Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 53
361
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 31, 2012, 21:26:23  »
Jo den fungerar ganska bra nu 8)
I höstas när jag skulle flytta den gick den illa, men trodde jag fixat felet när jag bytt mina ärgade säkringshållare och gjort komptest bytt tändkablar, tänstift mm, men den gick illa när jag startade upp den nu i vår, men det var bara en spridarkontakt som var lite ärgad så den bara gick på 3 burkar, så det var ett litet billigt fel som tog tid att hitta.
Jag har murat och rappat garagegrunden nästan klar nu, så imorgon kväll ska jag fixa lite på bilen, måste ändra lite i bränslemappen också men bara lite, enligt en logg jag körde igår visar lambdan riktigt bra upp till 6000rpm men över det får den en aning för mycket.

362
Drivlina/Växellåda / SV: V-lådan elr bakaxeln??!
« skrivet: maj 30, 2012, 22:37:56  »
Tja!

Har bytt bakaxel en gång och det var ett jobbigt  arbete.... nu så tar ingen växel alls...
kan det vara v-lådan som har pajat, att alla drev har rasat, elr bakaxeln som har farit igen..... eller kan det vara kopplingsvajer som behövs spännas elr har den vajern gått av?? Behöver hjälp, har grejern till bilen iaf;)
Kan vara splineshylsan som farit. (den finns innuti momentröret och förbinder långa axeln med ingående axel på vlådan).
Går kopplingsvajern av faller pedalen ned mot golvet, kopplingsvajer ska justeras så pedalen ligger i höjd med eller aningen högre än bromspedalen, ska vara lite spel så det går att lyfta pedalen lite med foten.

363
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 30, 2012, 17:50:04  »
Denna biljävel fungerar inte bra nu  >:(
Går inte alltid på alla cylindrar, ska testa byta tändspole mm ikväll.
Var och monterade 4 nya däck idag så nu måste bilfan börja fungera, annars är däcken till salu och köparen får bilen på köpet.

364
Teknik / SV: Handbroms
« skrivet: maj 29, 2012, 16:56:49  »
Du ska nästan aldrig spänna handbromsvajern  >:(
Bort med trummorna och se vad som är fel, om det är självjusteringen eller ifall det är dax att byta bromsbackarna.
Ser inte ut som Simlars andra bild, för det är bakbromsar på bilar med rödblockare, det är annorlunda självjustering på B14 bilar.

365
Drivlina/Växellåda / SV: Svänghjul platt/tunnt på B2xx?
« skrivet: maj 25, 2012, 00:11:10  »
Ja det gör det  :)

366
Teknik / SV: Tanklock
« skrivet: maj 23, 2012, 00:07:15  »
Finns minst 2 olika original tanklock, äldre har inte samma som nyare jag vet inte när det byttes men t.ex locket från en 83a passar inte på en 87a.

367
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« skrivet: maj 16, 2012, 21:27:42  »
Någon som sitter på ett ställbart kamdrev? Kant kugg!!! 
Vad ska du med ett ställbart kamdrev till?
Jag har justerat många kammar i flera motorer men aldrig haft ett ställbart kamdrev, jag borrar bara nya hål efter behov.
Tog en bild på ett drev för att visa hur jag menar.

368
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Nu funkar den !*
« skrivet: maj 16, 2012, 21:20:10  »
Tändningen går inte att justera, eller det går om man modifierar så sensorn vid svänghjulet blir flyttbar.

369
Motor / SV: 850 t5 funkar d??
« skrivet: maj 14, 2012, 21:59:30  »
Tydligen fungerar det för Topfuel och Steffen att montera 5a i 360, så kolla deras projekttrådar så ser du hur lite eller mycket jobb det är.

370
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 12, 2012, 22:44:51  »
Snyggt motorrum!  :)
Tack, men det kan bli snyggare, och det ska det bli i framtiden  ;)

371
Stereo/Styling / SV: stereo kablarna
« skrivet: maj 12, 2012, 11:28:13  »
Brun är oftast jord i 300.
De andra är det bäst att mäta fram med en multimeter eller provpenna, det skall man göra fast man tror sej veta, jag koppla fel för 20år sedan och tog livet av en stereo, efter det har jag alltid dubbelkollat så jag kopplat rätt.
DubbelDIN är lite högre och smalare än en originalstereo, allt går ju att modifiera så det passar  ;)

372
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 11, 2012, 21:52:49  »
Provstartade den i söndags så nu är den nästan klar för provkörning och mapning, bara lite småsaker kvar att fixa 8)
Tändkablar hade jag kortat så många gånger vid tändhattarna att jag blev tvungen att göra nya, problemet med tändkablarna är att jag inte hittar nya bra tändhattar, jag skulle vilja ha liknande original i plåt, kommer in fukt i kablarna med bakelittändhattarna så de ärgar. Kör alla med färdiga kablar nuförtiden eller varför har det blivit så svårt att hitta tändhattar  :-\

Såhär ser det ut i motorrummet nu

373
Teknik / SV: avgasrör
« skrivet: maj 10, 2012, 22:16:20  »
Alltså bara bakre ljuddämparen, mittendelen (den med främre ljuddämparen) kan inte vara samma på bilar med katt som bilar utan katt.
Den andra du länkar till är för 4dörrars sedan.

374
Teknik / SV: avgasrör
« skrivet: maj 10, 2012, 20:17:00  »
b200f har ju katalysator :-\
Ska du ha hela avgas eller bara bakre delen ny.

375
Säljes / SV: SÄLJES
« skrivet: maj 09, 2012, 17:54:28  »
Var det denna bil där ni hade problem med variomaticen ? fick verkstaden den lagad?

Jag tror inte du får några bud med så lite info.
Bild och var bilen finns skick mm först så kanske det kommer bud.
Och kanske byta rubrik t.ex till '343 DL 88:a variomatic'.

Regler för säljes:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1873.0

376
Teknik / SV: Servo 360
« skrivet: maj 09, 2012, 17:45:57  »
Tyvärr har inte alla GLT servo  :(
Vanligast tycker jag det är att servo finns i GL årgångarna 89 och 90, och vanligare tycks det vara med servo i fulrövarna :(

377
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 07, 2012, 16:22:59  »
Jo kompressorhuset måste naturligtvis vridas tillbaks då, det jag undrar över är vad det är för typ av packning där och om det är risk för att det blir läckage.
Orsaken till att jag vill ha den nedåt så den inte syns är ju att det inte är samma turbo som bilen blivit ändringsbesiktigad med.

378
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 06, 2012, 22:55:09  »
Kan jag ta bort de fyra M6 skruvarna och vrida så typskylten hamnar nedåt?

379
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 03, 2012, 22:44:14  »

Kullke: Jag tror inte det är hårdvaran på MS som är problemet, de nya spridarna har ju samma "elektriska" detaljer som original. Ca samma resistans 15,1ohm.
Nej knappast, men jag tänkt mest på induktansen.
Undrar om det är större risk att spridarnålen studdsar ifall att man har lågt bränsletryck  :-\

380
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 21:55:20  »
Nej jag har inte testat högre än 1,2 för det ploppade upp en ruta som sa att man måste vara expert för att ändra såpass.
Jo, det kompenserar för batterispänningen, minns inte hur mycket nu och lambdaregleringen är avstängd.
Men du är ju nästan expert  ;)
Hur mycket det ska kompenseras för batterispänningen är ju troligen olika för olika spridare, men är ju svårt när man aldrig har all info om spridarna, och att själv bygga en flödestestare för spridare känns ju lite överkurs.
Jag kan inget om MS för att kunna spekulera om det kan vara något med underdimensionerad flybackdiod i ditt ms för de nya spridarna, skulle behövas en Expert på ms för att klura ut det.

381
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 21:22:01  »
Provade ändra injector dead time mellan 0,9 till 1,2 men det hade ingen stor inverkan.
Testat höja det ännu mer till t.ex 1,5?
Du har ju troligen lägre batterispänning på tomgång också, kompenserar du för det i MS?
Du kör väl inte med lambdareglering?

382
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 20:28:13  »
Har du fortfarande original bränsletrycksregulator tycker jag du ska byta till en justerbar, är ju antagligen viktigare med jämnt tryck om man har större spridare.

383
Gästbok / SV: Volvo 360 topp
« skrivet: april 29, 2012, 22:17:14  »
Du kan vara säker på att inget kommer att hända när allt hänger i luften  :)
Jag brukar kapa skallarna på de drivaxelskruvar som är rundade.

384
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 28, 2012, 00:29:56  »
Tack
Jo det är kul, men har blivit bråttom att få den klar nu, för det blir att fortsätta med garagebyggandet mm så fort det blir varmare.
Dp är 3'' men krymper till 2,5'' vid första dämparen, kommer bli 3'' hela vägen när jag får tid att fixa det, troligen nästa vinter.

385
Framvagn/Bakvagn / SV: Vikt. Väghållning..
« skrivet: april 25, 2012, 18:26:28  »
Styva upp den fram först och se hur du tycker den är att köra då innan du ändrar något baktill.
Finns ju de som kör med dubbla bladisar men jag tycker 300 är ganska styva baktill original, nästan så jag skulle vilja prova mjukare bladfjädrar.
Jag kör med GLTfjädrar fram (original på min glt) sänkt genom att undre fjäderfästet är nedflyttat lite, m10w40 i alla stötdämpare, den ligger riktigt bra på banan men skulle vara för hård och stötig som bruksbil.

386
Framvagn/Bakvagn / SV: Vikt. Väghållning..
« skrivet: april 25, 2012, 17:47:37  »
Varför ska du ta bort bladfjädrarna ???

387
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 23, 2012, 23:10:04  »
Såhär blev röret från wg, blev tvungen att dra det ända ned innan anslutning till dp för att få till det med flexröret.
Blev lite trångt vid kupefläkten men det gick, blir att linda extra mycket avgasbandage på dp så inte fläktmotorn får för varmt.
Blir trångt att byta oljefilter också :-\
Svetsa dit en mutter för lambdan och en nippel för tempsensor och skvätta på lite zinkspray på rören nu, så imorgon blir det avgasbandage och slutlig montering.

388
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 22:41:37  »
Tack för update, det där styrgummit känns bra att ha ett friskt på bilen..
Fick byta mitt efter att det spruckit lite så att det blev lite "lustig" känsla när man skulle styra..
Inte för att jag tror att det skulle kunna göra att man tappar styrningen helt, men är inte övertygad heller.
Mitt är sprucket så jag byter inför besiktningen, första gången jag köpt ett nytt, jag trodde inte de fanns att köpas.
Dessa gummin brukar förstöras om de får motorolja på sej också.

389
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 21:31:27  »
Jasså den ska sitta där.  :)

Hur många temperaturingångar finns det på ditt vems? Kul att den snart är klar, akta så du inte kör sönder den till juni bara.  ;)
Ja det sitter ett svart plastskydd på det original, men det får inte plats på min  :-\
Finns 2 ingångar för avgastemp, tänkte bara ha egt sensorer i grenröret när jag mappar, medan jag normalt bara kommer ha en efter turbon där det är lite svalare så kanske sensorerna håller lite längre :-\
Ser ju egt på displayen i bilen.
Var kanske lite optimistisk när jag skrev att den snart är klar  :-\ rörjobbet och olja till/från turbo är nästan klart.
Kvar att göra är laddtrycksstyrning, hitta ny plats för expansionskärl och ny spolarvätskebehållare,montera powerflex bussningar i framvagnen och så ska den ju mappas om lite också mm mm

390
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 20:35:21  »
Rattaxelgummi, det var helt nytt för mig. Det sitter antagligen någonstans på rattaxeln?

Är det två stycken nipplar för avgastemperatur?
Rattaxelgummit sitter nere vid styrväxeln på bilar utan servo.
Ja det är två nipplar för avgastemp, är ju ett twinentry grenrör så jag har en på var sida, kommer en nippel på dp också 10cm efter turbon.
Bilen är nästan klar nu ;)

391
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: april 21, 2012, 21:02:41  »
Nu blir det väl ingen mer snö? Hoppas jag..
Hoppas jag också, men tyvärr tror jag det kommer snö nästa vinter också  >:(

392
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 21, 2012, 20:45:07  »
Har provmonterat allt nu och börjat göra röret från wg (tyvärr är bilden tagen innan jag gjorde wg-rör mm).
Dp flänsen plansvarvade jag efter att jag svetsat på ett ca 10cm långt rör, för den drog sej ganska konvex.
Börjar fundera hur jag fick något gjort innan jag köpte svarven :-\ den behövs ju till allt.

393
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 21, 2012, 20:41:02  »
Har tydligen inte uppdaterat på ett bra tag nu.
Köpte ett nytt rattaxelgummi.

394
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 16, 2012, 17:14:59  »
Hur går det med insuget????

395
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 15, 2012, 00:03:25  »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

Jo, med motorvarv menar jag 2 varv, 720 grader.
Spridarna är nog fyrhåliga. Funderar på om öppningstiden blir för kort på tomgång med så stora spridare, ca 2ms verkar den ligga på när jag kommer närmast tomgång.
Ok
Nej tror nog inte öppningstiden blir för kort, finns ju de som kör ännu större spridare.
Jag har nog <2ms på tomgång med 727cc spridare.

396
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 21:21:07  »

På tomgång visar lambdan afr 18-22, men jag misstänker att det är oförbränt bränsle som kommer ut i avgasröret så lambdan visar fel? Några tips någon?
Om den får tokmycket bränsle så den inte riktigt går på alla burkar på tomgång kommer det inte bara oförbränt bränsle, utan det kommer oförbränd luft med avgaserna då också så lambdan tror det går snålt.

397
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 21:14:04  »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

398
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 021111--
« skrivet: april 01, 2012, 12:03:54  »
Oj vad den ser bra ut eller lite som riktig banbil från 1900talet  :-\
Jag hoppas få se denna skapelse på banan i sommar.

399
Övrigt / SV: 3-serien Utskrotningshotad enligt tidningen Klassiker
« skrivet: mars 30, 2012, 22:24:47  »
Ja det är synd att 300-bilarna har fått så pass dåligt rykte fastän dem är riktigt bra :'(

Har upptäckt att den inte ens finns med på GCP.se :( Volvo har hänvisat mig dit varje de få gångerna jag letat original-reservdelar till min bil, men den finns ju inte ens med på hemsidan :-\
I Finland har 300 varit populära och haft rykte ungefär som andra bilar. Att de kanske varit mindre populära i Sverige beror antagligen kanske på att de inte är riktig volvo när de inte är byggda i Sverige  :-\

Att våra bilar inte finns med på GCP beror på ett avtal som Volvo har med Holländska staten, det fick jag iallafall till svar en gång när jag fråga GCP varför de inte har något till 300  :(

400
Notera att du har bara lite rost innanför stötfångaren, tack vare att du har en äldre 300 som har luftutsläpp i C-stolparna, våra nyare 300an (ca84->) brukar va mycket rostigare där ovanför kabeln till nrbelysning där du inte har rost:(
Alltså t.ex min vita som ser ut att va ett toppexemplar på den har jag bytt plåten baktill en gång, så njut av att ha en bil som bara har lite förfulande ytrost och fixa den och bygg vidare på bilen och njut av livet, SKÅL :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 53