Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 53
1001
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: december 23, 2009, 22:38:50  »
Går bra att kyla öl utomhus på vintern ;)

1002
Framvagn/Bakvagn / SV: Någon som byggt om till styrservo?
« skrivet: december 22, 2009, 22:40:14  »
Har funderinga på om man kan bygga om till servostyrning på 300an.

Någon som har gjort detta?
Någon som har några ideer och tipps om vart man kan ta grejerna ifrån?
/Axel
Det är inga problem om du tar styrväxel, servopump, slangar mm från en 360 som har servo.
Men tyvärr finns det inte så många 360 med servo >:(

1003
Framvagn/Bakvagn / SV: Någon som byggt om till styrservo?
« skrivet: december 22, 2009, 22:29:48  »
Kan det ha varit Kullke du menade?
Nä knappast, jag har servo i den röda men den har suttit där från bilen var ny :) men den ska flyttas över till den vita nu när jag ska sluta ha den röda som bruksbil.

1004
Projekt / SV: 360 2½T blir 327 16V T
« skrivet: december 20, 2009, 22:23:39  »
Jag trodde du skulle säga cheva  :P
Nej så illa kan det inte lukta ;)
Jag trodde först att 327 var kubiktum, men räkna att det skulle bli 5,36liter.

1005
Projekt / SV: 360 2½T blir 327 16V T
« skrivet: december 20, 2009, 22:13:01  »
Billig vev :o sån vill jag också ha :P
327? ???

327 = 3 serie + 2,7 lit  :-*
Luktar ju bmw :(

1006
Projekt / SV: 360 2½T blir 327 16V T
« skrivet: december 20, 2009, 21:44:10  »
Billig vev :o sån vill jag också ha :P
327? ???

1007
Klotterplank / SV: 300-Power Pepparkaksrace! Omröstning IDAG!
« skrivet: december 19, 2009, 20:45:15  »
det är biltemas bromsoksfärg ;)


Detta står i reglerna:
''Bidragen ska bestå av något ätbart och 300-relaterat - om ni vågar äta det och kan motivera det så är det välkommet!''
ÄT nu annars är den diskvalificerad >:(

1008
Evenemang / SV: 300 Power träff 19/12-09
« skrivet: december 18, 2009, 23:08:11  »
Jag kan tyvärr inte komma :'(

1009
Framvagn/Bakvagn / SV: Länkarm 360/340 akut
« skrivet: december 13, 2009, 21:28:26  »
Jo den passar :D

1010
Teknik / SV: B200 F går segt och ojämnt
« skrivet: december 11, 2009, 21:55:28  »
Jag mätte bränsletrycket idag. På tomgång låg det på ca 2,3 bar och under gaspådrag ca 3,0 bar.
Det är väl normalt?

Ja det är nog normala siffror. Normalt specar man ju trycket till 2.5 bar så det är väl "medel" då.
Borde ju inte gå för snålt med 3 bar på gaspådrag i allafall.
Hur kan han ha 3,0bar om original btr är 2,5bar = 2,5bar högre än insugstrycket??? Han har ju ingen överladdning så insugstrycket kan ju inte gå över 0bar :-\

1011
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: december 09, 2009, 16:23:55  »
Eller så monterar man motorn med koppling, vattenpump och hela paketet... Jag har sett Peter göra det; både jag och Zyklon stod stumma av förundran över att det gick så lätt bara man visste hur man skulle vrida motorn!
Det brukar jag också göra med originalmotorer :) men har man en motor med grenrör och turbo är det lite svårar.

1012
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: december 09, 2009, 00:01:11  »
Kan ju uppdatera med att bilen är avställd nu och väntar på att få komma in i värmen för att få ny turbo.
Fick igenom vinterbilen (calibran) med blankt papper idag :)
Men när jag var på väg hem från besiktningen satt jag och tänkte på mina 360in (för att försöka glömma att jag körde en opel) då kom jag tänka på att det är ju ganska trångt när man ska ha ner en motor i en 360.
När jag sänkte ner motorn i projektbilen gjorde jag det utan vattenpumpen för att kunna ha remhjulet färdigt limmat och monterat.
Jag skulle ju vilja lyfta i motorn komplett med remhjul, vattenpump, generator, servopump, remmar mm, men avståndet mellan kylarbalken och sprängkåpan är ju i kortare laget för det, och jag vill ju inte skada lacken i motorrummet i onödan eller göra en 'Zyklonare' och kapa kylarbalken.
Men det jag kom på idag då är att det går ju att lägga tryckplattan i sprängkåpan och lamellen på axeln, lyfta dit motorn komplett med allt utom kopplingspaketet då (motorn blir ju lite kortare utan tryckplatta och har man plant svänghjul blir den ju riktigt kort).
När motorn är på plats kan man ju montera tryckplatsbultarna via gummiluckan under sprängkåpan (antagligen det som luckan finns till för :-\)
Samtidigt slipper man ju fundera på att centrera lamellen.
Dumt att jag har monterat 7eller fler rödblockare i 360in och inte kommit på att testa detta tidigare :-[
Snart svarar antgligen några att 'så har vi alltid gjort'  :-[

1013
Förslagslådan / SV: Fyll i profilen!
« skrivet: december 07, 2009, 22:47:20  »
Tyckte också det var lätt  ::)
man kanske kan sätta någon slags tidsgräns? ett byte/år kankse..

Frej?
Jag tycker det borde krävas en bra orsak att byta namn :-\

1014
Förslagslådan / SV: Fyll i profilen!
« skrivet: december 07, 2009, 22:37:25  »
Jo det kan man!
gå in på din profil sen väljer du kontrolerade inställningar och så överst kan du byta namn :) glömt inte spara efter bara!
NejNejNej är det så lätt :o nu vet ju snart alla det då och börjar byta namn så man snart inte vet vem som är vem här :-[

1015
Projekt / SV: Volvo 360 glt -83
« skrivet: december 06, 2009, 23:39:54  »
Synd :-[ men begagnade original B230 turbokolvar bör ju finnas i överflöd nästan gratis :-\
Synd att du inte bor granne med mej för jag har fyra original turbokolvar pga att jag blev tvungen att borra blocket när idioten jag köpte en motor av hade haft upp den och honat ihjäl cylindrarna >:(

1016
Projekt / SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« skrivet: december 06, 2009, 23:22:48  »
Spelar ingen roll om du vinklar den framåt.. men pröva om du inte tror mig  :-*
du måste antingen köra med 360 pump eller så kortar du 940 pumpen för du måste använda 360 alu tråg annrs tar det i framvagnsbalken..

been there, done that, get the t-shirt!  som peter alltid säger  ;D

Jag har redan provmonterat den och VET att det passar :P Och som sagt... 940-pumpen med 360-sil. Då ser pumpen ut exakt som 360-pumpen, men med 940-turbopumpens pumpkapacitet.
Måste varna dej nu så du inte gör något misstag i onödan.
Om det ser ut exakt som 360-pumpen är det ingen högkapacitetspump du har.
Om 940 pumpen är den med högre kapacitet så är den lite högre än den vanliga, så om du monterar 360-sil på den kommer den att hamna för nära oljetrågsbottnen. Jag själv och några till här har kortat röret från 360 pumpen och monterat det på högkapacitetspumpen.

1017
Projekt / SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« skrivet: december 06, 2009, 22:36:06  »
Vackert! Vita 360 är vackra!  :)

Absolut  :D
Och så är de snabba också :D kan det bero på att det är lågfriktionsfärg ;D hehe

1018
Projekt / SV: Kommande busbilsbygge med mycke pulver!
« skrivet: december 06, 2009, 22:34:07  »
oljefilterflyttaren kan du inte ha för den går emot rambalken inte oljetråget

är du med?  :)
Jag är inte med, för vi är många som kör med oljefilterflyttare utan problem :-\

1019
Det blev kanske för överdrivet sjukt med Bingförgasarna, så man började ana att detta inte var på riktigt ;)
Och när han försökt löda i mickron förstod man att detta inte var på riktigt, men jag kom aldrig på att det var ni som låg bakom denna tönt, utan jag trodde det var någon utifrån som registrerat sej på vårat forum bara för att skriva skit och ha roligt.
Men det lustiga är att en sjuk tråd som denna får så många inlägg så snabbt :-\

1020
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: december 04, 2009, 22:53:55  »
Wv bubbla 1200 har 77mm  kolvar med 20mm kolvbult, i allafall de större Wv kolvarna 87-94 har komphöjderna ca35 och ca39 om jag inte minns fel.
Finns ju otroligt mycket trimdelar till bubblan, t.ex billiga smidda Mahle mm. så man kan ju hoppas det finns fina 77mm kolvar också :)

1021
Övrigt / SV: Vilken motor är bäst?
« skrivet: december 02, 2009, 17:19:20  »
B17 är (tror jag) en nerstrokad variant på B19 som fanns i t.ex. finland, mig veterligen inte i 300 serien dock...
Ja det är nog en nerstrokad B19, Men de fanns inte i Finland.

1022
Övrig konvertering / SV: 16v i 360
« skrivet: november 24, 2009, 22:45:20  »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

B234 har ju inte samma block som B230, B234 har balansaxlar.

de va som fan:O
Trodde de va ett vanligt 230 block...

Har väl inte med blocket att göra, balansaxlarna sitter väl på utsidan? Dessutom tas dom väl bort vid trimning.. särskilt om man balanserar och viktar upp motorn ordentligt.
Balansaxlarna sitter på utsidan ja, och de har nog med blocket att göra för de ska ha olja de också, så jag nämnde balansaxlarna för att det antagligen är pga dessa som blocket och motorfästena ser annorlunda ut.
Oljekanalerna skall ju pluggas när man tar bort axlarna.

1023
Övrig konvertering / SV: 16v i 360
« skrivet: november 24, 2009, 16:38:53  »
varför skulle inte motorfästena passa?:o
Är juh fortfarande en rödblockare....

B234 har ju inte samma block som B230, B234 har balansaxlar.

1024
Elsystem / SV: cirkus i bilen!!!
« skrivet: november 21, 2009, 00:19:22  »
klippte bort den =) kanske jag inte skulle gjort??  :P
Vanligt misstag.

1025
Elsystem / SV: cirkus i bilen!!!
« skrivet: november 20, 2009, 22:55:45  »
Du har inte särat på ett par bruna kablar i original stereokontakten?

1026
Avstannade Projekt / SV: Fredriks m50turbo - 360
« skrivet: november 20, 2009, 16:37:15  »
och där kan vi snacka ljud!  :D
Hur mycket ljud hörs från förgasarna om man har turbo.

1027
Projekt / SV: Retro/Tyskstukad 360
« skrivet: november 20, 2009, 16:29:11  »
Det går ett rör från vevhusventilasionsburken ner i oljetråget. Är den viktig att den sitter där? gick sönder när jag togisär motorn nämligen.  :( Kan inte komma på någon viktig funktion den gör igentligen!
men jag har haft fel förut!  ;D
Nja den är nog kanske viktig, det sitter där som oljeretur från vevhusventilasionsburken så oljan ska kunna rinna ner istället för att blåsas ut, om inte röret går ända ner i oljan kommer det att komma ut olja via vevhusventilasionen.

1028
Projekt / SV: 343 R-sport -82
« skrivet: november 20, 2009, 16:20:04  »
Skickar även in en bild på min vinter pulka som ska bes nästa fredag....

Gick igenom med rent papper i morse  8)
Vita 360 brukar göra det så det var ju inget oväntat 8)

1029
Klotterplank / SV: 300-Power Pepparkaksrace!
« skrivet: november 20, 2009, 00:02:35  »
Det bör vara mestadels ätbart också... ;D
Ska vi utse årets knaprigaste 300  ;)

1030
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: november 19, 2009, 17:54:05  »
va bra  :D ska själv in med vinterbilen imorgon bitti  ::)
Jo, jag var lite orolig att de skulle börja krångla till det när jag bytt till opel skivor och ok fram.
Lycka till, hoppas din också går igenom med blankt papper.

1031
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: november 19, 2009, 17:42:32  »
Ska besiktiga denna bil i morgon så hoppas den går igenom :-\

Besikta med eller uten turbo?
Naturligtvis besiktar man bilen med turbo  8)
I besiktningsprotokollet står nu bara:  ''Inga fel eller brister upptäktes''   :D

1032
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: november 18, 2009, 23:24:32  »
Ska besiktiga denna bil i morgon så hoppas den går igenom :-\

1033
Övrig konvertering / SV: 16v i 360
« skrivet: november 18, 2009, 23:21:19  »
Motorfästena passar inte :-\ men det går ju att göra nya ;)

1034
Projekt / SV: Anton´s 340
« skrivet: november 16, 2009, 23:11:11  »
Det går ju t.o.m. att mappa Boschspruten, bara man hittar någon med rätt utrustning!
Skulle vara intressant att mappa om ett modernt Boschsprut, men utrustningen för det är antagligen svindyr  :-\

1035
Projekt / SV: Anton´s 340
« skrivet: november 16, 2009, 22:54:59  »
Jag säger bara det att ms,vems osv är rena entuiast system som kräver goda kunskaper i
data + el och tålamod. Det finns ingen handbok ,suport osv  ??? Det är det ena felet efter det andra,det kommer och går funkar ibland osv.
EN NY FUNGERANDE INSPRUTNIG
MED GARANTI SUPORT HANDBOK HJÄLP ATT STÄLLA IN DEN PÅ RULLANDE LANDSVÄG OSV.
Jag vet inte så mycket om MS, men till vems får man ganska bra suport och Garanti, men man behöver ju ha lite kunskaper och tålamod, fast det behöver man ju för att bygga en motor också ;)
Jag har inte hört om någon Vemsbox som gått sönder, men antagligen finns det någon klåpare som lyckats med det också.
Gör man rätt och får igång bilen är det ett driftsäkert sprut.
Och får man problem är det antagligen eget slarv,felkoppling mm, ett 'fel' som en del gör är att de köper sensorer och tps mm på skroten, finns ju inget sprut som fungerar bra med dåliga eller trasiga sensorer ;)
Man lär sej i allafall mycket när man håller på med eftermarknadssprut, och så finns det ju en del extrafunktioner som inte finns i originalsprutet.
I övrig rekommenderar jag Vems före Ms, det är ju dyrare men då får man allt färdigbyggt i en låda, och så är det bra kvalitet på kontakter mm

1036
Däck och Fälg / SV: Et 30 på 343?
« skrivet: november 12, 2009, 22:59:12  »
Jo det funkar :D

1037
Trimning / SV: b230e topp på b200 block
« skrivet: november 11, 2009, 23:32:01  »
E inte 405 Den som sitter på B230K motorn Dvs utan förbränningsrum ?
Nej tror det är 631 som är utan förbränningsrum och sitter på B230K

1038
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: november 07, 2009, 23:43:32  »
När en väntad mini uppdate inte blir av  >:(

1039
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: november 04, 2009, 00:21:51  »
har intealla b200k 60-2 svänghjul??? nått typ  av MAP baserat tändsystem verkar det vara, har ju sett flera som haft det i projektrådarna
Det sitter 44-2-2 svänghjul i alla 300 med renixtändning. Och det ser ut att vara ett 44-2-2 svänghjul du har i svarven också.

1040
Projekt / SV: knotans 360 NU verision 2!!
« skrivet: november 03, 2009, 22:23:40  »
börjar på ett b200k hjul, dels kan det vara bra att ha 60-2 om jag vill köra wastefire senare,
Vilken b200k har 60-2 ???
Stort och fint garage du har annars, själv väntar jag på att få flytta in i mitt nya större garage så jag kan göra mer karroserijobb, allt tar ju fem gånger mer tid när man har trångt :-[

Sidor: 1 ... 17 18 19 20 21 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 53