Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 53
241
http://www.bildelaronline24.se/    och   http://autopartsmarket.eu/  har ganska mycket till 300  :)

T.ex ny servostyrväxel, stötdämpare i olika prisklasser, drivknutar, topplagringar, plåtdelar, bränsletank mm som brukar vara svårt att få tag på.

242
Drivlina/Växellåda / SV: volvo 360 driver ej när man petar i växlar
« skrivet: mars 09, 2014, 23:30:35  »
Det är diffen som är sönder.
Det är alltså de små kugghjulen som skar så de gick i bitar, någon bit av dom fastnade imellan kuggarna vid piniongen så därför stannade motorn när du släppte kopplingen, men när du la i backen trillade bitarna ned.
Att det rasslar i lådan när du lägger i växel tyder också på att det snurrar inne i den, så det är onödigt att kolla om kardanen snurrar.
Trolig orsak till att diffen gick sönder är att den är utsliten för att oljan aldrig blivit bytt och/eller mycket enhjulsspinn.
Hur som bort med locket bak på diffen så ser du vad som är fel.

243
Projekt / SV: 343DL - Remjohan
« skrivet: december 31, 2013, 22:44:54  »
Troligen en SEV MARCHAL generator om den liknar en Bosch.

244
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: december 31, 2013, 22:29:06  »
Snyggt, är det plenum från Klracing? Hur stort är spjällhuset.

245
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 31, 2013, 22:22:39  »
Hörde rykten om ringmärkning, grattis.

O gott nytt år SKååLLLLL

246
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 30, 2013, 01:10:23  »
Angående packning, är inte rostfritt väl hårt som packningsmaterial? Jag har testat alu-plåt mellan trekantsflänsarna i avgasssystemet och det har funkat fint för mig. Där är det ju dock ingen turbovärme.. Aluminium kanske inte håller att vistas så nära turbon..
Jo det är hårt, grentörsflänsen är ju mjukare. Så det måste vara riktigt plana ytor, därför det skulle vara bättre med packning typ vanlig avgaspackning.
Aluminium tror jag klarar bara ca650'C men har hört att någon kört med ölburksplåt och det har fungerat.

247
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: december 24, 2013, 18:52:57  »
Oj vad mycket vrid tidigt, noterbart också att motorn bara är 2,1L så det sitter nog en fint portad topp på den motorn 8)
Synd att man inte kan se laddtrycket på bromspappret.
Inte bra att bygga med för grova rör, för avgaspulserna tappar fart då, så 42mm utvändig diameter är nog max annars blir det kanske trögt att sparka igång en större turbo.
Gör inte om mitt misstag att göra skiljeväggen fram till wg av för tunn plåt.
Nackdelen med delad T3 fläns är att det vad jag vet inte finns 'vanliga' packningar och för att det ska fungera med t.ex rostfri plåtpackning bör flänsen vara riktigt rak. Orsaken till att det inte finns vanliga packningar är troligen att det är så smal tätningsyta imellan inloppen med delad T3.
Om du av någon anlädning ska lyfta toppen i framtiden kunde man göra en liten ändring i insugskanalerna nu när du ska köra större turbo. Men kanske intressant också att testa som det är först och se vad en framtida ändring gör med vridmomentkurvan.

GOD JUL

248
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« skrivet: oktober 08, 2013, 23:29:13  »
En spänd fiskelina eller annan tråd är ju ganska spikrak.

249
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 08, 2013, 23:24:30  »
Maxxecu tror jag också jag skulle välja om jag skulle köpa sprut idag.
Jo det är Opelbromsar jag kör med vectra 1,8 -95, kanske opeloken skulle fungera ihop med skivorna du har :-\

250
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« skrivet: oktober 06, 2013, 23:49:16  »
Snurrar kammen lätt om du monterar den utan ventiler?
Kammaxeln går ju nästan inte imot lagerlägena i toppen utan trycks upp mot överfallen.
Så om du monterar överfallen utan kammaxel och kollar om deras lagerlägen är bättre i linje (kan vara innött där om toppen blivit använd efter att den blivit lite krokig).
Bästa är ju att plana ovansidan av toppen + överfallen och arborra/hona lagerlägena på nytt, men det kostar troligen mer än en annan 531 topp.

251
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 06, 2013, 23:31:28  »
Händer det något här då, någon ny modifiering på gång till nästa sommar?
Finns tyvärr inte så många byggprojekt på forumet nu så du får bjuda till lite så vi har något bygge att följa  ;)
Vad kommer det bli för bromsok nu?
Det är ju inte så mycket gods du fräst bort från oken, detta var biltema ok eller? undrar om det är bättre material i original 240 ok.

252
om du har en fräsch så mät upp den för det är väll en vanlig kilrem? borde finnas någon med samma bredd och längd (ifall mekonomen skulle sluta ta hem)

Bra tips, ska göra detta!
Varför ska du ha en fläktrem till en B14?
Första gången jag gör ett inlägg från mobilen så hoppas det fungerar.

253
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 14, 2013, 22:34:00  »
Jo byggande tar mycket tid.
Jo jag åker antagligen till mantorp, var dit ifjol också, men gissar att det blir fler bilar iår för i fjol var det gatebil i Norge samtidigt.
Jag hoppas att Magnus och Zyklon dyker upp också + att det alltid brukar finnas många andra bilar att se.
Jag kommer antagligen att bla åka via Geiranger på vägen hem.

254
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juli 10, 2013, 16:50:05  »
Bra lösning på problemet med hylsan till kopplingsvajern.
Utsikten från Brahehus är känner jag igen, men det regna när jag var där 2011 men det var  inte helt fel i allafall.
Ska du på någon banträff de närmaste veckorna? Jag får semester nu och vi kommer som vanligt att åka på en semesterrunda med vagnen,vet inte vart vi åker, hade lite funderat på att åka till Danmark, men när danskarna bara sänkte ölskatten med 15% har jag ingen större lust att dra vagnen så långt ;)
Bra att du får ett riktigt garage att jobba i, men saknar lite de mysiga motorbilderna från balkongen ;)
Har ju fortfarand massa byggjobb här hemma alla kvällar och helger jag också så det ska bli skönt att åka bort en vecka eller två, så fort gräsmattan är sådd drar vi iväg.

255
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: april 29, 2013, 23:05:10  »
Alltid kul med uppstart  :D
Vad var det som var fel ?

256
Gruppköp / SV: Grupp köp super pro bussningar
« skrivet: april 24, 2013, 17:35:39  »
3 år säger ni..  ;D d e ju ett tag :D hoppas d är enligt era förväntningar!!!
Jo det har inte riktigt funnits tid,på den tid jag hunnit lägga på 360in efter detta gruppgök har det blivit grenrörsbygge mm börja ju med byggandet av huset och garaget 2010, garaget börjar vara klart på utsidan nu och hoppas få det klart så jag kan flytta in till hösten men hoppas också få ganska mycket gjort på tomten i sommar + en massa annat så tidsplanen kommer antagligen skita sej, så det blir antagligen ingen provkörning av bussningarna före 2014 för jag hinner inte få dit en ny turbo+ annat småfix, bruksbilarna mm tog för mycket av min dyrbara tid i vinter, jobbet tar också en onödigt massa tid så man borde sluta jobba  ;)

257
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 22, 2013, 22:48:12  »
Grattis till lyckad besiktning och rullande bil.

258
Drivlina/Växellåda / SV: starkare koppling till 300 b200
« skrivet: april 22, 2013, 20:29:25  »
Ja det vågar du  :)

259
Projekt / SV: Volvo 340DL -85
« skrivet: april 14, 2013, 23:52:58  »
Knappen gör att instrumentbelysningen lyser svagare.

260
Trimning / SV: 360 ft turbo.
« skrivet: april 08, 2013, 15:27:41  »
hejsan tänkte bara höra va det kan va för fel på min bil.
Ja har en förgasar turbo och kan varva normalt med  bilen när ja står still
Men när ja kör så går det bara att gasa 2500varv vad kan det beropå?
Och sen en liten fråga till kan det hända att det blir lite tryck i oljereturen eller det kanske ska vara lite tryck?
Tack på förhand:-):-)
 8)

Behövs nog mera info om motorn, trycker eller suger du igenom förgasare, vilken turbo, kam mm , har den slutat fungera eller har den aldrig fungerat osv.

Ang tryck i oljereturen, hur har du löst det med vevhusventilationen ?

261
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 08, 2013, 15:18:55  »
Tack


Hade faktist tänkt börja med diffen, men pga tidsbrist får jag vara nöjd ifall denna bil överhuvudtaget står på hjulen denna sommar  :'( har ju som sagt inte jobbat seriöst på denna bil på flera år, men nästa vinter hoppas jag att jag kan lägga ned massa tid på den  ;)

262
Drivlina/Växellåda / SV: passar kardan från 360 på 340?
« skrivet: april 03, 2013, 23:01:47  »
Okej tackar för snabbt och bra svar. Så min 5 växlade låda som jag har nu går inte att använda mot 360.ins moment rör? Mvh
Jo det går, ingående axel i lådan är samma men du måste ha främre gaveln från en 360 låda.

263
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: april 02, 2013, 21:33:17  »
Snabbt och bra jobbat :)
Hoppas du får ihop en startmapp snart så du får den uppstartad.
Är det första gången du mappar ett sprut?

264
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: mars 28, 2013, 17:28:50  »
tog ur stötdämparen  ur coiloversena sen svetsade jag fast nya röret =)
Tack nu förstår jag hur man kan göra :) jag har funderat över hur man ska få till det, för jag viste ju inte att man kunde ta ut dämparna ur coiloversena  :-[

265
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: mars 27, 2013, 22:36:31  »
Hur har du gjort coilovers fram?
Ska du på någon bankörning med den i sommar?

266
Om jag nuvhittar en som är grövre, passar den ändå?
Ja om du hittar en grov drivaxel med knutar så passar den, har alltså inge betydelse vilken motor det sitter i en 300 så passar drivaxel med tillhörande knutar. Vad jag minns så fanns de klenare knutarna inte att köpa som reservde från volvo, utan de sålde komplett grövre drivaxel istället. Biltema hade kompletta drivaxlar också, men det var ju på den gamla goda tiden när Biltema fortfarande hade bildelar.
Så antagligen därför  man ibland kan hitta grova drivaxlarna under en äldre 300.
Hur grova är de grova drivaxlarna?
Och när byttes det till grova drivaxlar?

24splines diameter ca26,5mm.
Bilar med B200E/F har de grova.

Lite info http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2554.msg41692#msg41692


267
Om jag nuvhittar en som är grövre, passar den ändå?
Ja om du hittar en grov drivaxel med knutar så passar den, har alltså inge betydelse vilken motor det sitter i en 300 så passar drivaxel med tillhörande knutar. Vad jag minns så fanns de klenare knutarna inte att köpa som reservde från volvo, utan de sålde komplett grövre drivaxel istället. Biltema hade kompletta drivaxlar också, men det var ju på den gamla goda tiden när Biltema fortfarande hade bildelar.
Så antagligen därför  man ibland kan hitta grova drivaxlarna under en äldre 300.

268
När vi ändå är inne på drivaxlar så kan jag inflika att bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar, och de äldre bilarna (brytpunkt runt -85) har inte insex utan 10mm bult som håller drivknuten.
Men vad menar du med att de äldre bilarna inte har insex?
Han skrev nog bara lite fel, det är de nyare som inte har insex, de har M8 med 10mm skalle.

269
Teknik / SV: Svänghjul b200?
« skrivet: mars 17, 2013, 20:44:39  »
Det är ju en b200 han har = Renix.

Märket på remskivan mot 0märket på skalan = cyl 1 i ödp
Sätt upp svänghjulet mot vevaxeln så att det första hålet efter ett av de två glesare gapen står 90' i förhållande till motorns lodlinje.
Alltså hamnar ett av hålen som fattas i nederkant av startmotorhålet.

270
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 17, 2013, 19:41:27  »
Sagt och gjort, så snart frambromsarna på bruksvolvon var bytta bar det iväg till garaget.
Vad har du för bruksvolvo  ???

271
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 13, 2013, 21:35:53  »
Trimmade du katten också  :o när det är en sax och ett kattben på startmotorbilden  ;)
Finns det möjlighet att modifiera för att få dit ett till axiallager?

272
Ingen rostuppdatering här på 5 månader  :-\  och du har inte varit in på forumet på 8dar, det är ovanligt hoppas bara att du inte är allvarligt sjuk eller bytt hobby.

273
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 03, 2013, 20:03:05  »
Är för kallt att jobba på garagebygget nu  >:( men fördelen är ju att jag kan lägga lite tid på annat då  ;)
Hamrade till nya brickor till stagen då de gamla hade onödigt stora hål i centrum.

274
Drivlina/Växellåda / SV: Hylsan på lådan
« skrivet: mars 03, 2013, 00:03:12  »
Varför är du så bekymrad över hylsan?? finns nog annat som går sönder innan den hylsan går sönder.
Som jag sa håller hylsan utan modifieringar bara skruvarna är dragna, finns de som rensat splinesen i hylsan men då har nog skruvarna varit lösa i många år så splinesen blivit utslitna.
Vill du vara 100% säker på att hylsan inte går sönder ska du demontera den och kolla så splinesen inte är slitna, om de inte är slitna är det bara att montera igen och då kan du vara ganska säker på att du aldrig kommer rensa splinesen.

275
Drivlina/Växellåda / SV: Hylsan på lådan
« skrivet: mars 01, 2013, 21:57:43  »
Det är en splineshylsa som det sitter 2 klämmor på, och det lönar sej att spänna insexskruvarna på klämmorna ibland, för sitter en skruv löst slits splinesen ut ganska snabbt.
Men har man skruvarna spända så är det inga problem med hylsan.
Man kommer åt att spänna skruvarna om man tar bort gummipropparna under momentröret.
Att vissa säger att det är gummikoppling beror antagligen på att bilar med B14 har splineshylsor fastvulkaniserade med gummi i ändarna av långa axeln.

276
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 01, 2013, 17:20:15  »
Jo men det händer inte så mycket denna vinter  :-[
Problemet med för hårda bussningar är ju troligen bara att stagen kroknar där mina var rostiga och böjda, antagligen när staget böjs max neråt t.ex när man lyfter bilen som stagen kroknar, så jag funderar på att korta stötdämparna.
Bankörning är svårt att planera in då jag inte vet om jag hinner få bilen klar till sommaren.

277
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 27, 2013, 23:14:57  »
Ja det kan hända mycket på 15år ;)

Ska dem vara 13,3mm original eller var det det som passade bäst i bussningarna dina? Tänkte om det försvunnit så pass mycket material pga rost.

Bussningarna är inv 13mm, och stagen var riktigt längst in där brickan suttit (där jag kapa dom) ca 13mm och brickan hade 13,5mm hål så jag valde att göra dom 13,3mm

278
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 27, 2013, 23:06:11  »
Jag har haft loss dessa stag tidigare så jag viste de var lite rostiga men mindes inte att de var så rostiga, fast det var ju på slutet av 90talet så det kan ju ha rostat lite till på ca 15år  :-\
Nu är de 13,3mm de var <10mm.
Nu ska de putsas och få lite ny färg, de blev bara hastigt avskrapade och penselmålade förra gången jag hade loss dom, konstigt att jag inte blästrade dom då :-\ jag blästrade ju massa andra delar till bilen på mitt dåvarande jobb fjäderben, bromstrummor, länkarmar, främre motorbalk, bromsok mm. tror nästan det var så att jag inte blästrade dom för att de var så dåliga att jag snart skulle byta dom.   

279
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 27, 2013, 22:44:38  »
Äntligen har jag haft lite tid att jobba med bilen.
Byter till super pro bussningar men blev lite extra jobb.
Bild 1. Stagen var lite rostiga
Bild 2. Kapade bort det rostiga och tog en bit av en M20 10.9 bult och gängade den M12x1,5
Bild 3. Ett stag fixat
Bild 4. Borrade 40mm in i det som var kvar av staget och gängade M12 och drog dit biten jag gjort av M20 bulten och limmade med gänglåsning.

280
Gruppköp / SV: Grupp köp super pro bussningar
« skrivet: februari 26, 2013, 19:57:02  »
Fick mina idag :D
Tack
Hoppas jag hinner montera dom  innan sommaren :-[
De är fortfarande inte monterade  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Husbygget, garagebygget och tomten tar all tid, för att inte tala om all tid jobbet tar, så fritiden blir lidande  >:(

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)
Montering pågår  8) tog nästan 3år  :-[

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 53