog stabilast att behålla triggermönster i original svänghjul, fast lätta svänghjulet och använda annan tryckplatta, vilket jag antar att man måste göra :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: öka tändning b200f
« Svar #22 skrivet: augusti 06, 2014, 22:38:20 »
Missat uppföljningen i denna tråden. Vet inte om det är aktuellt längre perkabrod.

Om man inte måste ha Renix så kan man byta till tex. en annan volvofördelare med hallgivare (triggergivare) i fördelaren och köra med tillhörande tändmodul. Då kan man köra med vilket svänghjul man vill sen.

Trigger på remskivan fram på motorn förekommer nog endast då man av olika anledningar inte kan trigga på svänghjulet eller vart man nu annars har sin trigger. Ofta då med triggermönstret 36-1 eller ett custom med lite färre tänder om ens box går att programmera till att använda valfritt mönster.

Renix i 360 byts nog oftast ut just av den anledningen att vi inte kan styra över den.
Själv kör jag med trigger i fördelaren som mitt Megasquirt är kopplat till och som sen sköter både bränsle och tändning i samma box. Har inte triggermönster på mitt svänghjul därför kan jag inte trigga där.

Dock kan väl sägas att fördelaren med allt kuggspel och annat inte är det bästa stället att trigga på.
Vevaxeln är ju klart bäst då det med en stabil triggerpunkt på remskiva eller svänghjul är hugget i sten sen.

Nästa steg är att ta bort fördelaren helt och sätta en tändspole per cylinder för maximerad gnista och kontroll.
Då måste jag trigga på veven.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

caseih

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: öka tändning b200f
« Svar #23 skrivet: december 05, 2015, 09:13:21 »
Kan man flytta givaren längs efter svänghjulet för att få förtändning?  Isåfall hur mycket och hur gör man det lättast?

Byter topp just nu och då kommer man ju åt den rätt lätt.