Författare Ämne: Lu jetronic spridare och gärna tips om mappning från er också  (läst 8352 gånger)

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
Lu jetronic spridare och gärna tips om mappning från er också
« skrivet: december 23, 2016, 22:44:38 »
bilen är en volvo 360-88 med lambdasond, katalysator och enligt instruktionsboken ska det sitta LU jetronic på denna b200f motorn



nån som har koll på flödet på dessa orginalspridare och ifall spridare från lh jetronic är samma? skulle vara intressant med andra spridare som kan tänkas passa med flöde  som räcker upp till lättare trimmade b230 (140hk?) och 2,5 liter sugmotor (170hk?)

sen undrar jag lite om mappning av dessa LU-jetronic, dom ska vara ungefär samma som L/Le-jetronic (bortsett från lambdasonden, den borde väll gå att förbikoppla?) iallafall L-jetronic skulle gå att mappa väldigt enkelt med att ändra resistansen i luftmängdmätaren(först mäta fram rätt resistans med en variabel resistor) det skulle finnas flera resistorer över banan som mätaren dras över så man får göra det flera gånger helst i bromsbänk eller med bredbandslambda

bonnamappningen genom att släppa spänningen på fjädern känner jag redan till  :lol: tänkte dock att man också ville ha det magrare vid cruise och dellast

tacksam för svar och god jul  :D

mvh/johan
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

skaunejohan

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
SV: Lu jetronic spridare och gärna tips om mappning från er också
« Svar #1 skrivet: december 25, 2016, 19:41:22 »
lite mer info, här står utförligt hur man mappar L-jetronic  ;D
http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?f=50&t=7761

enligt vissa källor är orginal btr på 360 2,5bar medans 240-940 verkar ha 3,0bar (vilket gör en skillnad på 10% i flöde)

efter sökning på bildelsbasen verkar det som att orginalspridarna till b200f på 360 är 0-280-150-734 verkar även vara vissa 740 med b230f som har samma spridare medans 240 och 940 (även vissa 740) oftast har 0-280-150-762

har hittat denne om spridare
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

0-280-150-734
ska flöda 200cc vid 2,5 bar vilket vid 80% och 95% dutycycle räcker till ca 29hk/34hk

vid 3.0 bar så flödar dessa då ca 220cc vilket vid 80% och 95% dutycycle räcker till ca 32hk/38hk

0-280-150-762
ska flöda 213cc vid 3,0 bar vilket vid 80% och 95% dutycycle räcker till ca 31hk/37hk

volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A